نگرانی از آشوب انتخاباتی در ایالات متحده

در سراسر آمریکا، فرمانداران از گارد ملی خواسته‌اند تا در صورت ناآرامی و اعتراضات پیرامون انتخابات برای استقرار آماده باشند. پیروزی جو بایدن ممکن است هوادارن دوآتشهٔ ترامپ را که عمدتاً مدعی برتری سفیدپوستانند به خشونت وا دارد و از سوی دیگر پیروزی مجدد دونالد ترامپ هم ممکن است آتش خشم جنبش‌های ضدنژادپرستی و اقلیّت‌ها را شعله‌ور کند. گردانندگان بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید، به‌ویژه در ایالت‌هایی که پنج ماه پیش و در پی اعتراض‌های ضدنژادپرستانه، شاهد تخریب و غارت اموال خود بودند، به اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه روی آورده‌اند.
شماری، از جمله در واشنگتن، می‌کوشند شیشه‌های فروشگاه و مغازه خود را حفاظ بندی کنند. پلیس واشنگتن اعلام کرده گرچه تهدید جدی احساس نکرده اما با رسیدن موعد انتخابات بسیاری به‌دنبال اعتراض‌های خیابانی‌اند.
یکی از ایرانیان مقیم لس آنجلس تصاویری برای «مردم سالاری آنلاین» فرستاده که نشان می‌دهد شهر از حالت عادی خارج شده و در حالت هشدار به سر می‌برد.  دیروز مردم سالاری‌آنلاین تصاویری از درگیری در منطقه بورلی‌هیلز را منتشر کرده بود که در آن حامیان ترامپ و بایدن به شدت با یکدیگر درگیر شده بودند.
تصاویری که به دست ما رسیده از منطقه مرکزی لس آنجلس ( downtown) و پر از فروشگاه‌های طلا و جواهر با صاحبان ایرانی و ارمنی است. ظاهرا در اعتراضات ماه‌های گذشته که در این شهر اتفاق افتاد، این منطقه و بخش بورلی هیلز که ثروتمند نشین شهر است سرقت‌های زیادی اتفاق افتاده است. بورلی هیلز در لس آنجلس میزبان بسیاری از فروشگاههای برند پوشاک و آرایشی مهم جهان است. 


این ساکن شهر لس آنجلس به ما گفته براساس همین تجربیات قبلی در این دو منطقه اکثر بخش ویترین فروشگاه‌ها با چوب پوشیده شده و ساعت بسته شدن مغازه‌ها به اوایل عصر رسیده است. خصوصا شهرداری در روز انتخابات به همه فروشگاهها هشدار داده که تا 3 بعد از ظهر بیشتر نمی‌توانند باز بمانند.
براساس جزئیاتی که این شهروند ایرانی/آمریکایی در اختیار مردم‌سالاری گذاشته، شهر در حالت آماده باش است و نیروهای امنیتی آمادگی تعطیلی شهر را دارند. به گفته او این اولین بار است که پیش از یک انتخابات ریاست جمهوری این اتفاقات در حال رخ دادن است که خود نشان از داغی ماجرا دارد. او میگوید برای خود من که تجربه انتخابات در چندین دوره‌ متوالی را دارم این سطح از تنش تازگی دارد و معمولا در زمان برگزاری انتخابات شاهد چنین درگیری‌هایی نبودیم.
این شهروند ایرانی معتقد است نوع کنش انتخاباتی که ترامپ در حال انجام آن است این تنش ها را بالا خواهد برد. این تنش ها چه در حالت برد و چه در حالت باخت پس از انتخابات  اتفاق خواهد افتاد و حتی اگر ترامپ پیروز ماجرا شود مخالفانش در همین ایالت کالیفرنیا همانطور که دیروز در بورلی هیلز شاهد بودیم، بیرون خواهند آمد و اگر ببازد ممکن است سطح تنش در ایالات جمهوری خواه بالا برود.
به نوشته روزنامه میلیتری تایمز، «چارلی بیکر»، فرماندار ماساچوست یک هزار تن از اعضای گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است.»کیت براون»، فرماندار اورگان از دیروز (سه‌شنبه) ساعت ۱۷ به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است.
اعضای گارد ملی آریزونا نیز برای استقرار در هر نقطه غرب کشور در حالت آماده‌باش خواهند بود. «گرگ ابوت»، فرماندار تگزاس هفته گذشته تصمیم گرفت تا یک هزار نیرو به شهرهای بزرگ اعزام کند.
اعضای گارد ملی در نقش‌های غیر مجری قانون نیز مستقر شده‌اند تا به عنوان کارمندان حوزه‌های رای‌گیری خدمت کنند.
در همین حال اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نسبت به احتمال رویارویی‌های مسلحانه مرتبط با انتخابات امروز در پورتلند هشدار داده است. این شهر ایالت اورگان ماه‌ها دستخوش ناآرامی در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است.