ناگفته‌های ابتکار از اعظم طالقانی

آرمان ملي: چند روز قبل بود اولين سالگرد درگذشت برجسته‌ترين زن سياستمدار ايران را پشت سر گذاشتيم. مرحومه اعظم طالقاني که پيش از انقلاب و بعد از انقلاب همواره در ساحت سياست فعال بود و تنها زني بود که چندين مرتبه براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کرد اما هر بار به دليل قانون رجل سياسي و برداشت که مفسرين از اين قانون داشتند ردصلاحيت شد اما از پاي ننشست. شايد اگر بگوييم مشارکت فعال زنان امروز در عرصه سياست در مراتب بالاي مديريتي مرهون تلاش‌هاي اين بانوي مجاهد، آزاده و آزادانديش است سخن به‌گزافه نرفته باشد. در پي ايام درگذشت اعظم طالقاني زن سياست ايران معصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده رئيس‌جمهور به بيان ناگفته‌هايي از شخصيت اعظم طالقاني پرداخته است.
دفاع از حق آزادي و آزادي بيان
معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور در خصوص شخصيت اعظم طالقاني و کارهاي ارزشمند وي اظهارد اشت: به نظر من يکي از کارهاي خيلي مهم ايشان که براي ما يک پرچم ايستاده و هنوز بلند است، حضور ايشان به‌عنوان کانديداي رياست‌جمهوري بود. نه فقط براي زنان، براي ايران، اجراي قانون اساسي و تحقق چشم‌اندازي که امام عزيز و رهبري امروز براي ايران آينده در گام دوم دارند، اعظم طالقاني اين پرچم را بلند کرد. جماران نوشت، معصومه ابتکار گفت: با وجود همه اذيت‌ها، آزارها و حرف‌هاي بسيار زشت، اينکه يک زن حتي با واکر برود و در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کند، زن شايسته‌اي که نماينده مجلس بوده و از نظر فعاليت اجتماعي، سبقه کار فرهنگي و سياسي، هيچ کم نداشت از مرداني که بسيار مدعي بودند و ايشان را ناديده گرفتند و حتي جنسيت، سالمند بودن و ناتواني جسمي ايشان را به تمسخر کشاندند. متاسفانه نام‌هاي مقدس را هم به يدک مي‌کشند. فقط به جهت اينکه ايشان همگام با يک سليقه خاص عمل نکرد. وي ادامه داد: خانم اعظم طالقاني بزرگواري و شخصيت بزرگ سياسي داشت که فراگير فکر مي‌کرد و اصلا حاضر نبود خودش را در دعواها محدود کند و هر دوره ثبت‌نام کرد. هر دوره همين را مي‌گفتند که خانم‌ها مي‌توانند ثبت‌نام و شرکت کنند ولي هر دوره رد صلاحيت مي‌شد. معاون رئيس‌جمهور بيان کرد: جواب ردصلاحيت چنين شخصيت‌هايي را حتما يک روزي عده‌اي در قيامت خواهند داد. چون همه ما يقين داريم که خداوند از مثقال ذره‌اي گذشت نمي‌کند، مخصوصا وقتي حق الناس باشد. حق الناس هم به مفهوم حق اعظم طالقاني نيست. به مفهوم حق مردمي است که پاي اين انقلاب ايستاده‌اند و براي يک سري ارزش‌هاي متعالي فداکاري کردند، شهيد دادند، ايثار و ازخودگذشتگي کردند. نه براي يک‌سري افراد سودجو، منفعت‌طلب، منصب‌طلب يا تنگ‌نظر، که هيچ‌وقت در ارزش‌هاي انقلاب نبود. ارزش‌هاي انقلاب هميشه پيشرو بود. ابتکار عنوان کرد: من فکر مي‌کنم کاري که خانم طالقاني کرد، در تاريخ ماندگار شد. يعني فعاليت‌هاي اجتماعي و موضع‌گيري‌هاي خيلي شجاعانه‌اي که در دفاع از حق آزادي و آزادي بيان داشت، کارهاي خيلي عظيمي بود. خانم اعظم طالقاني در اين زمينه‌ها واقعا پيشرو بود. هيچ ترسي نداشت که اين امر براي من پرونده‌اي شود يا عقوبتي داشته باشد. خيلي شجاعانه در مقابل تنگ‌نظري‌ها ايستاد و پرچمي را براي حضور در انتخابات بلند کرد.
طالقاني در آينده زندگي مي‌کرد


معصومه ابتکار اظهار کرد: خانم طالقاني تشويق مي‌کرد در بدترين شرايط هم در انتخابات حضور داشته باشيد و عقب نکشيد. از کساني بود که کمک کرد به اينکه جريان‌هاي سياسي منتقد با انقلاب قهر نکنند، کنار انقلاب و پاي ارزش‌هاي انقلاب بايستند؛ ولي نقد کنند و اصلاح و تغيير بخواهند. خانم طالقاني از کساني بود که کمک کرد انقلاب به منجلاب رکود و گرفتاري‌ها و مصائب ناشي از فقدان شفافيت، نقد و روحيه اصلاح‌طلبي گرفتار نشود. وي ادامه داد: خانم طالقاني از کساني بود که با بالا نگه داشتن پرچم انتخابات و حضور زنان در انتخابات، هميشه اين نکته را متذکر مي‌شد که ظرفيت انقلاب و قانون اساسي ما خيلي بزرگ است و ما به سوي آينده نگاه کنيم و مشکلات الان را نبينيم. آن دوره هم خانم اعظم طالقاني مشکلات بسيار زياد زندان زمان شاه اميدش را از دست نداد. معاون زنان رئيس‌جمهور تصريح کرد: کسي که امروز مي‌گويد شرايط سخت است و پاي انتخابات نمي‌آيم، دارد شرايط الان را مي‌بيند. درحالي‌که آدم‌هاي پيشرو، آينده‌نگر و مترقي آينده را مي‌بينند و مي‌گويند ممکن است امروز من اين مشکلات را دارم ولي رأي مي‌دهم براي آينده‌اي که مي‌دانم اگر رأي ندهم مي‌تواند بدتر از اين شود. هر دوره خانم طالقاني در نوع نگاه و رفتارش اين را نشان داد و با وجود تفاسيري که ديگران مي‌کردند، ايشان از همه ظرفيت‌‌هاي قانون اساسي استفاده مي‌کردند و هميشه اين پيام را مي‌داد که ما نبايد حد قانون اساسي را محدود کنيم و بايد همه ابعاد قانون اساسي و نگاهي که قانونگذاران در مورد «رجال» داشته‌اند را ببينيم. رئيس اسبق سازمان محيط زيست تاکيد کرد: خانم طالقاني در آينده زندگي مي‌کرد و متعلق به دوراني است که اين پرچم براي آن بالا نگه داشته شده است. بحث حضور زنان در انتخابات است ولي اصلا محدود به اين موضوع نيست. بحث پويايي انقلاب اسلامي ايران، تفکر امام و جرياني است که ان‌شاء‌ا... به اعتلا، پيشرفت، بهبود و اصلاح کشور منتهي خواهد شد. اين بحث خيلي مهمي است، الان که ما باز بحث انتخابات داريم و عده‌اي بدون توجه به عواقب و آثاري مثل نااميدي و بي‌خيالي دست به اقداماتي مي‌زنند.