آمریکا در انتظار مناظره دوم

گروه بین‌الملل: دومین مناظره ریاست جمهوری میان دونالد ترامپ و جو بایدن دموکرات پنج‌شنبه ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا (جمعه ۴.۳۰ صبح به وقت تهران) برگزار می‌شود. دانشگاه بلمونت تنسی در سال ۲۰۰۸ هم میزبان مناظره ریاست جمهوری باراک اوباما و جان مک‌کین بود. آخرین مناظره میان این نامزدها در آستانه انتخابات سوم نوامبر پس از آن برگزار می‌شود که دور دوم مصاف آنها بابت ابتلای دونالد ترامپ جمهوری خواه به کرونا لغو شد. آن مناظره برای ۱۵ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود اما پس از مخالفت ترامپ با مناظره مجازی برگزار نشد و دو طرف تصمیم گرفتند مصاحبه‌های جداگانه با ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی نیوز داشته باشند. مجری دومین مناظره، خانم «کریستن والکر» است و او موضوعات مقابله با کووید-۱۹، خانواده‌های آمریکایی، نژاد در آمریکا، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی و رهبری را برای گفت‌وگو انتخاب کرده است. والکر مجری ان‌بی‌سی است اما اینکه بتواند ترامپ را کنترل کند، سوالی است که پاسخ آن بعدا مشخص می‌شود. در جریان اولین مناظره، ترامپ مرتب به میانه صحبت‌های مجری و بایدن می‌آمد و هرج و مرجی ایجاد کرد. والکر پیش از پیوستن به ان‌بی‌سی خبرنگار کاخ سفید بود. فرمت آخرین مناظره هم شبیه دور پیشین است. شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای وجود دارد و در ابتدای هر بخش هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخ دارد و بعد بحث عمیق‌تر روی آن موضوع انجام می‌شود. مدت این مناظره ۹۰ دقیقه خواهد بود.
ترس جمهوری خواهان
فاجعه برای محافظه کاران این است که «مایکل استیل» رئیس سابق کمیته ملی حزب جمهوری خواه آمریکا به جمع ۳۴۷ جمهوری خواه برجسته دیگری که در این انتخابات به جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ رای می دهند پیوسته است. یکی از شاخص‌ترین گروه‌های جمهوری خواه مخالف با ترامپ پروژه لینکلن نام دارد که تحت رهبری چند جمهوری خواه برجسته شامل جان ویور، ریک ویلسون، جورج کانوی، رید گالن و جنیفر هورن است. جان کیسیچ، فرماندار سابق اوهایو که چهار سابق قبل در نامزدی از جانب حزب جمهوری خواه ترامپ را به چالش طلبید و خودش را جمهوری خواه برای تمام عمر خوانده تبدیل به چهره برجسته جنبش مخالفان جمهوری خواه ترامپ به نام «ترامپ هرگز» شده است.
کمی بعد از کنوانسیون حزب دموکرات نیز چارلی دنت، نماینده جمهوری خواه سابق ایالت پنسیلوانیا هم حمایتش از بایدن را در مطلبی در سی ان ان اعلام داشت. از جمله دیگر حامیان جمهوری خواه سرشناس بایدن سیندی مک کین، همسر بیوه سناتور جمهوری خواه فوت کرده، جان مک کین است. به همین ترتیب کارکنان کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ «میت رامنی» سناتور جمهوری خواه ایالت یوتا در نامه سرگشاده‌ای از بایدن حمایت کردند.


۴۳ تن از کارکنان سابق کمپین و دولت «جورج دبلیو بوش» نیز تحت رهبری «کارلوس گوتیرز» وزیر بازرگانی اسبق آمریکا هم بر ضرورت انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا تاکید کردند. «کالین پاول» وزیر خارجه دولت «جورج دبلیو. بوش»، «تام ریج» وزیر امنیت داخلی دولت بوش و «بیل کوهن» وزیر دفاع دولت بیل کلینتون و سناتور سابق جمهوری خواه هم به طور مجزا از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امسال حمایت کرده‌اند. نتایج نظرسنجی‌ها همچنان نشان دهنده پیشتازی پایدار کاندیدای دموکرات‌ها است. افت ترامپ در نظرسنجی‌ها ممکن است منجر شود که جمهوری خواهان اکثریت خود در سنا را از دست داده و کنگره آتی در قبضه دموکرات‌ها قرار گیرد. جمهوری خواهان اکنون ۵۳ کرسی سنا را در برابر ۴۷ کرسی مخالفان خود در اختیار دارند. داده‌های تارنمای ریل کلیر پالیتسکس نیز پیش‌بینی می‌کند که سهم جمهوری خواهان و دموکرات‌ها از سنای آتی به ترتیب ۴۹ و ۵۱ کرسی خواهد بود. در ادامه حمایت رسانه‌ها از جو بایدن، پرتیراژترین روزنامه آمریکا نیز از نامزد دموکرات‌ها حمایت کرد. یو اس ای تودی با شمار ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نسخه، در انتخابات دور پیش و بدون آنکه از هیلاری کلینتون حمایت کند، از خوانندگان خود خواسته بود که به ترامپ رأی ندهند. پیش‌تر نشریات علمی نیچر (Nature) و ساینتیفیک امریکن (Scientific American) نیز برای نخستین بار در انتخابات موضع گیری کرده و از بایدن حمایت کرده بودند.
