ماراتن دادگاه ها


آفتاب یزد-گروه سیاسی: دونالد ترامپ ماه‌ها پافشاری می‌کرد که رای پستی عاملی برای تقلب است در مقابل دموکرات‌ها تاکید می‌کردند که به دلیل شیوع کرونا رای‌ها باید پستی باشد! این درحالی بود که ترامپ معترض بود چگونه دموکرات‌ها از راه پیمایی و تجمعات اعتراضی به رغم کرونا حمایت می‌کنند اما نوبت به انتخابات که می‌شود حامی رای پستی به دلیل کرونا می‌شوند؟ با این همه انتخابات حساس برگزار شد و حجم زیادی از رای‌ها نیز به صورت پستی ارسال شد. رای‌هایی که وقتی نوبت به شمارش آنها رسید همچون طوفانی سریع پیروزی‌های ترامپ در ویسکانسین، میشیگان و جورجیا را به باد داد و احتمال چنین بلایی برسر نتیجه پنسیلوانیا نیز رخ می‌دهد. حالا به مدد رای‌های پستی می‌توان با درصد بالایی گفت که ترامپ بیستم ژانویه باید کاخ سفید را ترک کند! کاندیدای جمهوری‌خواهان شاید پیش از همه‌گیری کرونا نیازی به کمپین هم نداشت و آسوده می‌توانست انتخابات را ببرد اما کرونا و تبعات اقتصادی آن و بسیج بی‌سابقه همه رسانه‌های جریان اصلی (mai- stream media) علیه او موفقیت آمیز بود تا شگفتی‌ساز 2016 در 2020 یکی بعداز دیگری و با اختلاف‌هایی اندک ایالت‌ها را از دست بدهد! البته ترامپ می‌گوید تسلیم نشده و در همه ایالت‌های بحث برانگیز اقامه دعوا خواهد کرد و کار را به دادگاه می‌کشاند. امید او به دیوان عالی بالاترین مرجع قضائی در آمریکا است جایی که شش نفر از 9قاضی دیدگاه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان دارند. فعلا اما براساس قانون شکایت‌ها باید ابتدا در دادگاه‌های ایالتی و سپس در دادگاه‌های فدرال انجام شود جایی‌که تعداد قضات نزدیک به دموکرات‌ها بیشتر است و طبیعی است می‌شنویم یکی بعد از دیگری در خواست‌های کمپین ترامپ رد می‌شود. از جمله یکی از این موارد در پنسیلوانیا است جایی که گویی دست‌بردار دریافت رای‌های جدید نیست و همین دیروز اداره پست آمریکا گفت 1700 رای جدید «پیدا کرده است» و برای شمارش به صندوق‌های پنسیلوانیا تحویل داده است! شبکه ان بی‌سی نیوز گزارش داد: کمپین ترامپ پیش از این طی شکایتی مدعی شده بود که به مقامات انتخاباتی جمهوری‌خواه اجازه نظارت بر نحوه آغاز و شمارش آرا در صندوق‌های ایالت پنسیلوانیا داده نشده است.قاضی دادگاه پنسیلوانیا گفت: ناظران (به طور معمول) پای صندوق‌های رای برای نظارت حضور نداشته اند، بنابراین به نظر می‌رسید که هیئت انتخابات در شهر فیلادلفیا از قوانین ایالتی پیروی کرده است. قاضی در ادامه افزود: در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا، وی مانع حضور مقامات انتخاباتی برای نزدیک شدن به صندوق‌های شمارش آرا نمی‌شود. اما از سوی دیگر کایلی مک‌انانی سخنگوی کاخ‌سفید اظهارات «رودی جولیانی» وکیل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را که ادعا کرده بود «تقلب گسترده‌ای» در این انتخابات رخ داده، منعکس کرد.
