بازداشت دختر دوچرخه‌سوار بدون حجاب!

آرمان ملي- مطهره شفيعي: بازداشت زن دوچرخه‌سوار در يکي از شهرهاي اصفهان! خبر کامل اين بود: زني که در روزهاي اخير در يکي از ميادين شهر نجف‌آباد اقدام به قانون‌شکني تعمدي کرده و در حين دوچرخه‌سواري به‌صورت علني اقدام به کشف حجاب و تهييج احساسات شهروندان کرده بود، دستگير شد. گفته مي‌شود احتمال برنامه‌ريزي‌شده بودن اين اقدام و طراحي صورت‌گرفته براي اقدامات پس از اين قانون‌شکني به‌صورت جدي در حال بررسي است و با توجه به شرايط فعلي کشور سازمان‌يافته بودن اين تخلف دور از انتظار نخواهد بود. فرماندار نجف‌آباد نيز با تاييد خبر بازداشت اين فرد قانون‌شکن در اين باره گفت: فردي که به‌تازگي در اين منطقه اقدام به هنجارشکني و توهين به حجاب اسلامي کرده بود دستگير شده و انگيزه او از اين اقدام در دست بررسي است.
تجمع اعتراضي به ناهنجاري
اين اقدام با ناراحتي مردم نجف‌آباد همراه شده و واکنش جدي مردم را در پي داشته است که در همين راستا گروهي از مردم نجف‌آباد به‌دنبال قانون‌شکني و عبور علني اين فرد از هنجارها، روز گذشته بعد از نماز ظهر و عصر، در ميدان امام خميني (ره)، تجمع خودجوشي اعتراض‌آميز برگزار کردند. صدها نفر از مردم نجف‌آباد با اجتماع در مقابل مسجد جامع اين شهرستان، مخالفت خود را با هنجارشکني و بي‌حجابي توسط برخي از افراد اعلام کردند. اين تجمع در پي هنجارشکني بي‌سابقه روز دوشنبه يک دختر بي‌حجاب دوچرخه‌سوار در ميدان امام خميني (ره) نجف‌آباد و به شکل خودجوش و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شد. امام جمعه نجف‌آباد ضمن قدرداني از حضور به‌موقع مردم هميشه در صحنه اين شهرستان و مقابله با هنجارشکنان در گفت‌وگو با ايرنا افزود: مردم ولايتمدار و شهيدپرور نجف‌آباد با حضور در اين تجمع اعلام کردند که ما زنده‌ايم و راه شهدا را ادامه خواهيم داد. حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي حسناتي با بيان اينکه مردم اينگونه حرکات ناشايست را از هيچ‌کسي نمي‌پذيرند و عوامل پشت صحنه آن را محکوم مي‌کنند گفت: مردم با حضور به‌موقع در صحنه به دشمنان اعلام کردند که کور خواندند و نمي‌توانند به اهداف شوم خود برسند. وي ادامه داد: مردم نجف‌آباد با حضور خود به دنيا اعلام کردند که ما شهداي بسياري را براي حفظ عزت، عفاف و حيا تقديم کرديم و اجازه بي‌حرمتي به خون شهدا را به هيچ‌کس نمي‌دهيم. امام‌جمعه نجف‌آباد گفت: مسئولان بايد طبق قانون و با رعايت عدالت و بدون تندي و حرکتي احساسي اين موضوع را پيگيري و بررسي کنند و ريشه‌هاي اينگونه حرکات ناشايست را شناسايي کنند.
دوچرخه‌سواري ممنوع نيست


گفتني است ارديبهشت 98 خبري منتشر شد مبني بر اينکه دادستاني اصفهان طي حکمي دوچرخه‌سواري بانوان را ممنوع اعلام کرد. بر اساس اين حکم دادستاني اصفهان به نيروي انتظامي دستور داده است با دوچرخه‌سواري زنان برخورد جدي کند و مدارک شناسايي آنان را جلب کند و درصورتي‌که مدرک شناسايي نداشته باشند، دوچرخه آنان را توقيف و به پارکينگ منتقل کند. بازتاب اين موضوع در فضا‌هاي مجازي با واکنش‌هاي متفاوتي مواجه شد تا جايي که معصومه ابتکار، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده، درباره اين موضوع مي‌گويد: دوچرخه‌سواري بانوان محدوديت قانوني ندارد و قانوني نداريم که دوچرخه‌سواري خانم‌ها را ممنوع کرده باشد. معصومه ابتکار مي‌افزايد: دوچرخه‌سواري بانوان در فضا‌هاي ورزشي قطعا ممنوع نيست، مساله دوچرخه‌سواري از ابعاد و زواياي مختلف مهم است، زيرا بحث ورزش است، دولت در چارچوب قانون حرکت مي‌کند و ما قانوني در اين زمينه نداريم که آن کار را ممنوع کرده باشد، از قديم خانم‌ها براي تردد از دوچرخه استفاده مي‌کردند، نمي‌دانم به چيزي استناد شده است، از سوي ديگر دوچرخه، موتور نيست که بگوييم گواهينامه لازم دارد، از قديم خانم‌ها براي تردد از دوچرخه استفاده مي‌کردند؛ اين وسيله بسيار سالم است، به کاهش آلودگي هوا کمک مي‌کند و از طرفي بر سلامتي بانوان تاثير‌گذار است. سخنگوي قوه‌قضائيه در پاسخ به سوالي درباره استفاده بانوان از دوچرخه و منع آن در اصفهان و موضع دستگاه قضا در اين زمينه، گفت: آنچه در اين زمينه از قول دادستان اصفهان نقل شد، يک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود. آنچه ايشان در آن نامه اعلام کردند اين نيست که دوچرخه سواري توسط بانوان مطلقا ممنوع است.