دلایل مهاجرت خوانندگان به خارج از کشور چیست؟ قمار بر سر موسیقی

گروه فرهنگ و هنر – چند سال پیش موجی از مهاجرت بازیگران به خارج از کشور ایجاد شده بود که البته چندان برایشان کارآمد نبود و به همین واسطه پس از مدتی به کشور بازگشتند اما حالا در چند ماه اخیر خبر مهاجرت چندین خواننده مطرح شده است. البته شرایط کاری برای خوانندگان در خارج از کشور به نسبت بازیگران بهتر از بازیگران است اما قطعا موقعیت فعالیت در داخل کشور قابل قیاس با هیچ جای جهان نیست. پس چرا هنرمندان با این وجود تصمیم به مهاجرت می‌گیرند؟
در طول هفته گذشته مهاجرت یک خواننده پاپ به ترکیه سر و صدای بسیاری در فضای مجازی به راه انداخته است. او بعد از مهاجرت نزد یکی از شاخ‌های اینستاگرامی جنجالی رفت. بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، در این مورد نیز نوشته بود: «مافیای سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه توانسته با توافق کامل این خواننده را به این کشور بکشاند. پس از مانی رهنما، مهدی مدرس و هومن نامداری، مهراد جم چهارمین عضو جامعه موسیقی است که از کشور خارج شده است»
اما تندترین واکنش‌ها را نسبت به رفتن مهراد جم، مسعود جهانی از تنظیم‌کنندگان به نام کشورمان داشت. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بی‌لیاقت نمک نشناس، ٢ ماه پیش کلا از زندگیم حذف شدی، الان ثابت کردی که درست حذف شدی، واست روزای خوبی رو نمی‌بینم. شما قوانین کشورمون رو شکوندی، شما دل مارو شکوندی، شما قلب هواداراتو شکوندی، زحمت همه اونایی که برات وقت و عمر و مال و جوونیشون رو گذاشتن به هدر دادی... شما دین و دنیاتو با هم فروختی، نخواستی به هیچ وجه از تصمیمت صرف نظر کنی، تموم پل‌ها رو خراب کردی نباید می‌ذاشتی که اینطور بشه و شد فردی به اسم شما تو زندگیم نخواهد بود، دیدار به قیامت».
اما مهدی مدرس خواننده دیگری است که به تازگی این خواننده طی انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامی‌اش این خبر را اعلام کرد. بهمن بابازاده نیز در توئیتر خود دراین‌باره نوشت: «مهدی مدرس خواننده پاپ از مهاجرت همیشگی‌اش از ایران خبر داد. قطعه پرخاطره «پشت صحنه» با همکاری فرزاد فرزین، چاوشی و مهدی مقدم از جمله آثار پرطرفدار وی بود. آلبوم «مدرس شمال» جزو آثار پرطرفدار این خواننده در ایران شد». به نظر می‌رسد این خواننده قرار است که با حضور در یک شبکه فارسی زبان از دلایل مهاجرت خود سخن بگوید.


اما محمد اللهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره مهاجرت مهرداد جم گفت: این خواننده در یک سال گذشته همه مجوزهایش را گرفته و مشکلی برای دریافت مجوز نداشته است. سایت‌های شرط‌بندی به حیطه خواننده‌های ما ورود می‌کنند و توجه آن‌ها را به درآمد‌های آنچنانی جذب می‌کنند و این مثل یک سراب است و واقعیت این است که مخاطب اصلی خواننده در داخل کشور است و ممکن است این تصمیم عجولانه در کوتاه مدت عایدی برای او داشته باشد، اما حتما در بلندمدت پشیمانی به دنبال خواهد داشت.
