فصل جدید آمریکا

ترامپ از پذیرش شکست امتناع کرد
آفتاب یزد- گروه سیاسی: سرنوشت انتخابات آمریکا سرانجام روشن شد و جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا توانست با کسب ٢٩٠رای الکترال نسبت به ۲۱۴ رای الکترالی که دونالد ترامپ کسب کرده بود برنده انتخابات شود. این خبر را در ابتدا آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی‌سی اعلام کردند. پس ازآنها نیز رسانه‌های دیگری نظیر «نیویورک‌تایمز»، «یو‌اس‌ای تودی» و «ان‌پی‌آر» نیز پیروزی بایدن در انتخابات را اعلام کرده و وی را چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا دانستند.
آسوشیتدپرس خبر داد که بایدن در پنسیلوانیا پیروز شد این ایالت ۲۰ رای الکترال دارد. این خبرگزاری پیروزی بایدن در ایالت نوادا را نیز تایید کرد تا به طور رسمی تعداد آرای الکترال رئیس جمهور منتخب آمریکا به عدد ٢٩٠ برسد.
شبکه خبری ای‌بی‌سی هم بایدن را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواند. بر اساس گزارش برخی منابع برتری بایدن بر ترامپ در پنسیلوانیا به حدود ۳۱ هزار رای رسیده و وی این ایالت را برده است. بنابراین بدون احتساب آرای آریزونا آری الکترال بایدن به ۲۷۳ رسید و با احتساب آن به ۲۸۴ الکترال رسیده است. برای پیروزی ۲۷۰ الکترال کافی بود. شبکه فاکس‌نیوز نیز به عنوان آخرین شبکه خبری اعلام کرد که بایدن پیروز انتخابات 2020آمریکا شده است.


فاکس نیوز، همچنین علاوه بر پنسیلوانیا، نوادا را نیز به جمع ایالت‌هایی که بایدن توانسته بود رای الکترال آنها را به دست بیاورد اضافه کرد.
جو بایدن پس از اعلام خبر پیروزی‌اش در توئیتی نوشت: من رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها خواهم بود؛ چه به من رای داده باشید یا نه.
دونالد ترامپ نیز در واکنش به اعلام نام بایدن به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری توسط چندین رسانه آمریکایی اعلام کرد: آرای قانونی تصمیم می‌گیرند که چه کسی پیروزی انتخابات است نه رسانه‌ها.
«دونالد ترامپ» همچنین با صدور بیانیه‌ای از پذیرش شکست امتناع کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
همه ما می‌دانیم که جو بایدن برای اینکه به نادرستی خود را پیروز نشان دهد، عجله می‌کند و متحدان رسانه‌ای او نیز به شدت تلاش می‌کنند که کمکش کنند. آنها نمی‌خواهند حقیقت برملا شود. حقیقت ساده اینجاست که این انتخابات هنوز با تمام شدن فاصله زیادی دارد. جو بایدن رسماَ برنده هیچ ایالتی اعلام نشده، چه برسد به اینکه برنده ایالت‌های کلیدی که به بازشماری آراء رفته‌اند یا ایالت‌هایی که ستاد ما چالش‌های حقوقی مشروع ارائه داده که می‌تواند برنده نهایی را تعیین کند. برای نمونه در پنسیلوانیا، ناظران قانونی ما اجازه دسترسی معنادار برای نظارت بر روند شمارش آراء را پیدا نکردند. آراء قانونی تصمیم می‌گیرند که چه کسی رئیس‌جمهور است نه رسانه‌های خبری.
