روسیه و اسرائيل از ترامپ و اروپا از بايدن استقبال می‌كنند

نتايج رأي‌گيري‌ها حــکايت از آراي بيشتري بايدن در ايـــالت‌هاي مـختلف آمريکا دارد.آيا اين پيشتازي در روزهاي آينده دستخوش تغيير خواهد شد؟
نتايجي که تاکنون منتشر شده نشان مي‌دهد وضعيت بايدن در ايالت‌هاي مختلف آمريکا نسبت به ترامپ بهتر است.به نظر مي‌رسد ترامپ در گفت‌وگو 60 دقيقه‌اي فشل عمل کرده و نتوانسته انتظارات هواداران خود را برآورده کند.پاسخ‌هاي ترامپ براي افکار عمومي آمريکا قانع‌کننده نبوده است. اين در حالي است که پاسخ‌هاي بايدن نشان مي‌داد وي با طرح و برنامه خود را براي رياست‌جمهوري آماده کرده است.ترامپ تلاش کرده با تهديد فرمانداران ايالت‌هاي مختلف شرايط انتخابات را به سود خود کند. اين در حالي است که تهديد فرمانداران در نهايت به ضرر ترامپ تمام خواهد شد.بخش مهمي از اقتصاد آمريکا در دوران ترامپ آسيب ديده است. به همين دليل مردم آمريکا از بايدن انتظار دارند اين آسيب‌ها را جبران کند.اگر بايدن بتواند محرومان جامعه آمريکا را به صحنه بياورد مي‌تواند با احتمال بيشتري به پيروزي در انتخابات فکر کند.به همين دليل شرايط انتخابات آمريکا به سود بايدن در حال حرکت است. نکته مهم اينکه ترامپ در مديريت بحران کرونا در آمريکا ناتوان بوده و اين ناتواني با انتقادات زيادي در درون آمريکا مواجه شده است. شرايط به شکلي رقم خورده که ناکارآمدي دولت ترامپ در مديريت بحران کرونا جايگاه انتخاباتي وي را تا حدود زيادي بين مردم آمريکا متزلزل کرده است.اين در حالي است که بسياري از کشورهاي جهان در بحران کرونا مديريت بهتري نسبت به ترامپ داشتند.
در شرايط کنوني مبارزه اصلي انتخابات در ايالت‌هايي است که به ميدان نبرد موسوم شده‌اند. با توجه به شرايط موجود چه ميزان احتمال وجود دارد که ترامپ بتواند در اين ايالت‌ها آراي بيشتري به دست بياورد؟
در شرايط کنوني جامعه آمريکا با معضلات اقتصادي و بيکاري مواجه است. اين در حالي است که يکي از شعارهاي اصلي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري بهبود وضعيت اقتصادي مردم آمريکا بود. ترامپ مدعي است در جامعه آمريکا اشتغال ايجاد کرده است. اين در حالي است که امروز بيکاري همچنان در آمريکا در سطح بالايي قرار دارد.اغلب ايالت‌هايي که به ميدان نبرد موسوم شده‌اند داراي مشکلات اقتصادي هستند. به همين دليــل نــيز به نظر مي‌رســد آراي اين ايالت‌ها در نهايت به سود بايدن خواهد بود. انتخابات آمريکا تحت‌تأثير انتخابات الکترال اين کشور است. اين اتفاق در انتخابات گذشته نيز رخ داد و در حـــالي کــه در انتخابات عمومي هيلاري کلينتون به پيروزي رسيده بود در انتخابات الکترال ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شد.در نتيجه افرادي که داراي رأي الکترال هستند در نهايت قادر خواهند بود نتيجه انتخابات را مشخص کنند.در شرايط کنوني به نظر مي‌رسد ايالت‌هايي که در انتخابات گذشته از جمهوري‌خواهان حمايت کردند يا اينکه آراي خاکستري داشتند در انتخابات آينده به سود دموکرات‌ها در انتخابات حضور پيدا خواهند کرد.ترامپ براي اقناع افکار عمومي آمريکا براي حمايت از وي با دو چالش مواجه است. نخست اينکه در زمينه‌هاي اقتصادي آمريکا با چالش‌هاي جدي مواجه است و به همين دليل مردم آمريکا به دنبال اين هستند که وي چه برنامه‌اي براي بهبود وضعيت اقتصادي آمريکا در چهار سال دوم خواهد داشت.چالش دومي که ترامپ با آن مواجه است مديريت بحران کرونا است که مردم آمريکا نسبت به مديريت ترامپ در اين زمينه انتقاد جدي دارند.در شرايط کنوني کرونا يک چالش بزرگ براي ترامپ به شمار مي‌رود و بعيد به نظر مي‌رسد وي بتواند به راحتي از اين چالش عبور کند و آثار منفي ناکارآمدي خود را در مديريت اين بحران در جامعه آمريکا از بين ببرد.


