پایان داستان استیضاح‌نشدنی

آرمان ملي- مطهره شفيعي: پروژه استيضاح رئيس‌جمهور هم تمام شد؛ پروژه‌اي که برخي معتقد بودند از ابتدا هم اراده‌اي براي اجراي آن نبود. يک روز نه تنها دم از استيضاح رئيس‌جمهور مي‌زنند بلکه خواهان اعدام روحاني مي‌شوند و روز ديگر خبر مي‌دهند که استيضاح منتفي شده و چشم انتظار تشکر هستند! مخالفان دولت اکنون تنها درصدد تخريب دولتمردان و رئيس‌جمهور نيستند بلکه اهداف مختلفي را دنبال مي‌کنند از جمله سياه‌نمايي درباره تصميمات اصلاح‌طلبان با القاي اين موضوع که روحاني با تاکيد سران جريان اصلاحات بر سر کار آمد، پس در انتخابات 1400 نبايد به کانديداي اين جريان اعتماد کرد و راي داد. همچنين تعدادي از اصولگرايان و مدعيان اصولگرايي به دليل تخلفاتي که داشتند در زندان هستند و اين موضوع از حافظه جامعه محو نخواهد شد؛ بنابراين با سياه‌نمايي و مشغول کردن ذهن جامعه به موضوعات فرعي تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري درصدد آن هستند که به تبليغ کانديداي جريان خودشان بپردازند. نکته قابل تامل در رفتار اصولگرايان به بي‌توجهي آنان به فرمايشات و تاکيدات مقام معظم رهبري بازمي‌گردد. ايشان فرمودند: «سال آخر دولت‌ها معمولا سال حساسي است و بايد مراقبت شود که پيگيري امور به‌هيچ‌وجه سست نشود و بر همين اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها بايد تا روز آخر وظايف خود را انجام دهند.» اما همگان شاهد بودند که رفتار و عملکرد اصولگرايان نسبتي با حمايت از دولت نداشت.
استيضاح کنيد!
چند روز پوستري را تبليغ مي‌کردند که خبر از يک نشست مجازي در قم مي‌داد و نشستي که محور آن استيضاح حسن روحاني بود. در اين پوستر اعلام شده بود که رسايي، حاجي‌دليگاني، کوشکي، غضنفري، مومن‌نسب، جاويدنيا، کيارش، علوي، جلال‌زاده، آصفري و... در نشست حضور دارند. عنوان نشست هم «استيضاح روحاني؛ حق ملت، تکليف مجلس» بود. نکته قابل تامل اينجاست که رسانه‌هاي دلواپس مانند فارس و تسنيم از انتشار گزارش اين نشست خودداري کردند که البته ظاهرا برگزارکنندگان جلسه از موضوع خبر داشتند، چراکه حميد رسايي به پخش سخنراني خود از طريق اينستاگرامش پرداخت! او در اين جلسه با بيان اينکه کمر مردم زير بار گراني‌ها و فشار‌هاي معيشتي در حال شکستن است، گفت: مشکل برخي «واشنگتن دي‌سي» نيست، «واشنگتن دوستي» است. رسايي با بيان اينکه در طول 41 سال گذشته تا اين اندازه ميان مردم، نخبگان و گروه‌هاي مختلف در رابطه با استيضاح اجماع وجود نداشته است، مدعي شد: «امروز مردم از صبح که بيدار مي‌شوند آرزو مي‌کنند تا آقاي روحاني تا شب از رياست‌جمهوري کنار رفته باشد. امروز با کساني که هفت سال کشور را معطل برجام کرده‌اند مواجه هستيم که مي‌خواهند مسئوليت ناکارآمدي‌هاي خود را گردن رهبري و انقلاب بيندازند و تنها راه‌حل اين معضل، برداشتن زانوي دولت روحاني از گلوي مردم به‌وسيله استيضاح است. رسايي با اشاره به اينکه برخي استيضاح را خلاف منويات رهبري مي‌دانند، گفت: درخصوص موضوع استيضاح حسن روحاني، اساسا نبايد توقع داشت که رهبر انقلاب اعلام موضع کنند، زيرا سيره امامين انقلاب همواره حمايت از روساي جمهوري بوده که قانونا در اين جايگاه هستند؛ طبعا ايشان در مواقع لازم، تذکرات خود به رئيس‌جمهور را به‌صورت علني يا خصوصي خواهند داد اما تصور اينکه امام و رهبر جامعه به‌صورت خصوصي به بخشي از نظام يعني مجلس فرمان بدهند که براي تغيير بخش ديگر يعني دولت اقدام کند، برخلاف عقل اداري و مديريتي است.
