برآورد ضرر ۲۲ میلیاردی فرانسه از بایکوت جهان اسلام

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به فاصله تنها چند روز از سخنان توهین آمیز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علیه اسلام و پیامبر اکرم (ص)، ضربات جهان اسلام به دولت فرانسه از منظر اقتصادی و سیاسی مهلک بوده است. علاوه بر موج گسترده اعتراضات مردمی در کشور‌های اسلامی علیه هتاکی ماکرون به اسلام، مقامات عربی هم به نوبه خود اقتصاد فرانسه را نشانه رفته‌اند تا با تحریم کالا‌های این کشور، خشم خود را از نفرت‌افکنی اروپایی‌ها علیه پیامبر اکرم (ص) ابراز کنند. به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، عبدالعزیز المزینی، مدیر مرکز مستقل مطالعات و تحقیقات اقتصادی خلیج فارس که مقر آن در کویت قرار دارد روز سه شنبه در سخنانی درباره تحریم کالا‌های ساخت فرانسه در پی اهانت امانوئل ماکرون به حضرت محمد (ص) اظهار کرد که استقبال گسترده از فراخوان بایکوت کالا‌های تولید فرانسه در کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، ممکن است اقتصاد پاریس را که از پیامد‌های شیوع کرونا متضرر شده است، متحمل خسارت سنگینی کند. وی در این باره گفت: «در صورت ادامه تحریم کالا‌های مختلف فرانسوی به مدت یک ماه توسط کشور‌های عرب حوزه خلیج [فارس]، اقتصاد فرانسه متحمل خسارات سنگینی در حدود ۲۲ میلیارد دلار خواهد شد.» المزینی تصریح کرد که حجم مبادلات تجاری میان فرانسه و اعضای شورای همکاری خلیج فارس حدود ۶۰ میلیارد دلار است و در این میان عربستان با ۲۷میلیارد جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است و پس از آن امارات، کویت و قطر به ترتیب با ۱۲، ۹ و ۷ میلیارد دلار قرار دارند. وی در ادامه افزود: «مواد غذایی در رأس صادرات فرانسه به کشور‌های مذکور قرار دارد و سلاح و پوشاک در مرتبه بعدی قرار دارند.»
علاوه بر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، کمپین تحریم کالا‌های فرانسوی، به کشور‌های الجزایر، مغرب، تونس و لیبی نیز رسید و شمار زیادی از شهروندان این کشور‌ها خواستار تحریم کالا‌های فرانسوی شدند و تأکید کردند که باید به این اهانت، پاسخ داده شود. به گزارش شبکه الجزیره، سمیر بحتاجی، عضو مجمع حمایت از مصرف‌کننده الجزایر گفت که درخواست تحریم کالا‌های فرانسوی، فعلاً در فضای مجازی است، ولی این مجمع، این درخواست‌ها را عملی خواهد کرد. در مغرب نیز کمپین‌های زیادی برای تحریم کالا‌های فرانسوی ایجاد شده است و در پی این تحریم، شرکت‌های فرانسوی، ضرر‌های بسیاری متحمل خواهند شد. احمد الخلیلی، مفتی عمان نیز از پویش تحریم کالا‌های فرانسوی قدردانی کرد و مسلمانان را به خارج کردن سرمایه‌های خود از مراکز اقتصادی که فرانسه آن را اداره می‌کند، فراخواند.
هرچند عمده واردات کشور‌های عربی از فرانسه به مواد غذایی اختصاص دارد، اما در صورتی که برای مدتی روند تحریم را ادامه دهند، ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد فرانسه وارد خواهند کرد، چرا که فرانسه اکنون به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، در بد‌ترین وضعیت اقتصادی قرار دارد و این روز‌ها بیشترین آمار مبتلایان را در قاره اروپا به خود اختصاص داده است و در صورت قطع بخشی از صادرات فرانسه به اعراب، اقتصاد این کشور در مقابله با کرونا ناتوان خواهد شد. به همین منظور، وزارت خارجه فرانسه از اعراب درخواست کرده تحریم کالا‌های فرانسوی را متوقف کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دو شنبه شب طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «چندین کشور خاورمیانه‌ای در روز‌های اخیر خواستار تحریم محصولات فرانسوی و به ویژه محصولات کشاورزی شدند و همچنین درخواست‌های عمومی‌تر برای تظاهرات علیه فرانسه، که گاهی اوقات با عبارات نفرت‌انگیز بیان می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود». این مقام فرانسوی افزود: «درخواست تحریم بی‌اساس و همانند همه حملاتی که از سوی اقلیت تندرو علیه کشور ما صورت می‌گیرد، باید سریعاً متوقف شود». عجز فرانسه در مقابل تحریم اعراب، در شرایطی است که همین «ماکرون شرور» در ماه‌های اخیر از موضع قلدری به مقامات لبنانی گفته بود، در صورتی که دولت مدنظر پاریس را تشکیل ندهند آن‌ها را تحریم خواهد کرد، اما الآن خودش از سوی دیگر کشور‌های عربی تحریم شده است.
خشم دامنه‌دار مسلمانان


اعتراضات علیه هتاکی رئیس‌جمهور فرانسه علیه حضرت محمد (ص)، همچنان در سراسر جهان اسلام ادامه دارد. در ادامه اعتراضات ضد فرانسه در کشور‌های مختلف جهان، ده‌ها هزار نفر از مردم بنگلادش روز سه شنبه در اعتراض به هتک حرمت مقامات و مطبوعات فرانسوی به ساحت مقدس دین اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در خیابان‌های داکا پایتخت این کشور تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات‌کنندگان خواستار تحریم کالا‌های فرانسوی شده و تصاویر رئیس‌جمهور و پرچم این کشور را به آتش کشیدند. پلیس بنگلادش میزان تظاهرات‌کنندگان را بیش از ۴۰ هزار نفر تخمین زده است. صد‌ها فلسطینی هم با برگزاری تظاهراتی در شهرک «الرام» واقع در شمال قدس اشغالی، اظهارات توهین‌آمیز ماکرون درباره اسلام را محکوم کردند. به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، تظاهرات‌کنندگان ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در فرانسه شعار می‌دادند: «لبیک یا رسوال‌الله»، «امتی که رهبر آن محمد (ص) باشد هرگز به زانو درنمی‌آید»، «پدر و مادرم فدای رسول الله.»
همچنین، دیروز کاردار موقت سفارت فرانسه در تهران در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار معاون مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه، ضمن محکوم کردن اقدامات غیر قابل قبول مقامات فرانسوی که موجب جریحه‌دار شدن احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و جهان شده است، تأکید کرد: «هرگونه اهانت و بی احترامی به پیامبر اسلام (ص)، ارزش‌های ناب اسلام از سوی هر فرد و در هر مقامی به شدت محکوم و مردود است.» پارلمان عراق نیز در نشست روز دو شنبه خود، اهانت رئیس‌جمهور فرانسه به پیامبر اکرم (ص) و اسلام را محکوم کرد.