کرونا رکاب زدن اصفهانی‌ها و یزدی‌ها را تندتر کرد

حمیرا حیدریان
خبرنگار
با شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری این بیماری اگرچه دل نگرانی‌ها از ابتلا و انتقال آن چندماهی است گریبان همه را گرفته است اما گویا باید گاهی وجود آن را به فال نیک گرفت چرا که مسئولان استانی را در برخی شهرها برآن داشته تا گام مؤثری در توسعه حمل‌ونقل پاک در روزهای کرونایی بردارند؛ نوعی از حمل‌ونقل که به‌گفته برخی از کارشناسان، به علت فاصله‌گذاری ایجاد شده می‌تواند در کاهش شیوع کرونا نیز نقش داشته باشد و اصفهانی‌ها و یزدی‌ها پیشگامان این حرکت شده‌اند.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: با توجه به شرایط آلودگی هوا و همچنین اپیدمی شدن بیماری کرونا به‌منظور حفظ سلامت و بهداشت شهروندان توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در اصفهان با جدیت بیشتری آغاز شده است. به‌طوری که برای اولین بار در کشور اجرا و توسعه مسیر 777 کیلومتری برای این منظور در شهر اصفهان تا پایان سال‌جاری اجرایی می‌شود.


مسعود خدا بنده افزود: با تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان و پیگیری‌های شهردار اصفهان عملیات احداث مسیرهای دوچرخه هم اکنون شروع و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال اجرایی خواهد شد. ضمن اینکه برای اجرایی شدن این طرح تمامی شبکه معابر در سطح شهرباتوجه به شرایط خیابان‌ها به‌صورت مختلف و متفاوتی اجرایی می‌شود. به‌عبارتی این مسیرها که تقریباً تمام معابر اصلی و شریانی شهر اصفهان را در بر می‌گیرد، توسط کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بررسی، طراحی و تدوین شده و بنا برشرایط موجود، برای آغاز عملیات اجرایی از طرف شهردار اصفهان به مناطق 15گانه ابلاغ می‌شود.
موقعیت خوب اصفهان برای دوچرخه سواری
مسعود خدابنده با بیان اینکه شرایط اصفهان برای اجرای چنین طرحی بسیار مطلوب است اظهار داشت: از این 777 کیلومتر مسیر، 300 کیلومتر مسیر درجه یک با عرض 2 متر و بیشتر با جدول‌گذاری به‌صورت ایمن، جداسازی شده و در قالب مسیرهای یک طرفه و دو طرفه، 55کیلومتر مسیر درجه دو با خط کشی و علائم ترافیکی در سمت راست خیابان و خط توقف ممنوع، 350 کیلومتر مسیر درجه سه با خط کشی در پیاده رو و سمت چپ خط پارک، 30 کیلومتر مسیر درجه چهار مجاور مسیرهای ویژه اتوبوس و 42 کیلومتر مسیرهای موجود که باید اصلاح و استانداردسازی شود.
وی با اشاره به اینکه 42 کیلومتر ازمسیر دوچرخه سواری در سطح شهر نیاز به استاندارد‌سازی داردعنوان کرد: در سال‌های گذشته این مسیر42 کیلومتری برای دوچرخه سواری در سطح شهر در نظر گرفته شده بود که به مرور زمان موانع بسیاری بر سر راه و مسیر دوچرخه سواران قرار گرفته است که از کیفیت این طرح می‌کاهد و دوچرخه سوار را با مشکل مواجه می‌کند که طبق تصمیمات اتخاذ شده قراراست بزودی درجهت رفع و اصلاح این موانع اقدامات لازم انجام شود.
این مسئول سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بر ایمن بودن، روان و پیوسته بودن مسیر دوچرخه سواری تأکید کرده و بیان داشت: عمده‌ترین و مهم‌ترین موضوع در مسیر دوچرخه سواری روان و پیوسته بودن و ایمن بودن راه برای دوچرخه سواران است تا فرد بتواند بدون هیچ مانعی از مبدأ تا مقصد را به‌طور پیوسته طی کند که به همین منظور موانعی که طی سال‌های اخیر در شبکه معابر در مسیر این دوچرخه سواران قرار گرفته است در حال رفع شدن است.
