سیاست‌های یک بام و دو‌هوا، داد وزیر را درآورد!

طولاني شدن دوره بيماري کرونا در جهان و ناسازگاري شيوه‌هاي پيشگيري از اين بيماري با زندگي اجتماعي و عادات روزمره مردم در دنياي مدرن، حالا و در آغاز فصل سرما که پيش‌بيني مي‌شود با افزايش فزاينده آمار ابتلا و مرگ‌ومير ناشي از کوويد-19 همراه باشد به مشکل پيچيده‌اي تبديل شده است. اين در شرايطي است که نه‌تنها در ايران که در بيشتر کشورهاي جهان ديده مي‌شود و سهل‌گيري مردم در مراقبت‌هاي بهداشت فردي و اجتماعي که لازمه کنترل کروناست در بيشتر کشورهاي جهان از الگوي مشابهي پيروي مي‌کند. از همين رو با افزايش شمار مبتلايان و جان باختگان ناشي از شيوع کرونا در کشور، ستاد ملي مقابله با کرونا به رياست حسن روحاني، دستورالعملي را تعيين کرد که بر پايه آن با افرادي که در تهران ماسک نمي‌زنند، برخورد مي‌شود و جريمه‌هاي 50 تا 200 هزار توماني در نظر گرفته مي‌شود. پليس که مسئول اعمال اين جريمه‌ها بود اعلام کرد که نمي‌توانيم مردم را با دوربين جريمه کنيم و فقط با افرادي که در اتوبوس‌ها و تاکسي ماسک نمي‌زنند تذکر شفاهي مي‌دهيم. در اين شرايط که شمار مرگ روزانه بر اثر کرونا در آذربايجان غربي به 29 نفر در روز رسيده است، بامداد سه‌شنبه، سعيد نمکي، وزير بهداشت به همراه هياتي از مديران به اروميه سفر کرد. نمکي که از وضعيت اين استان ابراز نگراني کرده است، در جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا در آذربايجان غربي گفت: «وقتي آمار استان‌ها را نگاه مي‌کنم، يکي از اضطراب‌هاي من اين است که خدايي‌ناکرده به سياه‌چاله‌اي بيفتيم که خروج از آن بسيار دشوار است».
وزير بهداشت با اشاره به شرايط فعلي کرونا در کشور، تصريح کرد: اما امروز مي‌خواهم واقعياتي را بگويم که چرا امروز آمديم و در استان آذربايجان غربي نشستيم و گرفتار يک خيز عجيب و زياد بيماري هستيم که وزير مضطرب مي‌شود. يکي از دردهاي درونم اين است که نمي‌توان اپيدمي را با خواهش جمع کرد. چند وقت است که ما داريم التماس مي‌کنيم، اما کدام يک از پروازهاي ما منطبق با پروتکل‌هاي بهداشتي است؟. نمي‌دانم چه کسي بايد اينها را حل کند. اينجا وزير بهداشت تمنا مي‌کند، خواهش مي‌کند و زانو مي‌زند، اما کسي گوش نمي‌دهد. کدام يک از اتوبوس‌هاي ما منطبق با اصول پروتکل‌هاي بهداشتي است؟. در تهران اعلام کرده‌ايم که داخل شهر منبع توسعه ويروس است که با جهش‌هايي که ويروس پيدا کرده، قدرت سرايتش 10 برابر شده است. گفتند تا پايان ارديبهشت اتوبوس اضافه مي‌شود، اما يک اتوبوس هم اضافه نشد. اعلام شد که هرکس ماسک نزند، جريمه مي‌شود. من در سه چهار روز قبل در خيابان تماشا کردم که 40 درصد از افرادي که در اتوبس بودند ماسک نزدند، آيا مي‌توان به اين صورت عفونت را جمع کرد؟ وي افزود: در ستاد ملي مقابله با کرونا تقاضا کرديم که هر کس که ماسک نزد، جريمه کنيد، اما برويد آمار را دربياوريد که چند نفر را جريمه کردند. گفتيم جاده را ببنديد، چندتا را بستند؟ اينطور که نمي‌شود اپيدمي جمع کرد. اگر اين بال شکسته ما را ترميم نکنند، اپيدمي در اين مملکت جمع نمي‌شود و ما ته رودخانه بايد جنازه جمع کنيم. ايها الناس بدانيد که من به عنوان وزير بهداشت نمي‌توانم به تنهايي اين اپيدمي و وضعيت را جمع کنم و جمع کردن آن اصل بسيار فراتر از اين مي‌خواهد. روزي چند اتوبوس از مرزهاي جنوب شرق اين سرزمين را با انواع آلودگي طي مي‌کند و به چالدران مي‌آيد. من که نمي‌توانم جلويش را بگيرم، کجا بايد اجازه ندهد که اينها بيايند.
جزئيات جريمه توسط پليس
پس از اين اظهارنظرها بود که رئيس پليس پايتخت به اين صحبت‌ها واکنش نشان داد و گفت: کسي نمي‌تواند ادعا کند پليس، اقدامي در برابر افرادي که ماسک نمي‌زنند، انجام نمي‌دهد و جريمه کردن جز وظايف پليس است. کد جريمه براي عدم استفاده از ماسک توسط راننده و سرنشينان خودرو ايجاد شده است. سردار حسين رحيمي، در پاسخ به اين سوال که نحوه جريمه کردن عابرين پياده چگونه است، گفت: فعلا جريمه کردن براي راننده و سرنشينان خودرو‌ها در پايتخت مدنظر است و به عابرين پياده تنها تذکر داده و آنها را ارشاد مي‌کنيم. در حال حاضر طرح جريمه افراد فاقد ماسک مربوط به تهران بوده و شامل استان‌هاي ديگر نمي‌شود. اين موضوع نيز تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا بوده و پليس نيز به عنوان مجري اين مصوبات است.