دل بستن به همین حرف‌های امیدوارکننده فاجعه برجام را رقم زد

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس خاطرنشان کرد که هر نتیجه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رقم بخورد، ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره مجدد بر سر مفاد برجام نخواهد بود.
ظریف در این مصاحبه که روز دوشنبه از شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش شد، درباره احتمال مذاکره مجدد بر سر برجام تصریح کرد: «اگر می‌خواستیم این کار را انجام دهیم، چهار سال قبل با رئیس‌جمهور ‌ترامپ انجامش می‌دادیم. تحت هیچ شرایطی تهران مذاکره مجدد بر سر مفاد برجام را بررسی نمی‌کند.»
ظریف در ادامه گفت: «من می‌دانم که جو بایدن درک می‌کند که این [مذاکره مجدد بر سر برجام] هرگز اتفاق نخواهد افتاد و به همین دلیل وی احتمالاً رفتار متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. امیدوارم که رئیس‌جمهور ‌ترامپ هم این را درک کند.»
وزیر خارجه کشورمان که گویا فراموش کرده دل بستن به همین حرف‌های امیدوارکننده فاجعه برجام را رقم زد، نخواسته است هرچند به‌صورت تلویحی خوش‌بینی و امیدواری خود به پیروزی بایدن را کتمان کند!


ظریف درباره اینکه ایران ترجیح می‌دهد چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود نیز تأکید کرد: «ایران از بین دونالد ‌ترامپ و جو بایدن هیچ‌یک را به دیگری ‌ترجیح نمی‌دهد. شاید اظهارات اردوگاه بایدن امیدوارکننده‌تر باشد، اما باید صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.»
گفتنی است برخی مدعیان اصلاحات که از بانیان مشکلات اقتصادی کشور هستند و در طول سال‌های گذشته، زلف مسائل و مشکلات اقتصادی را همواره به مذاکره و برجام بسته‌اند، این روزها به امید احیای برجام، خواهان پیروزی و روی کارآمدن جو بایدن (نامزد دموکرات‌ها) هستند حال آنکه تاریخ نشان داده است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان همواره در قبال جمهوری اسلامی وحدت استراتژیک داشته‌اند و تنها فرقشان در تاکتیک‌ها و روش‌های مواجهه با نظام اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: «مهم نیست که مقامات دولت جدید در دوران رقابت‌های انتخاباتی چه می‌گویند، بلکه مهم این است که پس از در اختیار گرفتن دولت در عمل چه می‌کنند.»
ظریف همچنین درخصوص تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران در شرایطی که بحران کرونا جهان را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: «این تحریم‌ها به ایران آسیب زده‌اند، اما تغییر سیاسی مدنظر آمریکا را میسر نکرده‌اند؛ خواه این تغییر سیاسی براندازی حکومت باشد - که آرزوی بخش‌های مشخصی از دولت کنونی آمریکاست- یا به زانو درآوردن ایران و دیکته کردن شرایط مذاکره به تهران همان‌طور که ‌ترامپ می‌خواهد.»