اظهارات ماکرون درباره پیامبر اسلام با اعتراضات گسترده و درخواست تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی مواجه شد جهان اسلام علیه فرانسه و ماکرون


چندین شرکت غذایی عربی در واکنش به اظهارات اسلام ستیزانه رئیس جمهوری فرانسه، محصولات فرانسوی را از فروشگاه‫هایشان جمع‫آوری کردند.
به گزارش ایسنا، انجمنهای بازرگانی عربی متعدد در اعتراض به اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره اسلام، بایکوت محصولات فرانسوی را اعلام کرده اند.
ماکرون اوایل ماه جاری وعده داد با جدایی طلبی اسلام گرایانه که بیم آن می‫رود در برخی از جوامع مسلمانان در فرانسه رشد کند، مبارزه خواهد کرد. وی همچنین با اظهارات اهانت آمیز در خصوص اسلام، اعلام کرد که دولتش در دسامبر لایحه ای را برای تحکیم قانون ۱۹۰۵ که رسما دین و سیاست را در فرانسه جدا کرد، معرفی خواهد کرد.
اظهارات ماکرون علاوه بر حمایتش از انتشار کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر اسلام، باعث به راه افتادن کارزاری در شبکه‫های اجتماعی برای بایکوت محصولات فرانسوی در فروشگاههای کشورهای عربی و ترکیه شد.


هشتگ‫هایی مانند محصولات فرانسوی را بایکوت کنند به انگلیسی در کشورهایی نظیر کویت، قطر، فلسطین، مصر، الجزایر، اردن، عربستان سعودی و ترکیه ترند شدند.
در کویت، رئیس هیئت مدیره و اعضای هیئت مدیره جامعه تعاونی النعیم تصمیم گرفتند همه محصولات فرانسوی را بایکوت کرده و از قفسه های فروشگاه جمع آوری کنند. انجمن ضحیات التحر هم اقدام مشابهی انجام داد و اعلام کرد در واکنش به مواضع رئیس جمهوری فرانسه و حمایت وی از کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر اسلام، تصمیم گرفتیم همه محصولات فرانسوی را از بازار و شعبه ها تا اطلاع ثانوی جمع آوری کنیم. در قطر شرکت لبنیاتی وجباح بایکوت محصولات فرانسوی را اعلام کرد و وعده داد جایگزین‫های دیگری عرضه کند.
شرکت کالاهای مصرفی المیرای قطر هم در توئیتر اعلام کرد تا اطلاع‫ثانوی کالاهای فرانسوی را از قفسه هایش جمع‫آوری کرده است. این شرکت اعلام کرد به عنوان یک شرکت ملی مطابق با دیدگاهی که از مذهب حقیقی و آداب و سنن خود داریم و به شکلی که در خدمت کشور و ایمانمان باشد و تمایلات مشتریانمان را برآورده کند، عمل می‫کنیم. دانشگاه قطر هم به این کارزار پیوست و مدیریتش با اشاره به سوءاستفاده از اسلام و نمادهایش، هفته فرهنگی فرانسه را تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت.
شورای همکاری خلیج فارس اظهارات ماکرون را غیرمسئولانه خواند و اعلام کرد این اظهارات باعث گسترش فرهنگ نفرت در میان افراد می شود.
بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره، سازمان همکاری اسلامی روز جمعه ادامه حملات فرانسه علیه مسلمانان با اهانت به نمادهای مذهبی را محکوم کرد.
پویش تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی و عربی
پس از اظهارات رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر دست بر نداشتن از کشیدن کاریکاتورهای پیامبر اسلام(ص)، درخواست‌ها برای تحریم محصولات فرانسوی در چندین کشور عربی و کشور حوزه خلیج فارس افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در شبکه‌های اجتماعی، درخواست‌ها برای تحریم محصولات فرانسوی از روز جمعه، از طریق هشتگ‌هایی به زبان عربی، چند برابر شده است.
در قطر، دو شرکت توزیع محصولات السوق البلدی و المیره اعلام کردند که محصولات فرانسوی را تا اطلاع ثانوی از فروشگاه‌ها خارج می‌کنند.
یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در یکی از فروشگاه‌های المیره دیده است کارمندان مرباهای مارک سن دالفور فرانسوی را از قفسه‌ها خارج می‌کنند. دانشگاه قطر هم جمعه اعلام کرد که هفته فرهنگی فرانسه به دلایل اهانت به پیامبر اسلام به زمان نامعلومی موکول شده است.
در کویت، حدود ۶۰ شرکت تعاونی که بزرگترین توزیع کنندگان در این کشور هستند، تحریم محصولات فرانسوی را آغاز کردند. پنیرهای فرانسوی کیبی و بابیبل، خامه و لوازم آرایشی فرانسوی در برخی قفسه‌های فروشگاه ها بیرون آورده و به مسوول این برندها تحویل داده شدند.
