بهانه بهارستان‌نشینان برای عبور از ابزار نظارتی که بر آن پافشاری می‌کردند، چیست؟ عبور مجلس از طرح استیضاح رئیس‌جمهوری


از ابتدای مجلس یازدهم، قابل پیش‌بینی بود که مقابله مجلس اصولگرای جدید با دولت حسن روحانی، با مواردی مثل سوال یا استیضاح از رئیس‌جمهوری هم همراه شود. در ماه‌های گذشته این موضوع بارها مطرح شد؛ هر چند مدتی بعد از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان مجلس خاموش شده بود. با این حال در روزهای گذشته باز هم صدای ساز استیضاح در بهارستان بالا گرفت و واکنش‌های فراوانی هم به دنبال داشت.
حالا روز گذشته عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داده است که «ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح رئیس‌جمهوری انجام نشود». احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره استیضاح رئیس‌جمهوری گفت: مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت خود قانونی برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان اینکه وزرا و رئیس‌جمهوری را به راحتی استیضاح کرد. وی افزود: دوشنبه شب رئیس مجلس جلسه‌ای با تیم اقتصادی دولت یعنی وزیر کشاورزی، وزیر صمت، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و چند عضو دیگر این تیم جلسه داشت تا وضعیت اقتصادی را بررسی کند و به دولت کمک کند. در صورتی که رسیدگی به وضعیت اقتصادی وظیفه دولت و رئیس‌جمهوری است نه رئیس مجلس. اما رئیس مجلس با کمک به دولت درصدد است تا دولت را برای ادامه کار یاری کند. خود زنگنه می‌گوید که من بیشتر از اینکه به جلسات دولت بروم در جلسات مجلس شرکت می‌کنم. عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: حقیقت این است که اگر الان استیضاح رئیس‌جمهوری را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهوری به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.
این سخنان در حالی مطرح شد که دیروز حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان که به انتقادهای تند و تیز از دولت روحانی شناخته می‌شود هم استیضاح رئیس‌جمهوری را به مصلحت ندانست و به نمایندگان اصول گرای مجلس هشدار داد ناخواسته آب به آسیای پروژه «دولت بی سر» نریزند. به نوشته شریعتمداری «دولت بی‌سر»(HEADLESS GOVERMENT) نام پروژه‌ای است که آمریکا و متحدانش با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد نا‌امنی و بی‌ثباتی برای سه کشور ایران، لبنان و عراق تهیه کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زده‌اند.
بخش اصلی این پروژه (بخوانید طرح توطئه) حذف رئیس ‌دولت در کشور هدف است. با این تفسیر که وقتی رئیس ‌یک دولت کناره می‌گیرد و یا کنار گذاشته می‌شود، زمینه لازم برای تنش‌آفرینی و برهم‌زدن ثبات و امنیت در آن کشور فراهم می‌شود. در این حالت انتخاب رئیس ‌دولت جدید به آسانی ممکن نیست و معمولاً با اختلاف‌نظرها و برخورد سلیقه‌ها همراه خواهد بود و این دقیقاً همان بی‌ثباتی ایده‌آل و شرایط مطلوبی است که دشمن برای تنش‌آفرینی و ایجاد نا‌امنی به آن نیاز دارد». وی همچنین اضافه کرده است «سخن درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت و خوب یا بد بودن رئیس ‌یک دولت در میان نیست، بلکه سخن درباره خطر دولت‌بی‌سر و پهلو