گرانی های اخیر هیچ توجیهی ندارد


رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی بمناسبت سالروز ولادت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) تصریح کردند: سیاست ما درباره آمریکا با رفتوآمد اشخاص تغییر نمیکند باید قوی شویم تامأیوس شوند.

به گزارش ایسنا، حصرت آیت الله خامنه ای در سخنان زنده و تلویزیونی، با تبریک خجسته سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(ع) به ملت شریف ایران و امت بزرگ اسلامی، وحدت جهان اسلام را علاج واقعی مشکلات مسلمانان خواندند و با اشاره به سیاست عاقلانه ایستادگی در مقابل زیادهخواهیهای آمریکا افزودند: سیاست حسابشده جمهوری اسلامی با رفت و آمد اشخاص در آمریکا تغییری نمیکند.

ایشان با تأکید بر تحرک و تلاش بیشتر مسئولان در سه زمینه «اقتصاد، امنیت و فرهنگ» گفتند: گرانیهای اخیر واقعاً توجیهی ندارد و مسئولان باید با هماهنگی و جدیت این دشواریها را از زندگی مردم بردارند. حضرت آیتالله خامنهای در بخش نخست سخنانشان، برخی آیات قرآن کریم درباره نبی مکرم اسلام را دارای تناسبی روشن با وضع کنونی بشر خواندند و افزودند: خداوند در قرآن میفرماید رنج مردم بر پیامبر سخت و گران، و آن حضرت عمیقاً مشتاق و دلسوز سرنوشت بشر است و امروز نیز که جامعه بشری بیش از همیشه، دچار رنج است، روح مطهر رسول اعظم، از این درد و رنج بشر، آزرده است و مانند پدری مهربان، به دنبال هدایت و خوشبختی جوامع بشری است.

ایشان با یادآوری سوءاستفاده مستکبران از علم و فناوری برای مقاصد شومی نظیر بیعدالتی، جنگافروزی، شرارت و غارت منابع ملتها افزودند: فرعون فقط در محدوده مصر بیداد میکرد اما فرعون امروز جهان یعنی آمریکا با استفاده از پیشرفتهای علمی، به کشورهای دیگر لشکرکشی میکند و جنگ، ناامنی و تاراج به راه میاندازد. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به دشمنی و معارضه همهجانبه استکبار و صهیونیزم با اسلام افزودند: آخرین نمونه این دشمنی خبیثانه، دشنام به چهره نورانی پیامبر اعظم به زبان کاریکاتور، و حمایت رییسجمهور فرانسه از این اقدام زشت بود که بار دیگر نشان داد پشت سر اینگونه مسائل دستهای پنهانی وجود دارد. ایشان افزودند: میگویند یک آدم کشته شده است، خوب برای او ابراز تأسف و محبت کنید؛ چرا صریحاً از آن کاریکاتور خبیثانه حمایت میکنید؟ حمایت تلخ و زشت دولت فرانسه و برخی کشورهای دیگر نشان میدهد پشت این کارهای موهن، مانند برهههای قبل یک تشکیلات و برنامه ریزی وجود دارد. رهبر انقلاب اعتراض و خشم سراسری امت اسلامی در قبال توهین به ساحت نورانی پیامبر اسلام را نشاندهنده زنده بودن امت اسلامی برشمردند و افزودند: البته بر خلاف غالب دولتها، برخی دولتمردان جهان اسلام، باز هم حقارت خود را نشان دادند و به این کار زشت اعتراضی نکردند.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به اقدام دولت فرانسه در ربط دادن حمایت از این کاریکاتور اهانتآمیز به آزادی بیان و حقوق بشر افزودند: دولتی این ادعا را میکند که خشنترین و وحشیترین تروریستهای جهان را که دستشان به خون هزاران نفر از مردم و دهها تن از مقامات ایرانی آلوده است در کشور خود جا داده، در طول جنگ تحمیلی بیشترین حمایتها را از گرگ خونخواری مثل صدام به عمل آورده و در شنبههای اعتراض، مردم کشور خود را سرکوب میکند و همزمان دم از آزادی و حقوق بشر میزند. رهبر انقلاب دفاع رئیس جمهور و دولت فرانسه از وحشیگری فرهنگی و عمل جنایتکارانه آن کاریکاتوریست، و دفاع آن کشور از منافقین و صدام را دو روی یک سکه دانستند و افزودند: ماجرای اخیر که در سالهای قبل نیز در قالب اهانت به قرآن و پیامبر عزیزاسلام در آمریکا و کشورهای اروپایی تکرار شد، نشاندهنده ذات ظلمانی و وحشی تمدن غرب است.

