ترامپ لطمه مي‌زند،بعد مي‌رود

آرمان ملي- اميد کاجيان: تمام شد. اين را دموکرات‌ها و البته آمار بحث‌برانگيز انتخابات آمريکا و رسانه‌ها مي‌گويند؛ رسانه‌هايي که حتي پخش زنده سخنراني ترامپ را قطع کرده‌اند. ترامپ ديروز فقط خودش و هوادارانش را دارد و رسانه‌ها و سيستم آمريکا همراه با دموکرات‌ها و... همگي عليه او هستند. اما درتمام ايالت‌‌ها رقابت‌ها بسيار بيش از حد تصور نزديک بود. ايالاتي که ترامپ در آنها پيشتاز بوده و البته ناگهان ورق برگشته با اين حال اختلافات در بيشتر ايالات به زير نيم درصد مي‌رسد، اين موضوع اين حق را به ترامپ مي‌دهد که درمورد اين ايالات شکايت کند هرچند تا به امروز سيستم قضائي هم وقعي به ترامپ نداده است. همانطور که سي‌ان‌ان و رسانه‌هاي ديگر با قطع سخنانش او را لاک‌پشت چاق خطاب مي‌کنند و توئيتر هم از بستن پست‌هاي او در آينده نزديک مي‌گويد. با اين حال ترامپ بالاترين آراي تاريخ يک انتخابات را به عنوان رقيب نامزد پيروز کسب کرده استّ همانطور که بايدن بالاترين راي تاريخ يک رئيس‌جمهور را و همانطور که آمريکا بالاترين ميزان مشارکت مردمي تمام تاريخ خود را تجربه کرده است. اگرچه انتخابات آمريکا به خط پايان خود نزديک شده است، اما در مورد فرضيه‌هاي بعد از اين نيز سخنان زيادي بيان مي‌شود. عده‌اي از اين مي‌گويند که شايد ترامپ تا آخر نتيجه انتخابات را نپذيرد و آن وقت کاخ سفيد را هم به اين راحتي ها ترک نکند و کار به مقامات امنيتي براي بيرون کردن او بکشد، عده‌اي هم از شکايات و تعيين سرنوشت نهايي آرا در ديوان عالي مي‌گويند. عده‌اي هم اما همه اينها را واکنش هايي زودگذر تلقي مي‌کنند که در نهايت به حضور بايدن در کاخ سفيد ختم خواهد شد. با اين حال هنوز هم هستند عده‌اي که منتظر يک اتفاق خاص براي تغيير ماجرا هستند . کندي شمارش آرا در برخي ايالات مانند نوادا همان‌طور که ترامپ گفته بود شائبات در اين انتخابات را پررنگ کرد با اين حال اما اظهارات وي تاکنون نديد گرفته شده و بايدن جشن پيروزي را گرفته است.
هشدار پلوسي
رئيس مجلس نمايندگان آمريکا گفت: به نظر مي‌رسد پيروزي بايدن و هريس در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا قطعي شده است. بسياري در مورد آسيبي که ترامپ ممکن است در فاصله زماني باخت در انتخابات و ترک کاخ سفيد به کشور وارد کند، نگران هستند. هرچند ما تمام آرا را به دست نياورده‌ايم اما سرانجام اين جنگ را برنده شده‌ايم. رئيس‌جمهور منتخب جو بايدن از حمايت مجلس سنا برخوردار خواهد بود.
بايدن 264 ترامپ 214


شمارش آراي انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا وارد مرحله حساسي شده است. جمعه به وقت تهران هم شمارش در ايالت‌هاي سرنوشت‌ساز ادامه دارد و يک پيروزي ديگر براي دموکرات‌ها در يک ايالت حساس مانند نوادا يا جورجيا مي‌تواند جو بايدن را به کاخ سفيد برساند. رقابت در اين ايالت‌ها با پيشتازي اندک بايدن پيش مي‌رود و از شانس دونالد ترامپ کاسته شده است و مسير کوتاه‌تر و هموارتري مقابل بايدن ديده مي‌شود.بر اساس اعلام مقام‌هاي انتخاباتي آمريکا، بيش از 100 ميليون نفر از مردم آمريکا تا پيش از سوم نوامبر (روز اصلي انتخابات) به صورت پستي يا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، راي خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نيز ميليون‌ها تن ديگر به پاي صندوق‌هاي راي رفتند، به طوري که انتخابات امسال در 120 سال اخير از نظر حضور واجدان شرايط راي‌دهي، رکورد شکست.روز سه‌شنبه با توجه به تفاوت ساعتي در ايالات مختلف آمريکا از شرق تا غرب و قوانين مختلف انتخاباتي در ايالات مختلف، مراکز راي‌گيري کم کم بسته شدند و نتايج انتخابات به صورت تدريجي اعلام مي‌شود که حاصل حجم بالايي از آراي پستي است. هر نامزد براي پيروزي در انتخابات به 270 راي الکترال نياز دارد.هنوز شمارش آراي انتخاباتي در ايالت‌هاي نوادا، پنسيلوانيا، کاروليناي شمالي، جورجيا و آلاسکا به اتمام نرسيده است. به گفته يکي از مقام‌هاي ايالت جورجيا، حدود 10 هزار راي هنوز شمارش نشده است و انتظار نمي‌رود به‌زودي نتيجه اعلام شود. نتيجه اين ايالت براي بايدن حياتي است.