ادعاهاي جديد حميد کليدشناس


البته رسايي يدطولايي در اقدامات ابتکاري براي نشان دادن مخالفتش با دولت روحاني دارد چنانکه ديروز نسيم‌آنلاين فيلمي از رسايي نشان داد که کليدي در دست دارد و مي‌گويد: «اگر آقاي روحاني مي‌خواست به ملت ايران پيام دهد که ملت ايران، من مي‌خواهم...، کليد حل مشکلات دست من است، مي‌خواهم تحريم‌ها را بردارم و مشکلات را حل کنم، بايد از اينها استفاده مي‌کرد. آن کليد، همان کليدي است که بعد از اشغال جاسوسخانه آمريکا، مي‌بينيد که مک فارلين به فرودگاه مي‌آيد، يک انجيل با خودش مي‌آورد که رئيس‌جمهور آمريکا روي آن امضا کرده است و يک کيک مي‌آورد، دقيقا شکل کليدي که دست آقاي روحاني است، همان کليدي است که روي کيک آمريکايي‌هاست. همان کليدي است که در سازمان امنيت ملي، آرم سازمان امنيت ملي، عکس يک کليد است. اين همان کليدي است که دست آقاي روحاني است. به نظرم داشت به آمريکايي‌ها پيام مي‌داد. آقاي روحاني مي‌گفت من آماده هستم.» برخي مخالفان روحاني در همان سال 92 که روحاني به نشان دادن کليد پرداخت به او حسن کليدساز گفتند و با اين اقدام رسايي بايد به او لقب حميد کليدشناس داد!
استيضاح نمي‌کنيم
در همان روز که همايش استيضاح رئيس‌جمهور از سوي مخالفان دولت برگزار شد، احمد اميرآبادي فراهاني عضو هيات‌رئيسه مجلس در برنامه تلويزيوني تهران 20 اظهار داشت: مجلس با مصلحت‌انديشي به دولت کمک مي‌کند تا به‌راحتي به خردادماه سال آينده يعني پايان مهلت خود قانوني برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت براي سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرايط به‌گونه‌اي است که اگر مجلس يک يا دو وزير ديگر از دولت را استيضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان اين که وزرا و رئيس‌‌جمهور را به‌راحتي استيضاح کرد. گفت: حقيقت اين است که اگر الان استيضاح رئيس‌جمهور را در مجلس شروع کنيم، روند آن در حدود 2ماه طول مي‌کشد و به ماه دهم سال مي‌رسيم، بعد از آن نيز معاون اول رئيس‌جمهور به مدت 3ماه رئيس دولت مي‌شود و بعد از هم به تعطيلات عيد مي‌رسيم و اندکي بعد نيز مهلت کارِ دولت تمام مي‌شود و اگر نتيجه‌اي داشت انجام مي‌شد؛ بنابراين ما در مجلس به اين نتيجه رسيده‌ايم که استيضاح انجام نشود. حسين شريعتمداري مديرمسئول کيهان هم ديروز نوشت: «سخني برادرانه با طيف اميدآفرين نمايندگان متعهد و انقلابي مجلس شوراي اسلامي در ميان است و آن اينکه آيا تصور نکرده يا لااقل احتمال نمي‌دهيد که تصميم اخير شما عزيزان بزرگوار براي استيضاح رئيس‌جمهور آب ريختن ناخواسته به آسياب توطئه «دولت بي‌سر» دشمن باشد؟! آيا براي پيشگيري از اين نتيجه تلخ که خداي ناخواسته، حاصل کارتان به سبد دشمن ريخته شود نيز فکري کرده‌ايد؟!