مورالس با انتخاب آرسه به کشورش بر می‌گردد، اما نقشی در قدرت نخواهد داشت بولیوی دوباره در دست سوسیالیست‌ها

لوئیس آرسه با کسب بیش از ۵۲ درصد آراء، در انتخابات ریاست ‌جمهوری بولیوی پیروز شد. مورالس پیش از این گفته بود فردای روزی که «آرسه» در انتخابات پیروز شود، به کشورش باز خواهد گشت.
انتخابات بولیوی یک سال پس از انتخابات جنجالی صورت می‌گیرد که به کودتای راست‌گرایان و استعفا و تبعید مورالس به آرژانتین منجر شد.
اوو مورالس، رئیس جمهوری سابق بولیوی یک روز پس از اعلام پیروزی لوئیس آرسه، هم‌پیمان و وزیر سابق خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از بازگشت قریب القوع به بولیوی خبر داد.
این در حالی است که رئیس‌ جمهوری منتخب بولیوی تاکید کرد، در دولتش برای اوو مورالس، رهبر حزب سوسیالیست نقشی وجود ندارد.


مورالس که سال گذشته در پی اعتراض مخالفان به نتیجه انتخابات پس از استعفا از سمت ریاست جمهوری از کشور خارج شد و اکنون در آرژانتین به‌سر می‌برد این وعده را در جریان یک کنفرانس خبری مطرح کرد.
وی تصریح کرد: «دیر یا زود به بولیوی باز می‌گردیم، هیچ بحثی در این باره وجود ندارد. آرزوی بزرگ من بازگشت به بولیوی و منطقه است، اکنون تنها مساله زمان مطرح است.»
اوو مورالس، نخستن رئیس جمهوری بومی بولیوی است که طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ قدرت را در دست داشت و سال گذشته میلادی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی مخالفان به تقلب متهم شد.
وی درپی شدت گرفتن اعتراض‌ها از سمت خود استعفا داد و ابتدا به مکزیک و سپس به آرژانتین پناهنده شد.
وعده بازگشت از سوی مورالس در حالی مطرح می‌شود که نظرسنجی‌های پای صندوق‌ رای در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بولیوی از پیروزی قاطع لوئیس آرسه، نامزد جناح چپ و از نزدیکان رئیس جمهوری سابق این کشور حکایت دارد.
آرسه که با کسب بیش از ۵۲ درصد آرا عملا پیروز انتخابات شناخته می‌شود در دوران ریاست جمهوری اوو مورالس عهده دار ریاست وزارت اقتصاد این کشور بود.
انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی که خانم جنینه آنیس، رئیس دولت موقت این کشور در آن نامزد نشده، در حالی با درخواست و تحت فشار مخالفان پس از وقفه‌ای کوتاه به بهانه بیماری کووید۱۹ برپا شد که بحران حاد سیاسی در بولیوی پس از استعفای مورالس طی یک سال گذشته دست کم ۳۶ کشته برجای گذاشت.
این در حالی است که انتخابات سال گذشته نیز با حرف و حدیث‌هایی برپا شده بود. شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر ۲۰۱۹ به مدت بیست ساعت به حال تعلیق درآمد و در نهایت نام اوو مورالس به عنوان پیروز نهایی انتخابات در همان دور اول اعلام شد تا وی برای چهارمین دور بر مسند ریاست دستگاه اجرایی کشور بنشیند.
اپوزیسیون بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات از تقلب سخن گفت و معترضان به انتخاب مجدد اوو مورالس در خیابان‌ها با هواداران «جنبش به سوی سوسیالیسم»، حزب سیاسی تحت ریاست وی درگیر شدند.
اوو مورالس نیز با شدت گرفتن اعتراض‌ها و پس از آنکه ارتش و پلیس بولیوی از حمایت وی دست کشیدند در نهایت مجبور به استعفا شد.
تازه‌ترین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری بولیوی حکایت از آن دارد که کارلوس مسا، رقیب اصلی نامزد سوسیالیست‌ها به‌رغم اعلام نشدن رسمی نتیجه انتخابات پیروزی لوئیس آرسه را به رسمیت شناخته است.
از بی‫نقشی مورالس در دولت تا ارتباط با آمریکا
رئیس‌ جمهوری منتخب بولیوی تاکید کرد، در دولتش برای اوو مورالس، رهبر حزب سوسیالیست نقشی وجود ندارد. او همچنین شرط برقراری رابطه با آمریکا را گفت.