مک‌انانی که به عنوان مشاور ارشد کمپین ترامپ نیز خدمت می‌کند، گفت: به طور ویژه، فیلادلفیا سابقه نتایج بسیار عجیب و غریبی دارد. شما در انتخابات ۲۰۱۲ میلادی ۵۹ حوزه مختلف داشتید که میت رامنی در هیچ یک از آنها دقیقا هیچ رای نیاورد که بسیار بعید و عجیب بود. شما فرد دموکراتی را داشتید که در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی به پر کردن صندوق‌های رای با آرای جعلی متهم شده بود. وی افزود: مقامات انتخابات ناظران انتخاباتی را مجبور کردند تا چندین متر دورتر بایستند و توانایی آنها را در نظارت بر روند شمارش آرا و تضمین درستی و صحت آنها محدود کردند.مک‌انانی گفت: این شکایت نیز درباره یک نظارت آزاد و شفاف درباره آنچه در فیلادلفیا رخ می‌دهد، تنظیم شده است. به رغم این موضوع، مک‌انانی گفت: تیم ترامپ مطمئن است که رئیس جمهوری با دست‌کم ۴۰هزار رای در پنسیلوانیا پیروز خواهد شد. وی افزود: کمپین ترامپ همچنین معتقد است که آنها در آریزونا پیروز خواهند شد. ترامپ به ۵۷.۷درصد از ۶۰۰هزار رای نیاز دارد که مک‌انانی معتقد است وی با حدود ۳۰هزار رای در این ایالت پیروز خواهد شد. مک‌انانی در پاسخ به این سوال که آیا کمپین ترامپ فکر می‌کند که ترامپ می‌تواند بدون آریزونا به ۲۷۰رای الکترال لازم دست یابد یا خیر، گفت: صریحا باید بگویم که هر چیزی ممکن است. وی افزود: ما معتقدیم که راه پیروزی ترامپ در این انتخابات از آریزونا، پنسیلوانیا و جورجیا می‌گذرد.
> حمایت جمهوری‌خواهان از دعوای حقوقی
از سوی دیگر میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت سنا اعلام کرد: اگر دوطرف به دیوان عالی برای تعیین فرد پیروز انتخابات مراجعه کنند، متعجب نخواهیم شد. میچ مک‌کانل اظهار کرد:‌ بعد از پایان شمارش آخرین رای نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد. از چهره‌های سرشناس جمهوری‌خواه نیز خبر حمایت از ترامپ در دعواهای حقوقی به گوش می‌رسد. لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا قصد کمک نیم میلیون دلاری به کمپین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در روند شکایت در شمارش آرای ایالت‌های باقی مانده را دارد. گراهام رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا و تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس از جمله معدود افرادی هستند که پشت ادعاهای ترامپ در مورد شکل‌گیری تقلب در انتخابات ایستادند. وی ضمن اعلام کمک به کمپین ترامپ برای طرح شکایت به شمارش آرا و انتقاد از انتخابات در فیلادلفیا گفت: امشب اینجا هستم تا کنار ترامپ بایستم. او در کنار من ایستاد، او دلیل اکثریت ما در سنا است. وی به جمهوریخواهان سنا کمک کرد. سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی از بی‌اعتمادی خود به انتخابات در شهرهای لیبرال گفت و از تلاش‌های ایالت آریزونا برای شمارش تمام آراءتقدیر کرد. کروز و گراهام هر دو باور دارند که از ورود ناظران انتخاباتی در فیلادلفیا برای دسترسی به صندوق‌های رای جهت نظارت جلوگیری شده است. در ایالت پنسیلوانیا اکثر درگیری‌ها بر روی شهر فیلادلفیا تمرکز دارد و کمپین ترامپ به این معترض است که ناظرانش اجازه نزدیک شدن به مراکز شمارش آرا برای بررسی امضا، نام رای‌دهندگان و نشانی آنها بر روی پاکت‌های آرای پستی را ندارند.


در همین حال کمپین بایدن نیز فراخوانی برای جذب کمک‌های مالی داده که در روند حقوقی و دادگاه‌ها بتواند مقابل خواسته‌های ترامپ بایستد. ترامپ دیروز نیز در سخنانی در کاخ سفید بار دیگر پیروزی بایدن را غیرقانونی خواند و آن را به چالش کشید؛ سخنانی که باعث شد رسانه‌های آمریکایی پخش زنده سخنرانی ترامپ را قطع کنند. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقابل دوربین‌ها در کاخ سفید گفت: اگر فقط آرای قانونی شمرده شوند، ما پیروزیم. ترامپ می‌گوید آرای پستی در حال شمارش «غیرقانونی» است و آرایی است که «دیر» رسیده است!
