دلار‌های سیاسی بمب ساعتی علیه امریکا می‌شود

سرویس سیاسی جوان آنلاین: دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی افتتاحیه این همایش با بیان اینکه موضوع افول امریکا با ملت و نظام ما مربوط است، تأکید کرد: «اگر بخواهیم در برابر افول امریکا جهش پیدا کنیم باید در همه زمینه‌ها قوی شویم.» او با بیان اینکه نظام‌های اقتصادی غربی در حال فروپاشی هستند، اضافه کرد: «دلار‌های با پشتوانه سیاسی مانند بمب ساعتی علیه امریکا عمل خواهد کرد.»
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: «اگر بخواهیم در برابر افول امریکا جهش پیدا کنیم باید در همه زمینه‌ها قوی شویم. وقتی افکار و نظام‌های اقتصادی غربی در حال فروپاشی هستند جای تعجب است که از این نظام‌ها در کشور ما الگوبرداری می‌شود.» وی ضمن قدردانی از پژوهشکده شهید صدر برای برگزاری این همایش به ابعاد گوناگون موضوع افول امریکا اشاره کرد و افزود: «موضوع افول امریکا به چند دلیل با ملت و نظام ما مرتبط است. از مهم‌ترین آن‌ها اینکه مانع بزرگ پیشرفت ملت ما امریکا است. رژیمی که از سال‌ها قبل از انقلاب و ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب جلوی پیشرفت ملت ما را گرفته است».
عقب ماندگی کشورها، سیاست نانوشته اروپا و امریکا
رضایی اضافه کرد: «انقلاب ما انقلابی است که حرف‌های نویی دارد که در تعارض با فرهنگ و تمدن غرب است و بنابراین، افول امریکا برای ما یک موضوع مهم و اعتقادی است. در ۲۰۰ سال اخیر، امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در منطقه از موضع برابر برخورد نکرده‌اند و در دوره ترامپ از موضع برخورد یک کشور متمدن با عقب‌مانده‌ها برخورد کرده‌اند و از اظهارات توهین‌آمیز ترامپ در مورد کشور‌های اسلامی از جمله عربستان سعودی بسیار ناخشنودیم. عامل اصلی عقب نگاه داشتن بسیاری از کشورها، سیاست نانوشته غرب و اروپا و امریکا در ۲۰۰ سال اخیر بوده است که امروز دامن خود آن‌ها را گرفته است. در دهه اخیر، این تکبر و خودخواهی به حدی رسیده است که علیه مردم خود، پای بر گلوی افراد می‌گذارند و به جان و مال مردم بی‌احترامی می‌کنند.»


دلار‌های سیاسی بمب ساعتی علیه امریکا می‌شوند
رضایی تصریح کرد: «اقتصاد آن‌ها نیز در یک رقابت نفس‌گیر با اقتصاد‌های نوظهور در حال عقب نشینی است. بدهی‌های زیاد و از همه مهم‌تر نداشتن هزینه نیرو‌های سرکوبگر خود در خارج امریکا بحران اقتصادی را بیش از گذشته کرده است. دلار‌های با پشتوانه سیاسی مانند بمب ساعتی علیه امریکا عمل خواهد کرد.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «قدرت دفاعی امریکا که ابزار مهمی در سلطه‌گری امریکا بوده، به شدت تضعیف شده است. کاهش نیرو‌های امریکا، شکست نظامیان امریکا در افغانستان و عراق و سوریه، قدرت دفاعی و امنیتی آن‌ها را کاهش داده است و امریکا رهبری خود را در بسیاری از نقاط جهان از دست داده و نبرد‌های نیابتی هم به جایی نرسیده است. طرح کنار هم آوردن اعراب و اسرائیل در مقابل گفتمان مقاومت هم به نتیجه نخواهد رسید». وی به چالش‌های فلسفی غرب اشاره کرد و گفت: «بحران سیاسی درون امریکا و فرانسه، حکایت از نوعی بحران فلسفی و ارزشی در غرب دارد. جنبش‌های گوناگون و شنیدن صدای جدایی‌طلبی در امریکا و طرح متلاشی شدن ایالات متحده نشان از بحرانی بزرگ دارد. فروپاشی فلسفی برای اداره جهان عامل سقوط امریکا بوده و ارزش آزادی بدون عدالت در غرب با شکست مواجه شده است».
