برای ایران فرقی ندارد چه کسی رئیس جمهور آمریکا می‌شود

سخنگوی دولت اعلام کرد که برای ایران فرقی ندارد چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و کدام رئیس جمهور به برجام باز می‌گردد باید آماده سپردن تعهدات جدید باشند.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در  ابتدای سخنان خود با یاداوری اینکه  آستانه هفته وحدت قرار داریم و اواخر این هفته متقارن با شروع هفته وحدت شده است، گفت: ابتکار هفته وحدت از دل یک اختلاف ساده تقویمی در خصوص میلاد نور زاده شد.
وی با بیان اینکه بی توجهی و عدم همراهی با پروتکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی بنابر تحقیق صورت گرفته و همچنین تغییرات جهشی در ویروس که ضریب ابتلا را از 1.3 به 1.9 رسیده است باعث افزایش ابتلا به آن شده است، افزود: البته در دنیا هم وضعیت مشابهی را داریم. برخی از کارشناسان ما معتقدند ویروسی که از چین تسری پیدا کرد با ویروسی که از غرب و اروپا است متفاوت تر است.
وی ادامه داد: دولت در یک مرحله فقط 60 میلیارد تومان به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه بهداشت و درمان تخصیص داده است. خوشبختانه مقالات علمی زیادی از سوی ایرانیان در جهان منتشر شده است. ما با طرحهای تحقیقاتی سازمانی بهداشت جهانی مشارکت داریم. باز هم آخرین بررسی سازمان بهداشتی این است که هیچ یک از داروها تاثیر چندانی ندارد و راهی جز بهداشت و پیشگیری نداریم.


سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما امروز نیازمند برنامه ریزی حداقل برای یک سال آینده هستیم. مطالعات نشان می‌دهد عامل جمعیت در سنین بالا، دیابت، فشار خون، چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی در ایران منجر به افزایش تعداد مرگ و میر شده است. دولت اقدامات خود را برای تولیدات مورد نیاز ادامه داده است. از همین تریبون از انتظار برای تولید یک میلیون ماسک هم صحبت شد. اما امروز روزانه 21 میلیون عدد ماسک تولید می‌کنیم. و تجهیز و اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی را هم در دست اقدام داریم توجه دولت به فضای مجازی و دولت الکترونیک در این ایام به ما کمک کرد. سرعت بخشیدن به دولت الکترونیک یکی از اقدامات زیرساختی برای مقابله با گسترش ویروس است.
آمریکا آماده سپردن تعهدات جدید
 به برجام باشد
به گزارش ایسنا، علی ربیعی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر بایدن پیروز انتخابات باشد و به برجام بازگردد، رفتار ایران چگونه خواهد بود گفت: شرایط کامل ما برای انجام تعهدات در برجام روشن است. با خروج ترامپ ما از برجام خارج نشدیم. تصور می‌کردند ما خارج می‌شویم و کل جهان کنار آمریکا قرار می‌گیرد. اما ما ماندیم. همان زمان به اروپا مهلت دادیم به تعهداتش عمل کند. امروز هم اعلام می‌کنیم کاهش تعهدات ایران عکس‌العملی به خروج آمریکا و کاهش تعهدات اروپا است.
وی خاطرنشان کرد:  بارها اعلام کردیم این اتفاق برگشت پذیر است. تقدم و تاتر بازگشت به تعهدات متناسب با همان تاخر و تقدمی است که کاهش تعهدات صورت گرفته است. برای ما فرقی ندارد چه کسی رئیس جمهور آمریکا  خواهد بود. برای ما هم فرقی ندارد کدام رئیس جمهور آمریکا به برجام باز می‌گردد. باید آماده سپردن تعهدات دیگری برای عدم تکرار این گونه قانون شکنی‌ها نیز باشیم.
 آمریکا می‌خواست مردم را ناراضی کند
سخنگوی دولت درباره راهکار دولت برای تامین منابع جهت حمایت از آسیب دیدگان کرونا گفت: کرونا همه جهان را تحت تاثیر قرار داد ؛ ما را مضاعف تحت تاثیر قرار داد. ما به منابع مالی مان دسترسی نداشتیم، آمریکا می‌خواست مردم را ناراضی کند و در این میان کرونا هم آمد. حدود ۶ میلیون شغل در موج اول کرونا مورد تهدید قرار گرفت. سه و نیم میلیون در مشاغل رسمی و بقیه در مشاغل غیر رسمی بود.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد :ما دو سیاست را همزمان دنبال کردیم. اول اینکه باید تثبیت شغل کنیم و دوم حمایت کنیم از آسیب دیدگان . از ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در نظر گرفته شده بود، برای تصمیم اول ۱۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. ۲۴۰ هزار نفر از افرادی که بیکارشدند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند. ۷۵۰ هزار نفر دیگر هم ثبت نام کردند.
