معمای آمریکای 2020


آفتاب یزد- گروه سیاسی: انتخابات آمریکا برگزار شد اما شاید همه چیز تازه آغاز شده باشد. پیش‌بینی «پروژه انتخابات آمریکا» نشان می‌دهد ۶۷ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده باشند. امسال حدود ۲۴۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات آمریکا بودند. در انتخابات سال ۲۰۱۶، ۵۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. هم‌چنین ۱۰۰ میلیون رای زودهنگامی که در انتخابات پیش از روز سه‌شنبه داده شده، حدود ۷۰ درصد کل نتایج انتخابات در سال ۲۰۱۶ است. از تعداد رای‌های پیش از موعد ۶۰ میلیون رای از طریق پست داده شدند؛ دوبرابر چهار سال قبل. برخلاف همیشه که نتایج همان شب مشخص می‌شد حالا اما پای رای‌های پستی در میان است و برخی ایالت‌ها اعلام کرده‌اند شاید چند روزی طول بکشد تا شمارش انجام شود! پنسیلوانیا مهمترین ایالت در این زمینه است که شاید سرنوشت انتخابات به آن گره بخورد. البته تا لحظه نگارش این گزارش باید گفت وضعیت به نفع بایدن درحال تغییر است، او پنج درصد اختلاف با ترامپ را در این ایالت کلیدی به نیم درصد رسانده و اگر میشیگان را ببرد چه بسا کار تمام شود. با این حال شاید نتیجه این انتخابات حساس با همین رای‌ها نیز مشخص نشود و به دادگاه بکشد. موضوع برسر رای‌های پستی است که ترامپ از ماه‌ها پیش امکان تقلب از این طریق را اعلام کرده بود و از قضا دیروز در هر ایالتی رای‌های پستی شمرده شد اوضاع به نفع بایدن تغییر کرد. ترامپ در اولین واکنش خود به نتایج آرا وقتی هنوز شانس بسیار بیشتری داشت نیز اشاره کرد که احتمالا کار به دادگاه و دیوان عالی بکشد. ساعاتی بعد از پایان رای‌گیری در نیمه شب آمریکا بود که دونالد ترامپ در حالی که اعضای خانواده‌اش او را همراهی می‌کردند، گفت: کنفرانس امروز بی‌شک کنفرانس خبری‌ای است که دیرتر از هر زمانی برگزار کردم. تشکر می‌کنم از مردم آمریکا برای میلیون‌ها میلیون نفر که به من رای دادند و متاسفانه برخی سعی دارند حق ما را سلب کنند و ما تحمل نمی‌کنیم. از بانوی اول متشکرم و از معاونم پنس. وی افزود: شهروندان ما در شمار رکورد شکنی از جنبش خارق‌العاده ما حمایت کردند. ما با اختلاف زیاد در برخی ایالت‌ها پیروز شدیم. ایالت‌هایی را بردیم که اصلا انتظارش را نداشتیم. ترامپ در میان تشویق مردم با تاکید بر پیروزی در پنسیلوانیا گفت: محال است دموکرات‌ها در آنجا پیروز شوند. ما در میشیگان هم پیروزیم با اختلاف ۳۵۰ هزار رای. ولی ما به اینها احتیاج نداریم، فرماندار تگزاس به من تبریک گفت برای پیروزی. فرماندار به من گفته که تاکنون چنین چیزی را شاهد نبوده. ما شب بزرگی داشتیم. تمامی ایالت‌ها و اختلاف آرا بی‌سابقه بوده است. وی افزود: میدانستند نمی‌توانند ببرند مسئله دادگاه را مطرح کردند. من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی‌ می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای‌گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم. از تمام حامیان و کسانی که با ما کار کردند، متشکرم. پنس نیز با تشکر از میلیون‌ها آمریکایی برای شرکت در انتخابات گفت: ما هشیار خواهیم بود، من معتقد هستم که با اختلاف زیاد آرا پیروز شده‌ایم. ما در راه پیروزی هستیم و دوباره عظمت را به آمریکا بازمی‌گردانیم.
