سهم من ۳، سهم جزایری و باقری‌درمنی ۹۷ درصد بود

امامی در هشتمین جلسه دادگاه: سهم من 3، سهم جزایری و باقری‌درمنی 97 درصد بود متهم امامی، تهیه‌کننده سریال شهرزاد، در هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات به ریاست قاضی مسعودی‌مقام درباره فروش قیر توضیح داد و گفت: استعلام کنید تا ببینید کل خرید ما از شرکت نفت هرمز پاسارگاد سه درصد کل فروش آنها بوده است و ۹۷ درصد آن را به شرکت‌هایی مانند شرکت‌های آقای جزایری و باقری‌درمنی می‌فروختند.
به گزارش میزان، در ابتدای جلسه، قاضی از متهم امامی خواست در جایگاه قرار گیرد و دفاعیات خود را بیان کند. متهم امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: صحبت‌هایی را که روز گذشته از سوی نماینده دادستان درباره شرکت‌های کارتن‌خواب و ضمانت‌نامه‌ها بیان شد، رد می‌کنم و البته توضیحاتی را در این زمینه بیان خواهم کرد.
او ادامه داد: قبل از بیان دفاعیاتم درباره ضمانت‌نامه‌ها، این نکته را بگویم که روز گذشته عنوان شد که برخی از متهمان تهدید شده‌اند که لازم به ذکر است بنده سال ۹۵ بازداشت و تقریبا بعد از یک سال آزاد شدم و در حدود یک‌سال‌و‌نیمی که از زندان آزاد شدم، حتی یک تماس تلفنی با هیچ‌کس حتی آقای غندالی نداشتم.  متهم امامی در ادامه با اشاره به شرایط فروش در بورس گفت: شرایط فروش در بورس از سوی شرکت عرضه‌کننده تعیین نمی‌شود، بلکه از‌سوی بورس کالا تعیین می‌شود؛ شرایط تعیین قیمت قیر در بورس رسمی است و ربطی به شرکت پاسارگاد ندارد و هیچ ابزاری از سمت مدیرعامل نفت پاسارگاد و هرمز پاسارگاد برای عرضه قیر وجود ندارد.
متهم امامی افزود: در برخی از شرایط مانند بارش باران‌های موسمی، مشتریان کاهش می‌یابند و دیگر خریداری نمی‌کنند؛ بنابراین در این زمان قیر کاهش قیمت می‌یابد و زیان آن را شستا می‌دهد که وابسته به میلیون‌ها بازنشسته کشور است.


او ادامه داد: برای آنکه قیمت قیر پایین نیاید، شرکت هرمز پاسارگاد این قیر را خریداری می‌کند. این شرکت در سال ۸۵ تأسیس شد؛ یعنی زمانی که به گفته نماینده دادستان، بنده در حال رب‌فروشی بودم؛ بنابراین این شرکت هیچ ربطی به من ندارد و اینکه مدیرعامل شرکت کیست و آیا راننده تاکسی بوده یا خیر، به من هیچ ارتباطی ندارد؛ چرا‌که این شرکت، شرکتی دولتی و بورسی است و من اصلا آن را تعیین نکردم.
این متهم افزود: شما استعلام کنید تا ببینید کل خرید ما از شرکت نفت هرمز پاسارگاد سه درصد کل فروش آنها بوده است و ۹۷ درصد آن را به شرکت‌هایی مانند شرکت‌های آقای جزایری و باقری‌درمنی می‌فروختند.
امامی درباره صحبت‌های نماینده دادستان در خصوص حکم او در سمت مشاور نفت پاسارگاد گفت: در کیفرخواست اشاره مستقیم شده که شرکت‌های کارتن‌خواب از بانک سرمایه ضمانت‌نامه گرفتند که این ضمانت‌نامه به ذی‌نفعی نفت پاسارگاد بوده است و با توجه به ارتباط احسان دلاویز با بنده، این ضمانت‌نامه‌ها به تسهیلات تبدیل شده است.
او ادامه داد: آقای دلاویز سال ۹۲ در شرکت بوده است؛ در‌حالی‌که ضمانت‌نامه‌ها برای سال ۹۴ است. با توجه به این موارد، ما تقاضا داریم تحقیقات بیشتری صورت گیرد. متهم امامی گفت: نماینده دادستان گفتند ما پیش‌پرداخت‌های خود را از نفت پاسارگاد گرفتیم؛ حال سؤال اینجاست که ما داریم درباره چند هزار تُن قیر صحبت می‌کنیم؟ ما درباره ۱۸۰ هزار تن قیر حرف می‌زنیم و از لحاظ ریالی چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.
