ترامپ دبه کرد‍!

آرمان ملي: روز گذشته تمام نگاه‌هاي جهان و در راس آن‌ها آمريکا به انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده بود. شايد مردم کشورمان ديروز همانقدر با حساسيت اين رقابت‌ها را مي‌نگريستند که مردم آمريکا و همانقدر بر سر بايدن و ترامپ و دليل اينکه چرا يکي را به ديگري ترجيح مي‌دهند باهم به بحث و مجادله مي‌پرداختند. اما به نظر مي‌آيد گره انتخابات 2020 ايالات متحده بيش از هميشه کور شده است. انتخاباتي که ميزان مشارکت مردم در آن طي يک قرن گذشته بي‌سابقه بوده است. درحالي‌که تا پيش از آراي ديروز نظرسنجي‌ها از پيشتازي ده درصدي جو بايدن در انتخابات خبر مي‌داد اما آنچه در عمل رخ داد رقابت نزديک و پاياپاي جو بايدن و دونالد ترامپ در شمارش آراي واقعي مردم بود. مساله‌اي که بار ديگر اين موضوع را به اثبات رساند که نبايد به نظرسنجي‌هاي قبل از انتخابات خيلي هم اطمينان داشت. رقابت ميان اين دو بين يک تا دو درصد يا حتي در برخي ايالات تا دهم درصد بود. در هرصورت نتايج نشان مي‌دهد که بايدن توانسته است در رقابتي نفس‌گير از ترامپ پيشي بگيرد. درحالي‌که انتظار مي‌رفت نتايج انتخابات تا ظهر ديروز مشخص شود از قرار معلوم شمارش آرا در برخي ايالت‌ها متوقف شده است يا با اما و اگر روبه‌روست، در چنين شرايطي دو طرف خود را پيروز واقعي انتخابات مي‌دانند و ترامپ از دست‌هاي پشت پرده‌اي مي‌گويد که باعث جلو افتادن دموکرات‌ها شده است. البته رئيس‌جمهور فعلي آمريکا گفته که به ديوان عالي شکايت خواهد کرد چراکه معتقد است دموکرات‌ها مي‌خواهند آراي او را بربايند . با اتمام انتخابات رياست جمهوري آمريکا و بسته شدن مراکز راي‌گيري در ايالات مختلف، نتايج اين ماراتن انتخاباتي که از مدت‌ها پيش به صورت زودهنگام آغاز شده بود، به تدريج آشکار مي‌شود. اينديانا و کنتاکي اولين ايالاتي بودند که بامداد چهارشنبه به وقت تهران کار راي‌گيري را به پايان بردند. نتايج چند ايالت سرنوشت‌ساز همچنان در هاله‌اي از ابهام است. بر اساس اعلام مقام‌هاي انتخاباتي آمريکا، بيش از 100 ميليون نفر از مردم آمريکا تا پيش از سوم نوامبر (روز اصلي انتخابات) به صورت پستي يا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، راي خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نيز ميليون‌ها تن ديگر به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا در روز اصلي انتخابات شرکت کنند. با توجه به تفاوت ساعتي در ايالات مختلف آمريکا از شرق تا غرب و قوانين مختلف انتخاباتي در ايالات مختلف، مراکز راي‌گيري کم کم بسته شدند و نتايج انتخابات به صورت تدريجي اعلام مي‌شود که حاصل حجم بالايي از آراي پستي است. هر نامزد براي پيروزي در انتخابات به 270 راي الکترال نياز دارد. هنوز شمارش آراي انتخاباتي در ايالت‌هاي ويسکانسين، ميشيگان،‌ پنسيلوانيا، کاروليناي شمالي، جورجيا و آلاسکا به اتمام نرسيده است. در تمامي اين ايالت‌ها بجز ويسکانسين و ميشيگان، ترامپ پيشتاز است. بايدن با اندکي اختلاف در ويسکانسين و ميشيگان پيشتازي مي‌کند. او در ايالت نوادا هم پيشتاز است. با توجه به آرايي که تاکنون بايدن و ترامپ به دست آورده‌اند، آنها به ترتيب براي پيروزي در اين رقابت، به 32 راي ديگر و 57 راي الکترال ديگر نياز دارند.
