جنون خرید اسلحه در آستانه انتخابات آمریکا


سه شنبه هفته دیگر (13 آبان) انتخابات آمریکا برگزار می‌شود. تا کنون نزدیک به 60 میلیون نفر در ایالت‌های مختلف به صورت حضوری و همچنین پستی، رای خود را داده‌اند. انتخابات پیش رو در شرایطی برگزار می‌شود که جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده است. هر دو نامزد(جو بایدن و دونالد ترامپ) درباره پیروزی خود و شکست رقیب، ابراز اطمینان کرده‌اند. هر دو صراحتاً گفته‌اند که تنها در صورتی شکست خواهند خورد که تقلب رخ دهد. ترامپ هزاران نفر از طرفداران افراطی خود را برای نظارت بر انتخابات و جلوگیری از بروز تقلب بسیج کرده است. بسیاری از سیاه پوستان و رنگین پوستان به دلیل ترس از بروز آشوب و ناآرامی در روزهای پس از انتخابات و برای حفظ جان خود از حملات نژادپرستانه، مسلح شده‌اند.
بسیاری از کارشناسان،‌اندیشکده‌ها و رسانه‌های مطرح طی ماه‌های گذشته، با توجه به تشدید تنش‌ها و حضور صدها گروه شبه نظامی مسلح که بیشترشان نیز طرفدار ترامپ هستند، نسبت به خطر بروز جنگ داخلی در آمریکا هشدار داده‌اند. خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارش تازه‌ای از هجوم جنون ‌آمیز مردم به فروشگاه‌ها در آستانه انتخابات این کشور برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی خبر داده است. بلومبرگ نوشت: به تازگی شاهد موج دوم علاقه آمریکایی‌ها به خرید انواع تسلیحات هستیم؛ چرا که مردم نگران ناآرامی‌هایی هستند که در روز‌های نزدیک به انتخابات، روز انتخابات و بعد از آن رخ می‌دهند.
این گزارش می‌افزاید: در نتیجه این شرایط، جلیقه‌های ضدگلوله، و ماسک‌های مقاوم در برابر گلوله‌های ساچمه‌ای فروخته می‌شوند و مردم عادی علاقه زیادی به خرید این اقلام از خود نشان می‌دهند. این‌ها افرادی هستند که در کوئینز و سانفرانسیسکو زندگی می‌کنند و تا همین اواخر هرگز علاقه‌ای به خرید این تجهیزات نظامی نشان نمی‌دادند، اما اکنون احساس می‌کنند باید این کار را انجام دهند. بلومبرگ می‌افزاید: ما همچنین شاهد افزایش تعداد شبه نظامیان غیرنظامی بوده ایم و این در حالی است که بسیاری از آنها از گروه‌های افراطی هستند و (مجهز شدن به) تجهیزات تاکتیکی یکی از اجزای اصلی کارشان در زمانی است که اعتراضات را به خشونت می‌کشند یا تظاهرات خودشان را برگزار می‌کنند. خرید سلاح در آمریکا در روز‌های نخست شیوع بیماری کووید ۱۹ افزایش یافت، یعنی ماه‌های مارس و آوریل(اسفند و فروردین) که شهر‌ها و ایالت‌ها به تدریج تعطیل شدند، و آنچه شاهد بودیم مشابه چیزی بود که در زمان اعلام مالکیت اسلحه در نخستین بار شاهد بودیم.
نظرسنجی رویترز


نتایج نظرسنجی رویترز-ایپسوس نشان می‌دهد، بیش از چهار تن از ۱۰ حامی ترامپ جمهوری‌خواه و بایدن دموکرات می‌گویند که چنانچه نامزد مورد نظرشان بازنده شود، نتایج انتخابات را نمی‌پذیرند.
