احتمال افزایش آمار تلفات در زلزله ترکیه

این خبر به دلیل انتظار برای آخرین گزارش‌ها فقط در سایت روزنامه شرق منتشر شده است احتمال افزایش آمار تلفات در زلزله ترکیه 12 کشته و ۴۱۹ مجروح آخرین آماری است که تا لحظه تنظیم این گزارش از زلزله مهیب در ترکیه اعلام شده است، زلزله‌ای 6.6 ریشتری که یونان را هم لرزاند و در آن کشور نیز دو قربانی گرفت. این در حالی است که تصاویر منتشر شده و گزارش‌های شهروندان این احتمال را مطرح کرده است که آمار تلفات افزایش یابد.
این زلزله بزرگ در دریای اژه رخ داد و غرب ترکیه را به لرزه درآورد. بنابر اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، کانون این زمین لرزه در ۱۴ کیلومتری شمال شرق منطقه‌ای در جزیره ساموس در یونان بوده و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است. زمین لرزه چندین ساختمان را در ازمیر تخریب کرد و همچنین یک سونامی خفیف باعث جاری شدن آب در خیابان‌های این شهر شد. در حال حاضر عملیات امداد و نجات در شهر ازمیر ترکیه ادامه دارد و امدادگران در حال جست‌وجو در میان ویرانه‌ها هستند. آنها تاکنون علاوه بر 12 کشته ۷۰ نفر را زنده از زیر آوار خارج کرده‌اند.
یک ایرانی ساکن ترکیه در توییتر نوشت: همه هتل‌های ازمیر بعد از این حادثه درها را باز کردند و هتل‌ها را در اختیار مردم زلزله‌زده قرار دادند.
یک ایرانی دیگر نیز نوشت: بیشتر خرابی‌ها در محله برون اوا شهر ازمیر است که منطقه قدیمی این شهر است. آب دریا بالا آمده و بخش عمده‌ای از مناطق شهری را زیر آب برده.


ایرانی دیگری نوشت: بیشتر خرابی‌ها به خاطر زلزله نبوده به دلیل سونامی بوده که اتفاق افتاد. کشته‌هایی که تا الان پیدا شده‌اند مربوط به زلزله هستند و هنوز امدادگران وارد بخشی که سونامی تخریب کرده است وارد نشده‌اند. ایرانی دیگری نیز نوشته است: امدادگران هنوز نتوانسته‌اند آواربرداری کنند. احتمالا تعداد زیادی زیر آوار هستند. در همین حال  رجب طیب اردوغان - رئیس جمهوری ترکیه - در پیامی توئیتری نوشت: با تمام امکانات کشور در کنار شهروندانی هستیم که از وقوع این زلزله آسیب دیده‌اند. ما برای شروع کارهای لازم در منطقه با همه نهادها و وزرای مربوطه وارد عمل شده‌ایم.
همچنین رئیس بیمارستان ساموس در یونان با تایید خبر فوت دو نوجوان بر اثر زمین لرزه درباره وضعیت مصدومان گفت: تمامی چهار مصدوم دچار آسیب دیدگی سطحی شده اند همچنین در جریان این حادثه به تعدادی ساختمان خسارت وارد شده است.
جمعیت هلال احمر ترکیه تیم‌هایی از شش شهر ازمیر، دنیزلی، دوزچه، آنکارا، استانبول و آدانا را برای تامین غذا به آسیب‌دیدگان زلزله در این کشور اعزام کرده است.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سطح حادثه زمین‌لرزه ازمیر ترکیه، ملی اعلام شده است، گفت: جمعیت هلال احمر ایران آمادگی تیم‌ها و ارسال اقلام امدادی خود را اعلام کرده است.