اپیدمی جمع نشود باید از ته رودخانه‌ها جنازه جمع کنیم!

آفتاب یزد - گروه شبکه: چند روزی است که کشور در وضعیت سیاه کرونایی به سر می‌برد. آمارهای مرگ‌ومیر کرونایی بالاست و قصد پایین آمدن ندارد. طی 3 روز فقط 700نفر از مردم جانشان را به خاطر همین ویروس لعنتی از دست داده اند. لابد آنها هم خواهش و تمنای مسئولان بهداشتی را که در دل ماجرا هستند و از عمق فاجعه خبر دارند و می‌دانند که کرونا چه بلایی سر مردم می‌آورد را همچون مسئولان و خیلی از مردم دیگر شوخی پنداشته اند. تلخ است که مدام بگویند که به خاطر خودتان هم که شده از خانه هایتان بیرون نیایید، سفر و مهمانی نروید، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید، کادر درمان خسته شده، تهران و شهرهای قرمز را تعطیل کنید، فکر اساسی‌ای برای این معضل بکنید و کرونا را جدی بگیرید، اما گوشی برای شنیدن این هشدارها نباشد. بدتر آنکه دولت شرایط بحرانی را می‌بیند اما دست روی دست گذاشته و اقدام جدی و قاطعی انجام نمی‌دهد. حال این شرایط باعث شده که نمکی وزیر بهداشت عصبانی‌تر از قبل از برخی ناهماهنگی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کند.
> با پیچیده‌ترین ویروس طرفیم
وزیر بهداشت گفت:« اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم.» به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی افزود: « وقتی هر شب آمارهای استان‌ها را می‌خوانم یکی از اضطراب‌هایم این است که به سیاه‌چاله‌ای بیفتیم که در آمدن از آن کار دشواری است.
در اواخر دی ماه که خبر حضور این ویروس را در کشور


چین شنیدم با توجه به دو سابقه علمی و اجرایی که در گذشته داشتم؛ یکی سابقه برخورد با اپیدمی‌هایی مانند مالاریا و... در روزهای سخت سیستان و بلوچستان در ۳۰ سال قبل و یکی هم سابقه علمی به عنوان یک ایمنولوژیست، می‌دانستم که این ترکیب نامیمون، ترکیب وحشتناک و هراسناکی برای بشریت است. دوستانم را اوایل بهمن ماه صدا زدم و گفتم باید حواسمان را جمع کنیم. زیرا با یکی از پیچیده‌ترین موجودات مواجهیم و گفتم موجودی که می‌بینم با تمام موجوداتی که تاکنون مطالعه کردم، متفاوت است. حال اینکه این موجود از کجا آمده را کالبدشکافی نمی‌کنم. زیرا مشکلی را از ما حل نمی‌کند، به جز اینکه به یک سیاهچاله سیاسی و بین‌المللی بیفتیم که کار ما نیست.»
> داغ ژنرال‌های بزرگی را بر دل دارم
نمکی افزود: «در این مدت داغ عزیزان زیادی را بر دل دارم. فقط داغ سرباز بر دل ندارم، بلکه داغ ژنرال‌های بزرگی را بر دل دارم. دکتر زارع را که همشهری من بود از دست دادم که مانند پروانه دور بیماران مبتلا به کرونا می‌گشت، دکتر حسنی و... را از دست دادیم. برای دفاع از این عاشقان بی‌بدیل نمی‌توانم بنشینم تا کاستی‌های دیگران را کسی به حساب این عزیزان بنویسد. اگر حرفی می‌زنم در اثبات حقانیت راهی که وزارت بهداشت خردمندانه طی کرده است، به دلیل دفاع از حیثیت شهدای سلامت است. در تمام زندگی‌ام اجازه ندادم اهانت یا کم لطفی به خانواده یا شهید
از دست رفته‌ای شود. این وظیفه اخلاقی من است تا زمانیکه زنده‌ام.» وی گفت: « اولین بار آمدیم و گفتیم راه‌های هوایی به چین را ببندید. وقتی این حرف را می‌زدم عده‌ای با لبخندها و نگاه‌های عاقل اندرسفیه، به ما نگاه می‌کردند که چه می‌گویی. یکی از عزیزان به من گفت که شاهد بودم که در ابتدای اپیدمی اعلام کردی که آتشی بر نیستان این کشور خواهد افتاد که دامن تک تک خانواده‌ها را خواهد گرفت. در بهمن ماه ایستادم تا در ۳۶ ورودی این مملکت گیت بازرسی بگذاریم. بعد از گرفتاری در گرداب قم، بعد از دو هفته تازه تعدادی کیت PCR به صورت چمدانی یکی از دوستانم از ژنو آورد، اما در روز اول بهمن ماه کیت PCR را برای شناسایی کووید-۱۹ در انستیتو پاستور طراحی کردیم و ۵۷ دانشجوی خودمان را که از ووهان آوردیم، در همینجا تست کردیم. نمکی همچنین گفت: «بعد از ورود ویروس، دکتر جان‌بابایی را به تک تک
