مدیریت کار آمد؛ لازمه توسعه

فتح اله دهقان‪-‬ مدیر عادل و منصف، پاسدار الهی در زمین است. «امام علی(ع)» مدیریت در جهان سابقه‌ای به درازای تاریخ دارد.در دوران اولیه زندگی بشر نوع مدیریت متفاوت از دنیای کنونی بوده است.سیاره خاکی ما بحرانهای زیادی را تجربه نموده است.
به گواه تاریخ، جهانیان این بحران ها را با هدایت، سعی و تلاش مدیران با وجدان، خردمند، خبره، باتجربه، با انگیزه، لایق، صاحب نبوغ، کارآمد و... از سرگذرانده اند. پیشرفت جوامع و پیچیده‌تر شدن زندگی انسانها مدیریت متناسب را طلب می‌کند.به عنوان مثال، در نگاه سنتی به مدیریت، مدیرانی که ساعت بیشتری در سازمان حضور دارند، مدیرساعی، سخت‌کوش، وظیفه‌شناس تلقی شده و الگو و نمونه هستند. در حالی که در مدیریت مدرن امروزی حضور طولانی مدت در محل خدمت مزیت تلقی نمی‌شود. به مدد پیشرفت علوم و دسترسی بشر به تکنو لوژی پیشرفته مدیریت از راه دور نیزاعمال می‌شود.
امروزه دورکاری در سازمانها در حال رواج است.
جهان کنونی مدیریتی هدفمند،با برنامه، جامع،هوشمند،به روز،عالمانه ومنسجم با استفاده از تکنولوژی روز را می‌طلبد.


این نوع مدیریت در کالج ها،موسسات مدیریتی، پژوهشکده‌ها و... به مدیران آموزش داده می‌شود.
جذب نخبگان دیگر جوامع که در قالب فرار مغزها از دیگرکشورها صورت میگیرد نیز دراین راستا می‌باشد.
تنوع و تعدد این سازمان‌ها و موسسات در جهان حاکی از اهمیت علم مدیریت است.
سالانه هزینه‌های سر سام‌آوری را برای تربیت مدیران در جهان شاهد هستیم، مدیریت از علوم مهم وبه روزدنیای ماست.
مدیریت هنر است ومدیران جامعه به سان هنرمندانی با ذوق و نبوغ قادر به اداره بهینه جوامع هستند. مجموعه عواملی موجب پیشرفت و توسعه کشورهای جهان شده است. بی‌شک مدیریت کارآمد از عوامل اساسی و مهم این پیشرفت‌هاست.
مالزی، سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی.... محصول مدیریت به روز است.
کارتلها و تراست‌هایی که اقتصاد جهان را قبضه کرده اند، ساخته و پرداخته مدیران نخبه، با ذوق و.... هستند.
عقل سلیم حکم می‌کند اگر ما بدنبال حل مشکلات و خروج از وضعیت فعلی وتوسعه کشور هستیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم. وضعیت کنونی کشور حکایت از آن دارد که مدیریت در کشور ما دارای مشکلات اساسی است.
اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... کشور حاکی از ناکارآمدی مدیریت در کشور است.
عدم تناسب مدیران با جایگاه مدیریتی از شئون مختلف از جمله ایرادات و اشکالات مدیریت کشور است.به عنوان مثال، قرارگرفتن یک پزشک بر مصدر وزارت خارجه مشتی برای خروار است.
مدیریت کنونی کشورما آیا واجد مشخصاتی همچون مومن به اهداف و آرمانها، انگیزه، وجدان کار، نظم و انضباط، یگانگی مدیریت، هدف واحد، اختیار و مسئولیت، ابتکار عمل، مطالعه مدیران، گوش کردن، انتقادپذیری، قاعده‌مند و قانون‌مند بودن، تخصص، تعهد، پاک دستی، اولویت اهداف سازمانی بر علائق شخصی و... می‌باشد.نگاه مدیران نیز امری مهم و اساسی است.آیا مدیران جایگاه مدیریتی را فرصتی برای خدمت و اداره بهینه امور یا تیول خود می‌دانند.جامعه کنونی ما برای خروج از این وضعیت به مدیرانی آگاه به شرایط ملی،مسلط به شرایط منطقه‌ای و جهانی، عالم به علم مدیریت، متخصص،صاحب دانش ومنش،متعهد، باتجربه،
پاک دست،فهیم،با تجربه و...نیازمند است.لازمه پیشرفت و توسعه کشور به روز نمودن مدیریت کشور است.