ای کاش استاد در بم به خاک سپرده می‌شد

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: محمدرضا شجریان ـ استاد آواز ایران ـ ۱۷ مهر ۹۹ پس تحمل دوره‌ای بیماری، در تهران درگذشت و بنا به وصیت خود وی، پیکر او در آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. پیکر محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران پس از تشییع با حضور خانواده او در توس و در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. قرار بود پیکر او در کنار مهدی اخوان ثالث دفن شود اما بعد محل دفن تغییر کرد و او را در کنار موزه فردوسی به خاک سپردند. فضای داخلی آرامگاه فردوسی تنها برای حضور تعداد اندکی از حاضران که از پیش انتخاب شده بودند آماده شده بود و مردم بیرون درهای آرامگاه تجمع کرده بودند. شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران است و از او با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود. او نوروز ۹۵ با انتشار ویدئویی از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داده بود.
>آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی در باغی با صفا و زیبا به وسعت ۶ و نیم هکتار در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد در مسیری منشعب از جاده مشهد به قوچان قرار دارد. هم اکنون آرامگاه فردوسی دارای بخش اداری، کتابخانه، سالن غذاخوری، موزه و نیز بقایایی از توس قدیم است و تندیسی از فردوسی به عنوان شاهکار هنری ابوالحسن خان صدیقی از مجسمه سازان مشهور در آن نصب شده است.
در محوطه درون باغ، آرامگاه فردوسی و مهدی اخوان ثالث شاعر نامدار معاصر، مشهور به میم. امید قرار دارد. پیکر مرحوم استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران نیز در محوطه آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است. در ۵۰ متری بیرون باغ آرامگاه فردوسی نیز آرامستان شعرای مشهد قرار دارد که در آن شاعران نامدار معاصر از جمله عماد خراسانی، احمد گلچین معانی، احمد کمال پور، محمد قهرمان و عشرت قهرمان به خاک سپرده شده‌اند.


>واکنش مردم و توضیح میراث فرهنگی
در روزهای اخیر، اخبار و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر و دست به دست شد که بر لزوم پرداخت مبلغی پول در ازای بازدید از مزار محمدرضا شجریان، حکایت داشت. انتشار مطالبی درباره دریافت ورودی در ازای بازدید از مزار محمدرضا شجریان و پیگیری‌ها در این باره از مسئولان میراث فرهنگی، با این پاسخ همراه بود که پیکر استاد شجریان در آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است و آرامگاه فردوسی هم یک بنای تاریخی محسوب می‌شود، لذا اداره آن تحت نظر وزارت گردشگری و میراث فرهنگی است؛ ضمن اینکه بازدید از این آرامگاه همانند هر بنای تاریخی دیگر یا موزه ای، به پرداخت ورودی نیاز دارد.
>رایگان شدن بازدید در مقاطع زمانی مشخص
اکنون پرسش اینجاست حق با مردم است یا مسئولان وزارت میراث فرهنگی؟ در همین خصوص اردشیر اروجی کارشناس فرهنگی و گردشگری به آفتاب یزد گفت: « به عقیده من در بحث آثار تاریخی نباید قلمروها مخلوط شوند. به عبارتی آنجا آرامگاه فردوسی قرار دارد و مصوب شده است برای بازدید از آن محل بازدیدکنندگان مبلغی را پرداخت کنند. در یک مقاطع به خصوصی مانند سال آن مرحوم بازدید از آن محل می‌تواند رایگان باشد تا علاقه مندان بتوانند با سهولت بیشتری در آنجا حاضر شوند. اما به نظر من اگر امکان نداشت ایشان را در تهران به خاک سپارند برای جلوگیری از مخدوش شدن قلمرو‌های تاریخی بهتر بود آن مرحوم را در بم به خاک می‌سپردند. زیرا آن مرحوم بعد از زلزله در بم یک باغی را ایجاد کرد که این باغ به باغ شجریان بم معروف است و در دل آن یک فرهنگسرایی برای آموزش کارهای هنری ساخته شد. به دلیل مردمی بودن استاد مردم علاقه مند هستند به هر مناسبت و در هر فرصتی در مزار ایشان حاضر شوند و چون این باغ مستقل است جایگاه بهتری را برای رفت و آمد مردم ایجاد می‌کرد و امروز استاد شجریان تنها در آرامگاه فردوسی مهمان است. »
>باغ هنر بم شجریان
از جمله ویژگی‌های استاد شجریان مردمی بودن وی بود. شجریان تلاش بسیاری کرد تا بستری مناسب برای رشد هنر در ایران ایجاد کند.
علی نعمتی معمار پروژه هنری باغ هنر شجریان گفت:
« کلنگ این پروژه پس از کنسرت هم نوا با بم با اجرای استاد شجریان درسال 83 زده شد و عملا از ابتدای سال 95 با همکاری صنایع خودروسازی کرمان خودرو و مبانی و معماری ایرانی آغاز به کار کرد.»
رئیس هیئت مدیره مهندسین مشاور ایده و اجرا افزود: « این پروژه به منظور آموزش هنر در بم راه‌اندازی شده است و کاملا با اقلیم بم سازگار است که متشکل از 10 کلاس تئوری، چهار کلاس عملی، سالن تمرین موسیقی، پنج کلاس پیانو، آمفی تئاتر 100نفره و یک کتابخانه است. این طرح در زمینی به مساحت چهار هزار و 200متر مربع مساحت در قالب‌ چهار اسکلت بود که فعلا یک اسکلت آن ساخته شده است و استودیو ضبط صدا و آرشیو موسیقی هم در آن در نظر گرفته شده است.»
باغ هنر بم با حضور کتایون خوانساری همسر استاد شجریان، رایان شجریان فرزند استاد شجریان،استاد حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده، مجید رجبی معمار مدیرخانه هنرمندان، نوربخش مدیرخانه موسیقی ایران و جمع کثیری از هنرمندان و
موسیقی دانان کشور و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در بم افتتاح شد.
در حاشیه این مراسم از نماد باغ هنر بم که توسط استاد
علی شیرازی خوشنویسی شده بود رونمایی شد.
پنجم دی ماه سال 82 زلزله 6.6ریشتری مهیب بم، جان بیش از 30 هزار نفر از هموطنان را گرفت و بیش از 50 هزار نفر مصدوم شدند. محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران در غم بم و با یاد جانباختگان این حادثه تلخ کنسرت هم نوا با بم را اجرا کرد و
پس از اجرای این کنسرت در سال 83کلنگ باغ هنر به زمین زده شد. شهرستان بم در فاصله 195 کیلومتری استان کرمان واقع شده است.