به گزارش ایسنا، «لوئیس آرسه» در پی انتخابات روز یکشنبه بولیوی با کسب اکثریت آرا پیروز شد و به این ترتیب سوسیالیست‌های این کشور یک سال بعد از خروج مورالس مجددا به قدرت بازگشتند.
مورالس از محل تبعیدش در آرژانتین همچنان رئیس حزب آرسه موسوم به جنبش به سمت سوسیالیسم باقی مانده اما آرسه گفت، نفوذ او محدود به این جایگاه است. آرسه به رویترز در مقر این حزب در شهر لاپاز، پایتخت اداری بولیوی گفت: او در دولت ما هیچ نقشی نخواهد داشت.
او ادامه داد: مورالس می‌تواند هر زمان که بخواهد به کشور برگردد، چون بولیویایی است اما در دولت، این من هستم که تصمیم می‌گیرم چه کسی بخشی از دولت را تشکیل دهد و چه کسی نباشد. مورالس در عین حال با مجموعه‌ای از اتهامات فساد که آنها را رد کرده، مواجه است.
آرسه خاطر نشان کرد: در چند پرونده قضایی علیه مورالس روند حقوق مقتضی رعایت نشده است. متاسف هستم که امور قضایی سیاسی شده و حقوق، سیاست را قضایی ساخته است.
آرسه به عنوان وزیر دارایی در دولت سابق مورالس ناظر بر اقتصادی بود که رشدش سریعتر از اقتصاد هر کشور دیگر منطقه بود. اما زمانی که او ماه آینده میلادی ریاست جمهوری بولیوی را پذیرا شود ناظر بر کشوری خواهد بود که با رکود فلج‌کننده مواجه است.
وی خاطر نشان کرد: ما مجبور خواهیم شد تدابیر ریاضتی داشته باشیم. وقتی درآمد کافی برای پوشش هزینه‌های فعلی خود نداشته باشیم، گزینه دیگری وجود ندارد.
آرسه ۵۷ ساله تاکید کرد، الگوی اقتصادی که به اجرایش در دولت سابق مورالس کمک کرد موثر بوده و دوباره کارایی خواهد داشت.
در دولت مورالس، روابط دیپلماتیک بولیوی و آمریکا قطع شد. آرسه گفت، خواستار برقراری مجدد روابط با همه کشورها است اما توپ در زمین واشنگتن است. وی افزود: اگر آنها خواستار برقراری مجدد روابط با ما هستند، تنها خواسته ما این است که در جایگاهی برابر مورد احترام قرار بگیریم.
مورالس؛ برگ برنده‌ای که نقشی در دولت آتی بولیوی نخواهد داشت
سفیر پیشین ایران در بولیوی با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور آمریکای جنوبی گفت: آقایان «لوئیس آرسه» و «داوید چوکه اوئنکا» با برگ برنده آقای مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی پیروز شدند ولی قطعا سیاست‌های آنها پیچیده تر از زمان مورالس خواهد بود.
رضا طباطبایی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آقای مورالس در چند سالی که مسئولیت ریاست جمهوری در بولیوی را برعهده داشت، عملکرد و اقداماتش باعث افزایش محبوبیت وی در بین مردم بولیوی به خصوص بومی‌های این کشور شد، اظهار کرد: ولی حضور طولانی مدتش در قدرت مشکلاتی را برای او ایجاد کرد و مورالس در نتیجه تحولاتی که در بولیوی رخ داد مجبور شد که این کشور را به مقصد آرژانتین ترک کند.
این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه پس از آقای مورالس خانم «جنینه آنز» مسئولیت امور در بولیوی را بر عهده گرفت، افزود: او مایل بود که در بولیوی فعالیت کند ولی بومی‫ها و مردمی که طرفدار مورالس بودند با وی چندان همکاری و همراهی نکردند و او نیز به درستی تشخیص داد که با این روند آینده ای در سمت رئیس‌جمهوری بولیوی ندارد. بنابراین برای اینکه بیش از این منفور نشود از سمت خود استعفا داد.
وی ادامه داد: دست راستی‌ها در بولیوی این تحلیل را داشتند که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آمریکای لاتین برگزار می شود و در دور دوم انتخابات احزاب راست با یکدیگر متحد خواهند شد و می‫توانند پیروز انتخابات شوند ولی این امر محقق نشد و طبق آنچه که اعلام شد آقای لوئیس آرسه از حزب MAS که همان حزب آقای مورالس است، بیشترین آراء را کسب کرده است.