او همچنین درباره دیگر دلایل مهاجرت خوانندگان گفت: با وساطت و پادرمیانی دفتر موسیقی در همین یک سال و نیم گذشته، تعدادی از خوانندگانی که شاید پیش از این یا اصلاً کار نمی‌کردند یا تولید محدودی در عرصه موسیقی داشتند، فعالیت بیشتری داشتند و دست به عرضه و تولید کارهایی با تعداد بالا زدند و اگر از تهیه‌کنندگان آنها پیرامون نحوه فعالیت‌های آنها بپرسید خواهید دید که با وساطت و پادرمیانی دفتر موسیقی این فعالیت‌ها بیشتر شده است. ما اینجا کار تبلیغاتی و شوآف نمی‌کنیم که دائماً هر یک از این کارها را بخواهیم در فضای رسانه پررنگ کنیم. بنابراین طبیعی است وقتی فعالیت یک هنرمند از سر گرفته می‌شود معنی‌اش این است که علاوه بر همکاری‌های هنرمند، در پشت صحنه پادرمیانی‌ها و تلاش‌هایی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد و سایر نهادها صورت گرفته تا مشکلات حل شود.
اما آیا شرایط بازگشت برای کسانی که پس از مهاجرت بار دیگر تصمیم به بازگشت به کشور بگیرند، فراهم است؟ الهیاری در این زمینه گفت: در این سال‌ها شاهد طرح این موضوع بوده‌ام که پیرامون فعالیت برخی از هنرمندان مهاجرت کرده به خارج از کشور و بازگشتشان به ایران برای فعالیت زمزمه‌هایی مطرح شده است. موضوع پیچیده و پوشیده‌ای نیست که تصمیم‌گیری در رابطه با این مسائل، قطعاً از عهده دفتر موسیقی وزارت ارشاد خارج است. اما طبیعی است اگر ما در دفتر موسیقی با هنرمندی مواجه شویم که خواهان بازگشت به کشور و فعالیت در چارچوب‌های نظام جمهوری اسلامی باشد، به طور حتم در این زمینه با نهادی ذی‌ربط گفت‌وگو و طرح مسئله خواهیم. ولی اینکه به سرانجام برسد یا نرسد طبیعتاً بسته به برخی شرایط است که دفتر موسیقی وزارت ارشاد ممکن است به همه آنها دسترسی نداشته باشد. ما در این زمینه قطعاً اطلاعات آشکاری داریم که ماحصل گفت‌وگوی دوطرفه و عملکرد یک هنرمند است. این مسائل ممکن است در حوزه فعالیت دیگر نهادها دربرگیرنده اطلاعات پنهانی باشد که بر اساس آن باید تصمیمات لازم صورت پذیرد.
گرچه شاید در مدت کوتاهی با توجه به جنجال‌های شبکه‌های اجتماعی این خوانندگان مورد توجه قرار بگیرند اما در درازمدت این مهاجرت ممکن است به قیمت از دست دادن تمامی موقعیت‌های شغلی‌شان تمام شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از حواسی جلسه بررسی وضعیت بازار سرمایه گزارش می‫دهد بورس گرفتار در گرداب اما و اگرها محمد یوسفی آرامش جشن زودهنگام بایدن یا رقابت شدید انتخاباتی؟! نهادهای حاکمیتی باید به تامین فضای استیجاری برای طبقات مختلف جامعه اقدام کنند نگرانی از ساخت خانه‌های ۶۰ متری دلایل مهاجرت خوانندگان به خارج از کشور چیست؟ قمار بر سر موسیقی پس از حواشی خرید ساختمان 120 میلیارد تومانی تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری کلید خورد آیا احزاب می‌توانند طلسم رویکرد واقعی حزبی را در انتخابات 1400 بشکنند؟ رویای ناتمام نامزد حزبی اظهارات ماکرون درباره پیامبر اسلام با اعتراضات گسترده و درخواست تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی مواجه شد جهان اسلام علیه فرانسه و ماکرون رئیس قوه قضائیه: هتک حرمت نسبت به هر شخصی مذموم و محکوم است پس از تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس و سیاسیون قالیباف سکوت خود در مقابل توهین نمایندگان به روحانی را شکست تحریم دیگری برای ایران نمانده است!