طرح مجلس تأمین منابع ندارد

گروه سیاسی/ یک مصداق از طرح‌ها یا پروژه‌های غیرکارشناسی، تدوین لوایح یا طرح‌هایی است که در تلاش برای کسب رضایت زودگذر، بدون درنظر گرفتن منابع یا تبعات مرتبط بر آن در آینده آماده یا اجرا می‌شود. انتقاداتی که روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت درباره طرح برخی نمایندگان مجلس برای تأمین کالاهای اساسی مطرح کرد، نشان می‌دهد که این طرح نیز در همین تعریف می‌گنجد؛ تلاش برای کسب رضایت آنی یا زودگذر بخش‌هایی از مردم، بدون درنظر گرفتن منابعی که برای اجرای این طرح لازم است.
 زیرا آن‌طور که ربیعی روز گذشته گفت، این طیف از نمایندگان برای تأمین منابع، شیوه‌ها و راه‌های مختلفی را پیشنهاد کرده‌اند که اجرایی شدن هر یک از آنها نه تنها ساختار بودجه را به‌هم می‌ریزد، بلکه نظام تأمین منابع و پرداخت‌ها یا همان دخل و خرج کشور را نیز دچار مشکل می‌کند.
به همین دلیل، روز گذشته ربیعی -البته به سیاق سایر نشست‌های خبری خود- بار دیگر به نمایندگان توصیه کرد که در طراحی چنین طرح‌هایی نظر کارشناسی بدنه اجرایی دولت را لحاظ کنند تا هم طرح پخته‌تر شود و هم قابلیت اجرایی داشته باشد. مروری بر سؤالی که در این زمینه از ربیعی پرسیده شد و پاسخ او، ماهیت این طرح در دست بررسی مجلس یازدهم را مشخص می‌کند.
طرح‌ها باید محاسبه شده و امکانپذیر باشد


به گزارش «ایران» روز گذشته در نشست خبری هفتگی ربیعی، خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید: «ظاهراً مسابقه‌ای برقرار شده که عده‌ای به نام کار کردن برای مردم، طرح‌هایی را می‌دهند که تأمین منابع آن معلوم نیست. به عنوان مثال، تا همین چند روز پیش طرحی در مجلس پیگیری می‌شد که خواستند پول آن را از محل منابع کارگران و بازنشستگان تأمین کنند و شیرینی سفره بازنشستگان را که دولت با سختی طرح همسان‌سازی را برای آنان تهیه کرده بود، بگیرند.
خوشبختانه جامعه کارگری در برابر این گونه طرح‌ها مقاومت نشان داد و باعث عقب‌نشینی طراحان این‌گونه طرح‌ها شد. این ارائه طرح و عقب‌نشینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»
علی ربیعی در پاسخ با بیان اینکه قطعاً ما هم از هیچ کار و فرصتی که وضعیت معیشت مردم را بهبود بدهد، دریغ نخواهیم کرد، تأکید کرد: معتقدیم هر تصمیم این چنینی باید با همکاری و هماهنگی دولت به جلو برود، باید طرح‌ها محاسبه شده و امکانپذیر باشد و بار اضافه بر دوش مردم نگذارد.
او با بیان اینکه طرح‌ها نباید طوری باشد که با اعلام یک موضوع رضایت‌ آنی ایجاد کنیم، اما با آن تلخی میان مدت و دراز مدت ایجاد شود، معایب طرح پیشنهادی نمایندگان بویژه در زمینه تأمین منابع را این‌طور تشریح کرد: ابتدا گفتند پول طرح از تبصره ۱۴ تأمین شود، در حالی که خود تبصره ۱۴ کسری دارد و چون بنزین داخلی فروش نرفته بود، ناچار شدیم ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشیم تا بتوانیم یارانه معیشتی‌ها را پرداخت کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: در مرحله بعد گفتند از تراکنش‌های بانکی پول بردارید، (اما با این طرح) همین مانده بود که مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند. (در مرحله بعد گفتند این هم قابل اجرا نیست) بنابراین برویم سراغ گمرک. ربیعی با بیان اینکه قرار بود مبنای محاسبه تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی باشد تا از این محل منابع لازم را تأمین کنند، درباره معایب این پیشنهاد هم گفت: اتفاقی که می‌افتاد این بود که در این صورت قیمت برخی کالاها ۱۲۰ درصد افزایش می‌یافت.
