کمین مرگ در جاده ابریشم

محمدعلی تمدن- اگرچه سال ها از افتتاح پل مرزی سرخس در مرز ترکمنستان (شهریور سال 72) و پس از آن افتتاح گمرک سرخس در اردیبهشت 73 می گذرد و با ایجاد مراودات مرزی مردم سرخس انتظار جاده ای دوبانده درمسیرمشهد -سرخس  را داشتند اما متاسفانه بخش هایی از این پروژه هنوز تمام نشده است وهر از چندگاهی حادثه تصادف جان چند نفر از هموطنان مان را در این جاده می گیرد.درآخرین حادثه این محور که به جاده وحشت معروف شده است دراواخر شهریورماه درتصادف رخ به رخ پژو 405با وانت هشت نفر کشته شدند.  هرچند رعایت نکات ایمنی ازسوی رانندگان  تاثیر بسزایی در کاهش سوانح رانندگی دارد اما برخورداری از جاده دو بانده هم قطعا بی تاثیر در کاهش حوادث در این جاده ترانزیتی نیست.به گزارش خراسان رضوی   محور مشهد -سرخس که نقطه آغازین جاده ابریشم در کشور است، قبل از افتتاح منطقه ویژه و فرودگاه الماس و گمرک و پایانه مرزی  یااحداث سد دوستی و پیشتر از آن ساخت پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و حفاری و بهره برداری از بیش از 80 حلقه چاه گازو ساخت سه خط لوله انتقال گازبه مشهد ، وجود داشته است و مردم بومی و مسافران جاده وحشت در این مسیرتردد می کردند.
گلایه مردم
شهروندان سرخسی با گلایه از تاخیردر دو بانده شدن این محور ترانزیتی  می گویند سال هاست که شاهد روند پیشرفت لاک پشتی دو بانده شدن  این جاده هستند و از این همه ترانزیت کالا و ساخت تاسیسات عظیم چیزی که عاید آن ها شده است گرد وخاک و دود کامیون ها و از دست دادن عزیزان شان بوده است. کریمی راد که یکی از عزیزان خود را در تصادف رخ به رخ بین کامیون و خودروی سواری از دست داده است می گوید: علت این حادثه انحراف به چپ کامیون از سوی پلیس اعلام شد که او و فامیل اش را داغدار کرد .
معضل تردد خودروهای سنگین


مقدری یکی دیگر از شهروندان سرخسی می گوید : گرچه تا الان نقاط حادثه خیزجاده کاهش یافته است ولی به لحاظ تردد کامیون های باری حامل محصولات کشاورزی و ترانزیتی و ... به خصوص در گردنه مزدوران چون باند کامیون رو وجود ندارد بیشتر اوقات مسیری طولانی را با سرعت زیر 10 کیلومتر مواجه هستیم که باعث استهلاک وافزایش مصرف سوخت خودروها می شود و اگر جاده را دو بانده نکرده اند حداقل برای تردد خودروهای سنگین باید باند مخصوصی ایجاد می کردند تا خودروی سنگین از باند خودش و سواری از باند خودش حرکت کند. با این همه درآمدی که دولت از نفت و گاز، گمرک و پایانه مرزی و منطقه ویژه  یا سد دوستی و اراضی سرخس دارد هنوز مردم سرخس لایق جاده ای ایمن و در شأن نیستند. این همه درآمد به کجا می رود؟ مردم هم جان شان را می دهند و هم مال شان اما جاده ای ایمن ندارند.برخی از شهروندان از اعلام فرعی شدن جاده از مشهد تا سه راهی سنگ بست و تکمیل نشدن دوربرگردان روستاهای قوش علیجان و قوش خزاعی و مزار شهدای سرخس  گلایه کردند و خواستار تسریع در عملیات اجرایی دوبانده شدن  آن شدند.
دوبانده شدن جاده سرخس به مشهد از مطالبات مردم است
معاون عمرانی فرمانداری سرخس به خراسان گفت: دوبانده شدن جاده سرخس به مشهد از مطالبات مردم است. محسن بخشی افزود: با افتتاح پل مرزی بین دو کشور ایران و ترکمنستان قرار شده است عبور کامیون از مرز به هزار دستگاه برسد که استارت این کار در سال 94 زده شد تا جاده دوبانده بشود و 70 درصد وزارت راه و شهرسازی و 30 درصد آن را وزارت نفت بدهد اما این پروژه به سرانجام نرسید و این کار منوط به تخصیص 90 میلیارد تومان اعتبار شد. وی اظهار کرد: در محلی که این تصادف خون بار به وقوع پیوسته است، سال گذشته هم تصادف داشتیم و جمع تلفات به بالای 10 تا 13 نفر در این نقطه رسیده است که جان هموطنان ما گرفته شده است به خصوص در حادثه پژو چند بچه کشته شدند که
عذاب آور است.
پیشنهاد استفاده از جاده قدیم
پیشنهاد ما این است که 20 کیلومتر جاده قدیم مجدد زیر بار ترافیک بیاید، به لحاظ ایمنی در شورای ترافیک استان تصویب و این نقطه کورو حادثه خیز حذف شود و با خط کشی و نصب علایم و تابلو طی مدت سه ماه بتوانیم این مسیر را زیربار ترافیک بیاوریم البته تلاش می کنیم با کمک استانداری و کمک های شورای مسئولیت های اجتماعی و کار مشارکتی  این کار را بکنیم. ما توانستیم با این روش در مدت 45 روز کاری ترانشه برداری بخشی از گردنه مزداوند به سمت سرخس را انجام دهیم که ارزش این کار دو میلیارد تومان بوده است ولی بودجه ای هم نداشته است.
