استمرار این وضعیت بهشت زهرا(س) را دچار چالش می‌کند


آفتاب یزد _یگانه شوق الشعرا: روز گذشته خبر تکان دهنده‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه با توجه به افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران، سالن‌های تطهیر دیگر پاسخگو نمی‌باشند و مسئولان مجبورند تعدادی از جنازه‌ها را در سوله‌های مدیریت بحران نگهداری کنند. ما به بررسی صحت این خبر اقدام کردیم.
>به جای توجه به شایعات، پروتکل‌های بهدشتی را رعایت کنید
به گزارش مهر، سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س ) این خبر را شایعه فضای مجازی خواند و گفت: « هرچند بهشت زهرا(س ) در ۸ ماه گذشته در شرایط بحرانی بوده است اما خبر تکمیل ظرفیت سالن‌های تطهیر را تکذیب می‌کنم. این سازمان ۲۵۰ روز است در شرایط بحرانی اداره می‌شود اما اگر هر مشکلی وجود داشته باشد به این معنی نیست که دیگر توان خدمت‌رسانی به شهروندان را نداریم. از شهروندان می‌خواهم که به جای توجه به شایعات فضای مجازی بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از شیوع بیشتر این بیماری خودداری شود. »
>روزانه بیش از 350 متوفی در بهشت زهرا(س)


وی با بیان اینکه مدیریت شهری تهران در این ۸ ماهه سعی کرده همه تمهیدات لازم را برای انجام مراسم خاکسپاری جانباختگان کرونایی و دیگر متوفیان به بهترین شکل ممکن انجام دهد، ابراز داشت:
« از مردم درخواست می‌کنم فقط برای مراسم تدفین به بهشت زهرا (س) مراجعه داشته باشند. شهر تهران حدوداً ۲۰۰ متوفی در روز دارد و ۱۵۰ جان باخته هم در هر روز ‌ به این آمار افزوده شده است و با این وجود سعی کردیم مردم را تکریم کنیم. ۱۴ درب‌ بهشت زهرا(س) بسته است و برای ورود تنها دو درب باب الشهدا و باب الزهرا باز است. روز گذشته گشتی در بهشت زهرا (س) داشتم، و دیدم که بیش از ۱۰ تا ۱۲ نفر از وابستگان متوفیان در خاکسپاری حاضر نمی‌شوند و سوگواری خاموش می‌کنند. »
>افزایش 100 درصدی آمار و مرگ میر در تهران
به گزارش فارس، حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: « آمار مرگ و میر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا افزایش یافته و به طور کلی نسبت به قبل از شیوع کرونا آمار فوت و مرگ و میر در پایتخت ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. تهران حدود ۳ میلیون نفر جمعیت شناور دارد که امکانات درمانی در پایتخت و حضور بستگان برخی از بیماران در تهران از دلایل مراجعه بیشتر بیماران کرونایی به بیمارستان‌های پایتخت بوده است. »
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد
مرگ و میر در تهران نسبت به قبل از کرونا به دو برابر رسیده است،‌ گفت:« ظرفیت بهشت‌ زهرا (س) به صورت کلی تکمیل شده ولی این سازمان با طرح ابتکارهایی پیش‌بینی‌هایی انجام داده تا دفن اموات با مشکل مواجه نشود. از گذشته پیش‌بینی می‌شد که ظرفیت بهشت‌ زهرا (س) تا دهه ۸۰ تکمیل شود ولی با اضافه شدن قسمت‌های جدید به بهشت‌ زهرا و سه طبقه شدن قبرها و همچنین استفاده از موضوع بازسازی قبور قدیمی، ظرفیت بهشت زهرا (س) بیشتر شد. »
>احداث سه آرامستان جدید در تهران
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار ضرورت دارد، گفت: « علاوه بر اینکه مردم باید رعایت پروتکل‌ها را مدنظر قرار دهند، تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در تهران باید اجرایی شود تا از این طریق شاهد قطع زنجیره انتقال کرونا باشیم. این موضوع در دست بررسی است، برنامه‌ریزی‌ها آغاز شده و آرامستان‌هایی برای مناطق جنوب، شرق و غرب در نظر گرفته شده و ساخته می‌شود. آماده‌سازی این آرامستان‌های جدید حداقل یک سال طول می‌کشد و باید تجهیزات لازم در آن مستقر شود؛ که تا آن زمان با ابتکاراتی باید ظرفیت بهشت‌ زهرا (س) را جهت دفن
اموات افزایش داد. »
>این روند می‌تواند ایجاد چالش کند
در‌خصوص این اخبار، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به آفتاب یزد گفت: « بهشت زهرا (س) یک سازمان خدماتی با سابقه فعالیت بیش از نیم قرن است و کاملا بر اساس نیازها و شرایط موجود برنامه ریزی می‌کند. از اسفند 98 تا به امروز بیشترین فشار‌ها را این سازمان متحمل شده است و تمام نیروها فداکارانه به خدمات‌رسانی مبادرت کردند و در شرایط کرونایی سعی کردند به خانواده‌های متوفیان به خوبی سرویس دهند و رعایت شان آن‌ها را داشته باشند. در این پروسه فشار زیادی به کادر بهشت زهرا (س) وارد شده است. این عزیزان مانند کادر درمان در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا قرار دارند و خستگی مضاعفی را تحمل می‌کنند. در حال حاضر از لحاظ پذیرش و دفن متوفیان مشکلی وجود ندارد. ولی طبیعی است اگر این روند مرگ ناشی از کرونا به همین صورت ادامه پیدا کند می‌تواند ایجاد چالش بکند. این سازمان برای خدمات‌رسانی مشکلی ندارد و ظرفیت کافی را دارد. همگان باید تلاش کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از ماسک‌ها به صورت خانه به خانه استفاده کنند، از شیوع این بیماری و منجر شدن آن به مرگ جلوگیری کنند. »
تکذیب شدن این خبر هولناک دلیلی بر مساعد بودن شرایط نیست و تنها به این معنا است که هنوز در کار بهشت زهرا (س) علی رغم خستگی نیروها، اختلالی به وجود نیامده است. امروز کرونا بیش از هر زمانی به ما نزدیک است و ما در بحران همه‌گیری این بیماری هستیم و اگر همگان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند دور نیست روزی که آرامستان‌ها ظرفیت پذیرش
نداشته باشند.