دستورشناسایی و برخورد با عوامل تشکیل اجتماع مشهد


گروه سیاسی/ حاشیه‌های مراسم روز 6 آبان در مشهد، به دستور معاون اول رئیس جمهوری برای شناسایی عوامل برگزاری این مراسم کشیده شد؛ مراسمی که در روز سه‌شنبه و به نام «جشن بیعت» در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد و با حضور چند هزار شرکت‌کننده، برگزار شده بود. علی اکبر رائفی‌پور مهمترین سخنران این مراسم بود. انتقادات از برگزاری این مراسم از همان روز سه‌شنبه آغاز شد؛ جایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی که بخش زیادی از آنها هم از اصولگرایان بودند، این سؤال را طرح می‌کردند که در شرایط تشدید شیوع کرونا و توصیه‌های روشن رهبری برای مدیریت اجتماعات در این برهه، برگزاری چنین مراسمی چه توجیهی دارد؟
انتقادات آنقدر جدی شد که روز پنجشنبه، پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری گزارش داد که اسحاق جهانگیری در دستوری از وزیر کشور خواسته تا ضمن شناسایی عوامل تشکیل اجتماع استادیوم مشهد با آنها برخورد قانونی انجام شود تا موارد مشابه آن تکرار نشود. جهانگیری در این دستور در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ممنوعیت برگزاری هر تجمعی نظیر راهپیمایی۱۳ آبان و ابراز تأسف از تجمع مشهد خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نوشت: «مردم حق دارند از این اتفاق متعجب و نگران باشند، همه ما در قبال این حرکت غیرمسئولانه و خطرزا مسئولیم. در این دستور که برای اطلاع و پیگیری به دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ارجاع شده، آمده است: خطر تلفات انسانی کرونا یک هشدار ملی است، علاوه بر انتظار از مردم برای رعایت دستورالعمل‌ها، اقدامات سریع و بموقع همه دستگاه‌های مسئول هم ضروری است.»
پیش از آن و در همان روز برگزاری این مراسم، کیانوش جهانپور، مدیرکل مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در صفحه شخصی توئیتر خود نوشته بود: «‏حسب اطلاع از منابع مسئول هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت عنوان ‎بیعت یا... (آن هم تنها ۴۸ ساعت بعد از رهنمودها و تأکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با ‎ کرونا) برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.» بحث دریافت مجوز برای برگزاری این مراسم یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی بود که منتقدان این تجمع در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کردند. پس از آن هم احمد ریواده، معاون سیاسی فرماندار مشهد در اظهاراتی که ایسنا آن را منتشر کرد، گفت که «اخیراً از سمت فرمانداری و ستاد مبارزه با کرونا استان هیچ مجوزی برای برگزاری مراسم‌ صادر نشده است و از برگزاری هر مراسمی که سلامت مردم را به خطر بیندازد جلوگیری به عمل خواهد آورد.» اوضاع اما زمانی جالب‌تر شد که شهرداری مشهد  حاضر به پذیرش مسئولیت این جشن نشد. بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد در همین راستا به پایگاه خبری مدارا گفت که «شهرداری مشهد هیچ مجوزی در‌خصوص برگزاری جشن بیعت صادر نکرده» و «برگزارکنندگان مراسم از لوگوی شهرداری مشهد سوءاستفاده کرده‌اند.»


در این شرایط بود که رائفی‌پور خود در روز پنجشنبه به «فارس» گفت: «هیأت مذهبی مجتمع امیرالمؤمنین مشهد پس از اخذ مجوزهای لازم و ارسال آنها برای بنده، از من برای سخنرانی در مراسم ‎عید بیعت دعوت کرد.» او مدعی بود این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌ها برگزار شده و تصاویر منتشر شده از آن «مغرضانه» بوده‌اند؛ چیزی که به گفته او توسط «معاندان» هدایت می‌شده. این در حالی است که همزمان طرفداران برگزاری این مراسم تصویری از صدور مجوز برگزاری آن توسط «اداره تبلیغات اسلامی» را دست به دست می‌کردند؛ چیزی که باعث شد تا باز هم این سؤال پیش بیاید که مجوزهای بهداشتی مراسم در چه فرآیند و توسط چه نهادهایی صادر شده است؟