ادامه جنگ نظرسنجی‌ها
رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که ستاد ترامپ پس از آنکه در سپتامبر ۱۳۹ میلیون دلار صرف تبلیغات کرد، اکنون ۶۳ میلیون دلار در اختیار دارد. در حالی که رقیب دموکرات وی اگر چه هنوز اطلاعات کاملی از کمک‌های مالی و هزینه‌های انتخاباتی سپتامبر را ارائه نداده، ولی اعلام کرده که در پایان آن ماه ۱۷۷ میلیون دلار در اختیار داشته است. نشریه انگلیسی اکونومیست پیش‌بینی کرده که اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز برگزار شود، احتمال آنکه بایدن بیشترین آراء گزینشگران را کسب کند، ۹۳ درصد در برابر ۷ درصد ترامپ بوده و نامزد دموکرات‌ها ۳۵۰ رأی گزینشگران را در برابر ۱۸۸ رأی گزینشگران ترامپ به دست می‌آورد. اکونومیست همچنین پیش‌بینی کرده که بایدن به احتمال ۹۹ درصد بیشترین تعداد آراء مردمی را نیز به دست آورد.
تارنمای معروف ۵۳۸ نیز که در پیش‌بینی نتایج انتخابات آمریکا ید طولایی دارد ۸۷ درصد احتمال داده که بایدن بر ترامپ پیروز شده و ۳۴۶ رأی گزینشگران را به دست آورد. این تارنما در شب انتخابات چهار سال پیش پیش‌بینی کرده بود که شانس پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون ۲۹ درصد است. نتایج نظرسنجی که به سفارش پایگاه خبری کمیته یهودیان آمریکا ( ای جی سی) انجام شده است، نشان می‌دهد اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، اکثریت (۷۵ درصدی) جامعه یهودیان آمریکا به جو بایدن نامزد دموکرات‌ها رای می‌دهند و همچنین اکثریت این جامعه معتقدند بایدن به شکل موثرتری می‌تواند از عهده مسائل ایران برآید. نتایج نظرسنجی  شرکت «اس اس ار اس» رای دهندگان در پاسخ به این پرسش که اگر انتخابات همین امروز برگزار شود به کدام نامزد رای می دهند،  ۷۵ درصد گفته اند  به بایدن و فقط ۲۲ درصد دونالد ترامپ رئیس جمهوری جمهوری خواه آمریکا را انتخاب کرده‌اند. در نظرسنجی جدید «اس اس آر اس»، ۷۳ درصد از رای دهندگان گفتند که قویا عملکرد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری را قبول ندارند و فقط ۱۵ درصد با عملکرد ترامپ موافقت کردند. ۷ درصد گفته‌اند تا حدی عملکرد او را قبول دارند و ۴ درصد گفته‌اند تا حدی عملکرد رئیس جمهور را قبول ندارند. این نتایج همچنین نشان داد که ۷۹ درصد بایدن را نامزدی می‌دانند که می تواند وحدت را به آمریکا بازگرداند. ۱۵ درصد  در این مورد به ترامپ رای دادند و ۶ درصد پاسخ دادند که به هیچ یک رای نمی دهند یا نمی دانند چه پاسخی دهند. در ارزیابی وضعیت کنونی روابط امروز تل‌آویو و آمریکا ۵۳ درصد گفتند این روابط نسبتا قوی است، ۳۳ درصد آن را بسیار قوی دانستند، ۹ درصد نسبتا ضعیف، ۳ درصد بسیار ضعیف عنوان کردند و ۳ درصد هم گفتند نظری ندارند.  در رابطه با ایران، شرکت کنندگان به این پرسش که «نامزد کدام حزب به شکل موثرتری می‌تواند از عهده مسائل ایران برآید» ۷۱ درصد بایدن و ۲۷ درصد ترامپ را انتخاب کردند و ۳ درصد گفتند «هیچ یک از نامزدها» و یا پاسخی ندارند. درباره بهترین عملکرد در مقابله با یهودی ستیزی در آمریکا، ۲۲ درصد ترامپ و ۷۵ درصد بایدن را انتخاب کردند و «هیچ یک از نامزدها» یا «نمی‌دانند» پاسخ ۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بود. پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ ابان ۱۳۹۹ برگزار می شود.