چرا مجلس در حل مشكلات سهيم نيست؟

چندي است که هجمه‌ها و تخريب‌هاي زيادي عليه رئيس‌جمهور و دولت انجام مي‌شود و حتي برخي بحث اعدام رئيس‌جمهور را پيش کشيده‌اند؛ اساسا اين نوع رويکردها از چه رو است و چرا بايد از اين نوع ادبيات براي مخاطب قرار دادن شخص دوم کشور استفاده شود؟
اين نوع مسائل از اول انقلاب و عليه مرحوم شهيد بهشتي نيز بود. چقدر شعار مي‌دادند و چه مسائلي را مطرح مي‌کردند. چنانکه مرحوم آقاي هاشمي در خاطرات خود مي‌گويد؛ روزي در جمع ياران به بهشتي گفتم اين تهمت‌هاي تلخ آزارت نمي‌دهد؟؛ نگاهم کرد و گفت «اين آسياب به نوبت است؛ نوبت تو هم خواهد رسيد، بنابراين انقلاب دوستان و دشمناني دارد. دشمنان انقلاب به عناوين مختلف و هر چقدر که بتوانند سعي مي‌کنند با بداخلاقي، توهين و اهانت واکنش مسئولان نظام را بگيرند. اين مسائل مربوط به امروز و ديروز نيست حتي در زماني که امام در پاريس بودند و قصد آمدن به ايران داشتند، آقاي کارتر نماينده‌اي فرستاد و گفت شما الان به ايران نرويد چون براي شما خطر دارد. بعد آقاي هايزر را به ايران فرستاده بود تا در ايران کودتا کند. يعني نظام ما حتي قبل از پيروزي نيز وقتي نهضت به جايي رسيده بود و شاه از کشور بيرون رفته بود و احتمال پيروزي زياد بود آمريکايي‌ها مي‌خواستند کودتا کنند. لذا با دشمني به مسئولان نظام توهين مي‌کردند. امروز آقاي‌ترامپ چند نفر از مسئولان و مديران نظام و اشخاص را تحريم کرده و نسبت به آنها رفتاري تحقيرآميز و همراه با توهين داشته است؟ يا به وزير خارجه توهين مي‌کند. بالاخره وقتي انقلاب و دگرگوني در جامعه رخ مي‌دهد عده‌اي که زيان کرده‌اند هميشه مترصد توهين هستند تا اگر بتوانند وضع را برگردانند. امروز هم شرايط به همين‌گونه است. البته اکنون تفاوتي وجود دارد در اوايل انقلاب و در سال‌هاي بعد بيشتر اين کارها با کمک خارج‌نشين‌ها و منافقين و گروه‌هاي مخالف و الحادي انجام مي‌شد اما امروز اين حرکات به درون نظام آمده و مثلا به درون مجلس وارد شده است. جايگاه مجلس اين نيست. از آن طرف هم شاهد اظهاراتي بوديم که خواهان حکم اعدام براي رئيس جمهور بودند. هر چند که بالاخره اين به ويژگي‌هاي شخصيتي افراد باز مي‌گردد. اما به هر صورت وظيفه مجلس اين نيست که به اين امور وارد شود و رئيس‌جمهور را مورد اهانت يا توهين قرار دهد. البته در مورد صحبت‌هاي آقاي روحاني نيز که راجع به شيوه امام حسن(ع) صحبت کردند. چند سال پيش بود که مقام معظم رهبري در فرمايشاتشان از نرمش قهرمانانه سخن گفتند. يعني کسي منکر صلح امام حسن(ع) در تاريخ نشده و نمي‌شود. به هر صورت روايت‌ها مختلف است. عده‌اي مي‌گويند که در درون لشگر و طرفداران امام حسن(ع) کساني بودند که اکثرا با معاويه ساخته بودند و زماني که حضرت ديدند عده‌اي از ياران ايشان با معاويه ساخته‌اند امکان جنگ نداشت. به هر حال اين نوع مسائل تاريخي نياز به واکنش‌هاي اينگونه ندارد. البته هر که کلام حضرت رسول(ص) و ائمه را تحريف کند و به آنها نسبت ناروا بدهد گناه کبيره مرتکب شده است. هم اين طرف قضيه را بايد در نظر گرفت و نبايد پيشوايانمان را تحريف کنيم و نسبت دروغ بدهيم و اين طرف قضيه هم اين است که ائمه به نسبت شرايط زمانه خود تصميم گرفته‌اند و شرايط را در نظر گرفتند و شيوه‌هاي متفاوتي داشتند. حاصل اين بداخلاقي‌ها به ضرر نظام و بازي در زمين دشمن است و توقع نيست اين مسائل از درون نظام باشد. هرچند که ممکن است عده‌اي اين را به جنگ قدرت تعبير کنند. امروز مي‌بينيم که در آمريکا بين دو کانديدا انتخابات چه رفتاري وجود دارد و آنها چه حرف‌هايي به هم مي‌زنند و چه نسبت‌هايي به هم مي‌دهند الگوي جمهوري اسلامي دولتمردان آمريکا نيستند و اخلاق اسلامي و شيوه ائمه و سيره حضرت‌رسول(ص) است. حضرت رسول مي‌فرمايد من براي تکامل اخلاق آمده‌ام و ما بايد از اين سيره پيروي کنيم.