این متهم افزود: یکی از شرکت‌هایی که در دوبی از اول با ما همکاری کرد و منسوب به شرکت ماست، شرکت پتروایشیا است که سال‌ها کار فروش قیر انجام می‌داده؛ آقای زهرابی که معاون مجموعه بود، در آنجا کاری کرد تا ۵۰ میلیون تومان برای پترو‌ایشیا خریداری کند، حال اگر این شرکت متعلق به بنده باشد، آیا باید بابت خرید قیر پول بدهم؟ اگر غیر از این، پیش‌پرداختی از هرکسی آوردید، من کل ضمانت‌نامه‌ها را قبول می‌کنم. ما از آقای جزایری که شریک آقای باقری بوده، قیر خریداری کرده‌ایم و ایشان جزء مشتریان ما بوده است. متهم امامی درباره ارتباط خود با متهم فرزان‌راد گفت: در جلسه دادگاه از ارتباط من با آقای فرزان‌راد سخن زیادی گفته می‌شود، در نتیجه لازم است توضیحاتی در این زمینه مطرح کنم؛ پدر بنده و پدر آقای فرزان باهم رفاقت قدیمی داشتند.
او ادامه داد: پدر فرزان بزرگ‌ترین شرکت فاستونی را داشت و زمانی به‌دنبال راه‌اندازی کارخانه‌ای در ابهر بود، اما زمانی که کارخانه می‌خواست به بهره‌برداری برسد، پدر آقای فرزان فوت می‌کند.
متهم امامی گفت: در آن زمان آقای فرزان دانشجوی سال آخر پزشکی بود و می‌توانست به‌راحتی اموال پدر را بفروشد و زندگی کند، اما این کارخانه را افتتاح کرده و به یک برند تبدیل می‌کند.
این متهم گفت: آنچه درباره او گفته می‌شود، بی‌انصافی است.
او ادامه داد: او نه کلاهبردار است و نه دزد؛ وی همان کسی است که دو ماه پیش وام خود را با بانک ملت، صادرات و رفاه تسویه کرده است. آقای فرزان در خارج از کشور است و الان بالغ بر دو هزار نیرو در ایران دارد؛ خیلی سهل و ساده است درباره ایشان این‌گونه حرف بزنید درحالی‌که دارید گره به گره آن اضافه می‌کنید.
در ادامه جلسه دادگاه، متهم امامی درباره شرکت بهروز و فرزان گفت: فرزان در شرایطی که بهترین زندگی را داشت، شرکت بهروز را خریداری کرد.
این متهم ادامه داد: داریم درباره فردی صحبت می‌کنیم که اقدامات خوبی داشته است، اما فروتن با نامه‌نگاری طوری بیان می‌کند که فرزان یک جوان رانتی است.
متهم امامی افزود: درباره انتقال چمدانی دلار باید بگویم اصلا نیاز به این چیز‌ها نبوده است؛ تا آنجا که من اطلاع دارم، فرزان در خارج از کشور اصلا شرایط مناسبی ندارد. البته این تا زمانی است که من از شرایط آن مطلع بوده‌ام و الان دو سال است که در زندانم.
او درباره بانک رفاه توضیح داد: من تا به حال به بانک رفاه نرفته‌ام؛ تنها حقوق بازنشستگی پدرم در رفاه است. هر چقدر آقای قهرمانی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تلاش کرد شرکت‌های منسوب به شمیرانی و فرزان را به من منتقل کند، من حتی به عنوان مطلع هم احضار نشدم. شاید آپارتمان و ماشین خریده باشم و خرید و فروش با فرزان داشته باشم، اما شریک او نبودم.
این متهم گفت: من هیچ اصراری به حذف ردپا ندارم. من دنبال و پیگیر ایجاد ردپا در پرونده هستم. من از قهرمانی شکایت کردم.
متهم امامی اضافه کرد: برای انتقال بشکه قیر ۱۲ مرحله فیزیکال وجود دارد. اگر مدرسی چنین معرفی‌نامه‌ای از راهپویان داشته باشد هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد. شما می‌گویید مدرسی با این معرفی‌نامه ۱۸۰ تن قیر ترخیص کرده است؛ اگر یک بشکه هم باشد، من آن را قبول می‌کنم.