رکورد جانباختگان روزانه کرونا در کشور شکسته شد

به گزارش وبدا، سیما سادات لاری دیروز گفت: از 5 تا ۶ آبان ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند.
لاری با‌اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۳۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر رسید. وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون ۴۶۳ هزار و ۶۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: چهار هزار و 995 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون چهار میلیون و ۷۸۶ هزار و ۷۶۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است، اظهارداشت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
 احتمال دارد تا یک سال آینده


به واکسن کرونا دسترسی نباشد
 لاری همچنین در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درخصوص وضعیت تولید واکسن کرونای ایرانی، گفت: حدوداً هشت شرکت در کشور در حال کار بر روی واکسن کرونا هستند و برخی نسبت به دیگری پیشی گرفته‌اند.‌ ما در مرحله تزریق حیوانی هستیم و تا تزریق واکسن بر میمون پیش‌ رفته‌ایم و امیدواریم تا پایان پاییز بشود نمونه انسانی را تزریق
کرد.
وی ادامه داد: البته در دنیا تلاش‌‌های زیادی برای تولید واکسن کرونا شده است، هم هند با کمک انگلستان در حال کارآزمایی بالینی واکسن کرونا هستند و هم روسیه این اقدام را انجام می‌‌دهد. به هر حال همه این موارد زمان‌ بر است و احتمال دارد تا یکسال دیگر به واکسن دسترسی نباشد. حتی اگر واکسنی هم تولید شود، قطعاً چندین سال تولید می‌کشد که بتواند تمام جمعیت جهان را پوشش دهد. بنابراین، اگر واکسن هم تولید شده و وارد بازار شود، ممکن است فقط 20 درصد جمعیت کشور را در بر بگیرد. بنابراین همچنان توصیه ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا
است. سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگری درباره واکسن آنفلوآنزا، اظهارداشت: 1.5 میلیون دوز از واکسن آنفلوآنزا در بخش بهداشت توزیع شد و تزریق‌‌های آن به صورت هدفمند در حال انجام است. در حالیکه در سال گذشته 250 تا 300 هزار واکسن در بخش بهداشت توزیع شده بود، اما امسال برنامه ‌ریزی شد تا افزایش یابد تا برای افراد آسیب ‌پذیر و زنان باردار و دیگر گروه‌های پر خطر تزریق شود که قطعاً به شکسته شدن زنجیره انتقال کمک می‌‌کند.
تلاش برای رفع مشکلات ارزی
برای واردات واکسن آنفلوآنزا
لاری افزود: همکاران من به شدت در حال تلاشند تا مشکلات ارزی را برای واردات واکسن آنفلوآنزا رفع کنند. باید توجه کرد که درباره بیماری کرونا با تغییر فصل و به ویژه در فصل سرما، یک افزایش شیوع در این بیماری داریم. همان‌طور که دیدیم در ابتدای پاییز افزایش شیوع بیماری و به تبع آن افزایش آمار بستری را داشتیم و همین‌طور از اسفند ماه نگرانیم. در حوزه واکسن آنفلوآنزا نیز از بابت زمان اثرگذاری آن بعد از دو هفته ایمنی ایجاد می‌ شود و اگر به دست‌ مان برسد، همچنان موثر خواهد بود. البته با توجه به اینکه تاکنون نمونه ‌ای از آنفلوآنزا در کشور گزارش نشده است، به نظر می‌‌آید رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی موثر خواهد بود.
پیگیری افراد مشکوک و مثبت کرونا
وی درباره پیگیری افراد کرونا مثبت نیز اظهارداشت: یکی از چالش ‌های ما این است که اگر در آینده میزان تست را افزایش دهیم، اما برنامه ‌ای برای تعقیب افراد مثبت نداشته باشیم و قرار باشد این افراد در جامعه حرکت کرده و بیماری را منتقل کنند، قطعا تاثیرگذار نخواهد بود. آخرین خبرها حاکی از مذاکراتی است که وزیر بهداشت در این زمینه با وزیر ارتباطات داشتند. در حال حاضر هم آزمایشگاه‌‌های خصوصی به سامانه سیب متصل شدند و هم اطلاعات آزمایشگاه‌‌های خصوصی و هم دولتی و اطلاعات دقیق بیماران اعم از محل زندگی، محل کار و...اخذ تعهد از آنها برای قرنطینه دو هفته‌ای انجام می‌‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر پنج‌هزار و 500 نفر از این افراد توسط نرم‌افزار ماسک توانستند ردیابی شوند که در کجای کشور هستند و ترددهایشان ارزیابی شود. امیدواریم این کار سر و سامان بهتری بگیرد و بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم. این غربالگری و تعقیب افراد مشکوک و مثبت در پیشگیری از انتقال بیماری موثر خواهد بود.
قوانین وضع شده ستاد ملی کرونا
باید ضمانت اجرایی داشته باشند
لاری گفت: به نظر می‌‌آید در کشور ما همه چیز خیلی کند انجام می‌‌شود و بعد از اینکه تصمیمی می‌‌گیریم، تصمیمات بین ‌بخشی، اقناع به موقع همه دستگاه ‌ها، تصمیم گیری و عملیاتی شدن، به صورت کند پیش می‌‌روند، اما بیانات رهبر معظم انقلاب بسیار کارگشا بوده است. با دستور اکید ایشان هماهنگی باید انجام شود. البته برای اولین بار کمیته نظارت ملی بر اجرای پروتکل‌ها تشکیل شد که نماینده همه اصناف و بخش‌‌های بازرسی و حراست و وزارت بهداشت در آن حضور دارند و همه سازمان ‌ها باید گزارش کارشان را ارائه دهند و وظایفشان را توضیح داده و گزارش آن به ستاد ملی رود. در عین حال همان‌طور که رهبری دستور دادند باید واقعا یک قرارگاهی تشکیل شود تا بر اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا نظارت کنند. در این شرایط مطالبه همه ما باید ضمانت اجرایی برای قوانینی باشد که وضع می‌‌کنیم تا این قوانین اثرگذار باشند.
50 درصد تحقیقاتی که کد اخلاق گرفته‌اند
مربوط به طب سنتی است
وی درباره استفاده از طب سنتی برای درمان بیماران کرونایی اظهارداشت: ۵۰ درصد تحقیقات که کد اخلاق گرفته مربوط به داروهای طب سنتی است. هرکسی که برای دارویی ادعا دارد باید به سازمان غذا و دارو اعلام کرده و کد اخلاقی دریافت کرده و کارآزمایی بالینی انجام شود.