تروريسم كور رنگ و نژاد و مذهب نمي‌شناسد

شهاب  شهسواري
 
در روزهايي كه افكار عمومي در جهان نگران گسترش ويروس كرونا از يك سو و نتيجه انتخابات امريكا از سوي ديگر است، موج تازه‌اي از حملات تروريست‌هاي افراطي، وابسته به تفكرات افراط‌گراي سلفي سراسر جهان را هدف قرار داده است.  از كابل در قلب آسيا تا وين در قلب اروپا، تروريست‌هاي دست‌پرورده مدرسه‌هاي مذهبي عربستان و هم‌پيمانان واشنگتن در سراسر جهان، ده‌ها انسان بي‌گناه را به خاك و خون كشيدند.  تروريست‌هاي افراطي كه در طول يك هفته گذشته در نيس فرانسه و نيجريه اقدام به كشتار كرده‌ بودند، روز دوشنبه وين، پايتخت اتريش و كابل پايتخت افغانستان را به خاك و خون كشيدند. در وين يك فرد مسلح با آتش گشودن به روي عابران جان دو مرد و دو زن را گرفت و ۱۷ نفر ديگر را مجروح كرد.  به گفته مقام‌هاي اتريشي حال ۷ نفر از مجروحان به ‌شدت وخيم است و احتمال افزايش تلفات اين حمله تروريستي وجود دارد.  در افغانستان دو فرد مسلح با هجوم به محوطه دانشگاه كابل و تيراندازي به سمت دانشجويان دستكم ۲۲ نفر را به شهادت رساندند.  هر دوي اين حملات به داعش نسبت داده‌ شده است، هر چند برخي مقام‌هاي افغانستان گروه شبه‌نظامي طالبان را عامل حمله دانشگاه كابل معرفي مي‌كنند.  در كابل، براي دومين بار در ۱۰ روز گذشته بار ديگر يك مركز آموزشي هدف حمله تروريست‌هاي داعش قرار گرفت.  صبح روز دوشنبه، دو تروريست مسلح به دانشگاه كابل حمله بردند.  بر اثر اين حمله دستكم ۲۲ شهروند افغانستان كه غالب آنها دانشجو هستند به شهادت رسيدند و 40 تن ديگر هم مجروح شدند.  اين دو تروريست، همزمان با افتتاحيه نمايشگاه كتاب مشترك ايران و افغانستان در دانشگاه كابل از در شمالي دانشگاه وارد شدند و بلافاصله تيراندازي به سمت حراست دانشگاه و دانشجويان را آغاز كردند. اين دو فرد مهاجم با استفاده از اسلحه كلاشينكف و نارنجك‌هاي دستي به سمت دانشجويان حمله بردند و تا رسيدن نيروهاي امنيتي و پليس به محوطه دانشگاه، ده‌ها دانشجو را به خاك و خون كشيدند. به‌رغم اينكه حمله تروريستي در دانشگاه كابل همزمان با يك نمايشگاه كتاب مشترك ايران و افغانستان انجام شد، اما به گزارش شفقنا به نقل از سخنگوي وزارت امور خارجه، هيچ فرد ايراني در اين حمله آسيب نديده است.  ساعتي قبل از آغاز اين حمله سفير ايران و وزير فرهنگ افغانستان براي افتتاح اين نمايشگاه در محوطه دانشگاه كابل حاضر شده‌ بودند. به گزارش رسانه‌هاي افغانستان اين دو مهاجم دست‌كم تا ساعت ۵ بعد از ظهر به مدت ۶ ساعت در مقابل نيروهاي امنيتي مقاومت كردند تا عاقبت با از پاي در آمدن اين دو تروريست حمله به دانشگاه كابل با ۲۲ كشته و ۴۰ زخمي پايان يافت. عصر روز سه‌شنبه خبرگزاري رويترز به نقل از منابع آگاه در دولت افغانستان از افزايش تعداد قربانيان و رسيدن آن به عدد ۳۳ نفر خبر داد. ۱۰ روز پيش هم يك بمب‌گذار انتحاري با منفجر كردن خود در نزديك ورودي موسسه آموزشي كوثر دانش در محله شيعه‌نشين شهر كابل، باعث شهادت ۲۴ شهروند غيرنظامي افغان و مجروح شدن نزديك به ۶۰ نفر شد. بر اساس اعلام رياست‌جمهوري افغانستان، روز سه‌شنبه در كابل عزاي عمومي اعلام شد.