دادن به دشمن برای ایجاد بی‌ثباتی و نا‌امنی است و به قول حضرت امیر علیه‌السلام دولت باید سر داشته باشد، چه نیکو‌کار باشد و چه نباشد». شریعتمداری البته ریشه ماجرا را هم تقصیر اصلاح‌طلبان می‌داند و تندروی‌های جریان مطلوب خود در مقابله با دولت را از ماجرا بیرون می‌گذارد «از چند ماه قبل یعنی دقیقاً همزمان با کلید خوردن طرح مورد اشاره از سوی دشمنان بیرونی، برخی از مدعیان اصلاحات - تاکید می‌شود که نه همه آنها - و غربزدگان داخلی که تا آن هنگام با همه توان و تمام‌قد از دولت آقای روحانی حمایت می‌کردند و کمترین انتقادی به ایشان و دولتشان را برنتافته و علیه منتقدان یقه چاک می‌دادند، به‌ناگاه و در یک چرخش یکصد و هشتاد درجه‌ای دولت آقای روحانی را نا‌کار‌آمد و ناموفق در تامین خواسته‌های مردم معرفی کرده و خواستار استعفای ایشان شدند! موج دعوت رئیس‌جمهوری به استعفا در قالب مصاحبه و مقاله و گزارش صفحات اصلی بسیاری از سایت‌ها، کانال‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعی اصلاحات را به خود اختصاص دادند». وی بعد از مقصر دانستن اصلاح‌طلبان، این گونه اصولگرایان را از این ماجرا تبرئه و به آن‌ها هشدار می‌دهد: «اکنون و بالاخره سخنی برادرانه با طیف امید‌آفرین نمایندگان متعهد و انقلابی مجلس شورای اسلامی در میان است و آن اینکه آیا تصور نکرده و یا لااقل احتمال نمی‌دهید که تصمیم اخیر شما عزیزان بزرگوار برای استیضاح رئیس‌جمهور آب ریختن نا‌خواسته به آسیاب توطئه «دولت بی‌سر» دشمن باشد؟! تردیدی نیست که ناکارآمدی برخی از دولتمردان و بی‌توجهی دولت به مشکلات پیش‌روی مردم انگیزه شما در استیضاح رئیس‌جمهور است. اما، آیا برای پیشگیری از این نتیجه تلخ که خدای نا‌خواسته، حاصل کارتان به سبد دشمن ریخته شود نیز فکری کرده‌اید؟!».


جالب این علی خضریان، نماینده تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری – به عنوان یکی از منتقدترین جریان‌های اصولگرا نسبت به دولت روحانی – هم در مصاحبه‌ای با ایسنا با بیان اینکه جبهه پایداری استیضاح رئیس جمهوری را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌داند، گفته است: استیضاح رئیس جمهوری در این شرایط موجب تلاطم سیاسی و شوک بازار در حوزه اقتصادی خواهد شد که فشار را بر مردم افزایش می‌دهد. وی افزود:‌ در این شرایط ناهمگون اقتصادی بعضاً شنیده می‌شود که بعضی از نمایندگان محترم مجلس به دنبال استیضاح آقای رئیس‌جمهوری که البته برای استیفای حقوق مردم است، هستند. این اتفاق (استیضاح رئیس‌جمهوری) در حالی در این بازه زمانی رقم می‌خورد که باید نخست دید که آیا این اتفاق سبب تغییر سیاسی در کشور می‌شود یا تغییر اقتصادی؟ به عبارتی آیا با استیضاح رئیس‌جمهوری مسئله معیشتی و اقتصادی مردم حل می‌شود؟  خضریان ادامه داد: در صورتی که استیضاح رئیس‌جمهوری صورت بگیرد، فردی که در جایگاه معاون اولی رئیس‌جمهوری است، به عنوان رئیس دولت کشور را اداره می‌کند. معاون اول رئیس‌جمهوری اگر می‌توانست کاری انجام بدهد که در طول هفت سال گذشته انجام داده بود. ما می‌دانیم که بسیاری از امور تحت اختیار معاون اول رئیس‌جمهوری صورت می‌گیرد که البته بعد از استیضاح، اختیار هرگونه تغییرات در مابقی دولت عملا از مجلس گرفته می‌شود به عبارتی بقیه ابزارهای نظارتی