ماجرای آگهی کفش‌های جلوباز، از شایعه تا واقعیت

اما اصل ماجرا چيست؟‌
طبق بررسي‌هاي خبرنگار «آرمان ملي»، آگهي‌هايي که در سايت ديوار و ديگر پلتفرم‌هاي اينترنتي منتشر مي‌شود توسط دو گروه نظارت انساني و تيم ربات مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيرد و در هر 24 ساعت دستورات جديد به آنها داده مي‌شود. در اين بين برخي از کدگذاري‌ها بر روي اجناس انجام مي‌شود که به گفته پليس فتا، بسيار محدود است و به شکل باند يا شبکه گسترده نيست. همان‌طور که سرهنگ رامين پاشايي، رئيس پليس فتا به «آرمان ملي» مي‌گويد: ما آگهي‌هاي سايت‌هاي خريد و فروش کالا را به‌صورت رسمي و مستمر در پلتفرم‌ها مورد بررسي قرار مي‌دهيم و تاکنون به هيچ‌شبکه يا باندي که در اين رابطه وجود داشته باشد، برنخورديم. برخي مواقع يک موضوعي در سطح جامعه شايعه مي‌شود، ولي بايد صحت و سقم آن از سوي نهاد رسمي نيز تاييد گردد. ما منکر اين موضوع نيستيم که اين نوع اتفاق‌ها در سايت‌هايي نظير ديوار رخ مي‌دهد، ولي بسيار محدود و انگشت‌شمار است و اصلا به‌صورت سازماندهي شده نيست. پلتفرم‌ها در يک بستر ناشناخته فعاليت مي‌کنند و برخي از افراد سودجو قصد دارند از اين بستر سوءاستفاده کنند. رئيس پليس فتا به موارد مشابهي که رخ داده اشاره مي‌کند و مي‌‌افزايد: «فروش پرندگان شکاري در کشور ما ممنوع است و برخي از افراد تصوير يک کبوتر را در آگهي‌شان قرار مي‌دهند و در قسمت توضيحات قيد مي‌کنند که يک پرنده شکاري نيز داريم که آن را به بالاترين قيمت پيشنهاد شده مي‌فروشيم. از اينگونه مسائل زياد وجود دارد، چندي پيش نيز در يک سايت آگهي را ديديم مربوط به فروش سرکه، آب انگور و آبليمو بود اما زماني‌که بررسي انجام شد، متوجه شديم فروش مشروبات الکلي بوده است، اما در حوزه تن فروشي به هيچ‌چيزي نرسيديم و خبر در حد شايعه مجازي است.»
اعتراض به حذف آگهي‌هاي ديوار
پس از انتشار گزارش در رابطه با رابطه کفش‌هاي جلو باز با فحشا، عده زيادي از آگهي‌ها از سايت ديوار حذف شدند. تعدادي از آنها که کسب و کار يا خدماتشان را در اين سايت معرفي مي‌کردند و مبالغي از 10 تا 25‌هزار تومان به سايت پرداخت مي‌کردند، اعتراض داشتند که چرا اين آگهي‌ها حذف شده است. سجاد که يکي از اين افراد بود مي‌گويد:«آگهي ما که مربوط به کد رهگيري املاک بود از سايت ديوار حذف شد. مردم براي نيازهاي خود از قبيل خريد و فروش آپارتمان، ثبت سند خودرو، وام وديعه مسکن که توسط خود بانک‌ها از آنها درخواست مي‌شود که قراردادهاي کدرهگيري‌دار ارائه دهند، به اين قبيل خدمات نياز دارند که متاسفانه توسط سايت ديوار پاک شده است. براي هر آگهي از 15 تا 25‌هزار تومان پول داديم ولي حالا اين آگهي حذف شده است». طبق بررسي‌ها ظاهرا ديوار اين آگهي‌ها را به‌صورت موقت حذف کرده تا با پالايش آنها، بتواند مجددا آگهي‌هاي «ناسالم» را حذف نمايد. سرهنگ رامين پاشايي در رابطه با حذف آگهي‌ها از روي سايت ديوار نيز خاطر نشان مي‌کند: ما به سايت ديوار تذکر داديم و اگر ارتکاب به جرمي رخ داده باشد، آگهي را حذف کنند، اما حذف آگهي‌ها در سايت ديوار موقتي است تا بررسي بيشتري روي آنها صورت بگيرد. فعلا در اين موضوع امنيت رواني جامعه اهميت بيشتري از حذف چند آگهي دارد و بايد مسئولان سايت بررسي دقيق‌تري بر روي اين آگهي‌ها انجام دهند. اگر مردم نيز آگهي‌هايي در اين حوزه ديدند حتما به ما اطلاع دهند. مسئولان سايت موظف هستند که آگهي را حذف نمايند، اما اينکه به‌صورت سازمان يافته با باندي در اين رابطه فعاليت داشته باشد، ما اين موضوع را تاييد نمي‌کنيم.


حذف آگهي‌ها از روي ديوار
يکي ديگر از اخباري که در رابطه با آگهي‌هاي ديوار سر و صداي زيادي به پا کرده، در ارتباط با فروش برخي از کالاها و خدمات است، که بيشتر شبيه شوخي هستند تا واقعيت. مثل آگهي فروش گردنبند مسروقه علي دايي يا آگهي فروش ناو هواپيما‌بر لينکلن و فردي که براي کتک‌خوردن در ديوار آگهي داده بود. اما وقتي آگهي‌هاي ديوار را بررسي کرديم، اين آگهي‌ها با وجود اينکه در فضاي مجازي به شکل وسيعي منتشر شده، اما در سايت ديوار قرار نگرفته بودند. به اعتقاد برخي از مسئولان سايت‌هاي فروش کالا، اين آگهي‌ها يا فتوشاپ‌ هستند يا قبل از اينکه تاييد شوند، در مرحله پيش نمايش عکسي از آنها گرفته مي‌شود و در شبکه‌هاي مجازي منتشر مي‌شند. طبق اعلام مسئولان سايت ديوار، هيچوقت آگهي فروش گردنبند مسروقه علي دايي در سايت منتشر نشده است و در مرحله بازبيني حذف شده است.
مشکل سيم‌کارت‌هاي بدون نام
زماني‌که همه اين موضوعات را مرور مي‌کنيم، به يک پاسخ و ريشه مشترک در بسياري از وقوع جرم‌ها در کشور مي‌رسيم و آن ارائه سيم‌کارت‌هاي بدون هويت است. طبق اعلام پليس و نهادهاي مسئول، بيشتر اين سيم‌کارت‌ها متعلق به اپراتور ايرانسل است. اين سيم‌کارت‌ها سبب شده که افراد بدون اينکه هويتشان معلوم شود، براي ديگران مزاحمت ايجاد نمايند يا در سايت‌ها و پلتفرم‌هاي اينترنتي که نياز به تاييد سيم کارت‌شان را دارند، آگهي‌هاي مشکوک را منتشر نمايند و اين موضوع دست نهادهاي مربوطه را مي‌بندد و هيچ‌راه پيگيري ندارد. در کشور ما ميليون‌ها سيم کارت تاييد نشده و بدون هويت وجود دارد که اپراتورها هنوز اقدام به ابطال آن نکرده‌اند.