به لحاظ موقعيتي مــردم در شرايط اقتصادي خاص و تنگناهاي معيشتي به سر مي‌برند؛ بسياري دولــت را مقصر اصلي اين شرايط جلوه مي‌دهند. اساسا بايد دولت را مقصر اصلي دانست و سهمي براي ديگر نهادها قائل نشد؟
در شرايط موجود دولت به معني قوه مجريه که يکي از قواي سه‌گانه محسوب مي‌شود حتي يک سوم سهم را هم ندارد. در کنار قوه قضائيه و قوه مقننه و نيروهاي مسلح و ساير نهادها نيز هستند که هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه سياست و هم در ساير حوزه‌ها مشارکت دارند و رفتار مي‌کنند. لذا اين مساله کل نظام است نه يک فرد يا قوه خاص. دولت تنها و به قول معروف يک دست صدا ندارد. اين وظيفه همه است که رعايت کنند، صرفه‌جويي کنند، به فکر مردم باشند، نيازهاي مردم را تامين کنند. به جاي اين بداخلاقي‌هايي که بازي در زمين دشمن است يا هدف ديگري دارد بايد به حل مشکلات مردم بپردازند. مردم هم از هر تريبوني که داشته باشند استفاده کرده و مي‌گويند که مسئولان اختلافاتشان را در جاي ديگري حل کنند و به مشکلات ما رسيدگي کنند.


پس از بيانات مقام معظم رهبري با مجلسي‌ها مبني بر اينکه دولت بايد تا پايان دوره کار خود را ادامه دهد برخي از جريانات و نمايندگان همچنان به دنبال مطرح کردن طرح استيضاح آقاي روحاني هستند اساسا با توجه به اين مسائل آيا با استيضاح و برکناري آقاي روحاني همه چيز حل خواهد شد؟ يا اينها به دنبال اهداف سياسي هستند؟
بي‌ثباتي در دولت و نظام خواست آمريکا و ترامپ و خواسته رژيم صهيونيستي و عربستان است. آنها تاکنون تلاش کردند که ثبات را از نظام بگيرند ولي نظام تا اينجا مقاومت کرده است. نظام هم ثبات سياسي داشته، اقتدار داشته و هم ثبات اقتصادي داشته است. به هر حال تا آنجا که ميسر بوده کارها و پيشرفت‌هاي مناسبي صورت گرفته است. اين درست که کمبودها زياد است اما در مقابل اقدامات مثبت نيز زياده بود و نمي‌شود به آنها نپرداخت. بحث کرونا نيز عامل ديگري است که ويژه ايران نيست و گريبان همه جهان را گرفته هرچند که ايران نسبت به ديگر کشورها وضعيت بهتري دارد. شما آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه، آلمان و... را نگاه کنيد مي‌بينيد که فاجعه خيلي بيشتر از ايران است. بنابراين الان هر اقدامي که باعث تضعيف نظام شود خواسته دشمنان نظام مثل آقاي ترامپ، نتانياهو و بن‌سلمان است. مگر آقاي بولتون دو سال پيش در جمع منافقين نگفت که نظام جمهوري اسلامي عيد امسال را نمي‌بيند و ما عيد امسال را در ايران خواهيم بود. خب ،خواسته آنها همين است و هر اقدامي در جهت تضعيف نظام در راستاي خواسته آنها است. استيضاح هم از همين جنس است. ما اين تجربه را در مورد يک وزارتخانه داشتيم. چه مدت وزارتخانه‌اي بي‌سرپرست بود و وزير داشت و نمي‌توانست کاري بکند. حال بر فرض با استيضاح آقاي روحاني کنار برود چه کسي فرداي آن روز بايد دولت تشکيل بدهد؟ بايد انتخابات انجام شود و مراحل طي شود اينکه کشور بي سرپرست باشد و مسئولي نداشته باشد و لطمه‌اي به کشور وارد شود خواسته دشمنان است.
