پیروز انتخابات هر که باشد آمریکا بازنده است

سرویس خارجی-سرشناس‌آمریکایی طی مقاله‌ای نوشت: «بازنده اصلی انتخابات کنونی کشور، آمریکا بود». گفته می‌شود شکست ترامپ در این انتخابات تقریبا قطعی شده اما بنا به مصالحی! اعلام نتایج قطعی با تاخیر صورت می‌گیرد.
بحران انتخاباتی در آمریکا ادامه دارد. کشور کاملاً دو تکه شده و کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی نیز این حقیقت را کتمان نمی‌کنند. اردوگاه دموکرات‌ها در حال شادی هستند؛ در اردوگاه جمهوری خواهان نیز همه در حال فاصله گیری از ترامپ هستند و حتی برخی کارمندان کاخ سفید نیز با قطعی شدن شکست ترامپ، از حضور در محل کار خودداری می‌کنند! در فیلادلفیا که شمارش آرا تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه دارد، یکی از قضات دادگاه عالی آمریکا به اعضای شورای شهرهای ایالت دستور داده تا آراء دریافتی پس از روز انتخابات (سوم نوامبر 13 آبان) را از یکدیگر تفکیک کنند. اعلام نتایج قطعی (شکست ترامپ) نیز احتمالا به دلیل نگرانی از هواداران مسلح ترامپ با تاخیر کم سابقه‌ای مواجه شده است. همزمان گزارش شده خیابان‌های شهرهای مختلف آمریکا شاهد درگیری موافقان و مخالفان ترامپ است.
ویک: آمریکا را نابود نکنید!
هفته نامه «ویک» اما جلد صفحه اول خود را به دعوای ترامپ و بایدن اختصاص داده و نوشته این تنش در حال نابودی آمریکاست. «توماس فرید من»


نویسنده معروف آمریکایی نیز در مقاله‌ای در «اکونومیک تایمز» با اشاره به وضعیت بحرانی این روزهای آمریکا نوشته: «با گذشت چند روز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هنوز نمی‌دانیم چه کسی برنده انتخابات است. اما قطعا می‌دانیم چه کسی بازنده است: ایالات متحده آمریکا»!   ریچارد‌هاس، رئیس‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز توئیت زده که:«انتخابات امسال نشان داد آمریکا اکنون یک کشور با دو ملت است.‌ آنها مجبور به همزیستی هستند اما اینکه آیا می‌توانند با یکدیگر کار کنند یا خیر را باید در آینده ببینیم».
ترامپ: تازه شروع شده!
تحولات میدانی آمریکا نیز تاییدی بر نگرانی نخبگان سیاسی این کشور درباره آینده آمریکاست. ترامپ دیروز در پیامی توئیتری با هشدار به «بایدن» نوشت رقیب دموکراتش نباید ادعای ریاست جمهوری کند چون روند قانونی تازه شروع شده است. او روز جمعه نیز با صدور بیانیه‌ای با تکرار اظهاراتش گفت از مبارزه در این خصوص کوتاه نخواهد آمد. ستاد انتخاباتی ترامپ اما در همین روز بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد برخلاف ادعای برخی رسانه‌های معروف آمریکایی، جو بایدن هنوز در انتخابات به پیروزی نرسیده و با پایان یافتن شمارش آرا دونالد ترامپ بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. در مقابل جوبایدن نیز ساکت ننشست و روز شنبه طی سخنرانی در ایالت «دیلاور» بدون آنکه مستقیماً اشاره کند که در انتخابات پیروز شده گفت در سه ایالت مهم پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا، نیز پیروز خواهد شد: «افرادی هستند که می‌خواهند شمارش آراء‌ انتخاباتی متوقف شود، من چنین اجازه‌ای نمی‌دهم. تمامی آراء شمارش خواهد شد و مهم نیست که چه‌اندازه این فرایند به طول انجامد». وی درباره شکاف به وجود آمده در جامعه آمریکا نیز این طور موضع گرفت: «رأی دهندگان خواستار تغییر و اتحاد هستند و به دنبال تجزیه‌طلبی در آمریکا نیستند».
انتقال سخت قدرت
 در آمریکا مواضع ترامپ باعث شده نگرانی‌های جدی درباره واکنش چگونگی انتقال قدرت به وجود آید. او حاضر نشده شکست را بپذیرد و از طرف دیگر، طرفداران او نیز افرادی مسلحند که گوش به فرمان اویند. وبگاه «دیفنس وان» در همین رابطه و در یادداشتی به قلم «تام شوپ» سر‌دبیر و معاون این مرکز خبری-تحلیلی ارزیابی کرده که در صورت شکست قطعی دونالد ترامپ، انتقال قدرت به سختی انجام خواهد گرفت. دیلی میل نیز درگزارشی نوشته در کاخ سفید هیچ کس حاضر نیست مسئولیت گفتن شکست را به ترامپ بپذیرد. اکونومیست نیز اعلام کرده جمهوری خواهان پس از مشاهده اصرار ترامپ بر وقوع تقلب در حال جدا شدن از او هستند. نشریه آمریکایی نیوزویک نیز این طور نوشته که: «در صورتی که دونالد ترامپ از ترک قدرت خودداری کند سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی از کاخ سفید را خواهد داشت». به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از مشاوران کلیدی ترامپ اما درباره رقابت انتخاباتی گفته است: «همه چیز تمام شده است».این مشاور ارشد ترامپ در پاسخ به این سؤال که «اقدام بعدی ترامپ چه خواهد بود؟» گفته: «خدا می‌داند». یکی دیگر از مشاوران ستاد، او را درباره ادعایش درخصوص تقلب در انتخابات «بسیار منزوی» توصیف کرده و گفته: «وی اینجا بیشتر تنهاست». برخی منابع گفته‌اند هنوز دستیاران و متحدانی در اطراف رئیس‌جمهور حضور دارند و به وی چیزی که دوست دارد را می‌گویند همین موضوع سبب می‌شود نمایش ادامه یابد». اعضای حزب جمهوری‌خواه همچنین نگران هستند رئیس‌جمهور بدون ‌سر و صدا نرود و در حال بحث درباره اقدامات خود هستند. نیویورک‌تایمز هم نوشته آنها در حال بررسی این هستند که چطور به ترامپ بفهمانند باید برود، و شاید به او توصیه کنند که رفتن بی‌سر و صدا می‌تواند به او، خانواده‌اش و کسب و کارش کمک کند، ضمن آنکه می‌تواند بار دیگر در سال ۲۰۲۴ کاندیدا شود. بنابر گزارش تایمز، ترامپ هم در حال بررسی برگزاری تجمع سیاسی در آخر این هفته، در صورت مشخص نشدن نتیجه نهایی رقابت ریاست جمهوری است.