تمام محور سرخس به مشهدباید تبدیل به راه اصلی شود
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم بیان کرد: تا تمام محور سرخس به مشهد تبدیل به راه اصلی نشود امکان تبدیل این محور به دوبانده از سوی وزارتخانه منتفی است.
مهندس محمد پارسا افزود: راه های روستایی که در اختیار ما بوده، تحویل راهداری شده و به سازی راه ها هم در اختیار راهداری است ، عرض جاده اصلی حدود 12 متر است و الان توسط اداره راهداری بخشی از جاده سرخس سمت روستای تنگل شور در حال به سازی است. هنوز بخش زیادی از جاده سرخس جاده فرعی است، از شن شویی ها به بعد تا مزداوند راه اصلی است و بعد از مزداوند جاده جدید توسط شرکت ساخت و توسعه در حال ساخت است که قطعه 5 به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک است.
جزئیات پیشرفت 5قطعه جاده سرخس
مدیر و مجری طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان خراسان رضوی نیز با بیان این که اقدامات انجام شده در محور 173 کیلومتری سرخس در قالب 5 قطعه است که قطعه اول از سمت مشهد را اداره کل راه و شهر سازی انجام داده است افزود: قطعه دوم این محور به طول 40 کیلومتر سال های قبل تمام شده و قطعه سوم با حدود 31 و نیم کیلومتر و قطعه 5 هم به طول 32 کیلومتربه اتمام رسیده است و این وسط سه قرارداد وجود دارد که قطعات چهار الف حدود 10 کیلومتر، چهار ب 26 و نیم کیلومتر و قطعه تکمیلی که شامل تونل مزداوند و پل چکودر است، حدود 7 و نیم کیلومتر است. سعید خاتمی مشاور پروژه هم گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه 4 ب 60 درصد و قطعه 4 الف، 30 درصد است.
بازهم مشکل کمبود بودجه
مهندس حسین نازدار گفت: این قطعات آخرین بخش محور مشهد- سرخس است که از گردنه مزداوند و رشته کوه های مزدوران عبور می کند و اتمام آن نیاز به تزریق بودجه متناسب دارد . متاسفانه الان در حال کار کردن با بودجه هایی هستیم که جواب گو نیست وبودجه آن جزو بودجه سفرهای ریاست جمهوری در سال های قبل است و رقمی که گذاشته اند نصف اش تحقق یافته و بقیه اش مانده است که حدود 70- 80 میلیارد تومان گذاشته بودند و نزدیک 40 میلیارد آن در سال قبل تزریق شد و علت این که در ترانشه برداری و کوه برداری موفق بودیم همین بود اما با افزایش قیمت ها و تورم، بودجه خیلی بیشتری برای اتمام کار می خواهیم.  نازدار تصریح کرد: برای تکمیل پروژه دو بانده شدن محور مشهد- سرخس بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
رئیس پلیس راه نیروی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به حادثه اخیر تصادف محور سرخس اظهار کرد: محور سرخس ازپلیس راه مشهد تا سه راهی سنگ بست محور فرعی و سرعت مجاز 70 کیلومتر است و از تقاطع سنگ بست به سمت مشهد دو بانده شدنش به لحاظ حجم ترافیک بالا، نوع کاربری، خط مسیر زیاد، اختلاف وسایل نقلیه زیاد ترافیکی، کاربران ترافیکی نامتقارن باهم  و وسایل  نقلیه سنگین، دوچرخه، موتور سیکلت و کاربری حاشیه، همه این ها توجیه می کند که از تقاطع سنگ بست به سمت مشهد دو بانده بشود که الان دارد انجام می شود. سرهنگ هادی امیدوار افزود: دوبانده شدن بخشی ازجاده مشهد تا جاده 75 متری رضوی قدیم انجام شد و بخش اول از پلیس راه مشهد تا روستای تنگل شور را شروع کرده اند و دارند کار می کنند و ما خودمان دنبالش هستیم. به دلیل نوع کاربری هایش که حداقل 150 تا ماسه شویی آن جاست و مصالح مشهد را تامین می کند، وجود کوره های آجر پزی و سمت دیگرش 75 متری رضوی است، طرف دیگرش ماسه شویی است و چندین روستای نزدیک داریم که از مشهد تردد می کنند، دوبانده کردنش ضروری و جزو محورهای مورد تاکید ماست و چندین بار مکاتبه هم کرده ایم. شهرداری بخشی را انجام داد و راهداری هم در حال انجام کار به سمت مشهد حد فاصل تقاطع سنگ بست است. سرهنگ هادی امیدوار یادآورشد: آمار تصادفاتی که در محور مشهد- سرخس رخ می دهد بر گرفته  از تخلفاتی است که مردم می توانند انجام ندهند و انجام می دهند مانند سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ و در این محور اگر امکانات فراهم باشد که دو بانده بشود مطلوب ماست ولی امکانات نیست.وی بیان کرد :وضعیت فعلی از تقاطع سنگ بست تا سرخس به لحاظ ترافیکی مشکلی ندارد مگر تخلفات معدود رانندگانی که امنیت دیگران را به خطر می اندازند.
لزوم پیگیری مسئولان برای دوبانده شدن محور ترانزیتی مشهد- سرخس
با توجه به اهمیت اقتصادی و ترانزیتی منطقه ویژه سرخس و احتمالا تبدیل شدن به منطقه آزاد و از سوی دیگر بالا رفتن ایمنی مسافران این مسیر می طلبد که مسئولان شهرستان و نماینده محترم پیگیری ویژه برای تامین اعتبار دو بانده شدن این محور استراتژیک انجام دهند تا در آینده نزدیک شاهد اخبار ناگوار تصادف وسایل نقلیه در این مسیر پرترافیک نباشیم.