ستاد ما از روز دوشنبه پیگیرد قانونی پرونده ما در دادگاه را آغاز می‌کند تا مطمئن شود قوانین انتخاباتی کاملا رعایت شوند و پیروز حقیقی مشخص شود. مردم آمریکا شایسته انتخابات صادقانه هستند، این یعنی که شمارش تمام آراء قانونی و نه شمارش آراء غیرقانونی. این تنها راه برای مطمئن شدن از این است که افکار عمومی به انتخابات ما اعتماد کامل دارند. هنوز هم مبهوت‌کننده است که ستاد بایدن با اصول بنیادین مخالفت می‌کند و می‌خواهد رای‌هایی شمرده شود که جعلی و ساختگی هستند یا توسط رای‌دهندگان غیرواجد شرایط یا مُردگان انداخته شده‌اند. فقط حزبی که مشغول اقدام نادرست است، به صورت غیرقانونی ناظران را از اتاق شمارش آراء بیرون می‌کند و در دادگاه می‌جنگد تا مانع دسترسی آنها شود.
پس بایدن در حال مخفی کردن چه چیزی است؟ من تا زمانی که مردم آمریکا آرائ درستی را که لایق آن هستند شمارش شود و تا زمانی که دموکراسی بطلبد، توقف نمی‌کنم.
درهمین راستا رودی جولیانی وکیل ترامپ نیز اعلام کرده است که شکایت انتخاباتی از دوشنبه آغاز می‌شود. خبر پیروزی بایدن در حالی اعلام شده است که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان اصرار به بروز تخلف در این انتخابات دارد.
ترامپ پیشتر در چند پیام توییتری ضمن رد نتیجه اعلام شده درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایالت پنسیلوانیا، درباره «رای‌گیری غیرقانونی» در این ایالت گلایه کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «روز سه شنبه (موعد اصلی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری) ده‌ها هزار رای به صورت غیرقانونی بعد از ساعت هشت شب دریافت شد و این موضوع به طور کامل و به راحتی نتایج انتخابات در پنسیلوانیا و برخی دیگر از ایالت‌ها را عوض کرد».
وی ادامه داد: «در یک موضوع جداگانه، اجازه بررسی صدها هزار رای داده نشد. این موضوع هم نتیجه انتخابات را در ایالت‌های متعددی شامل پنسیلوانیا عوض می‌کرد؛ ایالت‌هایی که همه فکر می‌کردند در شب انتخابات به راحتی (من در آنها) پیروز می‌شدم اما یک مرتبه پیشتازی بالای من ناپدید شدند بدون اینکه به کسی اجازه بررسی (آرا) داده شود».
ترامپ افزود: «اتفاق‌های بدی در جریان آن ساعت‌هایی که به طرزی شرورانه و خشونت آمیز اجازه بررسی (آرا) به منظور ایجاد شفافیت داده نشد، افتادند. تراکتورها مسیر ورودی درها و پنجره‌هایی که با مقواهای زخیم پوشانده شده بودند که به ناظران اجازه چک کردن مراکز شمارش آرا را نمی‌دادند، مسدود کرده بودند. در داخل (این مراکز شمارش آرا) اتفاق‌های بدی افتاد و تغییرات بزرگی حادث شد».
در آخرین توئیت نیز ترامپ عنوان کرده ‌ که انتخابات را با اختلاف زیاد برده است.
«اریک ترامپ» پسر«دونالد ترامپ» نیز در توییتی تلاش کرد پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور
(تا این لحظه) را زیر سوال ببرد. اریک ترامپ در توییتی نوشت: «آیا کسی باور می‌کند "بایدن" نامزدی که به سختی می‌توانست یک اتاق را از هوادارانش پر کند، ۸.۸۹ میلیون رای بیشتر از "باراک اوباما"
( رئیس جمهور سابق) در سال ۲۰۱۲ کسب کند؟ این در حالی است که ترامپ که حدنصاب حزب جمهوریخواه را با ۷.۵میلیون رای بیشتر در سال ۲۰۱۶ زده بود، اینک عقب افتاده است؟»
ازسوی دیگر منابع نزدیک به کاخ سفید گفته‌اند با توجه به روند شمارش آرا در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا که نشان می‌دهد ترامپ پیروز انتخابات نخواهد بود، برخی از مقامات ارشد در داخل کاخ سفید و ستاد انتخاباتی ترامپ در راستای صیانت از خود، به آرامی در حال روی گرداندنی از وی هستند.