بعد از گذشت چند ماه از شروع به کار مجلس هنوز شاهد عملکرد مثبتي از آنها نبوديم و هنوز به مرز وعده‌هايي که دادند نرسيده‌‌اند و با فرافکني دولت را متهم مي‌کنند، اين نوع رويکرد مجلس در روند امور تاثيرگذار است و نگاه جامعه را نسبت به انتخابات آينده تضعيف نمي‌کند؟
من معتقدم مقام معظم رهبري توقع بيشتري از اين داشتند و صحبت‌هايي هم که با نمايندگان مطرح کردند چند تذکر هم دادند که به نظر من هيچ‌کدام از آنها اصلاح نشده است. چون نوعي تندروي و بداخلاقي در مجلس وجود دارد. حال ممکن است براي يک گروه و فرد خاصي باشد اما عملکرد مجلس فعلا مطلوب نيست. آنچه که رهبري بيان کردند و آنها هم مي‌خواستند براي اجراي منويات رهبري مجلسي انقلابي بر پا کنند آن نشده و آثاري از آن نديده‌ايم. البته عده‌اي مي‌گويند هنوز چهار ماه بيشتر نگذشته است و به زمان نياز است ولي وقتي از آغاز «خشت اول گر نهد معمار کج/ تا ثريا مي‌رود ديوار کج» و اين وضعيت از ابتدا وجود دارد و با تذکرات رهبري هنوز اصلاح نشده است. به نظر نمي‌رسد اين مجلس آن مجلس مطلوب مردم باشد.
با توجه به اينکه نارضايتي‌هاي اقتصادي و معيشتي در جامعه وجود دارد توسط دولت و ساير ارکان نظام چه اقداماتي بايد صورت بگيرد تا ميزان نارضايتي مردم کاهش پيدا کند و به رضايتمندي تبديل شود و در آينده شاهد انتخاباتي باشکوه باشيم؟
مشکل مردم مشکل معيشتي است و چالشي که در نظام بين مردم وجود دارد اقتصادي است. بيکاري و تورم و کاهش ارزش پول ملي را داريم. مسائل ما کلا اقتصادي است و اقتصاددانان راهکارهايي را پيشنهاد داده‌اند که مي‌توان با اين راهکارها در حوزه اقتصاد و بهبود معيشت مردم تغييري ايجاد کرد. منتها اينجا به هماهنگي نياز است و همه بايد با هم عمل کنند. يکي از مشکلات اقتصاد که بحث رونق توليد مطرح است سرمايه است که به اندازه کافي وجود ندارد. سرمايه يا بايد توسط بخش خصوصي بيايد يا توسط دولت وارد اقتصاد ‌شود يا توسط سرمايه‌گذار خارجي وارد شود. سرمايه‌گذار خارجي که نمي‌آيد؛ دولت هم که تکليفش روشن است و پولي در جهت سرمايه‌گذاري ندارد چون هزينه‌هايي مثل کروناو... دارد. البته برخي هم مناسب نيست مثلا اگر همين يارانه صرف توليد مي‌شد نتيجه بهتر از اين بود که سبد کالا به مردم تخصيص دهند. اينها يک بار مصرف است اما اگر در حوزه توليد سرمايه‌گذاري شود اشتغال و توليد به‌وجود مي‌آورد و صادرات انجام مي‌شود که ارزآوري دارد و هم باعث تقويت پول ملي شود. ولي متاسفانه مسيري انحرافي شروع شده و همچنان ادامه دارد. بنابراين اصلاح اين روش‌ها مي‌طلبد که همه با هم باشند و نبايد وقتي چنين حرکتي شروع مي‌شود عده‌اي شروع به تخريب بکنند و مردم را متوقع کنند و کار را خراب کنند. اگر همه نهاد‌هاي عمومي و دولتي و بخش خصوصي با هم حرکت کنند راهکاري که در اصلاح مسير اقتصاد وجود دارد عملي است. البته اين زودهنگام نيست وقتي راه درستي طي شود هر روز ضريب مثبتي نشان مي‌دهد ولي اگر وضعيت به اين صورت باشد کار بهتر مي‌شود. تحقق اين راهکار به همه برمي‌گردد همه بايد همدل باشند؛ نه اينکه مجلس به نحوي تخريب کند و صدا و سيما جوري ديگر تخريب کند و عده‌اي در جاي ديگري تخريب کنند. اگر همدل و همسو باشيم کار شدني است.
