چشم جهان به آمریکا

سرانجام روز موعود فرا رسید و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برگزار شد؛ انتخاباتی حساس که توجه جهان را به خود جلب کرده است. رقابت نفسگیر دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات پس از ماه‌ها حالا به راند آخر رسیده‌ است. روزگذشته دو محله در ایالت نیوهمپشایر آمریکا مجموعا با جمعیت ۲۶ نفر اولین نتایج آرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیمه شب سه‌شنبه اعلام کردند و براساس آن جو بایدن، اولین پیروزی در روز انتخابات را از آن خود کرده و دومین پیروزی به ترامپ رسیده است.محله «دکسویل نوچ» در ایالت نیوهمپشایر دقایق اولیه بامداد سه‌شنبه به وقت آمریکا نتایج نهایی رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری را در آنجا اعلام کرد و براساس آن، تمامی پنج رای به جو بایدن دموکرات رسید. این منطقه در نزدیکی مرز کانادا، اولین منطقه‌ای در آمریکاست که طی ۶۰ سال گذشته نتایج انتخابات را اعلام می‌کند. هیلاری کلینتون هم در انتخابات ۲۰۱۶ در آنجا به پیروزی رسید. در همین حال، ۱۲ مایل دورتر در «میلسفیلد» نیوهمپشایر، صندوق‌های رای باز شد. براساس آن، ترامپ در آنجا با ۱۶ رای به پیروزی رسید و بایدن پنج رای به دست آورد.
>بایدن همچنان پیشتاز در نظرسنجی ها
پیروزی بایدن در گام نخست شمارش آرا در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها همچنان از پیشتازی بایدن نسبت دونالد ترامپ در این دوره از رقابت‌ها حکایت دارد.
انتخابات امسال آمریکا در سایه شیوع گسترده بیماری کرونا و دوقطبی شدن جامعه، شکل دیگری به خود گرفت و شهروندان واجد شرایط آمریکا به صورت حضوری و پستی رای خود را به صندوق‌ها ریختند که بنابر آمار منتشر شده، تاکنون ۹۸ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۸۰ نفر محاسبه شده است. این رقم، بیش از دوسوم کل آرای ماخوذه در انتخابات چهار سال پیش است. با این وجود، حتی روز دوشنبه هم در برخی ایالت‌ها رای‌گیری پیش از موعد ادامه داشت.


بر اساس اعلام تارنمای "پروژه انتخابات"، تا لحظه تنظیم این خبر ۳۵ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۳۰ نفر به صورت حضوری و ۶۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۷۵۰ نفر به صورت پستی رای داده‌اند و هنوز ۲۹ میلیون و ۵۸هزار و ۶۷۴ نفر هم آرای خود را باز نگردانده‌اند. با این حال، ۲ نامزد اصلی این رقابت یعنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا و جو بایدن معاون اول رئیس جمهوری سابق این کشور، شامگاه دوشنبه آخرین تلاش و گردهمایی‌های انتخاباتی خود را در ایالت‌های مختلف این کشور به همراه معاونان انتخاباتی خود برگزار کردند.
تمرکز بایدن بر بازگرداندن آرای سیاهپوستان و لاتین‌تبارها بود، هرچند که ترامپ هم از این استراتژی غافل نبود چرا که بر اساس شواهد قبلی، این دسته از رای‌دهندگان ترجیح می‌دهند به صورت حضوری آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند. برخی از ایالت‌ها همچون تگزاس و هاوایی، بیش از ۹۰ درصد آرای این ایالت‌ها در سال ۲۰۱۶ را به صندوق ریخته‌اند.