وی اجرای طرح دوچرخه سواری را نه تنها جایگزینی مناسب برای حمل‌ونقل خودرو و دیگر وسایل نقلیه عنوان کرد بلکه آن را زنده کردن فرهنگ نیاکان و پدران خود دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته نیز تمامی پدران ما با دوچرخه تمامی مسیرهای شهری را طی می‌کردند و اجرای این طرح نه تنها در حفظ سلامت خصوصاً در شرایط فعلی و با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان جزو ضروریات است بلکه حس نوستالژی را بار دیگر در شهروندان زنده خواهد کرد.
خدا بنده اجرای این طرح را مربوط به سال‌های گذشته دانست و تصریح کرد: اجرای چنین طرح گسترده‌ای قرار بود سال‌ها پیش انجام شود که اجرای آن نیز بر عهده من بود اما با موانع و مشکلاتی که پیش آمد این طرح مسکوت ماند تا امسال که با یک عزم جدی و حمایت‌های همه جانبه‌ای که برای اجرایی شدن آن شده است امیدواریم این پروژه تا چندماهی که تا پایان سال مانده است اجرا و تکمیل شود.
وی با بیان اینکه این ظرفیت را در کمتر استان یا شهری می‌توان یافت که چنین طرح گسترده‌ای را عملیاتی کند عنوان کرد: کلان شهری همچون تهران نیز به‌دلیل شرایط توپوگرافی که دارد امکان اجرای چنین طرحی را بدون موانع ندارد به‌همین دلیل باید داشتن چنین ظرفیت بالایی را ارج گذاشته و غنیمت شمارد و نهایت بهره‌مندی را از آن در جهت حفظ سلامت شهروندان به کار برد ضمن اینکه قرار است در کنار توسعه مسیرهای ایمن دوچرخه سواری، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی به منظور ارتقای فرهنگ رعایت ایمنی در دوچرخه سواری در دستورکار قرار گیرد.
کرونا یزدی‌ها را دوچرخه سوار می‌کند
عضو شورای شهر یزد هم از اجرایی شدن طرح دوچرخه اشتراکی هوشمند تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: 276 دوچرخه اشتراکی هوشمند در10ایستگاه دوچرخه وارد خیابان‌های شهر دوچرخه‌ها می‌شوند که در صورت استقبال شهروندان تعداد این دوچرخه‌ها  افزایش خواهد یافت.
الهه جورابی شیوع ویروس‌کرونا را دلیل تأخیر در اجرایی شدن این طرح دانست وافزود: برنامه‌ تجهیز ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند کمی با تأخیر انجام شد اما این طرح تا پایان هفته جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه متقاضیان استفاده ازاین طرح می‌توانند با مراجعه به سایت اعلام شده نسبت به ثبت‌نام مشخصات خود اقدام کنند اظهار داشت: باید بتوانیم در راستای فرهنگ‌سازی و استفاده از وسایل حمل‌ونقل پاک، حرکت خود را با استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی سرلوحه کار خود قرار دهیم.
وی توسعه حمل‌ونقل سبک برای شهر یزد را ضروری دانست و بیان کرد: برای اولین بار، دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در سطح شهر  مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
جورابی نایب رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان یزد استفاده از این دوچرخه‌ها را قابل ردیابی  دانست و بیان کرد: این دوچرخه‌ها توسط یک مرکز کنترل می‌شوند و برای این دوچرخه‌ها قفل هوشمند در نظر گرفته شده که روی دوچرخه‌ها نصب شده است. ضمن اینکه این دوچرخه‌ها به‌صورت شهری و جهت استفاده گروه سنی بیش از 15 سال طراحی شده و زین آن نیز برای قدهای 140 تا 190 سانتیمتر در نظر گرفته شده است.

نیم نگاه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان: از  777 کیلومتر مسیر دو چرخه سواری در اصفهان، 300 کیلومتر مسیر درجه یک با عرض 2 متر و بیشتر با جدول گذاری به صورت ایمن، جداسازی شده و در قالب مسیرهای یک طرفه و دو طرفه، 55کیلومتر مسیر درجه دو با خط کشی و علائم ترافیکی در سمت راست خیابان و خط توقف ممنوع، 350 کیلومتر مسیر درجه سه با خط کشی در پیاده رو و سمت چپ خط پارک، 30 کیلومتر مسیر درجه چهار مجاور مسیرهای ویژه اتوبوس و 42 کیلومتر مسیرهای موجود که باید اصلاح و استانداردسازی شود