محدودیت رفت و آمد در ۲۵ مرکز استان‌ اعلام شد

آفتاب یزد- گروه شبکه: آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا روزانه به بالای 400نفر رسید. بنا به گفته دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، از دهم تا یازدهم آبان ماه ۴۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسید. به این ترتیب صاحب رکورد جدیدی در این خصوص شده ایم. با این اوصاف همچنان مسئولان تصمیم ندارند که تهران را قرنطینه کنند. البته انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفته است:« پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت به دلیل افزایش شیوع کرونا، امروز ۱۲ آبان ماه با حضور وزرای بهداشت و کشور بررسی می‌شود.»
محدودیت رفت و آمد در ۲۵ مرکز استان‌
حال با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و با توجه به تعطیلات پیش رو با ابلاغ وزارت کشور، از امروز محدودیت رفت و آمد در ۲۵ مرکز استان‌ اعمال می‌شود.به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی و رئیس کمیته‌ امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد:
«۱- از ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به ۲۵ مرکز استان، به شرح مندرج در بند۲، ممنوع است.


۲- مراکز استان‌های دارای ممنوعیت عبارتند از: تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهار محال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان و کرمان.
۳- اعمال ممنوعیت‌ها در استان‌های تهران و البرز از انتهای حوزه استحفاظی آنها آغاز و به صورت یکپارچه، ورود پلاک غیر بومی و خروج پلاک بومی ممنوع می‌گردد.
۴- زمان آغاز اجرای طرح ساعت ۱۲:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ می‌باشد.
۵- زمان خاتمه طرح ساعت ۲۴ روز جمعه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۶ می‌باشد.
۶- پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه ۵۰۰هزار تومانی برای متخلفان بر اساس کد تعریف شده قبلی، اقدام می‌نماید.
۷- ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ضمن تشکیل جلسه با دستگاه‌های متولی نسبت به هماهنگی و پشتیبانی جهت اجرای محدودیت‌های ابلاغی اقدام نماید. در این راستا لازم است ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نسبت به انسداد معابر غیر اصلی با هماهنگی پلیس راهور استان اقدام نمایند.
۸- کمیته اطلاع‌رسانی نسبت به انجام اقدامات تبیینی و انعکاس تصمیمات در رسانه‌های کشور اعم از صدا و سیما و مطبوعات، اقدام مستمر و موثر معمول نماید. در این راستا تنظیم اطلاعیه‌های لازم و انجام مصاحبه‌های تخصصی مدنظر و اقدام قرار گیرد.
۹- خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاها و مواد اساسی مشمول این ممنوعیت‌های تعیین‌شده نمی‌گردند.
> هشدار نسبت به تاخیر در تصمیم‌گیری درباره تعطیلی
آنچه که مشخص است اینکه تهران نیاز به تعطیلی دو هفته‌ای دارد که هنوز در این مورد تصمیم‌گیری نشده آنهم در حالیکه سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «با افزایش موارد بستری مبتلایان در بیمارستان‌ها، آمار مرگ‌ومیر طی هفته‌های آتی افزایش خواهد داشت.» همچنین نمکی وزیر بهداشت گفته است:« خیلی‌ها می‌گفتند این ویروس هم مانند سایر کروناویروس‌ها، بعد از مدتی به سمت خاموشی می‌رود. درحالی که نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه ویروس دارد قدرتمندتر می‌شود. درحالی که سارس و مرس که از اجداد این ویروس بودند، بعد از چند ماه به سمت خاموشی رفتند. درحالی که ویروس عامل بیماری کووید-19 دارد به سمت چموشی می‌رود.» از سوی دیگر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: «نکته مهمی که باید به آن توجه شود، هشدار در مورد وضعیت پاندمی کرونا در تهران است، متاسفانه موج جدیدی که تعداد فوتی‌ها را به دو برابر رسانده و روبه افزایش است. باید پیش از اینکه کرونا اثرات خود را
بگذارد تصمیمات را بگیریم، نه اینکه پشت کرونا حرکت کنیم تا هرکاری که می‌خواهد انجام دهد. ما باید بهترین تصمیم‌گیری که همان تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است را به سرعت انجام دهیم، چرا که در غیر این صورت مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد خواهد شد. »
> واکنش کاربران
حالا عدم تصمیم درست مسئولان در خصوص کاهش مبتلایان به کرونا و آمار عجیب مرگ و میر این بیماری در این روزها، بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«هر روز بالغ بر ٣٠٠ فوتى کرونا فقط در بهشت زهرا(س) دفن می شوند اما هنوز چاره‌ای برای آن نیندیشیده اند. به راحتی می‌توان آمار فوتى هاى کرونا در ایران را محاسبه کرد».
یکی دیگر از کاربران گفته است:« چرا انقدر آمار‌های وحشتناکی که هر روز و هر دقیقه در حال انتشاره ما باید اطلاع داشته باشیم!؟ ایجاد وحشت و استرس!؟ به خدا ترس تمام جونم و گرفته ».
دیگری نوشت:« تو خوابم هم نمی‌دیدم در سال 2020 چنین زندگی‌ای رو تجربه کنم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:«به خدا اگه خودمون به فکر خودمون نباشیم هممون الکی الکی نابود میشیم. تمام سرمایه و جوانان و دکتر وپرستارامونو داریم به خاطر بی‌احتیاطی و بیفکری‌های خودمون ازدست میدیم. خطر تا خونه بغلی اومده. مواظبت کنیم. این جنگ تاکتیک میخواد.الکی نیستا».
کاربران دیگر نوشته اند:« آمار کشته‌شدگان کرونا به روزی ۴۲۰ نفر رسید! یعنی هیچ راهی نیست بشه کرونا رو کنترل کرد؟»،«عجیبه هنوز دولت و وزارت بهداشت بعد از رسیدن آمار فوتی‌های کرونا به بالای ۴۰۰ تن تغییری در رویکرد و راهبردشون نمیدن»،«به آمار رسمی ۴٣۴ انسانی که امروز ازبین ما رفتند و احتمالا آمار غیر رسمی سه تا چهاربرابری؛تقریبا همین تعداد خانواده داغدار، کودک یتیم، والدین فرزند ازدست داده و آرزوهای مدفون را هم اضافه کنید! این فاجعه نیست؟ »، «واقعا این همه آمار کشته‌های کرونا بالا رفته باز پامیشی میری بیرون؟ نزدیک۵۰۰نفر! تو ۲۴ساعت! مگه بیرون چه خبره بشینین تو خونه دو هفته»، «از نظر مرگ و میر کرونا به بحرانی رسیده‌ایم که می‌توان نام فاجعه را بر روی آن گذاشت. فوت ۴۳۴ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته در کشور و عبور آمار قربانیان از مرز ۳۵هزار نفر واقعا‌گیری کردیما».