در ایالت‌هایی که ثبت نام رای‌دهندگان بر اساس حزبی انجام می‌شود، از مجموع آرای ماخوذه تا لحظه تنظیم ۴۵ درصد متعلق به دموکرات‌ها و ۳۰ درصد متعلق به جمهوریخواهان بوده و ۲۴ درصد هم به کسانی تعلق گرفته است که خود را در هیچ حزبی تقسیم‌بندی نکرده‌اند. با نگاهی به این آمار شاید بتوان گفت که اکثر جمهوریخواهان با توجه به اینکه دونالد ترامپ، مشروعیت آرای پستی را زیر سوال برده است، ترجیح داده‌اند به صورت حضوری و در روز انتخابات، آرای خود را به صندوق‌ها بریزند که ممکن است در رده‌بندی آرا، تغییر قابل ملاحظه‌ای ایجاد کند. مسئله آرای پستی تاکنون محل دعوای حقوقی کازار انتخاباتی این دو رقیب بوده است که در برخی موارد جمهوریخواهان موفق به محدود ساختن زمان تحویل و شمارش آرای پستی شده‌اند و در پاره‌ای موارد همچون پنسیلوانیا و تگزاس نتوانستند بخش قابل توجهی از آرا که به نظر می‌رسد بیشتر به دموکرات‌ها تعلق دارد را حذف کنند.
سایت انتخابات آمریکا تعداد واجدان شرایط برای رای دادن را نزدیک به ۲۴۰ میلیون آمریکایی بالای ۱۸ سال معرفی می‌کند اما سوابق نشان داده است که همواره کمتر از این تعداد و در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مشارکت داشته‌اند.
>اعلام زودهنگام نتیجه آرا در فلوریدا
فلوریدایی‌ها از هفته‌ها پیش رای دادن پستی را شروع کرده‌اند و
رای دادن حضوری زودهنگام نیز از دوشنبه هفته پیش آغاز شده است. این ایالت برگه‌های رای را در زمان دریافت بررسی می‌کند و گرایش حزبی رای‌دهندگان را اعلام می‌کند، برای همین ستاد‌ها و تحلیلگران سیاسی اطلاعات زودهنگامی راجع به چگونگی پیشرفت رقابت دارند.
حداقل تا روز دوشنبه نشانه‌های خوبی برای دموکرات‌ها دیده می‌شد. تا روز دوشنبه، میزان آرای ماخوذه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ۸۶ درصد کل آرای زودهنگام سال ۲۰۱۶ رسیده بود. رای پستی کسانی که به عنوان دموکرات ثبت شده‌اند ۵۹۶ هزار عدد بیشتر از جمهوری‌خواه‌ها بوده است، و جمهوری‌خواه‌ها نیز در آراء زودهنگام حضوری برتری ۲۳۰ هزار عددی دارند - یعنی بایدن تا به اینجا ۳۶۶ هزار رای جلو است.ستاد انتخاباتی ترامپ می‌گوید یکی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواه‌ها شاید در بین کسانی که می‌خواهند در روز انتخابات حضوری رای دهند با اختلاف زیاد پیشتاز باشند که شاید برای خنثی کردن برتری فعلی دموکرات‌ها کافی باشد. دلیلش هم تا حدی ابراز تردید ترامپ نسبت به امنیت و اعتبار آراء پستی است. اما به گفته اوان راث اسمیت، نظرسنج و مشاور ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها، خطر این استراتژی این است که اندازه چنین "موج قرمز" دیرهنگامی باید بی‌سابقه باشد.به گفته او «جایی برای اشتباه ندارید. اخبار بدی که باعث شود مردم در خانه بمانند برای ترامپ گران تمام خواهد شد. اگر شیوع ویروس کرونا ناگهان زیاد شود و مردم از ترس پای صندوق نروند برای او بد می‌شود. ترجیح می‌دهید روی کسانی که قصد دارند رای بدهند حساب کنید، یا روی کسانی که تا امروز رای داده‌اند؟».
اما در روز رای‌گیری، مسائلی باعث نگرانی هر دو اردوگاه شده است. مشارکت دموکرات‌ها در میامی، مخصوصا بین لاتین‌تبارها، کمتر از حد انتظار بوده است؛ و برای جمهوری‌خواه‌ها، اختلاف رای در محله‌های بازنشسته‌نشین مرکز ایالت که از قدیم به محافظه‌کار‌ها گرایش داشته‌اند دارد وارد محدوده خطرناک می‌شود و اگر اسناد شهودی و آماری رای دادن جمهوری‌خواه‌های مسن به بایدن از روی نگرانی بابت همه‌گیری ویروس کرونا صحت داشته باشد، شاید برای ترامپ فاجعه‌بار باشد. اسمیت می‌گوید «او نمی‌تواند در فلوریدا، یا حتی ایالت‌های محل رقابت غرب میانه، که جمعیت مسن زیاد دارند از این اتفاق جان سالم به در ببرد.»
اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد، یا تعداد آراء به طرز عجیبی نزدیک نباشد، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها در شب انتخابات خیلی نباید منتظر اعلام نظر فلوریدا باقی بمانند. نتایج آراء انتخابات زودهنگام این ایالت بلافاصله بعد از پایان زمان رای‌گیری اعلام می‌شود و تنها باید آراء ماخوذه در روز انتخابات را شمرد. اگر پیشتازی دموکرات‌ها ادامه پیدا کند، پرسش این خواهد بود که آیا جمهوری‌خواه‌ها رای نشمرده کافی دارند یا خیر. اگر عملکرد دموکرات‌ها بدتر از انتظار باشد، صرفا باید منتظر ماند تا ترامپ آهسته آهسته پیش بیفتد. در حالی که ایالت‌های دیگر شبی طولانی را انتظار می‌کشند، به نظر می‌رسد که عادت تاریخی فلوریدا به شکستن قلب‌ها و برانگیختن احساسات در شب انتخابات قرار است ادامه پیدا کند.
>چطور بفهمیم چه کسی برنده خواهد شد؟
با توجه به موج عظیم آرای پستی در این دوره از انتخابات، به سختی می‌توان تشخیص داد در مراحل اولیه شمارش آرا چه کسی پیشتاز خواهد بود. هر ایالت در رابطه با زمان و نحوه شمارش رای‌های پستی قوانین خاص خودش را دارد، به همین دلیل احتمالا نتایج آرای آن‌ها با فاصله بسیار زیاد از هم اعلام خواهد شد. در برخی ایالت‌ها از جمله فلوریدا و آریزونا، روند شمارش آرا از چند هفته قبل از روز انتخابات شروع می‌شود. سایر ایالات نظیر ویسکانسین و پنسیلوانیا تا روز انتخابات دست به آرا نمی‌زنند و این یعنی روند شمارش آرا در آن‌ها احتمالا کندتر خواهد بود.علاوه بر این، مهلت‌ پذیرش آرای پستی در ایالت‌های مختلف با هم فرق دارد. در بعضی ایالت‌ها مثل جورجیا تنها آرایی شمرده می‌شوند که روز سوم نوامبر یا پیش از آن دریافت شده باشند. اما در ایالتی مثل اوهایو، رای‌هایی که دیرتر دریافت شده را هم می‌شمارند، فقط باید قبل از روز انتخابات پست شده باشند.
در دوره‌های پیشین انتخابات چنین مشکلی وجود نداشت. فقط کافی بود تا ساعت ۱۱ شب به وقت شرق آمریکا ( ۴ بامداد به وقت گرینویچ) که رای‌گیری در ساحل غربی به پایان می‌رسد، منتظر بمانید. در ۲۰۰۸،‌ نتایج دقیقا در همین ساعت اعلام شد و در ۲۰۱۲تنها ۱۵ دقیقه تاخیر داشت. در انتخابات قبلی اعلام نتیجه نهایی انتخابات تا ساعت ۱:۳۵ بامداد به وقت شرق آمریکا (۶:۳۵ به وقت گرینویچ) که پیروزی دونالد ترامپ از هیلاری کلینتون در ایالت پنسیلوانیا قطعی شد، به طول انجامید.
>برخی جزئیات کلیدی درباره انتخابات آمریکا
در آمریکا برای این که رئیس جمهور شوید، نیازی نیست رای عموم مردم را بدست آوردید. نامزدها در عوض به دنبال کسب اکثریت آرای کالج‌ انتخاباتی هستند. در انتخابات ۲۰۲۰ تعداد آمریکایی‌های که از طریق پست رای می‌دهند، میلیون‌ها نفر نسبت به دوره‌های قبل بیشتر است. شمارش آرای پستی احتمالا زمان بیشتری می‌برد و برخی ایالت‌ها تا پیش از روز رای‌گیری شروع به شمردن آراء نمی‌کنند بنابراین به احتمال زیاد اعلام نتایج در برخی مناطق با تاخیر همراه خواهد بود. به دلیل این موج بی‌سابقه آرای پستی، ممکن است نامزدی که در ابتدا پیشتاز است، بعد از محاسبه تمامی آرای از رقیب خود عقب بیفتد. بنابراین حواستان به اعداد و ارقام باشد.
