سرنوشت‌سازان مردد

محمدحسين   لطف‌الهي
تنها دو روز ديگر تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا باقي مانده اما هنوز هم تعداد قابل‌توجهي از راي‌دهندگان در انتخاب خود ترديد دارند. براساس يافته‌هاي آماري از ميان هر 10 راي‌دهنده امريكايي دست‌كم يك نفر تصميم نگرفته كه به چه كسي مي‌خواهد راي دهد؛ آماري كه در مقايسه با رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2016 حدود 50درصد كاهش يافته اما طي رقابت شانه به شانه دونالد ترامپ و جو بايدن در ايالت‌هاي حساس، مي‌تواند نقش مهمي در تعيين نتايج نهايي انتخابات بازي كند.
پژوهش موسسه نظرسنجي سي‌ينا كه به سفارش روزنامه نيويورك تايمز انجام شده، نشان مي‌دهد كه برخلاف دوره گذشته اين بار اين دونالد ترامپ نيست كه مي‌تواند به آراي مردد اميد زيادي داشته باشد. جان هالند، 74 ساله يكي از كساني كه خود را غيرسياسي مي‌خواند و مفتخر است كه تاكنون هيچ‌گاه بر اساس ملاحظات حزبي راي نداده، نيمه اكتبر در گفت‌وگو با سي‌ينا اعلام كرده بود هنوز نمي‌داند به چه كسي راي خواهد داد. او اكنون و در آستانه انتخابات تصميم خود را گرفته و مي‌گويد «به خاطر ارزش‌هاي امريكايي» مي‌خواهد راي خود را به نفع جو بايدن، معاون اول پيشين رييس‌جمهور امريكا به صندوق بيندازد. به گفته هالند كه يك فعال بازنشسته حوزه تكنولوژي است، او از خود پرسيده آيا حاضر است «فردي نظير دونالد ترامپ آينده نوه‌هايش را تعيين كند؟» و زماني كه دريافته پاسخ اين سوال «خير» است تصميم گرفته ماسك خود را بردارد، به حوزه‌هاي راي‌گيري برود و نام جوزف بايدن را روي برگه‌هاي راي‌گيري بنويسد.
چهار سال پيش، افرادي مانند جان هالند كه خود را غيرسياسي مي‌دانند و از عملكرد هر دو حزب در انتخابات خسته بودند در آخرين روزهاي منتهي به انتخابات تصميم گرفتند در ميان گزينه‌هاي موجود يعني هيلاري كلينتون، وزير خارجه دولت اوباما و دونالد ترامپ، تاجر ثروتمند به ترامپ راي بدهند و از او كه سابقه سياسي چنداني نداشت حمايت كنند تا رييس‌جمهور امريكا شود. اين بار اما پژوهش‌هاي آماري تصوير متفاوتي را ترسيم مي‌كند؛ تعداد افراد مردد با كاهشي محسوس همراه بوده و راي‌دهندگاني كه «ميان بد و بدتر» در سال 2016 ترامپ را برگزيده بودند، حاضر نيستند بار ديگر اين كار را  بكنند.
بيشترين سهم آراي مردد را به ترتيب مي‌توان در لاتين‌تبارها، آسيايي- امريكايي‌ها، جوانان و كساني كه در گذشته به احزاب ثالث راي داده بودند مشاهده كرد. هيچ كدام از اين گروه‌ها تمايل زيادي به رياست‌جمهوري مجدد دونالد ترامپ نشان نداده‌اند اما همزمان جو بايدن را نيز نمي‌پسندند و ترجيح داده‌اند تا امروز از او حمايت نكنند. با اين حال مقايسه‌اي ميان نظرسنجي‌هايي كه از زمان مشخص شدن كانديداي نهايي حزب دموكرات در سطح ملي صورت گرفته نشان مي‌دهد، در ميان كساني كه تا مدت‌ها در انتخاب خود مردد بوده‌اند تعداد بيشتري به سوي دموكرات‌ها متمايل شده‌اند.


پاتريك موراي، استاد دانشگاه مانموث كه سابقه فعاليت در مديريت اجرايي نظرسنجي‌هاي انتخاباتي را نيز داراست در اين باره مي‌گويد: «شايد در نگاه اول تصور كنيم اين آرا كمتر از آنند كه بخواهند شرايط را به نفع يك كانديدا تغيير دهند اما واقعيت آن است كه در ايالت‌هايي نظير جورجيا و كاروليناي شمالي كه رقابت دو كانديدا شانه به شانه است و اختلاف آراي آنها به زحمت به 2 الي 3درصد مي‌رسد، اين افراد مي‌توانند تاثيري جدي بگذارند.» به گفته او، در سال 2016 در اين مقطع زماني 20درصد راي‌دهندگان هنوز كانديدايي را انتخاب نكرده بودند اما درنهايت بيشتر آنها به ترامپ راي دادند اما اين بار نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد در ميان آراي مردد 54درصد كاملا مخالف سياست‌هاي ترامپ هستند و تنها 28درصد سياست‌هاي او را مورد قبول ارزيابي مي‌كنند. پاتريك موراي معتقد است در اين شرايط «تنفر از ترامپ به صخره‌اي سخت مي‌ماند اما براي اينكه اين افراد به بايدن راي بدهند، نياز است كه دموكرات‌ها در يكي، دو روز آينده تلاشي چند برابر داشته باشند.»
