«قانون وحش» برای مدیریت «مفاحشه دوم»!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: مناظره نهایی جو بایدن و دونالد ترامپ که قرار است ۲۲ اکتبر (اول آبان ماه) در شهر «نَشویل» ایالت «تِنسى» بر‌گزار شود، احتمالاً اوج تنش‌ها بین این دو خواهد بود؛ تنش‌هایی که می‌تواند به لایه‌های پایین اجتماعی هم کشیده شود. برای همین، کمیسیون مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا دیروز اعلام کرد برای ممانعت از برگزاری آنچه که یک «مناظره بی‌نظم» توصیف شده، میکروفن نامزد‌ها هنگام صحبت طرف مقابل بی‌صدا می‌شود، تا به دیگری فرصت صحبت بدون وقفه را بدهد. ظاهراً این ناشی از تجربه مناظره اول ترامپ با جو بایدن است که طی آن، این دو بار‌ها بین صحبت‌های یکدیگر صحبت می‌کردند و البته سهم دونالد ترامپ در این میان بیشتر بود. در مناظره اول، میزان فحاشی دو طرف به جایی رسید که در جایی از مناظره، بایدن با لحنی آمیخته به تحقیر، خطاب به ترامپ گفت: «خفه شو مرد!» و البته ترامپ نیز بایدن را بی‌نصیب نگذاشت و او را «سگ دست آموز ولادیمیر پوتین» خواند. البته قاعده قطع کردن میکروفن‌ها به مذاق «بیل استپین» مدیر کازار انتخاباتی ۲۰۲۰ ترامپ خوش نیامده و او در نامه‌ای اعتراضی به کمیسیون مناظرات نوشته است: «کاملاً غیرقابل قبول است که کسی از چنین اختیاری [بستن صدای میکروفن]استفاده کند.» او به موضوعات مناظره نهایی و حذف موضوع سیاست خارجی هم اعتراض کرده و نوشته است: «طبق رسم دیرینه و همانطور که کمیسیون مناظرات ریاست‌جمهوری وعده داده بود، انتظار داشتیم تمرکز اصلی مناظره ۲۲ اکتبر سیاست خارجی باشد. از شما می‌خواهیم موضوعات را اصلاح کنید و به موضوعاتی که پیش‌تر تأیید شده بود، بازگردید.»‌در مقابل، دبیر مطبوعاتی ستاد بایدن با پذیرش مقررات جدید، اعلام کرد کارزار ترامپ می‌ترسد با سؤالات بیشتری درباره عملکرد فاجعه‌بارش در مقابله با کرونا مواجه شود.
همزمان، دونالد ترامپ دو شنبه شب یک بار دیگر به مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی حمله کرد و او را یک «فاجعه» خواند. به گزارش «آسوشیتدپرس» ترامپ در گفتگو با کارمندان ستاد انتخاباتی خود گفت، مردم از شنیدن سخنان دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی امریکا و همه این «احمق‌ها» در مورد ویروس کرونا خسته شده‌اند. ترامپ در ادامه فائوچی را «فاجعه» خواند، اما گفت با اخراج فائوچی، مشکلات بزرگ‌تری را برای خود ایجاد می‌کند. فائوچی در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور امریکا، ترامپ را موجب «حواس‌پرتی» دانسته و در مصاحبه با رادیو امریکا گفته است: «من ترجیح می‌دهم در این مورد اظهارنظر نکنم و فقط برای آنچه که تلاش می‌کنیم کار کنیم و آنچه که ما در تلاش هستیم انجام دهیم. این است که از سلامتی و رفاه و امنیت مردم امریکا و در نهایت مردم جهان محافظت کنیم.»
شروع رأی‌گیری پیش از موعد در فلوریدا
در حالی که از دیروز، به فاصله دو هفته به روز انتخابات سراسری در امریکا، رأی‌گیری پیش از موعد در یکی از حساس‌ترین ایالت‌های سرنوشت ساز، یعنی فلوریدا، آغاز شده، تنش‌های انتخاباتی در امریکا رو به افزایش است. در این ایالت هزاران نفر از محکومان کیفری و جنایی سابق اجازه رأی دادن پیدا کرده‌اند که البته وزنه را تاحدی به نفع بایدن تغییر داده، ولی نگرانی‌ها را درباره تنش‌های انتخاباتی نیز بیشتر کرده است. یک شنبه شب همچنین با آتش گرفتن یکی از صندوق‌های اخذ رأی در ایالت کالیفرنیا، هشدار‌ها درباره خشونت‌های انتخاباتی تشدید شد. مقام‌های امریکایی می‌گویند وقوع آتش‌سوزی در داخل یک صندوق اخذ رأی در «لس‌آنجلس» باعث آسیب به رأی شهروندان شده و طبق نوشته روزنامه گاردین، مسئولان، تحقیقات درباره این حادثه را آغاز کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی عمدی بوده، اگرچه علت و میزان آسیب‌های ناشی از آن تحت بررسی قرار دارد. آتش‌نشان‌ها برای مهار شعله‌های آتش مجبور به آب‌پاشی به داخل این صندوق شدند که این اقدام موجب آسیب به برگه‌های رأی شد. ویدئوی منتشرشده از صحنه حادثه نشان می‌داد که ده‌ها برگه رأی سوخته و یا خیس شده است. «هیلدا سالیس»، از ناظران انتخاباتی در شهر لس‌آنجلس در بیانیه‌ای گفت: «آتش زدن یک صندوق رسمی رأی، دربردارنده تمام نشانه‌ها از تلاش برای محروم کردن رأی‌دهندگان از حق رأی است.» سالیس گفته که لس‌آنجلس از دادستان ایالت کالیفرنیا و «اداره تحقیقات فدرال» (اف‌بی‌آی) خواسته درباره این حادثه تحقیق کنند.