> واکنش بایدن
جو بایدن نیز در اولین واکنش خود به انتخابات با اعلام اینکه «حس خوبی» درباره نتایج دارد گفت: من معتقدم ما در راه پیروزی هستیم و خوشبینم. او تاکید کرد: اعلام نتایج آرای پستی بی‌سابقه، طول می‌کشد. تا کار سخت شمارش تمام شود داستان ادامه دارد. وی با ابراز رضایت از آرای انتخابات گفت: حس ما حس خوبی است. مطمئنم آریزونا را بردیم، در جورجیا هم احتمال برنده شدن داریم. من خوشبین به نتیجه هستم، ایمان خود را قوی نگه دارید، ما پیروزیم. در همین حال دونالد ترامپ هم در توییتی نوشت: پیروزی بزرگ. امروز سخنرانی می‌کنم. دموکرات‌ها به دنبال سرقت انتخابات هستند اما به آنها اجازه این کار را نمی‌دهیم. وی نوشته است: ما در راه پیروزی بزرگی هستیم، اما آنها در تلاشند انتخابات را بدزدند ما هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد. بعد از بسته شدن مراکز نباید هیچ رایی اخذ شود. در همین حال کمپین بایدن در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ که خود را در مسیر پیروزی دانست، گفت: ادعای پیروزی دروغین ترامپ در جمع حامیانش عصبانی‌کننده است.
> آغاز اعتراضات


اما هنوز نتیجه نهایی روشن نشده است اعتراض‌ها نیز از همان ساعات ابتدایی در خیابان‌های برخی شهرها و به ویژه واشنگتن آغاز شد اعتراض‌هایی که پیش‌بینی می‌شود دست کم چند هفته‌ای مهمان ایالات متحده باشد. پلیس واشنگتن دی‌.سی شامگاه سه‌شنبه مقابل کاخ سفید به صف شد تا برای سرکوب اعتراضات احتمالی با انتشار نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری آماده باشد. از چند ساعت مانده به بسته شدن شعب اخذ رای در ایالات متحده، هزاران معترض با شعار «جان سیاه‌پوستان مهم است» مقابل کاخ سفید تجمع کردند و ده‌ها معترض بازداشت شده‌اند. معترضان ضد ترامپ و حامیان او هم مقابل کاخ سفید درگیر شدند. براساس این گزارش‌ها، معترضان تهدید کرده‌اند که چنانچه دونالد ترامپ دوباره در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، به اعتراضات خودشان ادامه خواهند داد.
نیروهای گارد ملی آمریکا در ۱۶ ایالت مستقر شده‌اند و پلیس نیویورک و لس‌آنجلس برای برخورد با ناآرامی احتمالی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
> نظرسنجی‌های بی‌اعتبار!
این رقابت تنگاتنگ و فضای قطبی درحالی است که پیش از این نظرسنجی‌ها حکایت از یک برد آسان برای بایدن داشت اما همچون چهار سال پیش بازهم چندان نظرسنجی‌ها واقعیت را منعکس نکردند. به عنوان نمونه در ایالت حساسی مانند فلوریدا در حالی که نظرسنجی‌ها حدود 3 درصد برتری بایدن را نشان می‌دادند اما نتیجه نهایی با 3 درصد برتری به نفع ترامپ تمام شد. اسفندیار خدایی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره این موضوع می‌گوید: این احتمال وجود دارد که نظرسنجی‌ها دارای سوگیری باشند یعنی موسسات و کسانی که اقدام به نظرسنجی می‌کنند سوگیری‌های خود را در آن دخالت دهند. مثلا این که موسسات نظرسنجی تمایل به دموکرات‌ها دارند و نظرسنجی‌ها را به نحوی انجام دهند که نتایج به نفع کاندیدای دموکرات باشد و از این طریق بتوانند رسانه‌ها و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند. خدایی با بیان این که در سال 2016 نیز نظرسنجی‌ها بیانگر پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات بود ولی در نهایت ترامپ به عنوان رئیس جمهور راهی کاخ سفید شد در پاسخ به این سوال که به نظر وی از بین دو مورد اشاره شده علت اصلی