مجلس به صورت کامل گرفته می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: استیضاح رئیس‌جمهوری همچون رفتن به سمت یک تلاطم سیاسی است که حتما و یقینا زمینه شوک بازار را در حوزه مسائل اقتصادی افزایش می‌دهد و بار این فشار اقتصادی بر دوش مردم سنگین‌تر خواهد بود. از طرفی ما می‌دانیم که تنش سیاسی بر مدار و خواسته جریانات مخالف برای ایجاد دوقطبی‌ها و بعضا به سمت بی‌دولتی در داخل کشور است. این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری همچنین گفت: رئیس دولت تدبیر امید باید بماند و پاسخگوی عملکردش باشد و مجلس نیز از ابزار خودش استفاده کند. اتفاقا برخی‌ها خیلی دوست دارند این اتفاق رخ بدهد تا از جایگاه «دیدید نگذاشتند کار کنیم»، تا از جایگاه متهم در جایگاه مدعی قرار بگیرد. به عبارتی کسی که تا دیروز این مشکلات را فراهم کرده، به افکارعمومی می‌خواهد بگوید ما می‌خواستیم اما نگذاشتند کار کنیم! که البته پمپاژ رسانه‌ای وسیعی صورت می‌گیرد تا بتوانند مظلوم‌نمایی کنند. وی افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی با توجه به بازه زمانی باقی‌مانده تا انتخابات و شرایطی که در بالا ذکر شد و همچنین مشکلی که این اتفاق می‌تواند در حوزه اقتصاد ایجاد کند، قائل به این است که این اتفاق حتماً در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست. برخی مطبوعات که نقش ستاد نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا را در داخل بازی می‌کنند، با دروغ‌پردازی در مورد جبهه پایداری به دنبال این استیضاح است بنا دارند در درون مجلس ایجاد انشقاق کنند.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که جریان اصولگرایی از استیضاح رئیس‌جمهوری عبور کرده‌اند؛ اما باید دید روند انتقادهای خود را به جز حرف‌های حتی گاه توهین‌آمیز نسبت به دولت و شخص حسن روحانی، چگونه بروز خواهند داد و در صورت تغییر نکردن شرایط، چگونه پاسخگوی نقش نظارتی خود در شرایط نامطلوب خواهند بود! اگر مجلس به نقش و ابزار نظارتی خود باورمند است، قطعا چنین بهانه‌هایی قابل قبول نیست، مگر این که واقعا شرایط قانونی برای استیضاح رئیس‌جمهوری مهیا نباشد.
سایر اخبار این روزنامه
#انسولین_نیست دغدغه اخیر بیماران دیابتی را در فضای مجازی فریاد می‌زند معمای کمبود انسولین قلمی جلال خوش‌چهره جنبش بازپس‫گیری قدرت «ابتکار» آثار متقابل تورم و کاهش خرید و فروش کالاها را بررسی می‌کند جریان‌های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری چه ورق‌هایی رو می‌کنند؟ سورپرایزهای احتمالی 1400 دلیل قدرت‌نمایی ترکیه در خارج از مرزهایش چیست؟ سودای احیای امپراطوری عثمانی موج انتشار صحبت‌های هوشنگ ابتهاج بعد از فوت استاد شجریان چه چالش‌هایی ایجاد کرد؟ «سایه» و «پَر سوم»؛ آش نخورده و دهان سوخته کشورهای خلیج فارس به انتخابات آمریکا چگونه نگاه می‌کنند؟ اعراب در دو راهی بایدن و ترامپ بهانه بهارستان‌نشینان برای عبور از ابزار نظارتی که بر آن پافشاری می‌کردند، چیست؟ عبور مجلس از طرح استیضاح رئیس‌جمهوری در پیامی به سردار اشتری مطرح شد قدردانی رهبر انقلاب اسلامی از نیروی انتظامی رییس کل بانک مرکزی از تخلف عجیب در حوزه بازگشت ارز صادرات خبر داد صادرکنندگان کارتن‌خواب! رسیاست، عرصه علم و نه تاریخ