به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از مشاوران کلیدی ترامپ درباره رقابت انتخاباتی گفته است: «همه چیز تمام شده است.» وی ادامه داد: «فراتر از سوال در این باره که آیا ترامپ نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت، نگرانی‌هایی درباره کاری که وی انجام خواهد داد وجود دارد.»
این مشاور ارشد ترامپ در پاسخ به این سوال که اقدام بعدی ترامپ چه خواهد بود، گفت: «خدا کسی است که می‌داند.»
رسانه‌های حامی ترامپ اما در این میان به نظر می‌رسد که شکست دونالد ترامپ در انتخابات را پذیرفته اند. این رسانه‌ها با تغییر موضع از ترامپ خواسته‌اند با وقار و متانت رفتار کند.
پیام جدید این رسانه‌ها از قرار معلوم با هماهنگی بوده و در قالب آن از ترامپ خواسته شده است میراث خود را با نشان دادن متانت نسبت به شکست حفظ کند.این پیام در رسانه‌هایی منتشر شده که شخص ترامپ با اشتیاق زیادی از آنها بهره‌برداری کرده است.
«لورا اینگراهام» مجری فاکس نیوز که پس از سخنرانی در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۶ با رئیس جمهوری صمیمیت پیدا کرد، در سخنان حیرت انگیزی که به نظر می‌رسد شخص ترامپ را هدف قرار داده، به وی توصیه کرده است شکست را با لطف و آرامش پذیرا باشد.
اینگراهام در واقع مخاطبان خود را برای شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند. روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشتاری با تقریبا همان پیام مشابه به چاپ رساند. این روزنامه نوشتار خود را با عنوان «پایان کار ریاست جمهوری» چاپ کرد و نوشت که ترامپ حق دارد در دادگاه بجنگد، اما برای اثبات تقلب در انتخابات به مدرک نیاز دارد.
در این نوشتار به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده شده است درصورت خودداری از پذیرش شکست قانونی، میراث وی تا حد زیادی از بین خواهد رفت.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که سردبیران ارشد نیویورک پست که قبل از انتخابات حملات شدیدی به هانتر پسر جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ کرده بودند، اکنون به برخی از کارمندان خود توصیه کرده‌اند در پوشش اخبار خود در مورد ترامپ، رویکرد سخت‌تری اتخاذ کنند.
نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است نشریهِ تحت مالکیت روپرت مورداک (نیویورک پست) دو مقاله با لحن کاملا متفاوت منتشر کرده و در یکی از این دو، رئیس جمهوری را به طرح ادعایی بی‌اساس مبنی بر تلاش برای سرقت انتخابات متهم کرده است و در مقاله دیگر، این نشریه نیز «دونالد ترامپ جونیور» پسر رئیس جمهوری آمریکا به انتشار وحشت زده یک توئیت بدون مدرک یاد شده است.
>درباره بایدن چه می‌دانیم؟
درحالی که ترامپ از پذیرفتن نتیجه انتخابات خودداری کرده است اما هم اکنون جو بایدن معاون اول رئیس جمهوری سابق و دموکرات آمریکا است که اکنون عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا را بر عناوین دیگر خود افزوده است.
او در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ حضور خود را در رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۰ را اعلام کرد. بایدن مبارزات انتخاباتی خود را به عنوان چالشی برای رئیس جمهوری دونالد ترامپ تعریف کرد و گفت: من معتقدم تاریخ به چهار سال این رئیس جمهوری و تمام آنچه او به عنوان یک لحظه نابجا در آغوش می‌گیرد، نگاه می‌کند. اما اگر ما به دونالد ترامپ هشت سال در کاخ سفید فرصت دهیم، او برای همیشه و اساسا شخصیت این ملت را تغییر خواهد داد - که ما هستیم - و من نمی‌توانم کنار بمانم و تماشا کنم که چه اتفاقی می‌افتد.
پس از تعلیق مبارزات انتخاباتی سناتور برنی سندرز، بایدن با اکثریت نمایندگان متعهد (دلیگیت)، نامزد فرضی دموکرات‌ها شد و پس از آنکه از آستانه دلیگیت‌های لازم برای کسب نامزدی در ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ عبور کرد، در ۲۸ مرداد ماه به طور رسمی از سوی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به عنوان نامزد این حزب برگزیده شد.