بایدن تهدید به مرگ شد
در چنین وضعیت در هم ریخته‌ای خبر رسیده، عده‌ای قصد کشتن بایدن و عده‌ای نیز قصد بمب گذاری
در نزدیک مرکز شمارش آرا را داشته‌اند. طبق این گزارش‌ها، در فیلادلفیا، پلیس محل نزدیک مرکز شمارش آرای ریاست جمهوری را به دلیل دریافت تهدید بمب‌گذاری تخلیه کرد. اداره پلیس فیلادلفیا به پایگاه خبری هیل گفته در حال بررسی این تهدید بوده و واحد‌های مربوطه منطقه را بازرسی کرده ‌اما هیچگونه وسیله انفجاری پیدا نکرده‌اند.
پلیس این را هم اضافه کرده که دو تماس درباره تهدید این بمب‌گذاری دریافت کرده است و محلی که اعلام شده نزدیک مرکز شمارش آرای انتخابات روز سه شنبه ریاست جمهوری بوده است. در لس آنجلس نیز نیروهای امنیتی یک مرد را به دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی و تهدید او درباره کشتار گسترده در صورت پیروزی جو بایدن بازداشت کردند. بنا بر گزارش این رسانه، نیروهای واحد ضد تروریسم اف‌بی‌آی روز جمعه این مرد را در حالی که سوار خودرو بود، متوقف کرده و بازداشت کردند. او در اینستاگرام تهدید کرده بود: «اگر بایدن وارد کاخ سفید شود من مثل یک تیرانداز در مدرسه عمل خواهم کرد و همه این دموکرات‌ها را هدف قرار خواهم داد».
ادامه اعتراضات خیابانی
در سطح شهرهای آمریکا نیز آشوب‌های
پسا‌انتخاباتی همچنان ادامه دارد. پرآشوب‌ترین و هنجارشکن‌ترین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا موجب شده تا مناظری عجیب در سه روز گذشته رقم بخورد؛ معترضان مسلح هر شب مقابل مراکز شمارش آرا تجمع می‌کنند. معترضان سلاح‌های مختلفی به همراه دارند و از جمله می‌توان به سلاح‌های خودکار اشاره کرد. طرفداران بایدن نیز به خیابان‌ها آمده و شادی می‌کنند. طرفداران مسلح ترامپ هم که مدتی است راهی خیابان شده‌اند خواستار بازشماری، ابطال انتخابات و اعلام ترامپ به عنوان پیروز هستند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس در حالی که هنوز شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا ادامه دارد طرفداران دو نامزد اصلی این انتخابات در مقابل مرکز شمارش آرا در شهر فیلادلفیا
تجمع کرده‌اند. اسپوتنیک نیز نوشته: «رقابت تنگاتنگ بین بایدن و ترامپ برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا باعث شده تا مردم در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان‌ها بیایند و در این میان حضور پررنگ مردم برای پیوستن به جنبش «واشنگتن دی.سی را تعطیل کنید» دیده می‌شود. جنبش «واشنگتن دی.سی را تعطیل کنید»گروهی است که می‌گوید برای حفظ ستون‌های دموکراسی و مبارزه برای آینده‌ای بهتر برنامه‌ریزی می‌کند. در همین حال مقام‌های فلوریدا جمعه اعلام کردند، دو زنی که در تجمعات خیابانی در حمایت از دونالد ترامپ شرکت کرده‌ بودند، به ضرب گلوله فردی از داخل یک خودرو زخمی شدند.  اداره پلیس فیلادلفیا نیز شامگاه پنج‌شنبه از بازداشت دو مرد مسلحی خبر داد که به سمت مرکز شمارش آرا در این شهر ایالت پنسیلوانیا حرکت می‌کردند.
رؤسای سیا، پنتاگون و اف‌بی‌آی
اخراج می‌شوند
اوضاع به آنچه در بالا تشریح شد محدود نمانده و طبق گزارش‌هایی که می‌رسد، ترامپ قصد دارد برخی مقامات بلندپایه را بنا به دلایل نامعلوم اخراج کند. پایگاه خبری هیل به نقل از منابع مطلع گزارش داده، دونالد ترامپ در نظر دارد تا رئیس‌پنتاگون، مدیر سیا و دیگر مقام‌های ارشد از جمله مدیر اف‌بی‌آی را از پست‌هایشان برکنار کند!
خبر آخر اینکه دیروز سی‌ان‌ان اعلام کرد،
جو بایدن رسما پیروز انتخابات 2020 آمریکا شد.