معاون غني: كار طالبان است


امرالله صالح، معاون اول رييس‌جمهور افغانستان روز سه‌شنبه با جعلي خواندن اعلاميه منتسب به داعش در مورد مسووليت حمله به دانشگاه كابل گفت: «عكس مهاجماني كه روي اعلاميه جعلي داعش قرار دارد با مهاجمان نابود شده مطابقت ندارد. جنگ‌افزارهاي باقيمانده از مهاجمان  با آنچه در عكس‌هاي اعلاميه جعلي داعش آمده است، مطابقت ندارد.» او در پستي كه بعد از جلسه با مقام‌هاي امنيتي در شبكه اجتماعي فيس‌بوك قرار داد، مدعي شد از كيف همراه يكي از مهاجمان پرچم طالبان كشف شده و همچنين مهاجمان همانند ديگر حملات طالبان بعد از هجوم روي ديوار عبارت «زنده‌باد طالبان» نوشته‌اند.  به گفته امرالله صالح، عمليات اخير دقيقا مشابه عمليات گروهي با عنوان «فاتح زواك» است كه از سوي طالبان در ولايت «خوست» افغانستان ايجاد شده است. صالح گفته است: «براي اينكه ثابت كنيم اين جنايت توسط طالب‌ها صورت گرفته است ده‌ها سند سخت و نرم در اختيار داريم. اما براي منتسب كردن جنايت ديروز به داعش فقط همان يك اعلاميه است كه به هيچ صورت نمي‌تواند دست و وجدان طالب را از اين گناه تاريك و شنيع پاك سازد.»
پشتيباني نماينده امريكا از طالبان
مقام‌هاي دولت افغانستان بارها اعلام كرده‌اند كه حتي اگر طالبان مستقيما هم عمليات تروريستي در سراسر افغانستان را طراحي و اجرا نكند، باز هم به دليل ايجاد ناامني در سراسر افغانستان و مشغول نگه داشتن نيروهاي امنيتي افغانستان در ميادين نبرد، زمينه‌ساز اين عمليات خشونت‌بار است.  علاوه بر اين بر اساس اطلاعات منتشره از سوي ناتو، ارتش امريكا و دولت افغانستان، به‌رغم وعده طالبان به امريكا براي قطع روابطش با القاعده، ارتباط اين گروه طالبان با گروه‌هاي تروريستي افراطي از جمله القاعده، همچنان ادامه دارد. با اين حال ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي گروه شبه‌نظامي طالبان، اتهام‌هاي وارد شده از سوي امرالله صالح، معاون اول رييس‌جمهور افغانستان را رد كرده و معتقد است كه اظهارات او «صحنه‌سازي‌هايي براي بدنام كردن طالبان» است.  در اين ميان، زلمي خليل‌زاد، نماينده ويژه وزارت خارجه امريكا در امور افغانستان هم در حمايت از ادعاي طالبان از دولت خواسته است كه با متهم كردن طالبان به اين جنايت دنبال بهره‌برداري سياسي از عمليات تروريستي دانشگاه كابل نباشد.  خليل‌زاد با انتشار پيامي در حساب كاربري شبكه اجتماعي توييتر خود نوشت: «دولت افغانستان و طالبان نبايد از اين حمله وحشيانه براي امتيازگيري در برابر يكديگر استفاده كنند، زيرا به گفته او، دو طرف با يك دشمن مشترك مواجهند.»  خليل‌زاد عاملان حمله به دانشگاه كابل را «دشمنان صلح و ثبات در افغانستان» توصيف كرده است كه قصد دارند «باعث شكست مذاكرات صلح بيناافغاني» شوند.  اين مقام دولت امريكا توضيح نداده است كه نبردهاي گروه تحت حمايت او كه از اسفند ماه سال گذشته پيمان دوستي با امريكا امضا كرده است در ۲۶ ولايت از ۳۴ ولايت افغانستان، چگونه عامل «صلح و ثبات»  در افغانستان  ا ست.