وی در ۲۱ مرداد ماه اعلام کرد سناتور کامالا هریس از کالیفرنیا را که در رقابت مقدماتی هم داوطلب ریاست جمهوری این حزب بود، به عنوان معاون ریاست جمهوری آمریکا در صورت پیروزی برگزیده است.
بایدن از هریس به عنوان "جنگجوی نترس" یاد کرد و به این ترتیب نخستین زن سیاهپوست در تاریخ آمریکا شد که دارای یک مقام ارشد در ایالات متحده شده است. در ۲۳ دی ماه ۱۳۹۵، باراک اوباما مدال آزادی را به خاطر خدمت طولانی به مردم به او اعطا کرد.
>زندگی نامه
بایدن در ۲۹ آبان ۱۳۲۱ در اسکرانتن پنسیلوانیا به دنیا آمد. هنگامی که او ۱۰ ساله بود، خانواده‌اش به کلیمونت، دلاویر نقل مکان کردند. وی در رشته تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه دلاویر فارغ التحصیل شد و مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق دانشگاه سیراکیوز دریافت کرد. بایدن پیش از مراجعه به مناصب عمومی وکالت می‌کرد و به عنوان وکیل مدافع عمومی فعالیت داشت.
از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۱، بایدن در شورای شهر نیوکسل اشتغال داشت. وی در ۲۹ سالگی با کسب ۵۸ درصد آرا به عنوان نماینده دلاویر در سنای آمریکا انتخاب شد. دو هفته پس از انتخابات، همسر و دخترش در یک تصادف رانندگی کشته شدند که دو پسرش از آن جان سالم به در بردند.
وی از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۷ به عنوان سناتور از ایالت دلاویر در کنگره آمریکا حضور داشت و برای چندین سال رئیس کمیته قضائی سنا و کمیته روابط خارجی این مجلس بود.
بایدن، نخستین حضور در رقابت ریاست جمهوری را در سال ۱۳۶۶ تجربه کرد اما از رقابت کنار رفت. وی دومین کارزار ریاست جمهوری را در سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و پس از برگزاری کنفرانس‌های انتخاباتی ۱۳۸۷ آیووا، جایی که پنجم شد، از رقابت کنار رفت.
اما باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در آن زمان، اعلام کرد که بایدن را به عنوان گزینه معاونی خود انتخاب کرده است و سرانجام این دو نفر در انتخابات به پیروزی رسیدند و از یکم بهمن ماه ۱۳۸۷ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۵ سکان کاخ سفید را در دست داشتند.
>«کامِلا هریس» معاون اول و شریک انتخاباتی بایدن کیست؟
«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۱ آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد ۹۹)، رسماً اعلام کرد «کامِلا هریس» را به عنوان «شریک انتخاباتی» خود انتخاب کرده تا هنگام پیروزی در انتخابات، نامزد معاون اولی‌اش باشد. به این ترتیب، هریس به اولین آفریقایی-آمریکایی، اولین آسیایی-آمریکایی، و (بعد از «جرالدین فِرارو» در سال ۱۹۸۴ و «سارا پالین» در سال ۲۰۰۸) سومین زنی تبدیل شد که به عنوان نامزد یک حزب اصلی برای معاون اولی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شد. در گزارش پیش رو به معرفی بیش‌تر کامِلا هریس می‌پردازیم.
«کامِلا دِوی هَریس » ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ (۲۸ مهر ۱۳۴۳) در شهر «اوکلند» در ایالت کالیفرنیا از پدری جامائیکایی و مادری هندی به دنیا آمد و در شهر «برکلی» در همین ایالت بزرگ شد. پدرش «دونالد جِی. هریس » استاد بازنشسته رشته اقتصاد در دانشگاه «استنفورد» است و مادرش «شیامالا گوپالان» (که سال ۲۰۰۹ فوت کرد) متخصص درمان سرطان سینه بود. کامِلا در کودکی همراه با پدر و مادرش، هم به کلیسای «باپتیستِ» عمدتاً سیاه‌پوستان می‌رفت، و هم به معبد هندوها. با این حال، سال ۱۹۷۱، وقتی کامِلا هفت سال داشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند.