وی ادامه داد:در مجموع بالای یک میلیون نفر را تحت پوشش بیمه بیکاری بردیم. در سه ماه اول سال ۱۶۹ هزار نفر برای مرحله جدید  ثبت نام آمده اند که نشان می‌دهد بخشی از آن‌ها به کار بازگشتند. ۴ میلیون نفر راشناسایی کردیم که شغل‌هایی داشتند که بیمه بیکاری مشمولشان نمی‌شد. برای بخشی از آنان وام کم بهره در نظر گرفتیم. ۳ میلیون نفر هم بیکار داشتیم. برای این نگرانی‌ها مدام برنامه ریزی می‌شود.
ربیعی اظهارکرد: تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از شاغلان غیر رسمی بود، از روز یکشنبه کارها در این زمینه سرعت گرفت . شناسایی افراد مستحق برایمان مهم بود که کسی جا نماند. سیاست بعدی بازگشایی بنگاه‌های تعطیل شده است. امیدواریم این افراد شناسایی شده تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند. با دقت تمام این موضوع را بررسی می‌کنیم. سیاست برگشت به کار بسیار مهم است که شغل را تعریف کنیم که شاغل به کار باز گردد در غیر این صورت از شاغل بیکار شده حمایت کنیم.
ایران دخالتی در انتخابات آمریکا ندارد
وی در پاسخ به ادعای  دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: وزارت خارجه ایران قرار شد نسبت به این ادعای دروغین سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا را احضار کند. ما هیچ دخالتی در این انتخابات و هیچ انتخاباتی نداریم. آمریکا ابتدا باید این تناقض را حل کنند که چه طور می‌شود ایران در انتخابات آمریکا دخالت کند در حالی که روسای جمهور هر دو حزب آمریکا با مردم ایران کنار نیامدند. من فکر می‌کنم چون دولت آمریکا کودتا زیاد  کرده و در انتخابات‌های مختلف پول خرج کرده و دخالت می‌کند خود تعمینی می‌کند د و  هیچ ناظر بین‌المللی این موضوع را باور نکرد.
نیازی به بیمارستان صحرایی نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با آخرین وضعیت تخت‌های بیمارستانی در خدمت مبارزه با کرونا اظهار کرد: ما دو برابر بیش تر از قبلِ دولت یازدهم تخت و سیستم پزشکی به بیمارستان‌ها اضافه کردیم. علاوه بر آن تخت‌های کهنه را هم بازساری کردیم که در دوران مبارزه با کرونا این زیر ساخت به کار ما آمد.
وی ادامه داد: البته هنوز نسبت هر تخت به هزار نفر، در کشور باید افزایش پیدا کند. اما از زمان کرونا ۲ هزار تخت ICU به ظرفیت بیمارستان اضافه کردیم . ۱۰ هزار تخت هم تا پایان امسال اضافه می‌شود. تا زمانی که بیمارستان‌های تجهیز شده وجود دارد به علت حضور کادر درمان و اجرایی مجرب تلاش می‌شود به بیمارستان‌ها تخت اضافه شود واز بیمارستان‌های صحرایی استفاده نمی‌شود مگر آنکه با کمبود جا برای تخت در بیمارستان‌ها رو به رو شویم. البته با مدیریت خوبی که وزارت بهداشت انجام داده فعلا مشکلی نداریم.
آخرین اخبار از ارزهای مسدود شده ایران در برخی کشورها
سخنگوی دولت در رابطه با ارزهای بلوکه شده ایران در برخی کشورها نیز خاطر نشان کرد: ما ده‌ها میلیارد دلار ارز در برخی کشورها داریم که بانک مرکزی و وزارت خارجه با کمیته ای مشترک تلاش خود برای بازگرداندن ارزها را انجام می‌دهند. تا کنون تعدادی از کشورها یا به شکل تهاتر یا اشکال دیگر ارزها را بازگرداندند. این ارزها به دو شکل هستند یا به صورت پشتوانه پولی در بانک‌ها هستند یا به صورت مخارج عمومی در حال استفاده هستیم. ما در مورد کره جنوبی نگرانی‌های خود را اعلام کردیم. اخیرا مسیر دارو را باز کردند و ما استقبال کردیم اما پاسخ ما این نبوده است‌.
