ساختمان ها شناسنامه فنی – ملکی میگیرند


گروه مسکن: نشست خبری سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران صبح روز گذشته در محل این سازمان با حضور اهالی رسانه برگزارو در این نشست برنامه های برنامههای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشریح شد.

به گزارش تجارت، مهندس سعید سعیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در این نشست، گفت: همانطور که استحضار دارید مقررات ملی ساختمان از آن دسته الزاماتی است که قانون برای ما تعیین کرده و برای همه ما لازم الاجرا است همه دست اندرکارانی که در این حوزه فعالند ملزم به رعایت آن هستند.

وی ادامه داد: رعایت مقررات ملی ساختمان با توجه به زلزله خیر بودن کشورمان، ما را به سمت و سویی می برد تا با توجه به شرایط سرپناه ایمن تری برای مردم عزیزمان داشته باشیم که نگران زلزله هایی که هر از گاهی شاهد آن هستیم، نباشیم.

مهندس سعیدیان با اشاره به اینکه برما لازم است تا بحث مقررات ملی ساختمان را جدی بگیریم که انشالله شاهد آسیب های کمتری در زلزله ها باشیم، اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع با قانون نظام مهندسی که در سال ۱۳۷۴ مصوب شد تا به امروز انجام شد اگرچه تمامی بخش های قانون را موفق به اجرا نشدیم؛ اما شاهد موفقیت هایی در این زمینه بودیم. به نظر می رسد زلزله هایی که اخیرا اتفاق افتاده متفاوت تر از زلزله های ۲۰ سال پیش است. خوشبختانه این اتفاقات ما را به سمت وسویی برده است متولیان که یکی از آنها سازمان نظام مهندسی است و خود شهرداری و وزارت راه و شهرسازی که متولی اصلی این موضوع است بر آن داشته با اتفاق نظر در اجرای تمامی مقررات ملی ساختما اتفاق نظر داشته باشیم. وی افزود: تفاهم نامه هایی که با شهرداری داشتیم این تفاهم نامه ها به ما کمک می کند مقررات ملی را بهتر اجرا کنیم. از الزاماتی که بحث شناسنامه ملی دارد بحث صاحب صلاحیت است نمی توانیم شناسنامه ای را صادر کنیم که مجری صاحب صلاحیت نداشته باشد. وی تصریح کرد: بحث صاحب صلاحیت موضوعی است که همیشه محل مناقشه بوده است مشکلی که در این زمینه داریم بحث فرهنگی است و ضرورت دارد در این زمینه فعالیت داشته باشیم متاسفانه هسته ساختمان در ۳۰ و ۴۰ سال گذشته عمدتا افرادی که فاقد صلاحیت بودند که قرار داشته است باید به سمت سویی برویم که افراد دارای صلاحیت وارد آن شوند. از اینکه کسانی که تخصص و صلاحیت لازم را ندارند طبق قانون پروانه اشتغال صلاحیت را می خواهد نداشته باشند باید مردم را آگاه کنیم به حقوق خودشان. رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: اگر مردم بدانند محصولی را که تحویل می گیرند از سوی افراد دارای صلاحیت است و اگر مشکلی پیش بیاید می توانند به مطالباتشان برسند لازم است که این فرهنگسازی شود و به سمت وسویی برویم که این صنعت را حرفه ای کنیم و هر کسی که در این زمینه قدمی بر می دارد باید اثر خودش را در شناسانه فنی ملکی داشته باشد. تا اگر مشکلی پیش می آید فرد مربوطه بازخواست شود. وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های شناسنامه فنی ملکی بحث بیمه کیفیت است، عنوان کرد: خود این موضوع کمک می کند که خیال مردم را راحت کنیم از اینکه محصولی که می گیرند بیمه شده است هر خسارتی و مشکلی که پیش می آید جبران می شود. این مقام مسئول گفت: قانون نظام مهندسی در سال ۷۴ مصوب شد و اگر بحثها و قوانین مربوط به مقررات ملی ساختمان را درست اجرا میکردیم شاهد کاهش خسارتهای زلزله بودیم. او افزود: طبق توافقهایی که با وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها انجام دادهایم و با اتفاق نظری که در اجرای همه مقررات ملی ساختمان داشتیهام به یک اتفاق نظر رسیدیم تا با کمک شهرداریها و شورای شهر این قوانین را بهتر اجرا کنیم.