اگــر بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا به پيروزي برسد چه تحولاتي در عرصه بين‌المللي رخ خواهد داد. مهم‌ترين جلوه‌هاي پيروزي وي در ساحت بين‌الملل چه خواهد بود؟
پيروزي بايدن در انتخابات در مرحله نخست سبب نوعي آرامش بين‌المللي خواهد شد. کشورهاي اروپايي به همراه قدرت‌هاي بزرگ آرامش بيشتري خواهند داشت. اغلب اين کشورها به دنبال اين هستند که بايدن به رياست‌جمهوري برسد. دليل آن نيز اين است که بايدن از منطق بهتري در عرصه بين‌المللي برخوردار است.با اين وجود پيروزي بايدن در انتخابات براي متحدان آمريکا در منطقه خاورميانه اضطراب به وجود خواهد آورد. اين مسأله به خصوص درباره رژيم اسرائيل و کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس به وجود خواهد آمد.به همين دليل بايد منتظر ماند که آيا رويکرد بايدن در عرصه بين‌المللي با رويکرد متحدان آمريکا در منقطه خاورميانه مي‌تواند يکديگر را تعديل کند يا غلبه با کدام يک خواهد بود؟در شرايط کنوني متحدان منطقه‌اي آمريکا مانند عربستان و امارات منافع خود را در ابقاي ترامپ در قدرت مي‌بينند و به همين دليل پول‌هاي خود را در اختيار وي قرار مي‌دهند.پولي که امروز به فضاي انتخاباتي آمريکا از طرف عربستان و امارات تزريق مي‌شود به سود ترامپ است.بايدن نيز با شعارهايي مانند عقلانيت و دموکراسي و تعادل‌بخشي به مناقشات خاورميانه وارد کارزار انتخابات شده است. با اين وجود کشورهاي‌ عربي خاورميانه بين اين دو گزينه ترجيح مي‌دهند از ترامپ حمايت کنند. آمريکا مدت‌هاست به اين نتيجه رسيده که اعزام نيروهاي نظامي به منطقه خاورميانه براي اين کشور هزينه هاي زيادي به همراه داشته است؛ هزينه‌هايي که دستاورد خاصي نيز براي منافع آمريکا به همراه نداشته است. به همين دليل نيز ترامپ نيروهاي خود را در افغانستان و سوريه کاهش داده و سياستي در پيش گرفته است که هزينه نظامي آمريکا در خاورميانه کاهش پيدا کند.پس از آن به اين نتيجه رسيده که حضور اين کشور براي امنيت آبراهه خليج فارس تنها به سود کشورهاي ديگر است و منفعتي براي آمريکا نداشته است. به همين دليل نيز محافظت از کشتي‌ها را به خود کشورها واگذار کرد، اين در حالي است که روسيه به دنبال آن است که ترامپ همچنان قدرت را در آمريکا در اختيار داشته باشد.پوتين به خوبي به اين نکته آگاهي دارد که ترامپ حيثيت و اعتبار آمريکا را در جهان مخدوش کرده است. به همين دليل نيز ادامه حضور وي در قدرت به سود رقابت روسيه و آمريکا خواهد بود.
کشورهاي اروپايي تمايل دارند چه کسي در انتخابات آمريکا به پيروزي دست پيدا کند؟
ترامپ در بسياري مسائل راه خود را از کشورهاي اروپايي جدا کرده است. همکاري نکردن در ناتو، خروج وي از برخي همکاري‌هاي تجاري با کشورهاي اروپايي و اعمال تعرفه‌هاي بيشتر در تجارت از جمله مسائلي بوده که به مذاق اروپايي‌ها خوش نيامده است.در طول چهار سال گذشته هر کدام از کشورهاي اروپايي به شکلي از ترامپ ضربه خورده‌اند. به همين دليل رابطه آمريکا و اروپا در چهار سال گذشته در بدترين حالت خود قرار داشته است. لذا کشورهاي اروپايي ترجيح مي‌دهند بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري به پيروزي دست پيدا کند.کشورهاي اروپايي به دنبال فردي هستند که به معاهدات بين‌المللي تعهد بيشتري داشته باشد و همکاري بهتري با کشورهاي اروپايي برقرار کند. اروپا به لحاظ اقتصادي و صنعتي متحد آمريکا محسوب مي‌شود و در زمينه‌هاي امنيتي و سياسي هم غالبا مواضع مشترکي با آمريکا داشته‌اند.با اين وجود اين معادله در شرايط کنوني تغيير کرده و برخي از رهبران قدرت‌هاي مهم اروپا با سياست‌هاي ترامپ همراهي نکرده و اقدامات ترامپ را در راستاي منافع مشترک و صلح جهاني ارزيابي نمي‌کنند. به همين دليل نيز اين احتمال وجود دارد که اين کشورها در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا احتمالا از ترامپ حمايت نخواهد کرد و ترجيح مي‌دهند فرد ديگري رئيس‌جمهور آمريکا شود که ديدگاه‌هاي نزديک‌تري با اين کشورها در زمينه اقتصادي و امنيت جهاني داشته باشد.
