دلواپسان بر سر سفره مقصرسازی ۱۴۰۰

آرمان مــلــي - ياسمين طالقاني: به‌طور واضح درصدد آن هستند که جامعه را به‌سمت اعتراض سوق دهند و مدت‌هاست زمينه‌ساز پروژه نااميدي مردم و دعوت آنها به اعتراض هستند. هدف آنها هم پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري است؛ انتخاباتي که پيروزي در آن برايشان يک آرزو است، چراکه هيچگاه شخصيتي که مورد وثوق اين طيف باشد به پاستور راه نيافته و تنها محمود احمدي‌نژاد بود که در ميانه راه از او اعلام برائت کردند؛ بنابراين نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري 1400 براي آنها به نوعي حيثيتي است و بايد از هر راهي براي ممانعت از حضور کانديداي قوي اصلاح‌طلب شوند. مشکل اصولگرايان اين است که نقطه سياه اقتصادي يا اخلاقي در پرونده اصلاح‌طلبان نيست، بنابراين مجبور به اتهام‌زني هستند. اتهام‌زني‌هاي اين طيف به رقيب آنقدر در سال‌هاي مختلف به يک شکل ادامه پيدا کرد که باورش امکان‌پذير نبود و همگان پي به کذب بودن اين اتهامات برده بودند. دلواپسان براي حل اين مشکل پروژه جديدي را طراحي کردند که متهم کردن اصلاح‌طلبان به آغاز و هدايت تحرکات احتمالي است.
دعوت معين؟
از جمله تلاش‌هاي طيف دلواپس جريان اصولگرا متهم کردن مصطفي معين به زمينه‌سازي اعتراض است. معين چندي پيش گفته بود: «متاسفانه مرگ‌‌وميرها ادامه دارد و همان‌گونه که قبلا پيش‌بيني و هشدار داده شده بود، در پاييز رو به افزايش گذاشت و در جامعه به‌صورت امري عادي درآمده است! فرصت‌طلبي رقباي سياسي نيز بدون توجه به مصالح، ضرورت انسجام و منافع ملي ادامه يافته و رو به گسترش است. از سوي ديگر سنگيني فشار تورم و گراني، بيکاري و مشکلات معيشت بر گرده مردم صبور و عدم کارآمدي و پاسخ‌گويي دولت و مجلس جديد در اين شرايط مي‌تواند زمينه‌ساز اعتراض باشد.» مشرق با اشاره به اين اظهارات مدعي شد: «ما و مردم عملا در حال خوانش اظهارات يکي از «فرماندهان فتنه آينده» هستيم که با فرصت‌طلبي در قبال مشکلات کشور که امروزِ روز در همه جاي جهان وجود دارد؛ قصد ماهيگيري از آب گل‌آلود را دارد و تشويق‌گونه خطاب به مخاطب خاص، تاکيد مي‌کند که اين مشکلات زمينه‌ساز اعتراض است! جالب است که معين حتي در قامت يک کلمه هم حاضر به تقبيح اغتشاش نيست و به مخاطبان خاصّش نمي‌گويد که هرگونه اعتراض در شرايط فعلي موجب بدتر شدن اوضاع خواهد شد. اين جريان طي 10 سال گذشته دائما به هر بهانه‌اي «آدرس خيابان» را به مردم داده و اقدام به بزرگنمايي از مشکلات و سياه‌نمايي از وضع موجود کرده است تا با فريب دادن مردم، آنها را به خيابان بکشاند. کمااينکه اصلاح‌طلبان در دوران دلار 10هزار توماني هم مي‌گفتند ما گرسنه‌ايم! و هرگز هيچ اشاره‌اي به مثبتات کشور نداشته‌اند.» تخريب معين براي آن است که احتمال کانديداتوري او براي انتخابات 1400 مطرح است.
تحليل برعکس نامه موسوي‌خوئيني‌ها


يا پس از انتشار موسوي‌خوئيني‌ها که در آن به دعوت از مردم براي حضور در انتخابات تاکيد شده بود، دلواپسان مدعي شدند که اصلاح‌طلبان درصدد ايجاد اغتشاش هستند. يک سايت دلواپس نوشت: «فرماندهان فتنه اقتصادي اوضاع را مساعد ديده‌اند که يکان‌يکان از سايه بيرون خزيده و يکي مردم را به اغتشاش دعوت کند، ديگري نقش اصلي اصلاح‌طلبان در وضع موجود را انکار کند، يکي به‌زعم خود راه‌حل صندوق راي را درون قبر بگذارد...و نفر بعد هم به رهبري نامه بنويسد.»
فرمانده اغتشاش!
حجاريان هم از گزند اغتشاش‌سازان در امان نماند، چنانکه او در يادداشتي با اشاره به مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم نوشته بود: «دولت برخلاف ديگر ادوار قادر به مديريت بحران معيشت (ولو به‌صورت مقطعي به‌وسيله تزريق پول) نيست، زيرا اساسا اسباب آن را در اختيار ندارد. با اين اوصاف ممکن است در بزنگاه انتخابات برخي هرج‌ومرج‌هاي بخشي و منطقه‌اي پديد آيد. مانند انباشت مطالبات معوق دي‌ماه 1396 يا آنچه در آبان‌ماه 1398 رخ داد. در نتيجه بنا به عادت مالوف، ميان طرفداران نظام از يک‌سو، و مردم معترض و مستاصل و جان‌بر‌کف درگيري پديد مي‌آيد» دلواپسان در تحليل اين يادداشت مدعي شدند: «حاضر نيست گزينه اعتراض خياباني را مذمت کند و ثانيا به همين مردم مستاصل نمي‌گويد که نتيجه به خيابان آمدن، حل مشکلات نيست بلکه حمام خون است؛ حمام خوني که عامل ايجاد آن اصلاح‌طلبان بوده‌اند. بديهي است که اگر اين نکات واضح و مراجع ضمير آشکاري که در صحبت‌هاي امثال حجاريان هست توسط خواص و صاحبان تريبون به مردم گفته نشود و راه‌حل «صندوق راي» براي مشکلات و گراني‌هاي موجود يادآوري نشود؛ بسا که شاهد تحقق آرزوي هسته سخت جريان سياسي خاص باشيم و آبان 98 در سطحي وسيع‌تر و با خشونتي بيشتر تکرار شود.»
اصلاح‌طلبان و حق دعوت
نکته قابل تامل آنجاست که حتي اين دلواپسان به ايجاد ترديد و شبهه در اظهارات اصلاح‌طلبان مي‌پردازد؛ به‌ويژه اظهاراتي که با هدف دلگرم کردن مردم براي حضور گسترده در انتخابات 1400 است. يکي از سايت‌هاي دلواپس نوشته است: «اصلاح‌طلبان مي‌گويند در هر شرايطي در انتخابات شرکت مي‌کنند و قانون اساسي را به رسميت مي‌شناختند!بايد اشاره کرد که هرگز چنين نيست و ما و مردم با يک ادعاي غلط مواجهيم! چه اينکه چپ‌ها در صحبت‌هاي خود در پيش و پس از انتخابات مجلس يازدهم صراحتا تاکيد کردند که قصد ارائه ليست انتخاباتي ندارند. اقدامي که متاسفانه با امضاي رسمي شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان نيز رسميت يافت و ننگ تحريم انتخابات را بر پيشاني اصلاح‌طلبان حک کرد.»