حدود۴۳۰ آژانس مسافرتی در کویت نیز رزرو پرواز به فرانسه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. وزارت امور خارجه کویت در بیانیه‌ای نسبت به سرانجام حمایت از توهین‌ها و تداوم آن‌ها چه علیه همه ادیان توحیدی و چه رسولان از طریق برخی گفتمان‌های رسمی سیاسی که موجب شعله ور شدن روحیه نفرت، خصومت، خشونت و نیز نابودی تلاش‌های جامعه جهانی برای مهار آن و گسترش فرهنگ آشتی و صلح در بین مردم جهان می‌شود، هشدار داد.
در همین راستا، اتحادیه انجمن‌های تعاونی کویت که دهها انجمن تجاری در این کشور را شامل می‌شود، از جمع آوری کلیه محصولات فرانسوی از این انجمن‌ها خبر داد.
فعالان عربستانی پویشی را برای تحریم کالاهای فرانسوی در مخالفت با اقدامات تحریک آمیز دولت فرانسه علیه مسلمانان به راه انداختند و خواستار وارد نمودن خسارت‌های اقتصادی به این کشور شدند.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که برخی فروشگاه‌ها پس از اقدام انفرادی برخی مغازه‌ها به تحریم کالاهای فرانسوی، این کالاها را از بازارها جمع‌آوری کرده‫اند که این امر در میان چشم پوشی مقامات سعودی از توهینات فرانسه صورت گرفت. عبدالعزیز الخالدی، رئیس مرکز مطالعات اقتصادی خلیج فارس گفت، سعودی‌ها اخیراً پویش‌هایی را علیه محصولات ترکیه به دلیل تنش در روابط میان دو کشور به راه انداختند.
وی تاکید کرد، آنچه در فرانسه رخ داده مستلزم اعلام اعتراض از سوی عربستان و توقف واردات محصولات فرانسوی در واکنش به توهین‌های بی‌سابقه از سوی مقامات فرانسه است. وزارت دارایی عربستان اعلام کرده است، حجم مبادلات تجاری میان عربستان و فرانسه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار است و این دو کشور در زمینه‌های متعددی از جمله دفاعی، غذایی، نفتی، فناوری و غیره همکاری دارند.
در همین راستا، تعداد کمی از فعالان اماراتی نیز پویش‌های به راه افتاده از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه توهین فرانسه به رسول اکرم را همراهی کردند. این در حالی است که هیچ نوع واکنش رسمی و بیانیه‌های محکومیت آمیزی از سوی مقامات امارات منتشر نشده است.
طبق اعلام وزارت اقتصاد امارات، میزان مبادلات تجاری امارات و فرانسه حدود ۸ میلیارد دلار است و فرانسه نوزدهمین شریک تجاری این کشور به شمار می‌رود. فعالان شبکه‌های اجتماعی در عمان و بحرین نیز به فراخوان‌های کشورهای حوزه خلیج فارس برای تحریم کالاهای فرانسوی واکنش نشان دادند و هزاران تن از آنها در پویش‌های گسترده علیه اقدامات تحریک آمیز فرانسه شرکت کردند و از تحریم کالاهای فرانسوی خبر دادند.
بسیاری از فعالان برجسته بحرین با انتشار تصاویر اسامی کالاها و محصولات فرانسوی را اعلام کردند تا فعالان از کالاهایی که باید تحریم شود مطلع شوند. میزان مبادلات تجاری میان فرانسه و بحرین حدود ۱.۸ میلیارد دلار و حجم مبادلات تجاری میان عمان و فرانسه حدود ۲ میلیارد دلار است. در اردن نیز حزب اپوزیسیون کار اسلامی از شهروندان خواست تولیدات و کالاهای فرانسوی را تحریم کنند.
همچنین به نقل از شبکه المیادین، فعالان شبکه‌های اجتماعی در تونس در پی اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه علیه اسلام و مسلمانان این کشور خواهان پیروی از برخی کشورهای عربی در پیوستن به پویش تحریم کالاهای فرانسوی جهت وارد کردن خسارت‌های اقتصادی به این کشور و به عنوان اقدامی در جهت حمایت از حضرت محمد(ص) شدند. رسانه‌های اجتماعی تونس ضمن ابراز خشم نسبت به این اقدام رئیس جمهوری فرانسه تصاویری تمسخر آمیز از وی منتشر کردند. آنها همچنین با انتشار ویدیوهایی خشم خود را نسبت به اقدام ماکرون علیه مسلمانان این کشور ابراز کردند. اخیرا نیز منطقه الزهرونی در تونس شاهد برگزاری تجمع اعتراض‫آمیز بود که طی آن معترضان پرچم فرانسه را به نشانه مخالفت با انتشار تصاویر موهن از رسول اکرم به آتش کشیدند. همچنین پلاکاردهایی را در خیابان به نشانه حمایت از رسول خدا نصب کردند. برخی از فرهیختگان و اصحاب رسانه در تونس این پویش را همراهی کردند.