داعش در قلب اروپا
اما درست يك روز مانده به آغاز انتخابات در امريكا، فقط كشورهايي كه دهه‌ها در آتش جنگ‌هاي امريكا سوخته‌اند، شاهد ظهور مجدد تروريسم كور نبودند. در قلب اروپا، وين پايتخت اتريش هم شاهد تيراندازي مرگبار يك فرد مسلح بود كه به كشته شدن ۴ شهروند غيرنظامي و مجروح شدن ۱۷ تن ديگر انجاميد.  مهاجم وين، مهاجري از تبار مقدونيه شمالي و نزديك به تفكرات سلفي‌گري وهابي بود.  او كه پيش از اين به دليل تلاشش براي پيوستن به داعش در سوريه توسط دادگاهي در اتريش به ۲۲ ماه حبس محكوم شده ‌بود، اين بار به نيابت از اين گروه تروريستي در مركز شهر اقدام به حمله كرد. حمله در اتريش بعد از موج حملات تروريست‌هاي سلفي در فرانسه اتفاق مي‌افتد.  در طول دو هفته گذشته يك تروريست چچن تبار با حمله به يك فرد در پاريس، در تأسي از روش داعش با چاقو سر از تن مقتول جدا كرد، در حمله ديگر در كليسايي در شهر نيس هم مهاجم تونسي‌تبار كه از طريق ايتاليا به عنوان پناهجو وارد اروپا شده ‌بود سه فرانسوي به قتل رسيدند كه مهاجم در تأسي از داعش موفق شد پيش از رسيدن پليس سر يكي از آنها را از تنش جدا كند.
واكنش‌هاي بين‌المللي به حملات كابل و وين
سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن محكوم كردن حمله تروريستي شب گذشته در اتريش، با ملت و دولت اين كشور و همچنين خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه ابراز همدردي كرد.  سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: «تروريسم در هر شكل آن محكوم است و حادثه تاسف‌بار وين بار ديگر نشان مي‌دهد كه تروريسم و افراط‌گرايي مرز نمي‌شناسد و جايگزين شدن عقلانيت با نفرت‌پراكني و تحريك موجب توليد دور باطلي مي‌شود كه تنها فضا را براي گسترش گرايش‌هاي افراطي و خشونت‌طلبانه مهيا مي‌كند.» سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در گفتگو با شفقنا در مورد حمله تروريستي به دانشگاه كابل تاكيد كرد: «اين‌گونه اقدامات همواره از سوي جمهوري اسلامي ايران محكوم شده است. خصوصا چنين اقدامي در محيط دانشگاهي و علمي كه از قبح بالاتري برخوردار است و نشان از سياه‌انديشي مهاجمان دارد.» دبيركل سازمان ملل متحد، دفتر اتحاديه اروپا در كابل، دبيركل ناتو، سفارتخانه‌هاي امريكا و بريتانيا از جمله نهادها و مقام‌هايي بودند كه روز دوشنبه حمله تروريستي به دانشگاه كابل را محكوم كردند. در واكنش به عمليات تروريستي وين هم امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه كه كشورش در روزهاي اخير قرباني چند حمله تروريستي بوده است با اعلام همبستگي با مردم اتريش در حساب توييتر خود نوشت: «اين اروپاي ماست. دشمنان ما بايد بدانند با چه كسي طرف‌ هستند. ما تسليم  نخواهيم شد.» دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا نيز با ابراز همدردي با قربانيان حادثه ديشب گفت ايالات متحده در جنگ عليه تروريست‌هاي اسلام‌گراي افراطي در كنار كشورهاي اروپايي از جمله اتريش و فرانسه ايستاده است. آنگلا مركل هم «مبارزه با اسلام‌گرايي افراطي» را معضل فراگير توصيف كرد و حمله تروريستي در وين را محكوم كرد.
 
جان پدر كجاستي؟
ناهيد فريد، عضو پارلمان افغانستان روز گذشته پس از حمله تروريستي به دانشگاه كابل در توييترش نوشت:  اميد مهريار در ختم فاجعه موبايل‌هاي شهدا را از كنارشان جمع كرده و مصروف پاسخ به خانواده‌هاي‌شان بوده. او مي‌گويد: چند تماس را‌ نتوانستم پاسخ بدم؛ Mother و Father، واقعا ترس داشتم. متوجه تلفني شدم كه ۱۴۲ بار تماس گرفته و نهايتا يك مسيج دريافت كرده بود؛ جان پدر كجاستي؟