استان‌ها فرستادم که تخت آماده کنند. بر همین اساس ۲۰۰۰ تخت آی سی یو و ۹۰۰ ونتیلاتور در عرض دو هفته آماده شد. این رکورد در تاریخ جهان هم بی‌بدیل است. اولین موارد ویروس را شناسایی کردیم. روزهای بسیار سختی بود. روزنگار این ایام سخت را نوشته‌ام، بعضی از تلخی‌ها، تنهایی‌ها، غربت‌ها و عدم درک متقابل‌ها آدم را به شدت می‌سوزاند. کمبود لباس و ماسک و... در اوج غربت این سرزمین و در اوج بی‌رحمی دشمن. بعد از واقعه کربلا، ملت شیعه چنین ظلمی را که امروز ما تحمل می‌کنیم، نکرده است.»
> عده‌ای پول پارو کردند اما کادر درمان رنج جارو کردند
نمکی افزود: «با جیب خالی هم مملکت را اداره کردن، کار بسیار سختی است. درست است که در شرایط وفور منابع، مدیریت کار آسانی نیست، اما در شرایط بی‌پولی و بی‌ارزی هم مدیریت کار بسیار صعبی است. ما ارز نداشتیم، ریال نداشتیم، مطالبات پرستار و پزشک در کارانه ماه‌ها گذشته بود، اما این قوم شریف و نجیب، یکبار نگفتند که ما بستانکاریم، بلکه گفتند ما به ملت ایران بدهکاریم. وقتی همه فرار کردند، اینها مثل پروانه به آتش زدند و دور بیمار طواف کردند، وقتی عده‌ای پول پارو کردند، اینها در بیمارستان‌ها رنج جارو کردند، وقتی عده‌ای در هوای خوش رمیدند، این‌ها بر سینه بیمار خمیدند و مبتلا شدند. در یک شهر من روزانه ۱۲ تا ۱۳ پرستار دارد مبتلا می‌شوند.»
> چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم؟
وی گفت: «یکی از دردهای درونم این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد. طرف بمب ویروس است و وقتی به او می‌گوییم چرا ماسک نزدی، می‌گوید به کرونا اعتقاد ندارم! چند وقت است که ما داریم التماس می‌کنیم، اما کدام یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟ نمی‌دانم چه کسی باید این‌ها را حل کند. چند ماه است که داریم خواهش می‌کنیم؟ چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم؟ کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند. در کشورهایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند. اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد. کدام یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است؟. در تهران اعلام کرده‌ایم که داخل شهر منبع توسعه ویروس است که با جهش‌هایی که ویروس پیدا کرده، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود، اما یک اتوبوس هم اضافه نشد.» نمکی ادامه داد:« اعلام شد که هرکس ماسک نزند، جریمه می‌شود. من در سه چهار روز قبل در خیابان تماشا کردم که ۴۰ درصد از افرادی که در اتوبوس بودند ماسک نزدند، آیا می‌توان به این صورت عفونت جمع کرد؟ فقط من و همکارانم باید ته رودخانه جنازه و زخمی جمع کنیم؟ بیماری که نه دارو دارد و نه واکسن و فقط راهش پیشگیری و فاصله‌گذاری است. از عالم‌ترین دانشمندان ویروس‌شناسی بپرسید که این ویروس کی تمام می‌شود، می‌گوید نمی‌دانم. بپرسید کی دارو پیدا می‌کند، می‌گوید نمی‌دانم، اما می‌گوید یک چیز را می‌دانم که این ویروس با پیشگیری قابل کنترل است. پیشگیری هم شامل فاصله‌گذاری، ماسک، شستن دست و... است.»