مــحســن هـــاشمي اخــيرا در صحبتي گفتند مديريت جامعه در شرايط فعلي مديريت آيت‌ا... هاشمي را مي‌طلبد، اساسا مولفه‌ها و ويژگي‌هاي مديريت ايشان در دوران حيات خود چه بود که امروز مي توان به عنوان الگو از آنها ياد کرد؟
آقاي هاشمي در سياست خارجي خود استراتژي تنش‌زدايي را به جاي تنش‌افزايي به کار مي‌گرفت و اين در اصلاح امور موثر بود. در حوزه اقتصاد به توليد و صادرات توجه داشت، ايشان وقتي جمعيت کشور 40 تا 45 ميليون بود و کار را شروع کردند وقتي با توليدکنندگان صحبت مي‌کردند به آنها مي‌گفتند هدفگذاري توليد خود را براي 300 ميليون در نظر بگيريد و فقط به فکر مصرف داخل نباشيد. ما بايد بازارهاي منطقه را به دست بگيريم چون هم انرژي ارزان داريم و هم مواد اوليه را داريم. تمام مواد جدول مندليف از Aتا Zدر ايران وجود دارد. انرژي ارزان نيز داريم نيروي کار ارزان هم داريم پس مي‌توانيم توليد و صادرات داشته باشيم، ضمن اينکه از منظر سوق‌الجيشي هزينه هاي حمل کالا براي ما کمتر است. آقاي هاشمي در توليد براي بازار پيراموني و بازار منطقه هدف گذاري کرده بودند. اين برنامه مي‌توانست کاهش وابستگي به نفت را در پي داشته باشد و همچنين ارز‌آوري و هم اشتغال داشت و طبعا در اين شرايط تورم وجود نداشت. مساله دستيابي به بازارهاي منطقه بحث تنش‌زدايي بود نه تنش‌افزايي و ما ديديم که روابط ما با کشورهاي منطقه و کشورهاي اروپايي به کلي ترميم شده بود و روال روال ديگري بود. از نظر سياست داخلي نيز ايشان همان فرمايشات امام را تحقق مي‌بخشيدند که امام فرموده بود هر کاري را که مردم مي‌توانند انجام بدهند به مردم بدهيد و دولت به دنبال آن کارها نرود. در حقيقت ايشان به دنبال مشارکت عمومي و مشارکت مردم و بخش خصوصي در حوزه اقتصاد بود. طبق وصيت امام نيروهاي مسلح بايد مرزبان باشند و در کنار مرزها باشند و در امور سياسي دخالت نکنند اين بحث مهمي بود و امروز بايد مورد توجه باشد. به طور مثال يکي از مشکلات مهم کشور در بحث قاچاق است. قاچاق که از آسمان نمي‌آيد بلکه از مرزها وارد مي‌شود. متاسفانه به جاي اينکه کالاهايمان را صادر کنيم از مرزهايمان قاچاق وارد مي‌شود و به توليد ضربه مي‌زند و تورم و بيکاري را به همراه مي‌آورد. در حوزه فرهنگي نيز ايشان روي فرهنگ جلامعه بسيار حساس بود. خطبه‌هاي آيت‌ا... هاشمي در بخش اول خود هميشه مسائل اجتماعي و فرهنگي بود و راهکار نشان مي‌دادند.