توهین به مقدسات مذهبی ظلم به آزادی است



حمایت‌های اسلام‌ستیزانه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اکرم(ص) در یک نشریه فرانسوی که اخیراً در پی قتل یک معلم پاریسی اتفاق افتاد، با واکنش گسترده‌ای در جوامع اسلامی از جمله در ایران رو‌به‌رو شد.
«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران توهین‌های اخیر علیه مسلمانان جهان را محکوم کرد. ظریف در پیامی توئیتری نوشت: «مسلمانان قربانی اصلی «کیش نفرت» [وهابیت] هستند که از سوی رژیم‌های استعمارگر قوت یافته و توسط عمال آنها منتشر می‌شود.»


وزیر امور خارجه ایران افزود: «توهین به ۱.۹ میلیارد مسلمان و مقدسات آنها به بهانه جنایات شنیع چنین افراط‌گرایانی، به نوعی سوءاستفاده فرصت‌طلبانه از آزادی بیان محسوب می‌شود.»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در هتک حرمت پیامبر اسلام را محکوم کرده و خواستار ایستادگی و اتحاد مسلمانان جهان اسلام علیه جریان کفر جهانی شدند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در این بیانیه چنین رفتارهایی را که به بهانه آزادی بیان انجام می‌شود، بزرگ‌ترین ظلم به آزادی دانستند و در ادامه تأکید کردند که این جسارت و گستاخی‌ها بخشی از یک نقشه بزرگ‌تر در جهت کند کردن روند پرشتاب اسلام‌گرایی مردم فرانسه است که این دولت را شدیداً به وحشت انداخته و رئیس جمهوری این کشور را واداشته به سوی خوی دوران سیاه استعمارگرایی بازگرداند و چنین جنایتی را رقم بزند.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در حساب کاربری خود در توئیتر در پیامی که به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی منتشر شده است، نوشت: «رفتار نابخردانه مکرون در اسلام‌ستیزی علنی نشان از خامی او در سیاست دارد وگرنه در سودای رهبری بر اروپا به اسلام جسارت نمی‌کرد».
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن لایحه پیشنهادی دولت فرانسه در مورد محدودسازی فعالیت‌های اسلامی و اسلام‌زدایی نوشت: مکرون به‌جای آنکه عمق فجایع و آسیب‌های حقیقی جامعه فرانسه را بشناسد و در آن تأمل کند تیر کینه خود را به سمت اسلام نشانه گرفته است و دم از مبارزه با جدایی‌خواهی اسلامی می‌زند. بر اساس این بیانیه مشکلی که فرانسه و دیگر جوامع غربی را به ابتذال و بن‌بست کشیده، اندیشه لائیسیته و سکولاریسم است که بنای جدا کردن دین و معنویت از زندگی بشر دارد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام رئیس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام(ص)؛ اسلام‌ستیزی را پروژه شکست خورده، اما شتاب‌دهنده به افول گریزناپذیر امریکا و رژیم صهیونیستی دانست. در این بیانیه شکل‌گیری موج اعتراضی و محکومیت در جوامع اسلامی و غیر اسلامی علیه اقدام رئیس جمهور فرانسه که با تحریم کالاهای فرانسوی وارد پروسه جدیدی شده است را فرصتی برای افشای پشت پرده توهین به مقدسات اسلامی توصیف و تصریح کرده است: سردمداران نظام سلطه و صهیونیسم که حامیان اصلی جریان‌های افراطی و تکفیری و تولید وحشت و خشونت در عالم هستند، قادر نخواهند بود غرب بحران‌زده و ضد بشریت را از باتلاق خود ساخته رهایی بخشند و بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور فراتر از تحریم کالاهای فرانسوی و اعتراضات میدانی، بایستی در انتظار دریافت پاسخ‌های درخور از امت اسلامی باشند.
علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. این بیانیه اشاره کرده است که پس از محکومیت‌های جهانی در حالی که باید شاهد جمع‌آوری و جلوگیری از چاپ نشریه موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) در فرانسه می‌بودیم اما اعمال برخوردها و استانداردهای دوگانه موجب شد این تفکر شرک‌آمیز و ضد دینی در نظام آموزشی این کشور نیز رسوخ و بروز یافته و تبلیغ گردد.  دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این بیانیه افزوده است: «تمامی این رویدادها گواه آن است که رشد روز افزون اسلام‌خواهی و اسلام‌گرایی، وجدان‌های آگاه و بیدار را بر پایه آموزه‌های وحیانی رشد و گسترش داده و موجب گردیده دولتمردان و هدایت‌کنندگان اصلی حرکت شوم به صورت علنی وارد میدان گردند و چهره واقعی و ننگین خود را رسوا سازند.»
پیش از این وزارت خارجه ایران هم ضمن اعلام همراهی با موضع کشورهای اسلامی در محکومیت این‌گونه تحرکات، توهین به ارزش‌های اسلامی و عقاید مسلمانان را غیر قابل قبول و مردود دانست.
رئیس جمهوری فرانسه پس از قتل یک معلم تاریخ در پاریس که تصاویر موهن از پیامبر اسلام(ص) را در کلاس‌های درس به نمایش می‌گذاشته، ضمن حمایت از انتشار چنین تصاویری، به بهانه آزادی بیان تأکید کرد که کشورش به پشتیبانی از انتشار این تصاویر ادامه خواهد داد. به دنبال این اظهارات مکرون، هشتگ تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای عربی به ترند اول تبدیل شد و بسیاری استفاده از این کالاها را ممنوع کردند.
فرانسه مدعی است که ممانعت از آزادی بیان به خاطر نگرانی از احساسات یک گروه و جامعه خاص، وحدت را تضعیف می‌کند.