وی گفت: «یکی از همکاران چند شب قبل به بیمارستان ضیاییان رفته بود و گفت که به طور وحشتناکی بیماران جوان‌تر و بدحال‌تر جمع شده، بعد آمده بیرون و به من زنگ زده که ایستگاه صلواتی زدند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بدون ماسک در صف هستند که چایی بگیرند و بخورند. می‌دانید این چه رنجی برای وزیر بهداشت و برای رهبر این کشور است؟ کسی که می‌فرماید آیا رژه نیروهای مسلح با پروتکل‌ها منطبق است و وقتی می‌گوییم خیر، می‌گوید کنسل شود. ایشان روضه می‌گذارند و فقط یک نفر در حسینیه است و چقدر رعایت می‌کنند. حال این رنج بزرگی است که در یک بیمارستان غلغله از بیمار، اما ۱۰۰ متر آنطرف‌تر ایستگاه صلواتی زده‌اند و یک نفر هم نمی‌آید که این افراد را جمع کند. من که نمی‌توانم. من وقتی پرستار یا پزشک اورژانسم را کتک می‌زنند، نمی‌توانم از او هم دفاع کنم و باید دو نیرو از ناجا بیاید و او را جمع کند. من آدم ندارم، خودم و آدم‌های خودم را جمع کنم، چه برسد به اینکه بروم و جلو متخلف را بگیرم. »
> چند نفر را جریمه کردید و چه تعداد از جاده‌ها را بستید؟
وی افزود: «در ستاد ملی تقاضا کردیم که هر کس که ماسک نزد، جریمه کنید، اما بروید آمار را دربیاورید که چند نفر را جریمه کردند. گفتیم جاده ببندید، چندتا را بستند؟ اینطور که نمی‌شود اپیدمی جمع کرد. اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم. بعد از مدتی هم پرسنل من هم می‌بُرند و می‌روند. البته آنها به خیابان نمی‌روند، بلکه به خانه‌هایشان می‌روند. امیدوارم خداوند چنین روزی را نیاورد، اما اگر روزی خستگی و بی‌توجهی دیگران به حریم همکاران من شدت پیدا کرد، به خیابان نمی‌آیند و اهل غربتی بازی نیستند، بلکه می‌روند در خانه می‌نشینند و آن روز، روز سختی است و غیرقابل تحمل است.» وزیر بهداشت افزود:« من در میان مردم حضور دارم، می‌روم می‌بینم نانوا می‌گوید چه کنم همه بیرون در هم و بدون فاصله‌گذاری هستند. ایها الناس بدانید که من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به تنهایی این اپیدمی و وضعیت را جمع کنم و جمع کردن آن اصل بسیار فراتر از این می‌خواهد. روزی چند اتوبوس از مرزهای جنوب شرق این سرزمین را با انواع آلودگی طی می‌کند و به چالدران می‌آید. من که نمی‌توانم جلویش را بگیرم، کجا باید اجازه ندهد که اینها بیایند؟ اینها پرواز که نمی‌کنند، بلکه در طول این سرزمین با خودشان آلودگی می‌آورند. در کجای دنیا اجازه چنین تخلفی را می‌دهند؟ نه یک روز و دو روز، بلکه آمار دارم که تعداد زیادی از اینها در خانه‌های افراد در شمال استان شما پذیرایی می‌شوند تا بتوانند از مرز خارج شوند. من آمارش را دارم و خیلی چیزهای دیگر هم دارم که صلاح نمی‌بینم رو کنم.»