در انتخابات گذشته آمريکا آراي الکترال در نهايت منجر به پيروزي ترامپ در انتخابات شد، آيا در انتخابات امسال نيز اين وضعيت محتمل خواهد بود؟
براساس قانون آمريکا آراي الکترال در نهايت رئيس‌جمهور اين کشور را تعيين مي‌کند.در شرايط کنوني نيز آراي الکترال در کنگره و مجلس نمايندگان به سود بايدن است.اين در حالي است که در مجلس سنا آرا بيشتر به سود ترامپ است.به نظر مي‌رسد برخي از سناتور‌هاي جمهوري‌خواه از حمايت از ترامپ دست کشيده‌اند و به حمايت از بايدن تمايل نشان داده‌اند.بنده واگرايي جمهوري‌خواهان از حمايت ترامپ را برگ برنده بايدن قلمداد مي‌کنم و معتقدم همين مسأله مي‌تواند بايدن را به رياست‌جمهوري برساند. قطعا کرونا تاثير بسياري بر روند انتخابات و نتيجه آن دارد به همين دليل است که ترامپ نمايش ابتلايش به کرونا را بازي کرد تا به اين شکل بخواهد به مردم بگويد اگر مبتلا شديد سريع خوب مي‌شويد اما شاهد بوديم که در سطح جامعه و افکار عمومي چندان اين مساله اثر نکرد و مردم آن را به عنوان نمايش تلقي کردند. کرونا ضربه شديدي به اقتصاد و اعتبار و نقش آمريکا در جهان وارد کرده و ناکارآمدي کل سيستم اين کشور را نشان داده است. ناکارآمدي در کنترل بيماري يکي از عوامل منفي در کارنامه ترامپ خواهد بود.
آيا در صورت پيروزي بايدن در انتخابات تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا عليه ايران به تحريم‌هاي هوشمند تبديل خواهد شد؟
معتقدم در صورت پيروزي بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري ماه عسل ايران با بايدن بيش از شش ماه بيشتر به طول نخواهد انجاميد و پس از آن سختگيري‌هايي به وجود خواهد آمد.به همين دليل ايران بايد خود را براي اين سختگيري‌ها آماده کند و با آمادگي با اين رويکرد مواجه شود.ماهيت رابطه ايران و آمريکا در طول 40 سال گذشته مشخص شده است. اينکه آمريکا از ايران چه مي‌خواهد مشخص است و اينکه جمهوري اسلامي از آمريکا چه مي‌خواهد نيز مشخص است.به همين دليل نيز ايران بايد همه سناريوهاي احتمالي درباره پيروزي بايدن در انتخابات را مورد بررسي قرار بدهد تا بتواند بهترين عملکرد را در اين زمينه داشته باشد.نکته ديگر اينکه بازگشت بايدن به برجام يک پيروزي براي جمهوري اسلامي قلمداد خواهد شد و در مناقشات بين ايران و آمريکا تأثير مثبتي خواهد داشت.اين اقدام مي‌تواند در معادلات جهاني نيز تأثيرگذار باشد. اقدامات ترامپ در چهار سال گذشته به شکلي بوده که بسياري از معادلات جهاني را به هم زده است.اگر بايدن در انتخابات به پيروزي دست پيدا کند اين وضعيت تغيير خواهد کرد و شکل مثبتي به خود گرفت. جمهوري اسلامي نيز از چنين فضايي بي‌بهره نخواهد بود.اينکه در چنين فضايي جمهوري اسلامي چه تصميمي بگيرد و چه رويکردي داشته باشد به اراده تصميم‌گيران نظام بستگي دارد. مسائل سياسي کشورها و رفتارهاي آنها، روي ساير کشورها هم تاثير مي‌گذارد. همان‌طوري که انتخاب روحاني يا احمدي نژاد مي‌تواند روي سياست ساير کشورها تاثيرگذار باشد و اين موضوع براي انتخابات آمريکا هم صدق مي‌کند؛ اما اگر در کشور ما به تنظيم سياست‌ها، برنامه‌هاي اقتصادي، رشد، توان داخلي و منافع کشور توجه شود کمترين تاثيرات را مي‌پذيريم.