بیداد گرانی در غوغای کرونا


گروه اقتصادی - کورش شرفشاهی: سومدیریت یا تحریم هیچ تفاوتی در آشفته بازار گرانی ندارد. صبح که از خواب بیدار می شویم با گرانی روز افزون در یک بخش از اقتصاد رو به رو می شویم و یاد جمله انتخاباتی روحانی در سال ۹۲می افتیم که فرمودند« این معنا ندارد که مردم از خواب بیدار شوند و ببینند قیمت ها بالا رفته مانند این است که جیب مردم را زده باشند». همه انتقادها و اظهار نظرها که اکنون به توهین به ویژه از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت منجر شده، هیچ تاثیری بر سفره های خالی مردم ندارد. بدتر از همه بحران کروناست. امروزه مردم گرفتار مشکلات ناشی از کرونا هستند که در چند بخش آزارشان می دهد. از یک سو با بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا دست به گریبان هستند که روح و روانشان را نیز آزار می دهد و از سوی دیگر با تعطیلی کسب و کارها و بیکاری میلیونها کارگر و نان آور خانواده ها رو به هستیم و از همه بدتر گرانی و بی سامانی بازار است که نان آور خانواده را با نگرانی از ناتوانی در تامین هزین های زندگی رو به رو کرده است. براستی مسوولان باید بپذیرند که نفس کشیدن برای مردم نه تنها غیر قابل تحمل بلکه عذاب آور شده و این مشکلات برای اقشار آسیب پذیر بیش از دیگر اقشار مشاهده می شود.

حل گرانی، درخواست نجیبانه مردم

در این رابطه رییس مجلس در نطق پیش از دستور گفت: گرانیهای افسارگسیخته در بیشتر کالاهای ضروری و مورد نیاز مساله امروز همه مردم است. این روزها توفیق داشتم دردِ دلها و حرفهای مردم را چه در سیستان و بلوچستان و چه در حاشیه عزاداری بشنوم. حرف اصلی مردم یک چیز بود؛ همه آنها نجیبانه می گفتند که شما را به خدا فکری به حال گرانی ها بکنید. هر کدام از این عزیزان نمونه ای از گرانی کالاهایی مثل مرغ، لبنیات، کره و لوازم خانگی را ذکر می کردند. محمدباقر قالیباف با بیان این که «این یک واقعیت تلخ است که رکوردشکنی های نگران کننده قیمت ارز و تورم لجام گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است»، گفت: امروز یک کارگر برای تامین هزینه زندگی خود مجبور است هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار خودش را حذف کند. امروز حقوق بسیاری از کارگران و معلم های ما این اجازه را نمی دهد که سبد خرید خود را پر کنند و مجبور هستند با خرید چند قلم کالاهای اساسی زندگی خود را بچرخانند. کارگران روزمزدی وجود دارند که با خود محاسبه می کنند که اگر یک وعده غذایی کمتر بخورند، می توانند شب با دست پرتری به منزل بروند تا کمتر شرمنده فرزندان خود شوند.

تشدید نظارت برای کنترل قیمتها

اما اظهارات رییس جمهور بیش از همگان جالب توجه و تعجب است. روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت حمایت از معیشت خانوار را از بزرگترین دغدغه‏های کنونی دولت دانست و گفت: برنامه‏های دولت در حوزه معیشت مردم و اقتصاد خانوار ایجاد ثبات و توازن منطقی در قیمت کالاهاست. با تشدید نظارت‏ها به دنبال مقابله با نوسانات قیمتی هستیم که غالبا با ایجاد جو روانی کاذب از سوی برخی سودجویان رقم می‏خورد. روحانی افزود: اگر چه تحریم‏های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا موجب کاهش درآمدهای ارزی کشور شده و درآمدهای ارزی کشور در سال ۹۹، قابل قیاس با درآمدهای ارزی کشور در اوایل دهه ۹۰ نیست، اما با گذشت بیش از ۲.۵ سال از این تحریم‏ها، دولت با برنامه‏ریزی‏هایی که انجام داده، مانع از تحقق هدف شوم آمریکا یعنی فروپاشی کشور شده است.روحانی افزود: از جمله محورهایی که دشمنان این مرز و بوم در کنار جنگ پرفشار و سخت اقتصادی روی آن به عنوان مقوم تحریم‏ها سرمایه‏گذاری ویژه کرده‏اند، منازعات و اختلافات داخلی است.