طباطبایی با بیان اینکه این پیروزی را باید پیروزی مردم بولیوی دانست، افزود: جامعه بولیوی یک جامعه دوقطبی است و مورالس توانست در این فضا به بومی‫های بولیوی اعتبار ببخشد و در جهت افزایش سطح زندگی آنها اقداماتی را انجام دهد . بومی ها در بولیوی از اتفاقات یک سال گذشته در این کشور راضی نبودند، بنابراین با حضور خود در انتخابات سعی کردند به نفع حزب مخالف جناح حاکم رای بدهند. بنابراین باید تاکید کرد رای داده شده از سوی مردم بولیوی چندان حزبی نیست بلکه بیشتر نوعی آراء سلبی است.
سفیر پیشین ایران در بولیوی با بیان اینکه آقای لوئیس آرسه فرد خوش نامی است و از آن به عنوان مغز اقتصادی بولیوی یاد می‌شود، گفت: آقای آرسه در زمانی که در دولت بولیوی به عنوان وزیر حضور داشت توانست کشور بولیوی که دومین کشور ورشکسته آمریکای لایتن بود را به بالاترین رقم توسعه برساند.
وی ادامه داد: آقای چوکه اوئنکا که به عنوان معاون آقای آرسه انتخاب شده است، دارای چهره بین‫المللی است و نظام بین‫المللی با او مشکلی ندارد و این احتمال وجود دارد که او تلاش کند رابطه بولیوی را با کشورهای اتحادیه اروپا افزایش دهد.
طباطبایی افزود: در دولت آقای مورالس ما در ایران نتوانستیم یک کانال اقتصادی مشخصی با بولیوی برقرار کنیم علی رغم اینکه آقای مورالس اعتبار زیادی برای ایران قائل بود ولی آقای آرسه به خاطر موضوع تحریم ها معتقد بود «ایجاد چنین کانال مالی خلاف مقررات بین‫المللی است» و ما در همین چارچوب باید توجه داشته باشیم که تمام تراکنش مالی بولیوی از آمریکا می‫گذرد.
این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه آقای چوکه اوئنکا به عنوان معاون آقای آرسه اعلام کرده آقای مورالس ربطی به دولت آتی نخواهد داشت، گفت: این سخن به این معناست که آنها به آقای مورالس کار اجرایی نمی‌دهند و می‌خواهند بین خودشان و مورالس یک تفاوتها و تفکیک‫هایی را قائل شوند.
طباطبایی با بیان اینکه آقایان آرسه و چوکه اوئنکا با برگ برنده مورالس در انتخابات پیروز شدند ولی بعید است که همه سیاست‌های او را ادامه دهند و قطعا نگاهی متفاوت با مورالس خواهند داشت، درمورد نوع تعامل آنها با ایران نیز گفت: وزارت خارجه ایران از نتایج انتخابات اظهار خرسندی کرده است، ما باید از اتفاقات در بولیوی استقبال کنیم و درصورت لزوم مشورت‫های لازم را به آنها بدهیم و با درنظر گرفتن چارچوب سیاست‌های دولت جدید بولیوی، برای گسترش روابط اقدام کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
آیا نظارتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گروه‌های فیلمسازی صورت می‌گیرد؟ نور، صدا، تصویر، کرونا! محمد یوسفی آرامش مملکت‫داری با خطای تعمیم! مورالس با انتخاب آرسه به کشورش بر می‌گردد، اما نقشی در قدرت نخواهد داشت بولیوی دوباره در دست سوسیالیست‌ها سودان از لیست حامی تروریسم حذف می‫شود؟ باج برای تروریست نبودن با اعلام رمز یا رسول‫الله(ص) رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ آغاز شد استفاده از سامانه‌های بومی در رزمایش پدافندی ارتش و سپاه «ابتکار» عوامل موثر بر کاهش قیمت ارز را بررسی کرد عقب‌گرد دلار زیر سایه بی‌اعتماد‌ی‌ها وزیر بهداشت: لازم باشد از بخش‫های دیگر به بخش کرونا اضافه می‌کنیم ابهام‌های کمبود تخت‌های کرونایی واکنش روحانی به هجمه‌ها و شایعات استیضاحش: مردم و رسانه‫ها به حاشیه‫ها توجه نکنند شش ماهه دوم سال را بهتر از قبل می‌بینم معاون اول رئیس‌جمهوری: گزارش هزینه‌کرد یک میلیارد یورو برای کرونا اعلام می‌شود جهرمی در حاشیه جلسه دولت: سامانه‌های آموزش مجازی برای دانشجویان دانشگاه آزاد رایگان می‌شود معاون پارلمانی‌ رئیس‌ جمهوری با کلیت مجلس هیچ مشکلی نداریم واعظی: متعجبم چرا برخی سکوت کرده‌اند؟