هریس از دوازده سالگی تا پایان دوران دبیرستان را در کانادا کنار مادرش سپری کرد و سپس در دانشگاه هاوارد (Howard) در واشینگتن پذیرفته شد که به طور سنتی دانشجویان سیاه‌پوست در آن تحصیل می‌کردند. سال ۱۹۸۶ از همین دانشگاه مدرکی در رشته اقتصاد و علوم سیاسی دریافت کرد و سپس به ایالت زادگاهش یعنی کالیفرنیا برگشت و در کالج حقوق هِیستینگز در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تحصیل شد. هریس که با سهمیه «برنامه فرصت تحصیلی» برای دانشجویان «دارای پیش‌زمینه نامساعد» (به نوعی «کم‌بضاعت») وارد کاج هیستینگز شده بود، سال ۱۹۸۹ با مدرک دکترای حقوق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد به عضویت کانون وکلای کالیفرنیا درآمد.
هریس سال ۲۰۱۵ اعلام کرد قصد شرکت در انتخابات سال آینده برای انتخاب نماینده کالیفرنیا در مجلس سنا را دارد، و پس از آن‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت، و جو بایدن، معاون اول او، از هریس حمایت کردند، با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شد. هریس بلافاصله پس از پیروزی، وعده داد با سیاست‌های ترامپ، از جمله در حوزه مهاجرت، مقابله خواهد کرد؛ و یکی از مقامات آمریکایی بود که فرمان اجرایی شماره ۱۳۷۶۹ ترامپ را که موقتاً مانع از ورود شهروندان چندین کشور اسلامی به آمریکا می‌شد، صراحتاً «ممنوعیت ورود مسلمانان» توصیف کرد.
هریس طی دوره سناتوری‌اش و به خصوص پس از انتصاب در کمیته قضائی مجلس سنا بارها و بارها به خاطر انتقاد و بازخواست شدید دونالد ترامپ و مقامات دولتش به تیتر یک رسانه‌های داخلی آمریکا تبدیل شد. یکی از این جلساتِ داغ، پرس‌وجوی سال ۲۰۱۸ هریس از «کرستین نیلسن» وزیر سابق امنیت داخلی درباره سیاست «تحملِ صفر » دولت ترامپ و جداسازی خانواده‌ها و فرزندان مهاجر در مرزهای آمریکا بود. هریس، همان سال، یکی از سیاستمداران دموکرات و مخالفان ترامپ بود که هدف سوءقصد از طریق ارسال بمب در قالب بسته‌های پستیِ قرار گرفت.
در جریان پیگیری‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ طی اولین روزهای سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، هریس یکی از نمایندگانی بود که در دفاع از استیضاح ترامپ در مجلس سنا سخنرانی کرد و به استیضاح هم رای مثبت داد. وی، در عین حال، اخیراً همسو با جمهوری‌خواهان به اصلاحیه‌ی پیشنهادی «برنی سندرز» سناتور مستقل-دموکرات ایالت «ورمانت» برای کاهش بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۱ رای منفی داد.
هریس اوایل سال ۲۰۱۹ رسماً اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شرکت کند و حتی توانست رکوردی معادل رکورد سال ۲۰۱۶ برنی سندرز را در زمینه «جذب بیش‌ترین حمایت مالی طی یک روز پس از اعلام نامزدی» ثبت کرد. هریس که یکی از شانس‌های اصلی برای کسب نامزدی حزب دموکرات‌ در انتخابات هم بود، در شماری از مناظره‌های درون‌حزبی حضور پیدا کرد و ضمن انتقاد از نامزدهای دیگر، از جمله بایدن، خودش هم به خاطر سیاست‌هایی مانند دفاع از مجازات اعدام در دوران دادستانی کل کالیفرنیا، مورد انتقاد قرار گرفت. محبوبیت هریس در نظرسنجی‌های داخلی حزب دموکرات به تدریج کاهش یافت و حتی به صفر نزدیک شد. وی ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ به علت «کمبود منابع مالی» از رقابت بر سر نامزدی حزب دموکرات انصراف داد و مانند شماری دیگر از گزینه‌های اصلی این حزب، از نامزدیِ بایدن حمایت کرد.