سعیدیان تصریح کرد: یکی از الزامات مقررات ملی ساختمان داشتن مجری صاحب صلاحیت است و متاسفانه پیش از این توجه چندانی با آن نمیشد. او بیان کرد: داشتن شناسنامه فنی و ملکی که پیش از این مغفول مانده بود از وظایف نظام مهندسی بوده که با تفاهم نامه بین شهرداری و شورای شهر یک گام جدیتری در این زمینه برداشتهایم و از این پس ساختمانها را دارای شناسنامه فنی و ملکی خواهیم کرد. رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: کسانی که صلاحیت ندارند باید طبق قانون پروانه اشتغال نداشته باشند، بنابراین داشتن پروانه ساختمانی و محصولی که تحویل میگیرند باید بدون هیچ مشکلی باشد و داشتن شناسنامه فنی و ملکی باعث میشود که اگر محصول با متضاد موارد ذکر شده در شناسنامه فنی و ملکی تحویل داده شد، به مطالبات رسیدگی شود. بر این اساس خیال مردم در این زمینه راحت میشود که محصولی که میگیرند دارای کیفیت است.

تخفیف ۵۰ درصدی نظام مهندسی به طرح ملی مسکن

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه با شهرداری تهران توافق کرده ایم تا از این پس برای کلیه پروژهها و ساختمانها، شناسنامه فنی -ملکی صادر شود، گفت: از این پس کلیه پروانههای صادره در سطح شهر تهران به صورت چهار ناظره اجرا میشود. وی درباره تعرفه خدمات نظام مهندسی گفت: تعرفه فعلی کفاف انطباق با واقعیتهای امروز تهران را ندارد و به دنبال بروز رسانی آن هستیم. رئیس سازمان نظام مهندسی تهران افزود: اگر تعرفهها با واقعیت منطبق نباشد یا بر کیفیت کار اثر میگذارد یا حرفهمندان واقعی از این حرفه دور میشوند.

سعیدیان درباره گودهای ساختمانی پایتخت گفت: ۲۸۰ گود رها شده در تهران داریم که ۱۰۰ گود آن پرخطر است و ضرورت دارد هر چه سریعتر برای آن فکری شود. شهرداری وارد این ماجرا شده و به صاحبان این املاک هشدار جدی داده است.

وی در خصوص ریزش گود خیابان ابوذر منطقه ۱۷ تهران گفت: متأسفانه ریزش این گود ساختمانی خسارات جانی و مالی داشت. مهندس ناظر کاری جز گزارش دادن نمیتوانست انجام دهد و هنگام ریزش نیز در محل پروژه حضور داشته است. وی سه بار پیش از این هشدار داده بود، این در حالی است که مهندس ناظر ابزاری چون اطلاع دادن به شهرداری ندارد، ولی مهندس ناظر را دستگیر کرده اند و در زندان است.

رئیس نظام مهندسی تهران تصریح کرد: وقتی گودی برداشته میشود همه مهندسان ناظر اصرار دارند که هر چه سریعتر پروژه از حالت گود خارج شده و وارد ساخت شود، ولی در این پروژه، مالک درخواست تجمیع با واحدهای دیگر را داده بود که شهرداری موافقت کرده بود، لذا پروژه در حالت گود، طولانی مدت باقی ماند.

وی درباره تخلف ۴۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ گفت: این مبلغ را هیئت مدیره وقت سازمان نظام مهندسی تهران برای یک پروژه بافت فرسوده در بانک خصوصی وابسته به شهرداری تهران سرمایه گذاری کرده بود که این پروژه با شکست روبرو شد و بانک مذکور نیز این پول را به عنوان وثیقه برداشت کرد. در حال دادگاه ۴۰ میلیارد تومان را بلوکه کرده و نه بانک مذکور میتواند آن را برداشت کند و نه نظام مهندسی؛ با این حال همچنان سود متعلقه به این ۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان نظام مهندسی تهران واریز میشود.

سعیدیان با بیان اینکه ۵۵۰ هزار مهندس عضو نظام مهندسی کشور هستند، گفت: این سازمان بزرگترین NGO کشور بوده و در تهران ۱۲۰ هزار مهندس عضو آن هستند اما عرصه کار برای آنها فراهم نیست و اکثراً در خارج از حیطه تحصیلی خود اشتغال دارند.