منیه العرفاوی، یکی از روزنامه نگاران تونسی در صفحه فیس بوک خود نوشت، سکولاریسم فرانسه مقدس‌تر از چهره‌های دینی نیست. وی گفت، اگر فرانسه خواهان نفرت نیست باید به ایمان و عقاید دیگران و عواطف شهروندان مسلمان خود احترام بگذارد.ی افزود، فلسفه اول آزادی قبل از هر چیز پایبندی به اقدام مسوولانه‌ای است که موجب آزار دیگران نمی‌شود هر کس که خواهان نفرت نیست باید از ایجاد عوامل آن بپرهیزد.
همچنین جنبش جامعه مسالمت‌جو بزرگترین حزب اسلامی الجزایر از رئیس‌جمهوری این کشور خواست موضعی علیه ماکرون اتخاذ کند.
این حزب در بیانیه‌ای از موسسات رسمی الجزایر و در راس آن ریاست‌جمهوری خواست اظهارات ماکرون را محکوم کرده و موضعی دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی مناسب علیه فرانسه در تعهد به احترام به دین اسلام و تمجید آن و در نظر گرفتن احساسات الجزایری‌ها لحاظ کند.
ایران، ترکیه، اردن و کویت اقدام بازنشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام را محکوم کردند. سازمان همکاری‌ اسلامی از سخنان برخی مسوولین فرانسوی که می‌توانند به روابط فرانسه و مسلمانان آسیب بزند، ابراز تاسف کرد.
رخواست فرانسه از کشورهای خاورمیانه برای عدم تحریم کالاهای این کشور
به دنبال فراخوان کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم کالاهای تولید فرانسه به خاطر اظهارات موهن رئیس‌جمهوری این کشور و انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اکرم(ص)، پاریس از کشورهای خاورمیانه خواست کالاهای فرانسوی را تحریم نکنند.
به نقل از عربی۲۱، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: درخواست‌ها برای تحریم بیهوده است و باید فورا متوقف شود. همچنین تمام حملاتی که کشورمان در معرض آن قرار دارد و اقلیت تندرو پشت آن هستند، باید متوقف شود.
در این بیانیه آمده است: درتعدادی از کشورهای خاورمیانه طی روزهای اخیر درخواست‌هایی برای تحریم کالاهای فرانسه به ویژه در زمینه کشاورزی و غذایی صورت گرفت. همچنین برخی با عبارت‌هایی که بیشتر ایجاد انزجار و نفرت می‌کند، خواهان تظاهرات شدند. این درخواست‌ها مواضعی را که فرانسه به خاطر آزادی بیان و آزادی مذهب و مخالفت با نفرت‌پراکنی از آن دفاع می‌کند، خدشه‌دار می‌کند.
دوم اکتبر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پیش‌نویس قانونی را با عنوان اسلام افراطی مطرح کرد و بعدا نیز وعده داد که فرانسه همچنان از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر اکرم(ص) دفاع کند. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: هدف پیش‌نویس این قانون و اظهارات ماکرون مبارزه با اسلام افراطی است. ما کادر دیپلماسی فرانسه را بسیج کرده‌ایم تا به کشورهای دیگر مواضعمان را در زمینه آزادی‌های اصلی و مخالفت با ایجاد انزجار و نفرت شرح دهد. همچنین از این کشورها می‌خواهیم از هرگونه درخواست برای تحریم یا حمله علیه فرانسه خودداری و از شرکت‌هایمان حمایت کرده و سلامتی شهروندانمان را تضمین کنند. اظهارات وزارت خارجه فرانسه همزمان با توئیت ماکرون ایراد شد.
وی در توئیتی گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند ما را به عقب بازگرداند. ما به تمامی تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم و به هیچ وجه اظهارات کینه‌توزانه را نمی‌پذیریم بلکه از مذاکره عاقلانه دفاع می‌کنیم. ما همواره از کرامت انسان و ارزش‌های انسانی دفاع می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از حواسی جلسه بررسی وضعیت بازار سرمایه گزارش می‫دهد بورس گرفتار در گرداب اما و اگرها محمد یوسفی آرامش جشن زودهنگام بایدن یا رقابت شدید انتخاباتی؟! نهادهای حاکمیتی باید به تامین فضای استیجاری برای طبقات مختلف جامعه اقدام کنند نگرانی از ساخت خانه‌های ۶۰ متری دلایل مهاجرت خوانندگان به خارج از کشور چیست؟ قمار بر سر موسیقی پس از حواشی خرید ساختمان 120 میلیارد تومانی تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری کلید خورد آیا احزاب می‌توانند طلسم رویکرد واقعی حزبی را در انتخابات 1400 بشکنند؟ رویای ناتمام نامزد حزبی اظهارات ماکرون درباره پیامبر اسلام با اعتراضات گسترده و درخواست تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی مواجه شد جهان اسلام علیه فرانسه و ماکرون رئیس قوه قضائیه: هتک حرمت نسبت به هر شخصی مذموم و محکوم است پس از تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس و سیاسیون قالیباف سکوت خود در مقابل توهین نمایندگان به روحانی را شکست تحریم دیگری برای ایران نمانده است!