سخنگوی دولت در رابطه با راه اندازی قرارگاه مرکزی ستاد کرونا خاطر نشان کرد: بعد از صحبت با مقام معظم رهبری به دنبال بازآفرینی هستیم. تنوع کار کمیته‌ها بیشتر شده است، کمیته علمی امنیت بیشتری پیدا کرده است. قواعد انضباطی بیشتری باید به کار گرفته شود و ساختار جدیدی در دل ستاد ملی برای اثربخشی دولت الکترونیک بر فاصله گذاری اجتماعی باید سامان پیدا کند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بحث مهمی در زمینه آموزش بیان کردند و اینکه چطور باید بخش آموزش و رسانه را تجهیز کنیم که نیاز به برنامه جدید دارد. به کارگیری نهادهای مدنی برای کمک به کنترل بیماری تمهیدات نوینی می‌خواهد. قرارگاه هم مورد تاکید مقام معظم رهبری بود که با وظیفه کنترل، نظارت، ارزیابی و پیگیری اجرا خواهد شد. ستادهای استانی به عنوان قرارگاه با چند وظیفه، پیگری، اجرا، نظارت و کنترل خواهند داشت‌. رئیس جمهور برای این قرارگاه شخصی را انتخاب خواهند کرد.
ربیعی گفت: بخشی از تصمیمات ستاد کرونا اقتصادی و اجتماعی است. ابعاد اجتماعی کرونا از کودکانی که به مدرسه نمی‌روند تا مسائل دیگر مانند سختگیری کنترل‌ها را باید بررسی کنیم.
تعطیلی طولانی مدت در هیچ کشوری به صورت سراسری انجام نگرفته است
وی در پاسخ به این پرسش اینکه چرا دولت به دنبال قرنطینه کامل خصوصا در تهران نمی‌رود، تصریح کرد: تعطیلی طولانی مدت در هیچ کشوری به صورت سراسری انجام نگرفته است. مقابله با کرونا عرصه‌های مختلفی دارد. اقتصاد، زندگی مردم، امنیت و... از این موارد هستند. سیاست ما این است منحنی اقتصاد، سیاست، امنیت اجتماعی در نقطه مناسبی قرار گیرند. سیاست‌های قرنطینه ای را به گونه ای تایید خواهیم کرد که مانند استفاده از ماسک و تست‌های روزانه در کنار هم نتیجه بهتری داشته باشند. احیانا در مورد مشاغل دو، سه و چهار تغییراتی ایجاد شود. این توازن با نظر وزارت بهداشت با اولویت بحث سلامت دنبال خواهد شد.
تحریم‌های جدید آمریکا اعتراف به بی اثر بودن تحریم‌ها است
همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در باره تحریم‌های جدید آمریکا و سیاست فشار حداکثری این دولت بر ایران گفت: این نه تنها اعترافی آشکار به پایان تحریم‌ها بلکه اقرار به شکست سیاست فشار حداکثری در به زانو انداختن ملت ایران هم هست. ارزیابی اشتباه دولت آمریکا در بزرگنمایی توان خود برای اعمال فشار بر ایران از یک طرف و دستکم گرفتن اراده و استواری ایران برای مقاومت در برابر قلدری و زورگویی از طرف دیگر، امروز رهبران آمریکا را در مخصمه ای خودساخته گرفتار کرده است.
وی ادامه داد: اکنون زمان آن رسیده که دولت آمریکا تکبر و لجاجت را کنار بگذارد و درصدد جبران خطاهای گذشته برآید. آمریکا نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که حداکثر فشار ممکن به ملت ایران نتیجه ای جز جنایت علیه بشریت، قانون شکنی در مقیاسی بی‌سابقه در دوران مدرن و بی‌اعتبار کردن آمریکا در جهان نداشته و باید اطمینان داشته باشد که ادامه این مسیر نیز هیچ نتیجه بهتری نخواهد داد.
ربیعی در پایان گفت: ما مانند هر ملت برآمده از تمدنی غنی که درس‌های تاریخ را به خوبی آموخته است، قصدی برای زانو زدن در برابر هیچ حد و اندازه ای از زورگویی نداریم؛ امیدواریم رژیم آمریکا هم درس‌های خود را از تاریخ بیاموزد و در نهایت آنگونه رفتار کند که در شأن ملت آمریکاست.