>برخی واژه‌های کلیدی درباره انتخابات آمریکا
ایالات تعیین‌کننده: به ایالاتی نظیر اوهایو و میزوری گفته می‌شود که رای‌دهندگان ثابت کرده‌اند معیاری قابل اعتماد برای پیش‌بینی نتیجه آراء در سراسر کشور هستند. معمولا هر نامزدی که در این ایالت‌ها اکثریت آراء را بیاورد، پیروز نهایی انتخابات خواهد شد.
کالج انتخاباتی: هر ایالت تعدادی «رای‌دهنده» دارد که تعداد آن‌ها به جمعیت آن ایالت وابسته است. در بیشتر موارد، وقتی نامزدی در یک ایالت بیشترین رای عمومی را می‌آورد، اکثریت آرای کالج انتخاباتی را هم کسب خواهد کرد. این رای‌دهندگان در نهایت رئیس‌جمهور و معاونش را انتخاب می‌کنند. از آنجایی که کالج انتخاباتی ۵۳۸ کرسی دارد، نامزدهای ریاست‌جمهوری برای پیروزی به ۲۷۰ رای نیاز دارند.
ایالات چرخشی یا ایالات میدان جنگ: این ایالات گرایش حزبی مشخصی ندارند و به همین دلیل هم نامزد دموکرات و هم کاندیدای جمهوری‌خواه در آن‌ها شانس پیروزی دارند.
>برنده قطعی چگونه در ایالت‌ها اعلام می‌شود؟
بعد از پایان کار مراکز اخذ رای، رسانه‌های عمده آمریکایی با استفاده از مدل‌های انتخاباتی تخمین می‌زنند چه کسی در تمامی رقابت‌ها برنده خواهد شد. این مدل‌ها بر اساس طیف گسترده‌ای از داده‌ها از جمله نتیجه نظر‌پرسی رای‌دهندگان موقع خروج از مراکز رای و آرای واقعی شمرده شده توسط مقامات محلی که در یک پایگاه اطلاعاتی قرار می‌گیرند،‌ ترسیم می‌شوند.رسانه‌ها زمانی نتیجه نهایی در یک ایالت را اعلام می‌کنند که نتیجه‌گیری کنند یکی از نامزدها به شکل قطعی پیشتاز است. اوضاع برای رقابت‌های محلی و ایالتی هم به یک شکل است. البته این هنوز یک پیش‌بینی به حساب می‌آید و نتیجه قطعی شمارش آرا نیست. حتی وقتی یک نامزد برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌شود هم ممکن است نتیجه قطعی شمارش آرا مشخص نباشد. محاسبه تمای آرا هفته‌ها طول می‌کشد. این مسئله همیشه وجود داشته اما این بار به دلیل آرای پستی احتمال
رخ دادنش بیشتر هم هست.
>اگر برنده قطعی وجود نداشته باشد، چی می‌شود؟
اگر نتیجه قطعی انتخابات روز ۳ نوامبر مشخص نشود باید روزها یا هفته‌ها صبر کرد تا شمارش آرا به پایان برسد. این کاملا طبیعی است که شمارش آرا در شب انتخابات به پایان نرسد، البته امسال احتمالا بیشتر هم طول خواهد کشید. علاوه بر این، احتمال بروز درگیری‌های حقوقی که به عدم قطعیت دامن می‌زنند هم وجود دارد و ممکن است پای دادگاه‌ها به میان کشیده شود.در همین رابطه خبرگزاری آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد با توجه به دشواری‌ها در شمارش آرای پستی, نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تا پیش از روز پنج‌شنبه مشخص نخواهد شد. با این حال به نوشته آکسیوس، دونالد ترامپ به نزدیگان خود گفته به محض اینکه مشخص شود، در انتخابات پیشتاز است، اعلام پیروزی
خواهد کرد.
منابع: ایسنا- ایرنا - فرارو