فکر و تحریم امریکایی دولبه قیچی علیه ایران
استاد دانشگاه جامع امام حسین با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه ایران گفت: «نگاه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که افکار امریکایی و تحریم امریکایی مانند دو لبه قیچی عمل می‌کند. به دلیل رویکرد غلط برخی دولتمردان در اداره اقتصاد و تحریم‌ها معیشت مردم با مشکل مواجه شده و باید نگاه جدیدی برای اداره اقتصاد پیدا کنیم و از بت بزرگ غرب الگوبرداری نکنیم. وقتی نظام‌های اقتصادی غربی در حال فروپاشی هستند جای تعجب است که از این نظام‌ها در کشور ما الگوبرداری شود.» وی تصریح کرد: «اگر ما بخواهیم در برابر این افول امریکا جهش پیدا کنیم باید در همه زمینه‌ها قوی بشویم. نباید تنها از فروپاشی امریکا خوشحال بشویم، ولی به قوی شدن خودمان نیندیشیم. این برای ما کافی نیست. قدرت علمی و فناورانه خود را باید در منطقه جایگزین کنیم و رویکرد‌ها و نظریاتی را جایگزین اداره اقتصاد کنیم که از دل انقلاب و اسلام برخیزد.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «اگر صرفاً نظاره‌گر افول امریکا باشیم و کشور‌ها و تمدن‌های دیگر جای افول امریکا را پر کنند، ما تنها تماشاچی این تحولات خواهیم بود. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و این کار بدون بهره بردن از تحول علمی و فناوری‌های جدید امکان‌پذیر نیست».
امریکایی‌ها عاقل باشند غرب آسیا را ترک می‌کنند
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی هم عصر دیروز در اختتامیه همایش «افول امریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با بیان اینکه نفوذ امریکا در غرب آسیا به شدت دچار ضعف شده، گفت: «اگر عاقل باشند غرب آسیا را ترک خواهند کرد و باید ترک کنند و مطمئناً این کار را خواهند کرد».
سردار احمد وحیدی، گفت: «شرایط ما شرایط حساسی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در پیچی تاریخی قرار داریم و هندسه قدرت جهانی در حال شکل‌گیری جدید است. شناخت تحولات این دوره اهمیت دارد و در این تحولات، جایگاه کسانی که قدرت اداره جهان را برای مدت‌ها بر عهده داشتند مهم است. اگر این مقاطع را به خوبی نشناسیم زمان می‌گذرد و ما باقی می‌مانیم».
فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه با بیان اینکه قدرت نظامی امریکا هم مثل سایر حیطه‌ها در حال افول است، گفت: «امریکا، ناو و هواپیما دارد، اما ارتش خسته و درمانده این کشور نتوانست از پس عراق بربیاید و عراق تبدیل به گرداب آنان شد. در سال ۲۰۰۶ گزارشی که هر دو جناح اصلی امریکا تهیه کرده بودند، حاکی از این بود که عراق تبدیل به گرداب شده و زودتر باید از عراق خارج شویم.» وی تصریح کرد: «امریکا با سرافکندگی از موضع یک اشغالگر که آمده بود طالبان را شکست بدهد تبدیل به برقرار کننده صلح با طالبان شده است.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قدرت نظامی امریکا کمیت دارد، اما آیا قدرت پیاده‌سازی اهداف سیاسی خود را نیز دارد، تصریح کرد: «نفوذ امریکا در غرب آسیا به شدت دچار ضعف شده و اگر عاقل باشند غرب آسیا را ترک خواهند کرد و باید ترک کنند و مطمئناً این کار را خواهند کرد.»