ایشان تأکید کردند: البته همچنانکه رجالههای مکه و طائف در صدر اسلام نتوانستند نام مقدس پیامبر را پنهان کنند، امروز نیز این تلاشهای شوم راه به جایی نمیبرد و نمیتواند بر شرافت، جلالت و عظمت خاتمالمرسلین هیچ خدشهای وارد کند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان در تبیین اهمیت درکنشده هفته وحدت، حوادث خونین برخی کشورهای اسلامی نظیر سوریه، عراق، لیبی، یمن و افغانستان را یادآوری کردند و افزودند: آن زمان که امام راحل عظیمالشأن ایام میلاد پیامبر خاتم را هفته وحدت اعلام کرد، خیلیها عمق و اهمیت این اقدام را درک نکردند اما امروز روشن شده که وحدت جهان اسلام چقدر گرانقیمت است و اگر محقق شده بود، میتوانست مانع وقوع بسیاری از اختلافات و جنگهای خونین در منطقه شود.

ایشان در همین زمینه، اقدام خبیثانه برخی کشورها را در عادیسازی رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی بهشدت مورد انتقاد قرار دادند و افزودند: این افراد فاسد از کار ذلیلانه خود ابراز خرسندی و به آن افتخار هم میکنند اما بدانند که کوچکتر از آن هستند که به مسئله فلسطین پایان دهند و بدون تردید رژیم غاصب، قاتل و جنایتکار از بین میرود و فلسطین از آن فلسطینیان میشود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: متأسفانه آن روز، اهمیت ابتکار امام بزرگوار یعنی «اتحاد مذاهب اسلامی در جهتگیریهای کلی» بهدرستی درک نشد اما دشمن با فهم خطر این سیاست در کم کردن نفوذش، برنامههای عملیاتی برای مقابله با آن طراحی و اجرا کرد. ایشان، «راهاندازی مراکز تولید اندیشههای ضدتقریبی»، «ایجاد گروههای تکفیری مثل داعش» و «به جان هم انداختن افراد غافل» را از جمله برنامههای عملیاتی دشمن برای خنثی کردن وحدت دانستند و افزودند: البته گناه برخی از دولتهای منطقه و رؤسای آنها که از گروههای تروریستی پشتیبانی مالی و تسلیحاتی کردند، از افرادی که با تعصب و جهالت به این گروهها پیوستند بیشتر است و در این قضیه جرم اصلی را آمریکاییها و سعودیها مرتکب شدند. حضرت آیتالله خامنهای، جرم دیگر آمریکاییها را لشکرکشی به کشورهای مسلمان مانند افغانستان و سوریه خواندند و گفتند: در عراق جوانان با غیرت اجازه نفوذ به آمریکاییها نخواهند داد چرا که نتیجه حضور آمریکا در هر نقطه از جهان چیزی جز ایجاد ناامنی، تخریب، جنگ داخلی و مشغولسازی دولتها نبوده است.

ایشان علاج حوادث تلخ جهان اسلام همچون «جنگ پنج ساله در یمن و بمباران قساوتآمیز مردم بهدست سعودیها» و یا « دهنکجی چند دولت ذلیل به امت اسلامی با نادیدهانگاری مسئله فلسطین» را در گروی اتحاد مسلمانان دانستند و تأکید کردند: گرفتاریها و مشکلات دولتها و ملتهای اسلامی از کشمیر تا لیبی به برکت وحدت امت اسلامی برطرف خواهد شد.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به ۱۳ آبان و سالگرد اقدام دانشجویان خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۳۵۸ گفتند: این روز مظهر استکبارستیزی ملت ایران و آن کار دانشجویان، اقدامی نمادین و بجا در مبارزه با استکبار بود. ایشان رژیم استکباری آمریکا را جامع صفات زشت مانند جنگافروزی، تروریست و تروریستپروری، مداخلهگری، فساد و انحصارطلبی دانستند و افزودند: اقدام دانشجویان در مقابله با چنین پدیده ای، عین عقلانیت بود و تسلیمشدن و زیر بار زور رفتن ضد عقلانیت است.

رهبر انقلاب اسلامی حرکت انقلابی دانشجویان در ۱۳ آبان را حرکتی دفاعی و کاملاً عقلانی خواندند و گفتند: ما شروعکننده اقدام در مقابل آمریکاییها نبودیم بلکه بعد از پیروزی انقلاب، آنها بودند که با صدور قطعنامه در کنگره، راهاندازی گروههای تروریستی، طراحی و حمایت از کودتا و تمهیدات گسترده جاسوسی در سفارت خود، دشمنی با ملت ایران را شروع کردند.