مقامات ارشد مجمع نمایندگان سیاه‌پوست کنگره آمریکا از اواسط ماه ۲۰۱۹ اعلام کرده بودند که به اعتقاد آن‌ها نامزدی همزمان جو بایدن برای ریاست‌جمهوری و کامِلا هریس برای معاون اولی، گزینه ایده‌آل حزب دموکرات برای شکست دوقلوی ترامپ-پنس در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ خواهد بود. ماه مارس همان سال بایدن وعده داد یک زن را به عنوان نامزد معاون اولی‌اش انتخاب خواهد کرد. بلافاصله نام کامِلا هریس در صدر فهرست گزینه‌های احتمالیِ بایدن قرار گرفت و نشانه‌هایی هم وجود داشت از این‌که بایدن و هریس متقابلاً علاقه دارند با هم نامزدی حزب دموکرات را به عهده بگیرند. از جمله، هریس در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اعلام کرد برایم «باعث افتخار است » که در کنار بایدن نامزد دموکرات‌ها باشم.
اواخر ماه می، پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست، به دست پلیس آمریکا و آغاز اعتراضات گسترده و سراسری در آمریکا، درخواست‌ها از بایدن برای انتخاب یک زنِ سیاه‌پوست به عنوان شریک انتخاباتی بیش‌تر شد. چیزی نگذشت که رسانه‌های آمریکایی با اشاره به رنگ پوست هریس و پیشینه‌ی وی در دادستانی، به ویژه کار در حوزه رابطه پلیس با مردم، او را شریک تقریباً قطعیِ بایدن توصیف کردند. به علاوه، هریس عملاً تنها گزینه‌ی آفریقایی-آمریکایی‌ای بود که تجربیات لازم برای عهده‌داری معاون اولی رئیس‌جمهور را در رزومه‌اش
داشت.
منابع:فارس- تسنیم-ایسنا-مشرق-ایرنا
اگر ترامپ از کاخ سفید نرود چه کسی برای بیرون راندن او دست به کار می‌شود؟
در متمم بیستم قانون اساسی آمده که هر رئیس جمهوری دیگری که در شرف اتمام دوره خود است اگر ظهر ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ شکست بخورد و همچنان پس از اتمام دوره‌اش در کاخ سفید بماند و تلاش کند تا در این کار اصرار وزرد، این وظیفه سرویس مخفی است او را برای حفظ جایگاه ریاست جمهوری بعدی از کاخ سفید بیرون بیندازد.
به گزارش ایسنا به نقل از نیوزویک، یکی از مقام‌های سابق آمریکا دخیل در روند انتقال قدرت از باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق و ترامپ گفت: سرویس مخفی اوباما را به خارج از ساختمان کاخ سفید هدایت کرد. آنها همانند پیرمردی که در چنین عمارتی سرگردان بود، با اوباما رفتار کردند.و اینکه آیا واقعا ترامپ در مراسم روز تحلیف شرکت می‌کند یا خیر، برای انتقال واقعی اختیارات مهم نیست.
یکی دیگر از مقام‌ها گفت: اگر ترامپ بگوید که با پای خودش از کاخ سفید نمی‌رود، این وظیفه سرویس مخفی است که او را بیرون ببرند. آنها ممکن است به او بگویند اگر برای خودش بلیت هواپیما ردیف نکند، مجبور شوند برایش بلیتی تهیه کنند.
چنین سناریویی بی‌سابقه خواهد بود. از ۴۳ مردی که پیش از ترامپ رئیس جمهوری بودند، ‌۳۵ تای آنها با دست خودشان قدرت را به دیگری انتقال دادند. هشت نفر فوت کردند و یکی هم کناره‌گیری کرد.