به گزارش ایسنا، این نظرسنجی که از ۱۳ تا ۲۰ اکتبر(22 مهر تا 29 مهر) انجام شد نشان می‌دهد، ۴۳ درصد از حامیان بایدن پیروزی ترامپ را قبول نخواهند کرد و در مقابل، ۴۱ درصد از آمریکایی‌هایی که خواستار انتخاب دوباره ترامپ هستند، پیروزی بایدن را قبول نمی‌کنند. تعداد کمتری برای ابراز نارضایتی خودشان وارد عمل می‌شوند؛ ۲۲ درصد از حامیان بایدن و ۱۶ درصد از حامیان ترامپ گفتند که در صورت شکست نامزد مورد نظرشان، به اعتراضات خیابانی یا حتی خشونت روی می‌آورند.دونالد‌گرین، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید، نتایج این نظرسنجی تاییدی بر نگرانی‌های او درباره خشونت پس از انتخابات است.
اما او همچنین هشدار داد که اگر انتخابات شانه به شانه باشد، یا یکی از نامزدها ادعاهای معتبری درباره تقلب انتخاباتی داشته باشد، این امر می‌تواند به نارضایتی‌ و اعتراضاتی گسترده‌تر از آنچه این نظرسنجی‌ نشان می‌دهد، بینجامد.
برکناری رؤسای اف بی‌آی، سیا و پنتاگون
پایگاه خبری «آکسیوس» نیز به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داده است که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برنده شود، لیستی از اخراجی‌های دولت را آماده کرده است.
به گفته دو مقام مطلع، ترامپ قصد دارد بلافاصله بعد از پیروزی، «کریستوفر ری» رئیس‌پلیس فدرال، «جینا‌هاسپل» رئیس‌سازمان سیا و «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور را برکنار و افراد جدیدی را جایگزین آنها کند.براساس این گزارش، لیست افرادی که قرار است عوض شوند طولانی است، اما این سه نفر در اولویت هستند و اول از همه، رئیس‌اف بی‌آی قرار دارد.آکسیوس در ادامه توضیح داده است که کریستوفر ری و جینا‌هاسپل در حلقه داخلی ترامپ در کاخ سفید جزو غیرقابل اعتمادترین‌ها هستند و اگر دردسرهای انتخاباتی و تبعات آن نبود، هر دوی آنها را حتی قبل از انتخابات تغییر می‌داد. پیش از این گزارش شده بود که رئیس‌کارکنان کاخ سفید از کارکنان این ستاد نیز خواسته است که همگی استعفای خود را آماده کنند تا در صورت پیروزی ترامپ، دست وی برای تغییر و تحولات جدید باز باشد.
مصاحبه نیمه تمام
خبر دیگر از آمریکا اینکه «دونالد ترامپ» بعد از مواجه شدن با سؤالات ناخوشایند درباره نحوه عملکردش در مقابله با همه‌گیری کرونا و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای حمله به مخالفانش، مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» را به طور ناگهانی رها کرد.شبکه آمریکایی روز یکشنبه این مصاحبه را که باعث جنجال بین سی‌بی‌اس و کاخ سفید شده، منتشر کرد. ترامپ بعد از ترک این گفت‌وگو، آن را جعلی و مغرضانه توصیف کرده بود.
به گزارش «هافینگتون پست»، «لسلی استال»، مجری برنامه، بخش جنجالی را با این پرسش از ترامپ آغاز کرد که آیا آمادگی دارد با سؤالات سخت مواجه شود و سپس در ادامه به نرخ افزایشی ابتلا به کرونا در آمریکا، از دست رفتن مشاغل و بی‌اعتقادی او به استفاده از ماسک در جلوگیری از بیماری پرداخت.بالاخره سؤال آخر مجری، کاسه صبر ترامپ را لبریز کرد و باعث شد مصاحبه را پایان بدهد. استال از ترامپ پرسید: آیا فکر می‌کنید توئیت‌های شما و برچسب زدن به دیگران، باعث دلسردی آنها نمی‌شود؟ترامپ در پاسخ می‌گوید: نه، فکر می‌کنم اگر شبکه اجتماعی نداشتم، اینجا نبودم، رسانه جعلی است، و صادقانه بگویم، اگر شبکه اجتماعی نداشتم، هیچ راهی برای رساندن صدایم نداشتم.چند دقیقه بعد یکی از عوامل برنامه زمان باقی مانده از مصاحبه را یادآوری می‌کند که در این لحظه ترامپ می‌گوید کارش دیگر تمام شده و
باید برود.
سایر اخبار این روزنامه