حضرت آیتالله خامنهای افزودند: برخی تصور میکنند که اگر دولتی تسلیم خواستهها و سیاستهای آمریکا شود، سود و بهره خواهد برد درحالیکه دولتهای تسلیم در برابرزورگوییهای آمریکا، بیشترین ضربه را خوردهاند و گرفتاریهای آنها بیشتر شده است. ایشان با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حسابشده و مشخص است و با رفتوآمد اشخاص تغییر پیدا نمیکند، خاطر نشان کردند: ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تاثیری نخواهد داشت.

رهبر انقلاب اوضاع رژیم آمریکا را تماشایی خواندند و افزودند: رییسجمهوری که اکنون بر سر کار است و قرار است انتخابات را برگزار کند می گوید این، متقلبانه ترین انتخابات آمریکا است و رقیب او هم می گوید، ترامپ قصد تقلب وسیع دارد.

حضرت آیتالله خامنهای این وضع را نمونهای از چهره کریه لیبرال دموکراسی دانستند و گفتند: جدای از اینکه چه کسی در آمریکا بر سر کار بیاید، اوضاع کنونی نشانگر انحطاط شدید مدنی، سیاسی و اخلاقی در آمریکا است و این، موضوعی است که صاحبان فکر و اندیشه در آمریکا به آن اذعان می کنند.

ایشان سرانجام چنین نظام سیاسی را اضمحلال و انهدام خواندند و تأکید کردند: البته اگر برخی بر سر کار بیایند این انهدام زودتر انجام خواهد شد و اگر برخی دیگر به قدرت برسند ممکن است قدری به تاخیر بیفتد اما سرنوشت محتوم، نابودی است.

رهبر انقلاب اسلامی علت اصلی دشمنی آمریکا با نظام اسلامی ایران را زیر بار سیاستهای ظالمانه نرفتن و به رسمیت نشناختن سلطه آنها دانستند و تأکید کردند: این دشمنی ادامه خواهد داشت و تنها راه برطرف کردن آن، این است که طرف مقابل از این تصور که بتواند به ملت و دولت ایران ضربه اساسی وارد کند، مأیوس شود. حضرت آیتالله خامنهای، مایوس شدن دشمن را منوط به قویشدن و تقویت ابزارهای قدرت واقعی دانستند و گفتند: البته ملت ایران واقعاً و انصافاً در برابر فشارها و مشکلات خوب ایستادگی کردند اما برای قوی شدن، مسئولان باید در سه بخشِ اقتصاد، امنیت و فرهنگ، تحرک بیشتر و جدیتری داشته باشند.

ایشان درخصوص مقوله اقتصاد خاطر نشان کردند: در زمینه اقتصاد به هیچوجه نباید نگاه به بیرون باشد البته این به معنای ارتباط نداشتن با خارج نیست بلکه ارتباط باید باشد ولی بهدنبال علاج مشکلات در داخل باشیم و یکی از راهحلهای اصلی هم افزایش تولید است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در زمینه اقتصاد باید یک تلاش برنامهریزیشده و سازمانیافته انجام گیرد.

حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگیها هستند، گفتند: بسیاری از گرانیهای اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاههای مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را برغم موجود بودن جنس و کالا، گرانیهای بی مبنا و بیدلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاهها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مقوله امنیت گفتند: برای تأمین امنیت خارجی و طمع نکردن دشمنان، باید ابزارهای دفاعی همچون موشک، پهپاد و هواپیما همچنان تقویت شوند و برای تأمین امنیت داخلی نیز دستگاههای مربوطه مراقب مسئله نفوذ باشند. حضرت آیتالله خامنهای در خصوص فرهنگ نیز مسئولان فرهنگی را به تلاش هوشمندانه فراخواندند.

ایشان در بخش پایانی سخنانشان، به جنگ اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این موضوع حادثهای تلخ و تهدیدکننده امنیت منطقه است، گفتند: این درگیری نظامی باید هرچه زودتر تمام شود؛ البته همه سرزمینهای جمهوری آذربایجان که بهوسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد.

حضرت آیتالله خامنهای لزوم حفظ امنیت ارامنه در این سرزمینها و رعایت مرزهای بینالمللی از جانب دو طرف را نیز مورد تأکید قرار دادند و افزودند: تروریستهایی که براساس گزارشهای قابل اطمینان وارد منطقه شدهاند، نباید به هیچوجه نزدیک مرز ایران شوند و اگر آنها نزدیک مرز شوند، قطعاً برخورد قاطع خواهد شد.