> علت رکوردهای پیاپی اخیر کرونا
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز با اشاره به نگرانی‌ها از روند فزاینده کرونا در کشور، این موضوع را نتیجه بی‌توجهی به الگوهای پیشنهادی ستاد کرونا دانست و گفت:« حتی برای تعطیلات اخیر نیز محدودیت‌ها به شکلی اجرا شد که افراد وقت رفتن به سفر را پیش از اعمال محدودیت داشتند و همین نوع اعمال محدودیت‌ها نگرانی ما را از تعطیلات روزهای آینده نیز افزایش می‌دهد.» دکتر مسعود مردانی با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در کشور و رکورد ۳۳۷ مورد مرگ ناشی از کرونا در یک ۲۴ ساعت، گفت: «علت این رکوردشکنی را می‌توان در عدم رعایت موازین و الگوهای پیشنهادی ستاد مقابله با کرونا یافت. مسافرت‌های غیر ضروری، عدم رعایت مسائل بهداشتی، شرکت در مجامع و تجمع ها، ساده‌انگاری مردم و... همگی عواملی برای رشد آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور است.» وی با اشاره به محدودیت‌هایی که برای سفر به ۵ شهر در تعطیلات اخیر انجام شد، اظهار کرد: «تا جایی که ما مطلع هستیم محدودیت‌ها به شکل خاص اجرا نشد و افرادی بودند که به سفر رفتند، زیرا با اعلام ساعت ۱۲ شب برای اعمال محدودیت‌ها مردم زمان کافی برای رفتن به سفر داشتند. برای تعطیلات پیش رو که مدت آن طولانی‌تر است در صورت عدم اعمال قوانین جدی و سخت، فاجعه‌ دیگری در آمار کرونا رخ خواهد داد.» این متخصص بیماری‌های عفونی، ادامه داد: «بیش از ۶ ماه است تاکید ما بر اعمال محدودیت‌ها است. در شرایطی که تمام ایران وضعیت قرمز دارد سهل‌انگاری از سوی هیچ کس درست نیست.» وی مدعی شد:« در حالی آمار روزانه مرگ ناشی از کرونا به ۳۳۷ مورد رسیده است که
این آمار هم واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید.» مردانی درباره وضعیت بیمارستان‌هایی که پذیرش بیمار مبتلا به کرونا دارند، بیان کرد: «این بیمارستان‌ها سرشار از بیمار، بدون تخت خالی هستند و شرایط مناسبی وجود ندارد. با توجه به تعطیلات پیش رو نگرانی ما بیش از گذشته است، پیشنهاد می‌دهیم از هر ماشین هنگام خروج از شهر مبلغ یک میلیون تومان اخذ شود و مبالغ حاصل از این جریمه را در پیشگیری و درمان کرونا هزینه کنند.»
> تهران باید ۲ هفته تعطیل شود
از سوی دیگر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قطع زنجیره‌ ابتلا به کرونا در تهران را در گرو تعطیلی دو هفته‌ای شهر و اعمال سخت‌گیری‌های شدید عنوان کرد. حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «متاسفانه وضعیت کرونا در تهران اصلاً خوب نیست و پروتکل‌هایی که برای امنیت سلامت اعلام می‌کنند نه می‌توانند درست آن را اجرا کنند و نه اصلا کافی است، به نظر ما حداقل باید برای تهران دو هفته محدودیت شدید ایجاد کنند و در این دو هفته هم برنامه‌ریزی انجام دهند تا بعداز این تعطیلی‌ها هم یکسری سخت‌گیری‌های شدید را اعمال کنند». وی در پایان افزود:« بعد از آنکه چنین اتفاقی رخ داد، باید مدیریت‌های بعد از این دو هفته تعطیلی هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل کاهش رفت و آمد خودروها و مدیریت موارد بهداشتی اصناف صورت گیرد و در این صورت زنجیره‌ ابتلا کم کم قطع شود.»
> مقاومت ستاد کرونا در برابر تعطیلی سیاسی است
همچنین عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:« دولت باید به این مسئله فکر کند که اقتصاد بهداشت کمرشکن است و متوجه باشد که خرج بیمارستان بیماران کرونا را باید بدهد. باید بسنجد که این هزینه‌ها را تقبل می‌کند یا حمایت معیشتی و تعطیلی را.» دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که «چرا ستاد ملی مقابله با کرونا در برابر مهار جدی کرونا مقاومت می‌کند؟» پاسخ داد: «اوضاع بسیار اسفناک است. برای قرنطینه هم خیلی دیر است زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیدا کرده است. به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک‌تری دارد.
در هیچ دوره‌ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم.» وی افزود: «حداقل راهی که برای ما مانده این است که دو هفته تعطیلات اعلام کنند تا بیماری فروکش کند. شاید کمی از بار مراجعین به بیمارستان‌ها کم شود. اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا تعطیل نمی‌کند یا مهار را جدی نمی‌گیرد، برای من هم سوال است. بر اساس علم پزشکی باید تعطیلی انجام گیرد. من به مسائل سیاسی وارد نیستم تا بدانم چرا تعطیلات برقرار نمی‌کنند. تعطیل نکردن‌ها به نظر سیاسی است نه بر اساس علم پزشکی».