كارزار‌هاي  واپسين؛ از  هراس
كاهش  مشاركت تا  دروغ‌هاي كرونايي
هم جمهوري‌خواهان و هم دموكرات‌ها تمام توان‌شان را براي ايجاد تغيير در شرايط و رسيدن به پيروزي به كار بسته‌اند. از يك سو جو بايدن، كامالا هريس با همراهي باراك و ميشل اوباما مرتبا در ايالت‌هاي ميدان نبرد سفر مي‌كنند تا با شعار «راي بدهيد» از تمامي شهروندان بخواهند در انتخابات شركت كنند. آنها كه مي‌ترسند كاهش مشاركت در نهايت به رخ دادن سناريويي نظير آنچه در سال 2016 رخ داد منجر شوند، به شهروندان تاكيد مي‌كنند كه راي دادن تضمين‌كننده دموكراسي است و بايد اين اطمينان حاصل شود كه صداي همه امريكايي‌ها شنيده مي‌شود. از ديگر سو دونالد ترامپ با به راه انداختن كارزاري عجيب به انكار كشته‌شده‌هاي كرونايي مي‌پردازد، از تقلب حرف مي‌زند و با تمام توان و از طرق حقوقي مي‌كوشد تا مانع افزايش مشاركت - به ويژه مشاركت پستي- در انتخابات شود. دونالد ترامپ روز شنبه در سخنراني انتخاباتي خود پزشكان را «به هواداري از دموكرات‌ها» متهم كرد و گفت به اين دليل است كه آنها «به دروغ» آمار كشته‌شده‌هاي كرونايي را بالا  اعلام مي‌كنند. خبرگزاري سي‌ان‌ان نيز گزارش داده تيم‌هاي حقوقي جمهوري‌خواهان كه در ماه‌هاي اخير تلاش زيادي براي محدود كردن آراي پستي داشته‌اند و در برخي ايالت‌ها موفق هم شده‌اند، تلاش دارند تا از هم‌اكنون خود را براي اعتراض قانوني عليه سلامت انتخابات در ايالت‌هايي كه آراي دو كانديدا بسيار نزديك است، آماده كنند.
رقابت شانه به شانه در  ميدان  نبرد
نظرسنجي‌ها بيانگر آن است كه تلاش كارزار دو كانديدا تا امروز نتوانسته به آنها يك برتري
قاطع در ايالت‌هاي كليدي ميدان نبرد
اعطا كند. براساس ميانگين نظرسنجي‌هاي RealClearPoiltics در حال حاضر جو بايدن توانسته در پنسيلوانيا با 3.6درصد، در ويسكانسين با 6.4درصد، در فلوريدا با 1.2درصد، در كاروليناي شمالي با 1.2درصد و در ميشيگان با 6.5درصد از دونالد ترامپ پيشي بگيرد. اين برتري كه به هيچ‌وجه قاطع به حساب نمي‌آيد، دموكرات‌ها را اميدوار كرده كه بتوانند درنهايت ترامپ را يك دوره‌اي كنند اما ترامپ نيز همه كار مي‌كند تا بتواند در انتخابات به پيروزي دست يابد. نشريه آتلانتيك در تحليلي پيرامون ويسكانسين نوشته است كه به‌رغم برتري 6 درصدي بايدن، دموكرات‌ها نبايد به نتيجه اين ايالت مطمئن باشند. بن ويكلر، از اعضاي ارشد حزب دموكرات كه‌ زاده ويسكانسين است و به ‌شدت از شكست دموكرات‌ها در 2016 احساس سرخوردگي مي‌كند در اين باره به آتلانتيك گفته كه به‌رغم مشكلات جدي در ايالت، هنوز وعده‌هاي ترامپ مي‌تواند موثر باشد. به گفته او، بيكاري و مشكلات اقتصادي بيداد مي‌كند و توافق‌هاي تجاري كارگشا نبوده‌اند و اين بار ديگر ترامپ در مقام اجراست و يك تاجر ثروتمند و منتقد نيست؛ اين باعث مي‌شود در وضعيت دفاعي قرار بگيرد اما همزمان شلوغي‌ها در شهرهاي مختلف به‌خصوص كنوشا و تاكيد كارزار جمهوري‌خواهان بر ضرورت حاكميت «نظم و قانون» مي‌تواند موثر واقع شود و نگراني دموكرات‌ها جدي است. نيويوكر در گزارشي اوضاع جورجيا را براي جمهوري‌خواهان نگران‌كننده توصيف كرده است. به نوشته اين نشريه، در حالي كه از زمان انتخابات فرمانداري در سال 2002 جورجيا به ايالتي قرمز تبديل شده بود و دموكرات‌ها شرايط سختي را در اين ايالت تجربه كردند اما اكنون وضعيت در حال تغيير است. يك استراتژيست جمهوري‌خواه مي‌گويد: «شرايط نگران كننده است، تلاش ترامپ براي تخريب روش راي دادن پستي معكوس عمل كرده، جمهوري‌خواهان راي كمي به صورت پستي داده‌اند و كرونا شايد باعث شود آنها پاي صندوق هم نيايند.» او كه نخواسته نامش فاش شود تاكيد كرده جورجيا واقعا در خطر است. واشنگتن‌پست نيز وضعيت آرا در فلوريدا و پنسيلوانيا را غيرقابل پيش‌بيني دانسته و ضمن اشاره به تلاش هر دو كارزار براي جلب آراي مردم اين ايالت‌ها از فاكتور‌هايي نظير «راي‌دهندگان خجالتي، آراي مردد و ميزان مشاركت» نوشته كه عملا نتيجه انتخابات در اين ايالت‌ها را  غيرقابل  پيش‌بيني  مي‌كند.