سخنگوی دولت با اشاره به گزارش روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی به ستاد اقتصادی دولت مبنی بر اینکه اگر این تصمیم اتخاذ شود، قیمت‌ها به کجا می‌رسد، ادامه داد: بعد گفتند که (این مبالغ را) از سر جمع بودجه برداریم، درحالی که خود بودجه کسری دارد چگونه از سرجمع آن پول برداریم؟
ربیعی درباره آخرین پیشنهاد برای تأمین منابع، یعنی برداشت از مبلغی که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت شد نیز گفت: در نهایت گفتند بخشی از پول مربوط به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به تأمین اجتماعی را به این امر اختصاص بدهیم، اما مگر می‌توان حقوق داده شد را پس گرفت؟ بنابراین، این را هم کنار گذاشتیم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اخیراً راه‌حلی را پیشنهاد کردند که دولت به برخی نهادها ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد، اضافه کرد: من نمی‌دانم این امر چگونه امکانپذیر است، اساساً آیا آن نهاد منابع مالی دارد و اینکه چقدر منابع قابل فروش داریم؟ ربیعی پس از این توضیحات، تأکید کرد: من به طور روشن و واضح اعلام می‌کنم دولت با این طرح مخالف است. دولت معتقد است هرگونه کمک به مردم باید از راه کارشناسی، بدون آثار منفی بر زندگی مردم در درازمدت و میان‌مدت و نیز بدون به هم خوردن تعادل بودجه صورت بگیرد. او با تأکید بر اینکه طرح مجلس (تأمین کالاهای اساسی) غیرممکن است، گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است تا طرحی جامع‌تر و کامل‌تر را آماده کند.
سخنگوی دولت همچنین در ابتدای این نشست، با سپاسگزاری از مقام معظم رهبری بابت روشنگری‌های مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی، تأکید کرد که هجمه‌های اخیر علیه دولت اخلاق سیاسی و انسجام ملی را نشانه گرفته بود.
او با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت بودیم که اگر این رویه ناصواب ادامه می‌یافت، قطعاً آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شدیم، اظهارکرد: این آسیب‌ها وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود و اگر با هشدار سریع رهبری متوقف نمی‌شد، تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه‌ای موجب می‌شد.
هیچ پولی خارج از خرانه نداریم
ربیعی در ادامه درباره ادعای وجود حساب «خاص» رئیس جمهوری که در یکی دو روز گذشته بیان شده هم توضیح داد و گفت: اصل ماجرا این است که ما در ابتدای امسال و براساس عملکرد ۹۸، درآمدهایی حاصل نشده داشتیم که در سال ۹۹ به حساب خزانه واریز شد. این درآمدها از محل فروش نفت بود که در سال ۹۸ صورت گرفته، اما چون عملیات آن در سال ۹۸ به پایان نرسیده بود، در سال ۹۹ بخشی از این پول‌ها آماده شد.
او با بیان اینکه مقرر شد طرح‌های ملی رو به اتمام، طرح‌های استراتژیک و بخشی از طرح‌هایی که پایان آن برای ما مهم است، از این محل آنها را انجام دهیم و لذا اینها پروژه‌های خاص هستند، اظهارکرد: چقدر ناجوانمردانه پروژه‌ای که لفظ خاص دارد را به «خاصه خرجی» تعبیر کرده و بدین طریق به دولت و شخص رئیس جمهوری هجمه می‌کنند.
ربیعی با درخواست از نوبخت برای انتشار فهرست مخارج این مبلغ که از اساس دروغ است، گفت: همین جا اعلام می‌کنم که ما هیچ پولی خارج از خزانه (واحد) نداریم. سخنگوی دولت همچنین از اظهارنظرهای رسانه‌ای درباره خلع یدها و بازگشت شرکت‌های خصوصی‌سازی شده انتقاد کرد و گفت: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که یک نفر از یک قوه به شرکت و کارخانه‌ای برود و اعلام کند خصوصی‌سازی باطل است. ابطال خصوصی‌سازی قانون و روال قانونی می‌خواهد.
ربیعی در ادامه با بیان اینکه برای حمایت از نظام سلامت تاکنون ۶۰۰ میلیون یورو به وزارت بهداشت پرداخت شده است، گفت: ۲هزار میلیارد تومان در چند روز اخیر به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کرد و امروز (سه‌شنبه) هم تصمیم گرفته شد ۸ هزار میلیارد تومان باقیمانده تا آخر همین هفته در اختیار این وزارتخانه قرار داده شود.
ربیعی درباره مشکلات ایجاد شده به دلیل قرار گرفتن ایران در فهرست سیاهFATF نیز با بیان اینکه این امر مشکلاتی در مراودات اقتصادی و مالی ما با دنیا حتی با کشورهای دوست همچون روسیه و چین بوجود آورده است، اظهارکرد: مدتی است بانک «اچ اس بی‌سی» در انگلستان در مواجهه با درخواست گشایش حساب ایرانیان امتناع می‌ورزد. برخی مدیران بانکی در آلمان نیز با استناد به قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، ریسک همکاری با اتباع ایران را افزایش داده‌اند و خواستار بستن برخی حساب‌ها شده‌اند.
ربیعی همچنین گفت ما به اینکه چه کسی در امریکا رئیس جمهوری شود اهمیت نمی‌دهیم، بلکه آنچه که برای ما مهم است سیاست‌هایی است که فرد پیروز انتخابات و اراده او برای برگرداندن حق مردم ایران در پیش می‌گیرد.