ترامپ هم‌چنین گفت: پیش‌بینی می‌شد که یک موج آبی (دموکرات‌ها) در انتخابات اتفاق بیافتد اما در واقع یک موج قرمز (جمهوری‌خواهان) رخ داد. پیشتر پسر او دونالد ترامپ جونیور از پدرش خواسته بود "وارد جنگی تمام عیار بر سر این انتخابات" شود. رئیس جمهور آمریکا در مورد انتخابات کنگره که آن هم سه‌شنبه انجام شد، گفت: "زنان جمهوری‌خواه بیشتری به کنگره راه یافتند که بیش از هر سال دیگری در گذشته بود." او سپس افزود که جمهوری‌خواهان تبدیل به "حزب کارگران آمریکا شده‌اند". ترامپ همزمان با اشاره به انتخابات سنا و مجلس نمایندگان گفت بر خلاف ادعای دموکرات‌ها که منتظر تسخیر مجلس سنا بودند، «ما توانستیم موفق شویم و علاوه بر حفظ سنا نمایندگان جدیدی به مجلس نمایندگان فرستادیم.» وی هم‌چنین نظرسنجی رسانه‌ها را مداخله در انتخابات خواند و با ادعای تقلب دموکرات‌ها در انتخابات گفت: آنها از مدت‌ها پیش برای این کار
برنامه داشتند.
او که در چندین ایالت علیه شمارش آرا شکایت کرده، آرای پستی را که دموکرات‌ها بیشتر از آن استفاده کردند "زمینه ساز تقلب گسترده به‌نفع جو بایدن" دانست.
ترامپ گفت، در چند ایالت از جمله میشیگان و جورجیا ناظران حزب جمهوری‌خواه اجازه حضور در مکان شمارش آرا را نداشته‌اند یا محدودیت‌های فراوانی برای آنها ایجاد شد. وی ادامه داد: ما ۷۰۰هزار رای در پنسیلوانیا پیش بودیم ولی اکنون می‌گویند ما ۹۰هزار جلو هستیم و همینطور برگه می‌آورند. در جورجیا هم من با اختلاف زیاد پیروز شدم و ۳۰۰ هزار رای جلو بودم اما ناگهان عقب افتادم. در میشیگان ما خیلی پیش بودیم و در ویسکانسین هم همینطور. در همه موارد آرای‌ ما را کم کردند.
از سوی دیگر جو بایدن درباره این اظهارات ترامپ که گفته رای‌هایی که بعد از روز انتخابات رسیده غیرقانونی است و نباید شمرده شود مخالف کرده و گفت:« تک تک آرا باید شمارش شود.»
