عفو 3780 محكوم

خبر عفو و تخفيف مجازات تعداد زيادي از محكومان كه منابع روزنامه اعتماد از آن با عنوان «اكثريت محكومان آبان 98 »  ياد مي‌كنند، نور اميدي است براي پايان دادن به يك قصه تلخ
«محكومان اعتراضات آبان‌ ماه ۹۸»، «معلمان محكوم»، «محكومان كارگري» و «محكومان اهل تسنن» ازجمله كساني هستند كه همزمان با ولادت حضرت محمد(ص) مورد عفو قرار گرفته و در آينده نزديك آزاد مي‌شوند. روز چهارشنبه به مناسبت فرا رسيدن ميلاد با سعادت حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(صلي‌الله‌عليه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(عليه‌السلام)، رهبر معظم انقلاب اسلامي با پيشنهاد عفو و تخفيف مجازات ۳ هزار و ۷۸۰ نفراز محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح و تعزيرات حكومتي موافقت كردند؛ نزديك به 4 هزار زنداني كه حالا اسامي محكومان امنيتي و سياسي نيز ميان‌شان ديده مي‌شود. از زمان حضور سيدابراهيم رييسي بر مسند رياست دستگاه قضايي تا حالا كه يك سال و ۸ ماه مي‌گذرد ۱۴ نوبت عفو و آزادي به ‌مناسبت‌هاي گوناگون صورت گرفته اما نكته مهم در ميان تمامي اين عفوها اين است كه «محكومان اعتراضات آبان‌ ماه ۹۸»، «معلمان محكوم»، «محكومان كارگري» و «محكومان اهل تسنن» ازجمله كساني هستند كه همزمان با ولادت حضرت محمد(ص) مورد عفو قرار گرفته و در آينده نزديك آزاد مي‌شوند. روز چهارشنبه به مناسبت فرا رسيدن ميلاد با سعادت حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(صلي‌الله‌عليه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(عليه‌السلام)، رهبر معظم انقلاب اسلامي با پيشنهاد عفو و تخفيف مجازات ۳ هزار و ۷۸۰  نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح و تعزيرات حكومتي موافقت كردند؛نزديك به 4 هزار زنداني كه حالا اسامي محكومان امنيتي و سياسي نيز ميان‌شان ديده مي‌شود. از زمان حضور سيدابراهيم رييسي بر مسند رياست دستگاه قضايي تا حالا كه يك سال و ۸ ماه مي‌گذرد ۱۴ نوبت عفو و آزادي به ‌مناسبت‌هاي گوناگون صورت گرفته اما نكته مهم در ميان تمامي اين عفوها اين است كه در ۳ دوره از اين عفوها به‌ شكلي بي‌سابقه نام برخي محكومان امنيتي و فعالان سياسي و كنشگران مدني و رسانه‌اي كه اين سال‌ها به زندان رفته‌اند نيز در جمع عفوشدگان به چشم مي‌خورد. حالا در دور سوم از سري عفوهايي كه محكومان امنيتي نيز پس از سال‌ها از آن بهره‌مند شدند به نظر مي‌رسد اين محكومان سهمي قابل‌ توجه را به خود اختصاص داده‌اند. پيگيري‌ها و بررسي‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد حاكي از آن است كه اين عفو شامل معلمان و شامل اكثريت محكومان اعتراضات آبان ‌ماه 98 و تعدادي محكومان كارگري، تعدادي از محكومان اهل تسنن همچنين چند خبرنگار و روزنامه‌نگار و كنشگر سياسي و چند نفر از شهروندان و كنشگراني سياسي- مدني شده كه در جريان انهدام هواپيماي مسافربري اوكرايني و كشته شدن تمامي سرنشينان اين پرواز نافرجام در پي شليك سهوي موشك‌هاي پدافند هوايي سپاه پاسداران به‌ منظور همدردي با خانواده جان‌باختگان دست به تجمع زده بودند. حالا اما آنها و چندين نفر ديگر از زندانيان امنيتي مشمول عفو يا تخفيف مجازات شده‌اند؛ نكته‌اي كه مي‌توان آن را رويكردي تازه و متفاوت در دستگاه قضايي تحليل كرد.