وضعيت شمارش آرا در ايالت‌هاي تاثيرگذار
در همين حال، کمپين انتخاباتي ترامپ و شخص وي با طرح شکايتي در دادگاه و در توييتر خواستار متوقف شدن شمارش آرا شده‌اند. تيم او تاکيد دارد که دسترسي براي نظارت از زمان آغاز و حين شمارش آرا فراهم نبوده است. بايدن و تيم او اما مي‌گويند تمام آرا بايد شمارش شوند. تيم انتخاباتي ترامپ همچنين با طرح ادعاهايي همانند شکايت در ايالت ميشيگان، در پنسيلوانيا، ويسکانسين و جورجيا طرح دعوي کرده است تا جلوي شمارش آراي انتخابات را بگيرد.
آراي سرنوشت‌ساز
گرچه تکليف آراي نوادا هنوز مشخص نيست اما انتظار مي‌رود آراي آن به بايدن برسد. آلاسکا هم در رديف پيروزي‌هاي ترامپ قرار مي‌گيرد. بدين ترتيب تعداد آراي الکترال بايدن مقابل ترامپ، 270 به 217 مي‌شود. اين به معناي پيروزي براي بايدن است. وضعيت در جورجيا و کاروليناي شمالي هنوز روشن نيست. بايدن در جورجيا با 1097 راي پيشتاز است. سرنوشت 20 راي الکترال پنسيلوانيا هم که بايدن در آن اندکي پيشتازي دارد، همچنان نامعلوم مانده است.
آلاسکا (3 رأي الکترال)، نوادا (6 رأي الکترال)، جورجيا (16 رأي الکترال)، کاروليناي شمالي (15 رأي الکترال) و پنسيلوانيا (20 رأي الکترال).
نامزدهاي انتخابات تاکنون به صورت زير ايالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:
ترامپ
کنتاکي (راي الکترال 8)، اوکلاهاما (7)، تنسي (11)، وست ويرجينيا (5)، آرکانزاس (6)، مي‌سي‌سي‌پي (6)، آلاباما (9)، کاروليناي جنوبي (9)، اينديانا (11)، وايومينگ (3)، داکوتاي جنوبي (3)، داکوتاي شمالي (3)، لوئيزيانا (8)، نبراسکا (4)، کانزاس(6)، ميسوري (10)، آيداهو (4)، يوتا(6)، اوهايو (18)، مونتانا (3)، آيووا (6)، فلوريدا (29)، تگزاس(38) و مين(1)
بايدن
ورمونت (3)، مريلند (10)، نيوجرسي (14)، ماساچوست (11)، واشنگتن دي‌سي (3)، دلاور (3)، ويرجينيا (13)، ايلينوي (20)، کنتيکت (7)، رودآيلند (4)، نيويورک (29)، نيومکزيکو (5)، کلورادو (9) نيوهمپشاير (4) ايالت واشنگتن (12)، اورگان (7)، کاليفرنيا (55)، هاوايي (4)، مينه‌سوتا(10)، نبراسکا (1)، مين (3)، آريزونا (11)، ويسکانسين (10) و ميشيگان (16).
در شرايطي که بحث و جدل‌هاي انتخاباتي بالا گرفته است، بايدن به پيروزي اميد دارد. در همين حال دونالد ترامپ هم در توييتي دموکرات‌ها را به تلاش براي سرقت آرا متهم کرده است. او در واشنگتن در جمع حاميانش گفت: من با اعلام آراي پستي، دادگاه را پيش‌بيني‌ مي‌کردم. ما اين انتخابات را برديم، هدف ما در حال حاضر تضمين اين پيروزي است، ما مي‌خواهيم قانون اجرا شود، به ديوان عالي مي‌رويم و مي‌خواهيم راي گيري پايان يابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پيروزيم.بايدن پس از اظهارات ترامپ در تشکيک صحت نتيجه انتخابات در سخناني گفت: بايد تک تک آرا شمرده شود. ما زير بار زورگويي نمي‌رويم و تسليم نمي‌شويم و مطمئن هستم پيروز بيرون خواهيم آمد اما اين پيروزي من به تنهايي نيست بلکه پيروزي مردم آمريکاست.بايدن همچنين در تازه‌ترين توييت خود نوشته است: شکي ندارم که پيروز انتخابات خواهم شد. مردم آمريکا نظرشان را گفته‌اند و انتخابشان را انجام داده‌اند بنابراين بايد همه آرا خوانده شود. شکي نداريم که پيروز انتخابات معرفي خواهيم شد. از همه مي‌خواهم صبوري‌شان را حفظ کنند. دموکراسي گاهي به هم ريخته است، لازم است مردم صبور باشند، نتايج وقتي تمام آرا شمرده شود اعلام خواهد شد و اين معني دموکراسي است.