> مسیر دعوای حقوقی
اما آیا دعوای حقوقی می‌تواند کارساز باشد؟ در همین زمینه فیلتزمایر کارشناس سیاسی اروپایی می‌گوید ترامپ حق دارد در نتایج انتخابات شک کند. ما یک سیستم مشابه در اتریش داریم. من می‌توانم علیه نتیجه یک انتخابات در دادگاه قانون اساسی اعتراض کنم و این یک چیز خوب است. با این وجود، دو مشکل وجود دارد: شما نمی‌توانید مانند ترامپ بدون ارائه مدرکی مدعی تقلب در انتخابات شوید. به همین ترتیب، نمی‌توانید فقط بگویید: بیایید از جایی که اکنون هستیم، دست از شمارش برداریم، زیرا پیشتاز هستیم. این از نظر دموکراسی و سیاست خطرناک است. این کارشناس سیاسی تاکید می‌کند که برای یک دادرسی صحیح، وکلای ترامپ باید توضیح دهند چرا رای دهندگان پستی نتیجه را به ضرر وی متمایل می‌کنند. به عنوان مثال، رئیس جمهور می‌تواند استدلال کند که آرای پستی فاقد امضا بوده یا جعلی هستند و یا این که در شمارش اشتباهاتی رخ داده یا اینکه مهلت‌های مشخصی که می‌توان آرا را در نظر گرفت بسیار طولانی شده اند. سوال این است که آیا وی می‌تواند ثابت کند که این مسائل تاثیر تعیین‌کننده‌ای در نتیجه داشته است؟ فیلتزمایر در این رابطه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در اتریش بین «الکساندر وان در بلن» و «نوربرت هوفر» را مثال می‌زند. در آن زمان، دادگاه قانون اساسی رای‌گیری دوم را به دلیل کاستی‌های مختلف لغو کرد. در انتخابات آمریکا نیز ترامپ می‌تواند نتیجه مقدماتی را در چند روز آینده به دادگاه تجدید نظر ارجاع دهد. این ممکن است بسته به ایالت متفاوت رخ دهد. فیلتز مایر توضیح می‌دهد: «در سال ۲۰۱۶ نیز مخالفت‌های فردی وجود داشت. ترامپ باید منتظر بماند تا نتایج قابل اطمینان از ایالت‌های مربوطه حاصل شود. پیش از این روند، برای عملی کردن این خواسته که آرای بیشتری شمرده نشوند، فکر می‌کنم از نظر قانونی امیدی وجود ندارد.»
در همین باره با یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز گفتگو کردیم. مرتضی مکی به «آفتاب یزد» گفت:«از قبل از برگزاری انتخابات نیز قابل حدس بود که در این دوره از انتخابات با شرایط بسیار پیچیده و کم سابقه‌ای مواجه خواهیم شد که هر گونه پیش‌بینی را نسبت به آن دشوار می‌کند. در شرایط فعلی نیز درحالی که بایدن از شانس بسیار بالایی برخوردار است تا رئیس جمهور بعدی باشد حتی شاهد اگر و اما درباره دعواهای حقوقی از سوی دونالد ترامپ هستیم که این ایده از سوی فرزندان او، مشاوران و برخی سناتورهای پرنفوذ جمهوری‌خواه نیز مورد حمایت قرار گرفته است.» او افزود:«ترامپ تلاش می‌کند با استفاده از جنجال‌سازی‌ها و مانور روی دعوای حقوقی ورق را به سمت خود برگرداند و هرچند در زمینه ی لزوم توقف شمارش آرا نتوانست دلایلی محکم ارائه دهد و برخی درخواست‌های او در دادگاه‌های ایالتی رد شد اما به نظر می‌رسد امید او به دیوان عالی است که اکثریتی از قضات هم‌فکر با جمهوری‌خواهان در آن حضور دارند.» او افزود:«نکته‌ای که مهم است اینکه ترامپ همچنان به سازوکار انتخابات پایبند است و اقداماتی نیز که تا کنون انجام داده براساس قوانین بوده است هرچند که او به دنبال بهره‌برداری تبلیغاتی نیز بوده است.» این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان داشت:«مهمترین موضوع در ماجرای دعوای حقوقی این است که ترامپ باید بتواند ادله مستدلی را به دادگاه ارائه دهد در واقع حتی در دیوان عالی نیز اگرچه قضات جمهوری‌خواه اکثریت را دارند اما اگر شواهد و دلایل لازم وجود نداشته باشد آنها نیز نمی‌توانند به نفع ترامپ رای بدهند.» مکی در ادامه گفت:«با توجه به اینکه ایالت‌های مختلف هرکدام قوانین خاص خود را دارند بنابراین برای ترامپ دشوار است تا اثبات کند که این ایالت‌ها از قانون تخطی کرده اند. از سوی دیگر از شواهد به نظر می‌رسد در صورتی که در نهایت دیوان عالی پیروزی بایدن را اعلام کند ترامپ نیز تمکین خواهد کرد اما واقعیتی که وجود دارد این انتخابات هزینه بسیار سنگینی را در ابعاد داخلی و خارجی به آمریکا تحمیل کرد و بی‌اعتباری گسترده‌ای را برای این کشور به وجود آورد.»