آغاز مرحله آزمایش انسانی از هفته آینده

آرمان ملي: با توقف آزمايش باليني واکسن کرونا ساخت روسيه به‌دليل تقاضاي زياد و کمبود دوز، کارمندان هشت کلينيک در مسکو، واکسيناسيون استخدام شرکت‌کنندگان جديد به‌طور موقت، متوقف شده و برخي از واحدها نيز اعلام کرده‌اند تمام دوزهاي دريافتي را تزريق کرده‌اند که اين امر نشان‌دهنده حجم انبوه داوطلبان است. به گفته الکساندر گينزبرگ، مدير انستيتو گاماليا تاکنون 20‌هزار نفر دوز اول و 9‌هزار نفر دوز دوم واکسن بالقوه کوويد 19 را دريافت کرده‌اند. کاهش تعداد داوطلبان جديد براي تزريق دوز اول واکسن نيز به‌دليل ظرفيت محدود کلينيک‌هايي است که آزمايش باليني در آنها انجام مي‌شود.
واکسن آکسفورد موفقيت‌آميز بوده
اين در حالي است که دانشگاه آکسفورد به‌تازگي اعلام کرد واکسن کوويدـ19 که توسط آنها در حال توسعه است، در افراد مسن و جوانان پاسخ ايمني ايجاد مي‌کند و حتي عوارض جانبي در افراد مسن کمتر ديده شده است. فايننشال‌تايمز گزارش داد که اين واکسن که توسط آکسفورد و شرکت دارويي انگليسي AstraZeneca در حال سپري کردن فاز سوم آزمايش باليني است، باعث ايجاد آنتي‌بادي‌هاي محافظ و سلول‌هاي T در گروه بزرگسالان سالم بين 18 تا 55 سال و پاسخ‌هاي ايمني قوي شده است. همچنين شرکت بيوتکنولوژي مدرناي آمريکا نيز اواخر هفته گذشته اعلام کرد: «از ميان 30هزار داوطلب فاز سوم آزمايش باليني، 25هزار نفر پس از دريافت دوز اول واکسن، دوز دوم را دريافت کرده‌اند. مدرنا ادعا مي‌کند که در حال توليد واکسن براي همه مردم، ازجمله جوامعي است که در طول تاريخ در تحقيقات باليني کمتر از آنها يادشده و در شرايط فعلي نيز بسيار تحت‌تأثير کوويد-19 قرار دارند». هم‌اکنون واکسن کروناواک که به وسيله شرکت چيني ساينوواک نيز توليد شده، مراحل آزمايشي خود را در سائوپائولو پشت سر مي‌گذارد. اين شرکت چيني در ترکيه و اندونزي هم در حال آزمايش واکسن خود است. وزارت بهداشت برزيل اعلام کرده بود 46‌ميليون دوز از اين واکسن را خريداري مي‌کند، اما يک روز بعد رئيس‌جمهوري برزيل اين تصميم را لغو کرد.
آغاز مرحله باليني واکسن ايراني


ايران از قافله سازندگان واکسن کرونا عقب نمانده است. در اين شرايط وزارت بهداشت ايران، به‌طور رسمي اعلام کرده که از هفته آينده مراحل تست باليني واکسن کرونا آغاز خواهد شد. پيش‌تر وزير بهداشت اعلام کرده بود که «موفقيت‌هايمان را در رابطه با سخت واکسن کرونا در بوق و کرنا نمي‌کنيم، ولي آزمايش اين واکسن بر روي ميمون‌ها موثر بوده است.» سعيد نمکي همچنين گفته است: «واکسن ايراني کرونا مراحل آزمايش حيواني را طي کرده و از اواسط آبان امسال وارد مرحله آزمايش انساني مي‌شود». پيش‌تر در تاييد صحبت‌هاي محمد مخبر، رئيس ستاد اجرايي فرمان امام بود که در مردادماه امسال گفته بود: «ساخت واكسن ايراني توسط همكاران دارويي ستاد با موفقيت تست حيواني خود را پشت سر گذاشته و هم اكنون در حال آماده‌سازي مقدمات تست انساني پس از تاييد وزارت بهداشت هستيم. » اما در تازه‌ترين اظهار نظر، سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت گفته است: «در زمينه واکسن کرونا توليد داخل نيز اميدواريم که براساس اعلام وزير بهداشت در هفته‌هاي آينده به سمت آزمايش انساني واکسن کرونا برويم.»
نگراني از ملي‌گرايي در واکسيناسيون
در بحبوحه ادامه تحقيقات، رئيس سازمان بهداشت جهاني خواستار همبستگي جهاني در ارائه واکسن ويروس کرونا در آينده شده است. تدروس آدانوم غبرايسوس در سخنراني ويدئويي در افتتاحيه اجلاس جهاني بهداشت 3روزه در برلين گفت که تنها راه بيرون آمدن از بحران بيماري همه‌گير کوويد-19 همبستگي جهاني و اطمينان از دسترسي عادلانه کشورهاي فقير به واکسن است: طبيعي است که کشورها ابتدا مي‌خواهند از شهروندان خود محافظت کنند، اما هر زمان واکسن مؤثري توليد شد بايد از آن نيز به‌طور مؤثر استفاده کنيم.