وی در خصوص امضا فروشی گفت: این تخلف به معنای مصطلح آن وجود ندارد و دستورالعملها و شیوه نامههایی که داریم مبنی بر واگذاری پروژههای بزرگتر و متراژ بیشتر منجر به امضا فروشی شده است، لذا با همکاری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اصلاحاتی در شیوه نامهها در دست اقدام داریم تا افراد بر اساس سوابق کاری پروژه دریافت کنند، نه بر اساس تعداد مهندس بیشتر. رئیس نظام مهندسی تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تخفیف خدمات نظام مهندسی برای پروژههای طرح ملی مسکن گفت: تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی امضا شده و کسانی که در این پروژهها وارد شوند، ۵۰ درصد تخفیف خدمات دریافت میکنند اما در ازای آن ۵۰ درصد از ظرفیت آن شرکت اشغال خواهد شد. ضمن اینکه مهندسان ما در طرح اقدام ملی مسکن حضور دارند و مردم میتوانند تفاوت کیفیت مسکن مهر با طرح اقدام ملی را به دلیل مهندسی سازی این طرح مشاهده کنند.

سعیدیان عنوان کرد: در شهر تهران ساختوساز ملکهای زیر ۱۵۰۰ متر با یک ناظر انجام میشد، از آنجایی که معمار نمیتواند به تنهایی در همه حوزه ها متخصص باشد، از این به بعد ناظرهای تخصصی و علمی از یک ناظر به ۴ ناظر افزایش خواهد یافت و تمامی پروانههای صادره در شهر و استان تهران با ۴ ناظر ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: تعرفه خدمات مهندسی با توجه به وضع موجود تعرفه آن، که در هیئت ۵ نفره مصوب شد انطباقی با شرایط فعلی ندارد و درحال رایزنی هستیم تا آن را بروز کنیم و این ممکن است از کیفیت کار کاسته شود و افراد حرفهای و دلسوز از این مسیر دور خواهند شد.

جزئیات گودبرداری خطرناک منطقه ۱۷ تهران؛ بررسی کلاهبرداری اعضای سابق هیئت مدیره نظام مهندسی

سعیدیان گفت: در ماجرای گودبرداری منطقه ۱۷ تهران، سازنده و مالک درخواست بزرگتر کردن شعاع گودبرداری را داشتهاند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کلاهبرداری میلیارد تومانی اعضای سابق هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت: چند سال پیش سازمان نظام مهندسی در پروژه بافت فرسوده سپرده گذاری انجام داد و این پروژه توسط شرکت شمس ایرانیان در حال ساخت بود، اما بعد از مدتی این پروژه به مشکلاتی برخورد و در نهایت سپرده سازمان نظام مهندسی به عنوان وثیقه پروژه محسوب شد. او ادامه داد: بعد از آن با توجه به اسناد و مدارکی که بانک شهر ارائه داد، مشخص شد که این وثیقه در قالب چک سفید امضا انجام شده بود و هم اکنون در دادگاه بدوی رای برای آن صادر شده و این پرونده مجدداً در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفته است. این مقام مسئول افزود: تمامی مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در بانک بلوکه شده اما سود آن همواره در حال پرداخت است.

سعیدیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره گودبرداری خطرناک منطقه ۱۷ هم گفت: همواره مهندسان ناظر به عنوان مقصر در حادثهها شناخته میشوند، اما با توجه به بررسیهایی که درباره این حادثه صورت گرفته است، مشخص شد که سازندگان در حین گودبرداری درخواست تجمیع و بزرگتر کردن پروژه و شعاع گودبرداری را داده بودند، این در حالی است که در این زمینه امکان توقف پروژه به دلیل خطرناک بودن وجود نداشته و این یکی از دلایل مقصر شناخته شدن مهندس بوده است.

مقابله با امضا فروشی با اصلاح قوانین و دستورالعملها

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: باید با اصلاح قوانین و دستورالعملها پدیده امضا فروشی را به حداقل رساند.

وی در پاسخ به سؤال میزان در خصوص بحث امضا فروشی برخی مهندسان و اقدامات صورت گرفته برای کاهش این معضل گفت: در این زمینه درخواستی از وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت که با اصلاحات مختلف به جای اینکه شرکتها و اشخاص حقوقی با پروانههای مختلف ظرفیت کار را بالا ببرن بتوانند با رزومه خود این اقدام را انجام دهند. وی افزود: اگرچه در همه عرصهها و بحث نظام مهندسی با ناهنجاری دلالی روبرو هستیم، اما در هر عرصهای به نوعی شکل پیدا میکند و باید با اصلاح قوانین و دستورالعملها به حداقل برسد.