یک مقایسه؛ اگر زلزله ازمیر در تهران می‌آمد

آفتاب یزد - گروه شبکه: روزجمعه زمین لرزه‌ای به قدرت ۶.۶ریشتر، ترکیه و یونان را لرزاند. این زمین‌لرزه مهیب موجب شد ۲۶ تن در ترکیه و یونان جان خود را از دست دهند. در واقع آمارهای رسمی حاکی از آن است که ۲۴ تن در مناطق ساحلی غرب ترکیه جان خود را از دست داده‌اند و در جزیره ساموس یونان نیز دو نفر به دلیل ریزش دیوار فوت کرده‌اند. بنابر اعلام مرکز مدیریت و بلایای ترکیه، دست‌کم ۸۰۴ تن در این زلزله مصدوم شده‌اند.همچنین با وقوع این زلزله چندین ساختمان تخریب شد و به گفته مقامات سونامی خفیفی نیز رخ داد.
وقتی مدیریت درست باشد
قطعا این بلای طبیعی از تلخ‌ترین و ناراحت کننده‌ترین حوادثی است که ممکن است برای هر کشوری روی دهد. اما تعداد جانباختگان زلزله ترکیه با آن قدرت بالا (که بعضا قدرت آن را هفت ریشتر اعلام می‌کنند) گواه مدیریت درست و یکپارچه مسئولان این کشور در چنین موقعیت بحرانی است.از آنجا که ترکیه یکی از کشورهای زلزله‌خیز است و با توجه به زلزله ۷.۸ ریشتری که در سال ۱۹۹۹ میلادی در این کشور رخ داده بود، مسئولان این کشوربه نظر می‌رسد که تلاش کرده‌اند که با ایجاد ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله، بازسازی بافت‌های فرسود و از همه مهم‌تر آموزش به مردم، به هنگام زلزله آمار تلفاتشان را پایین بیاورند که انصافا هم موفق بودند. این در حالی است که در ایران بعد از تجربه زلزله‌های زیاد آنهم با قدرت بالا در شهرهای مختلف کشور، مسئولانمان همچنان غافلگیر می‌شوند و مدیریت قابل قبولی از خود در چنین زمان‌هایی نشان نمی‌دهند. از همین رو است که ما معمولا در زلزله‌هایی حتی با مقیاس کوچکتر شاهد تلفات چشمگیر هستیم. زلزله‌های بزرگ که جای خود دارد. اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که زلزله زده‌ها تا مدت‌ها باید با شرایط سختی که زلزله برایشان به وجود آورده دست و پنجه نرم کنند.
زلزله ترکیه زنگ خطر را برای کشور ما به صدا درآورد


در این راستا رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که سازمان مدیریت بحران کشور باید تجربه‌های تلخ گذشته را سرلوحه کار خود قرار داده و آمادگی کامل برای مدیریت بحران‌های احتمالی را داشته باشد. به گزارش ایسنا، محمدرضا رضایی کوچی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:«وقوع ‎زلزله ترکیه زنگ خطر را برای کشور ما به صدا درآورد. ‎سازمان مدیریت بحران کشور باید تجربه‌های تلخ گذشته را سرلوحه خود قرار دهد و آمادگی کامل برای مدیریت و مواجهه با پیش آمدهای احتمالی را داشته باشد. رئیس این سازمان و رئیس ‎مرکز تحقیقات زمین وزارت راه جهت توضیح به کمیسیون عمران خواهند آمد.»
اگر این زلزله در ایران بود...
اکنون کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن اظهار همدردی با مردم ترکیه، به مقایسه این مسئله پرداختند که اگر چنین زلزله‌ای در ایران رخ داده بود
چه می‌شد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« فقط موندم اگر خدایی نکرده در تهران این زلزله بیاد چه بر سر کشور خواهد اومد»
کاربر دیگری گفته است: «اگر در ایران این اتفاق افتاده بود فورا میگفتن ساخت و سازهای غیرقانونی انجام شده و به طبیعت ظلم و ستم شده و به حریم آب‌های دریا تجاوز صورت گرفته»
دیگری نوشت:« زلزله ترکیه اگه منطقه1 تهران هم میومد با خاک یکسان میشد نه حالا شوش و خزانه نه حالا روستاها. اینا 24تا کشته دادن. انقدر پیشرفت کردن یعنی؟»
کاربر دیگری به کنایه نوشته است:«زلزله کرمانشاه قوی‌تر اززلزله ترکیه بود ولی حتی یک مسکن مهر اسکلتش کج نشد چه برسه آوار بشه من از نزدیک تجربه کردم درزلزله تا اسکلت ساختمان آوارنشه کشته نمیده اگرم بده از هزار بزور یکی. در زلزله کرمانشاه هیچ مسکن مهری
آوار نشد»
کاربران دیگر نوشته اند:«یک‌جوری صداوسیما میگه زلزله ترکیه 24 کشته و هزار زخمی داشت انگار همین زلزله تو بم اومد هیچ اتفاقی نیوفتاد»، «ترکیه 7 ریشتر زلزله اومده فقط 24 کشته؟ آفرین بر این مدیریت»، «زلزله و سونامی در ترکیه دو مطلب را برایم به اثبات رساند؛ کمک‌های مردمی در حد آواربرداریست و دولت خود را موظف به کمک به مردم می‌داند نه مردم موظف به کمک به خودشان. دوم کمک‌های دولت و سازمان‌های بین‌المللی سر از بازارهای سیاه در سایر شهرها در نمی‌آورد»، «تهران بود فاجعه انسانی میشد اینجا هم نشون دادن که یک سر و گردن از ایرانیا در پیشگیری و بحرانها جلوترند»