نتايج در نوادا
بخش انتخاباتي اين ايالت (چهارشنبه) اعلام کرد نتايج تا ساعت 11 صبح روز پنجشنبه به وقت شرق آمريکا (19:30 پنجشنبه به وقت تهران) ديگر به روز رساني نخواهند شد. مابقي آرا شامل آراي پستي مي‌شوند که در روز انتخابات رسيده‌اند، آرايي که طي روزهاي آتي مي‌رسند و آراي بلاتکليف. تاکنون 67 درصد از آراي ايالت نوادا شمارش شده و جو بايدن با 49.2 درصد از دونالد ترامپ با 48.6 درصد جلوتر است.
نتايج پنسيلوانيا


تام وولف فرماندار پنسيلوانيا با اعلام اينکه بيش از يک ميليون راي هنوز شمارش نشده است، گفت نتايج ممکن است تا روز جمعه زمان ببرد. بيش از پنج ميليون راي معادل 75 درصد شمارش شده است. ترامپ 55.1 درصد و بايدن 43.6 درصد راي گرفته است. ترامپ حدود 12 درصد جلوتر است.
آراي سرنوشت‌ساز
تکليف آراي نوادا هنوز مشخص نيست اما انتظار مي‌رود آراي آن به بايدن برسد. آلاسکا هم در رديف پيروزي‌هاي ترامپ قرار مي‌گيرد. بدين ترتيب تعداد آراي الکترال بايدن مقابل ترامپ، 244 به 216 مي‌شود. اما وضعيت در جورجيا، کاروليناي شمالي، ميشيگان هنوز روشن نيست. ترامپ و بايدن هر دو اندکي پيشتازي دارند. تکليف يک راي الکترال ايالت مين هم روشن نشده و سرنوشت 20 راي الکترال پنسيلوانيا هم نامعلوم مانده است.
آلاسکا (با 3 رأي الکترال) -- نوادا (با 6 رأي الکترال) -- جورجيا (16 رأي الکترال) -- کاروليناي شمالي (15 رأي الکترال) -- پنسيلوانيا (20 رأي الکترال) -- ميشيگان (16 رأي الکترال) -- ويسکانسين (10 رأي الکترال).نامزدهاي انتخابات تاکنون به صورت زير ايالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:
ترامپ
کنتاکي (راي الکترال 8)، اوکلاهاما (7)، تنسي (11)، وست ويرجينيا (5)، آرکانزاس (6)، مي‌سي‌سي‌پي (6)، آلاباما (9)، کاروليناي جنوبي (9)، اينديانا (11)، وايومينگ (3)، داکوتاي جنوبي (3)، داکوتاي شمالي (3)، لوئيزيانا (8)، نبراسکا (4)، کانزاس(6)، ميسوري (10)، آيداهو (4)، يوتا(6)، اوهايو (18)، مونتانا (3)، آيووا (6)، فلوريدا (29)، تگزاس(38)
بايدن
ورمونت (3)، مريلند (10)، نيوجرسي (14)، ماساچوست (11)، واشنگتن دي‌سي (3)، دلاور (3)، ويرجينيا (13)، ايلينوي (20)، کنتيکت (7)، رودآيلند (4)، نيويورک (29)، نيومکزيکو (5)، کلورادو (9) نيوهمپشاير (4) ايالت واشنگتن (12)، اورگان (7)، کاليفرنيا (55)، هاوايي (4)، مينه‌سوتا(10)، نبراسکا (1)، مين (3)، آريزونا (11)در همين حال بايدن در ايالت دلاور در جمع حاميانش حاضر شد و عنوان داشت هنوز به نتايج انتخابات و پيروزي در آن خوشبين است. ترامپ هم در توييتي دموکرات ها را به تلاش براي سرقت اطلاعات متهم کرد. او سپس در واشنگتن در جمع حاميانش گفت: من با اعلام آراي پستي، دادگاه را پيش‌بيني‌ مي‌کردم. ما اين انتخابات را برديم، هدف ما در حال حاضر تضمين اين پيروزي است، ما مي‌خواهيم قانون اجرا شود، به ديوان عالي مي‌رويم و مي‌خواهيم راي گيري پايان يابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پيروزيم.