 عفو در دوران تحول قضايي
حالا و در آستانه سالگرد اعتراضات آبان ‌ماه ۹۸ كه به «اعتراضات بنزيني» معروف است، منابعي در دستگاه قضايي در واكنش به پيگيري‌هاي روزنامه اعتماد در ارتباط با هويت برخي از عفوشدگان اخير، خبر داده‌اند كه اكثريت اعضاي فهرست محكومان امنيتي عفو شده را محكومان آباني به خود اختصاص داده‌اند.  قصه آباني‌ها حدود يك سال پيش از ۲۴ آبان‌ ماه 98 آغاز شد و البته دامنه آن تا همين حالا ادامه داشته است. نيمه‌شب پنجشنبه همين‌ كه بيست‌وسومين روز آبان تمام و روز بيست‌وچهارم آغاز شد، خبر گراني بنزين منتشر شد و نگراني‌هايي تازه را براي مردمي به وجود آورد كه گراني دلار، تحريم‌ها و به ‌تبع آن افزايش تورم و وخاومت اوضاع معيشتي‌شان، همان زمان هم زندگي را بر آنها سخت و گذرانش را دشوار كرده بود. فرداي آن روز اما اعتراضات مردم به گراني بنزين از شهرهاي مختلف كشور شروع شد؛ اعتراضاتي كه روزبه‌روز گسترده‌تر و جدي‌تر شد و درنهايت منجر به مرگ تعدادي از شهروندان ايراني و بازداشت گسترده معترضان شد. اگرچه تا مدت‌ها آمار دقيقي از تعداد كشته‌شدگان در دست نبود اما بالاخره 8 ماه پس از واقعه عددي به اين عنوان رسانه‌اي شد كه از 230 كشته حكايت داشت. ۲۳۰ كشته و البته صدها بازداشتي، تنها نتيجه اعتراضات به افزايش قيمت بنزين نبود و اگرچه اعتراضات آبان ‌ماه پس از چند روز آرام‌آرام به پايان رسيد اما نتايج آن ادامه داشت و هنوز هم تعداد بسياري از بازداشتي‌‌هاي آن اعتراضات در زندان هستند؛ زندانياني كه گروهي حكم گرفته‌اند و گروهي منتظر دريافت حكم‌شان هستند. در اين ميان بودند زندانياني كه با حكم سنگين اعدام مواجه شدند و اميرحسين مرادي، سعيد تمجيدي و محمد رجبي كه از بازداشتي‌هاي آبان‌ ماه بودند به اعدام محكوم شدند. 3 جوان دهه هفتادي كه البته احكام‌شان درنهايت پس از به راه افتادن كارزاري مردمي با شعار «اعدام نكنيد» و تلاش وكلاي پرونده و البته بسياري از كنشگران مدني و درنهايت با همكاري و نگاه مثبت دستگاه قضايي، متوقف و پرونده براي بررسي‌هاي بيشتر به ديوان عالي كشور ارجاع شد؛ هر چند فشار بر خانواده اين 3 جوان چنان بود كه اوايل مهر ماه، پيرو آنچه تلاش يك رسانه خارجي براي مصاحبه با او اعلام شد، پدر اميرحسين مرادي در زيرزمين منزلش دست به خودكشي زد و جانش را از دست داد. ماجراي آبان‌ ماه 98 اگرچه حالا ۱۱ ماه و ۲۱ روز از آن مي‌گذرد اما همچنان ادامه دارد. هنوز هم برخي محكومان آبان‌ ماه در زندان‌اند و هنوز هم هرازگاهي يكي از محكومان اين اعتراضات براي اجراي حكمش به زندان فراخوانده مي‌شود. حالا اما ۱۰ روز مانده به سالگرد آغاز آن اعتراضات، خبر عفو تعداد بسيار زيادي از محكومان كه منابع روزنامه اعتماد از آن با عنوان «اكثريت محكومان آبان» ياد مي‌كند، نور اميدي است براي پايان دادن به اين قصه تلخ. اگرچه جان‌هايي در اين حوادث از دست رفته و اگرچه مادراني سياه‌پوش فرزندان در خاك خفته‌شان شده‌اند اما مي‌توان عفو زندانياني را كه بنابر بسياري از گزارش‌ها در شرايط سخت معيشتي روزگار مي‌گذراندند به فال نيك گرفت و از آن خوشحال و خرسند بود. اقدامي كه نتيجه دوران «تحول قضايي» است كه سيدابراهيم رييسي از زمان حضورش در دستگاه قضايي وعده آن را داده بود؛ وعده‌اي كه حالا با عفو گسترده محكومان سياسي و امنيتي كه تا پيش از دوره تحول، هرگز جايي در فهرست عفوشدگان نداشتند، محقق شده است.