امریکایی‌ها نه اهل مذاکره هستند و نه اهلیت مذاکره را دارند
دکتر علی باقری کنی، مدیرکل بین‌الملل قوه قضائیه هم در سخنان خود در همایش افول امریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده با اشاره به تأثیر و امتداد انقلاب اسلامی بر افول جایگاه امریکا در جهان، اظهار کرد: «تفکر انقلاب اسلامی باعث شد که فاصله بین اراده و تحقق هدف امریکا نه تنها کوتاه نشود، بلکه در برخی از موارد این فاصله به قدری طولانی شود که امریکایی‌ها از برخی اهداف دست بکشند. امریکایی‌ها برای حل مشکلات خود به جای استفاده از مؤلفه‌های قدرت خود از مؤلفه‌های دیگر مانند ابزار زور و فشار علیه مسائل و مشکلات خود استفاده می‌کنند؛ که این نگاه در مورد جمهوری اسلامی ایران هم اعمال شد. تجربه چند دهه گذشته نشان می‌دهد که امریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا در کشور‌های فلسطین، لبنان، سوریه، عراق یمن و ایران نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند، چراکه همه این‌ها تحت پوشش تشعشعات انقلاب اسلامی قرار داشتند و امریکایی‌ها به همین دلیل نتوانستند تفکر خود را مبنی بر هژمون بودن محقق کنند و بر این اساس مجبور شدند ایده رهبری امریکا را مطرح کنند که اگر دقت کنیم ایده رهبری امریکا یک ارتجاع و عقبگرد از هژمونی امریکاست.»
مدیرکل بین‌الملل قوه قضائیه درباره اینکه منطق مذاکره با امریکا جواب نمی‌دهد، گفت: «عده‌ای فکر می‌کنند، چون امریکا در شرایط افول قرار دارد باید با آن‌ها مذاکره کرد. باید به آن‌ها گفت که این یک تفکر اشتباه است، چرا که امریکا با روحیه وحشی‌گری نه اهل مذاکره است و نه اهلیت مذاکره را دارد. اما افول امریکا این موضوع را توجیه نمی‌کند که امریکایی‌ها در شرایطی هستند که می‌توانیم با آن‌ها مذاکره کنیم. امریکایی‌ها اهلیت مذاکره را ندارند، چون آن‌ها مذاکره را به عنوان یک جنبه تاکتیکی نگاه می‌کنند و به این موضوع نگاه راهبردی ندارند. آن‌ها در ابتدای مذاکره به دنبال این هستند که در مراحل مختلف ابزار‌های قدرت طرف مقابل را از او بگیرند و طرف مقابل را به مرحله تسلیم برسانند. در واقع مذاکره برای امریکایی‌ها جایگزین عدم پرداخت هزینه گزینه‌های دیگر است. به همین دلیل هم امریکا اهلیت مذاکره را ندارد».
پیروزی انقلاب اسلامی به افول امریکا شتاب بخشید
محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین و رئیس همایش بین‌المللی افول امریکا، نیز در این مراسم با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی افول امریکا را شتاب داد، اظهار داشت: «پیروزی انقلاب اسلامی با پرچم‌داری امام راحل عملاً شوکی به جهان وارد کرد و جهانی را که به بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود به سمت ضلع و مؤلفه‌ای دیگر رهنمون ساخت که باعث شد هندسه قدرت در دنیا تغییر کند. ظهور انقلاب اسلامی جهان غرب و شرق را با چالشی جدید مواجه کرد و دنیایی را که برمبنای حرکت لیبرالیسم و سوسیالیسم به سمت ریل بی دینی و خروج از دین حرکت می‌کرد را با تمدنی که الگوی خود را از دین گرفته است آشنا کرد.»