در نتایج اشتباه نظرسنجی‌ها چیست گفت: به نظر می‌رسد هر دو موضوع مورد اشاره در این قضیه دخیل هستند و برخی از موسسات نظرسنجی و افرادی که در این عرصه حضور دارندخواسته و یا ناخواسته سوگیری‌های خود را در این نظرسنجی‌ها دخالت داده باشند. وی با بیان این که در این دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا به نحوی شاهد زیرسوال رفتن اعتبار نظرسنجی‌ها بوده‌ایم،اظهار کرد: توجه به نتایجی که تاکنون از انتخابات ریاست جمهوری 2020 به دست آمده است باید این موضوع را در نظر داشت که اختلافات اندک 4 الی 5 درصدی در نظرسنجی‌ها چندان دارای اعتبار نیست و نباید بر روی آن حساب جدی باز کرد. اما درباره اتفاقات رخ داده در 24ساعت بعد از انتخابات آمریکا گفتگو کردیم با یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه. علی بیگدلی به «آفتاب یزد» گفت: سخنرانی زودهنگام ترامپ در کاخ سفید در برابر کارکنان و خانواده خود در واقع تلاشی پیشدستانه بود برای اینکه اعلام پیروزی کند اما در سخنان او نوعی دوگانگی وجود داشت. ترامپ از یک سو از مردم ایالت‌های مختلف تشکر کرد و گفت در ایالت‌های بسیاری پیروز شده‌ایم و اما از سوی دیگر گفت آماده است تا نتیجه را به دادگاه ببرد که در واقع نشان از دوگانگی و خشم در اظهارات رئیس جمهور آمریکا بود. این اظهارات ترامپ نوعی صحنه‌سازی برای اقدامات حقوقی بعدی بود که با واکنش منفی رسانه‌ها نیز مواجه شد.» او درباره پیش‌بینی نظرسنجی‌ها و واقعیت انتخابات نیز افزود:«نظرسنجی‌ها هیچ وقت دقیق نبوده‌اند و اساسا روش‌هایی که برای نظرسنجی استفاده می‌شود نیز چندان معتبر نیست، در مواردی به نظر می‌رسد این نظرسنجی‌ها براساس دیدگاه‌هایی سیاسی و برای ترغیب کردن بخش‌هایی از جامعه با برخی عدد سازی‌ها همراه است و به همین دلیل در واقعیت امر شاهد نتایج دیگری هستیم.» این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتخابات اخیر بسیار استثنایی بوده و تا آخرین لحظه اعلام رسمی رای‌ها امکان پیش‌بینی نیست، اظهار داشت:«موضوعی که وجود دارد افزایش هرچه بیشتر قطبی شدن جامعه آمریکا و افول اخلاقی فرآیند انتخابات در این کشور است.» بیگدلی در پایان درباره اینکه چطور برخی ایالت‌ها مانند آریزونا که اصولا به جمهوری خواهان رای می‌دهند اینبار به بایدن رای دادند نیز گفت:«ترکیب جمعیتی در آمریکا سیال است مردم دلبستگی به جغرافیا ندارند و به دنبال محرک‌های اقتصادی نیز شغل و محل زندگی خود را تغییر می‌دهند و این تغییرات موجب می‌شود شاهد تغییر در نتایج انتخابات در یک ایالت نیز باشیم.» دیروز همچنین انتخابات مجلس نمایندگان نیز برگزار شد و دموکرات‌ها توانستند بار دیگر اکثریت خود را در این مجلس حفظ کنند اما در مجلس سنا نتایج به نحوی رقم خورد که اکثریت هنوز با جمهوریخواهان است.
۷۷ درصد یهودیان آمریکا از بایدن حمایت کردند
بر اساس نظرسنجی پس از انتخابات ۷۷ درصد رای‌دهندگان یهودی آمریکا از جو بایدن و ۲۱ درصد از دونالد ترامپ حمایت کردند. به گزارش ایسنا، این نظرسنجی توسط GBAO Strategies for J Street، یک گروه مدافع لیبرال یهودی خاورمیانه- که بایدن را مورد تایید قرار داده بود- از بین ۸۰۰ رای‌دهنده زودهنگام یا کسانی که در شب انتخابات به سوالات پاسخ دادند، انجام شد. این آمار نشان‌دهنده حمایت بیشتر یهودیان از بایدن نسبت به طرفداری آن‌ها از هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بود؛ در حالی که بایدن در میان رای‌دهندگان یهودی، برتری ۵۶ امتیازی را در مقایسه با برتری ۴۵ امتیازی هیلاری سال ۲۰۱۶- که در نهایت به ترامپ باخت- به دست آورده است. این نظرسنجی- گرچه با وجود حاشیه خطا- ارقام بهتری را برای بایدن، نسبت به ارقامی که نظرسنجی پیش از انتخابات نشان می‌داد، به نمایش گذاشت. ماه گذشته نظرسنجی یک کمیته یهودی آمریکایی نشان داد که یهودیان با نسبت ۷۵ درصد به ۲۲ درصد، به بایدن در مقابل ترامپ، رای می‌دهند. بنا بر این نظرسنجی، ۷۸ درصد پاسخ‌دهندگان یهودی در رقابت‌های کنگره از دموکرات‌ها و ۲۱ درصد از جمهوری‌خواهان حمایت کردند. بنا بر این نظرسنجی، تعداد یهودیان آمریکایی که نام رژیم صهیونیستی را به عنوان مهم‌ترین اولویت رای‌دهی خود عنوان می‌کنند، از ۹ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۵ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. همچنین اکثریت آن‌ها (۵۴ درصد)، همه‌گیری کووید ۱۹ را به عنوان اولویت مهم رای‌دهی خود برشمردند. اولویت‌های بعدی برای رای دادن یهودیان به ترتیب تغییرات آب و هوایی (۲۶ درصد)، مراقبت‌های بهداشتی (۲۵ درصد) و اقتصاد (۲۳ درصد) بودند.