یارانه ای با ارزش کمتر از دو دلار

از سوی دیگر نماینده سنقر درمجلس گفت: در شرایط کنونی به دلیل تحریمهای ظالمانه و بیماری کرونا، معیشت مردم دچار سختی و مشکل شده و ازسویی بی تدبیری دولت در نهایت رهاکردن بازار مسکن، ارز خودرو، طلا ،سکه و مایحتاج روزانه فشار مضاعفی را بر مردم وارد کرده است. سیدجواد حسینیکیا خطاب به رئیس جمهوری افزود:آقای روحانی؛ بیتدبیری دولت مردم را به خاک سیاه نشانده است؛ ارز بالای ۳۰ هزار تومان، مسکن دست نایافتنی، افزایش زندانیان و پرونده های اجرای مهریه، کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق، کوچک شدن سفره مردم و پرکشیدن گوشت و مرغ و لبنیات از سفره مردم حاصل این بی تدبیری ها است. وی گفت: آقای روحانی؛ بعید می دانم بدانید که کارگران ،کشاورزان،مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و مردم عادی چگونه زندگی می کنند؛با مشقت و سختی شب را به روز و روز را به شب می رسانند.این نماینده مجلس ادامه داد: آقای رئیس جمهور؛ این همان رونق اقتصادی بود که شما وعده داد بودید؟ گفتید کاری می کنم که مردم یارانه نگیرند،اما امروز گرفتن و نگرفتن یارانه ای که کمتر از ۲ دلار ارزش دارد، دردی را دوا نمیکند؛ وعده تان محقق شد؟ گفتید کاری می کنم که هم سانتریفیوز ها بچرخد، هم زندگی مردم .الان هر دو نمیچرخد. از وضعیت بیجان صنعت و کسب و کار حتما بی خبرید و الا اگر خبر داشتید برای مبارزه جدی با قاچاق کالا و شوریدن بر
سلطان های عدیده، لحظه ای درنگ نمی کردید.

التهابآفرینی دلالان خارجنشین در بازار ارز

اگر بخواهیم برای ناتوانی دولت در کنترل بازار دلیل دیگری بیاوریم، باید از دلالانی خبر بدهیم که با اعلام قیمت دلار و سایر ارزها در ساعتها و روزهایی که صرافیها و کارگزاریهای رسمی بازار ارز تعطیل هستند، با تشنجآفرینی در بازار ارز، تلاشها برای مهار التهاب بازار را بر باد میدهند. فعالان بازار ارز میگویند بخش مجازی این بازار به صورت عمده در اختیار حلقه هایی قرار دارد که راس هر چهار حلقه در خارج از کشور قرار گرفته است. این حلقهها با سواستفاده از جذب مخاطب گستردهای که انجام شده است به وسیله سایتها، کانالهای تلگرامی و اپلیکیشنهای خود، به راحتی این امکان را یافتهاند تا در مواقعی که بازار به هر علت، آمادگی التهاب را دارد، بر شدت و عمق این التهاب بیافزایند. در چنین شرایطی است که بسیاری از کارشناسان و همچنین مسئولین عالی کشور مانند روسای کل پیشین و فعلی بانک مرکزی و همچنین دادستان فعلی تهران معتقدند که شبکههای مجازی نقش چشمگیری در بالا رفتن قیمت ارز و برهم خوردن تعادل بازار دارند.

اعتراف به ضعف مدیریت

این چالشها تنها بخشی از مشکلات کشور است که برای همگان شناخته شده اما دولت هیچ اقدامی برای کوتاه کردن دست آنها به عمل نمی آورد. روزی نیست که از وجود مافیا در فولاد، خودرو، مسکن، ارز، طلا، لوازم خانگی، کالاهای اساسی، خوراک دام و... سخن به میان نیاید، اما جالب توجه اینجاست که همگان از وجود این مافیا خبر دارند و می دانند که مدیریت بازار را در اختیار دارند اما مسوولان گویی که در خواب عمیق بی تفاوتی بسر می برند تا این مافیا گرانی را رقم بزنند و دودش به چشم مردم برود. براستی اگر دولت از این آشفته بازار ارز، خودرو، طلا، مسکن و... نفعی نمی برد، چرا هیچ اقدامی برای مهار آن به عمل نمی آورد؟ اگر مدیریت متمرکز اقتصادی در کشور وجود داشت، برای هر اقدامی برنامه ریزی داشتیم و راهکار معقول برای مهار این وضعیت ارایه می کردیم، مردم در این وضعیت اسفبار می ماندند؟ آنچه تاکنون بسیار مطرح شده و امروز طرح آن در مجلس با یک فوریت به تصویب رسید، حمایت از افشای فساد است. آیا نیاز به حمایت دارد؟ اگر به مردم بگوییم رانت و فساد را معرفی کنند، بی شک به سرعت می توان به سراغ مفسدان رفت به شرط انکه اعتقاد به این مبارزه وجود داشته باشد.