سالن‌های سینما و تئاتر دوباره باز می‌شوند ساعت کاری اداری برای تئاتر و سینما؟!

گروه فرهنگ و هنر – در حالی که تئاتر و سینما، سومین دوره تعطیلی خود را پس از شیوع ویروس کرونا می‌گذراند، روز گذشته با وجود محدودیت‌های دوباره مشاغل گوناگون اعلام شد که سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند از 20 آبان فعالیت‌شان را مجدد آغاز کنند اما تنها تا ساعت 18!
زمانی که در اسفندماه اعلام شد که کشور درگیر کرونا شده است، اولین اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلیق کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور بود. بنابراین فعالیت تمامی سینماها و سالن‌های تئاتر تعطیل شد، تعطیلی که حدودا 4 ماه طول کشید. در این مدت البته راهکارهایی برای اجرای فعالیت‌ها به صورت آنلاین اندیشیده شد اما از آنجا که زیرساخت‌های مناسب چندان فراهم نبود، نتوانست جلوی خسارت‌های بی‌شمار فعالان این صنف‌ها را بگیرد و تنها کمی از شدت آن کاست. بعد از آغاز مجدد فعالیت‌های فرهنگی و هنری سینماها و سالن‌های تئاتر با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی کارشان را با نیمی از ظرفیت آغاز کردند. اما همچنان مراجعه مردم به سالن‌های سینما بسیار کمتر از انتظار بود. البته اوضاع سالن‌های تئاتر کمی بهتر بود. تا اینکه دوباره در میانه تابستان شاهد تعطیلی دوباره سالن‌های سینما و تئاتر بودیم. همان زمان بسیاری از فعالان این دو حوزه انتقادهای بسیاری به این تعطیلی‌ها و پیامدش در ایجاد بی‌اعتمادی مخاطبان وارد کردند. به هر صورت فعالیت مجدد سالن‌های سینما و تئاتر از سر گرفته شد تا اینکه با اوج گرفتن موج سوم شیوع ویروس کرونا سالن‌های تئاتر و سینما از 18 مهر برای سومین بار بسته شدند. حالا پس از گذشت یک ماه بنابر اعلام وزارت ارشاد سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند دوباره فعالیت‌شان را از سر بگیرند، اما با شرایطی خاص! در پی مصوبه روز گذشته، 17 آبان‌ماه ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت فعالیت مشاغل ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ هر روز از ۲۰ آبان، همایون امیرزاده، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به این پرسش که آیا با این مصوبه مکان‌های فرهنگی و هنری برای فعالیت بازگشایی می‌شوند؟ بیان کرد: جزئیات ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های اعلام شده به این معناست که تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری که در زمره مشاغل گروه‌های سه و چهار قرار می‌گرفتند از این پس با مصوبه جدید امکان فعالیت دارند.
او افزود: در حال حاضر فعالیت‌های فرهنگی و سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند براساس این مصوبه تا ساعت 18 فعالیت کنند چون قرار براین نیست که مثلا قهوه‌ه‌خانه‌ها باز باشند ولی سینما بسته باشد. ضمن اینکه وزیر بهداشت هم اخیرا اعلام کردند که پروژه‌های تصویری فعالیت خود را انجام دهند. بنابراین از تاریخ درج شده در مصوبه امروز ستاد ملی کرونا (20 آبان) فعالیت‌های فرهنگی و هنری و سالن‌های سینما و تئاتر پس از یک وقفه طولانی از سر گرفته می‌شود،چرا که شامل رفع محدودیت‌ها شده‌اند.
اما تعطیلی چندباره سینما و تئاتر آسیب‌های بسیاری به این هنرها وارد می‌کند. ایمان افشاریان، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره آسیبی که تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به بدنه تئاتر کشور وارد کرده است، گفت: معتقدم اگر دولت اعلام کند که تئاتر برای طولانی مدت تعطیل است، این مسئولیت و وظیفه را پیدا می‌کند که از اهالی تئاتر حمایت کند و چون نمی‌خواهد این کار را انجام دهد، ترجیح می‌دهد که تعطیلی تئاتر و سینما به صورت مقطعی اعلام شود.


وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ گروه حرفه‌ای قادر به آماده سازی یک اثر نمایشی نیست و اصلاً منطقی هم نیست چون برای حداقل یکی شدن دخل و خرج تئاتر نیاز به فروش بلیت و تماشاگر داریم، پس الان که تماشاگری وجود ندارد، تئاتری هم وجود ندارد. البته بحران‌ها و معضلاتی که در تئاتر وجود دارد، زیاد ارتباطی به بحران کرونا ندارد چون آنقدر مشکلات عدیده‌ای در نچرخیدن چرخ تئاتر وجود دارد که کرونا تنها این مشکلات را عیان‌تر کرده است.
سل به اسپانسر شد و اسپانسر هم بدون وجود بازیگر چهره حاضر به سرمایه‌گذاری در کار نیست. چرخه معیوبی در تئاتر ما جریان دارد که زیاد ارتباطی به کرونا ندارد. از زمانی که در تئاتر خصوصی سازی اتفاق افتاده است دولت فراموش کرده که اجرای خصوصی سازی احتیاج صددرصد به سوبسید دارد و در همه دنیا هم اتفاق می‌افتد.
کارگردان «فرانکنشتاین» متذکر شد: معتقدم در این شرایط هم تئاتر باید کلاً تعطیل شود چون تئاتر با نفس تماشاگر زنده است و اگر جادوی حضور تماشاگر در صحنه نباشد آن اجرا موفق نخواهد بود. تئاتر آنلاین و تله تئاتر هم مشتقات تئاتر هستند و عملی کردنشان در این شرایط بد نیست و شاید بتوانند به عنوان یک جایگزین معرفی شوند و با عناوین تازه‌ای مثل «کرونا تئاتر» که مناسب این دوران است، فعالیت کنند اما این به معنای روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر نیست. چون همین اتفاقات باعث می‌شود خیال دولت راحت شود و بگوید حالا که تئاتر تعطیل نیست پس وظیفه‌ای هم در قبال حمایت از آن وجود ندارد.
وی با ابراز تاسف از اینکه چندین ماه است هنرمندان تئاتر درآمدی نداشته‌اند، بیان کرد: در چنین شرایطی تئاتر باید با اختصاص سوبسیدهای دولتی کاملاً تعطیل شود چون کرونا با کسی شوخی ندارد و شاهد هستیم روزانه بیشتر از ۴۰۰ نفر در حال مرگ هستند. این آمار به معنای یک فاجعه انسانی است و شبیه همان طاعون و وبایی است که قرن‌ها قبل جان هزاران انسان را گرفت و تنها ظاهرش مدرن شده است.
افشاریان بیان کرد: وقتی به عنوان بازیگر روی صحنه هستید و تعداد تماشاگر به اندازه مورد انتظارتان نیست، حالتان بد می‌شود چه برسد به اینکه بدانید، قرار است تنها نصف ظرفیت سالن بلیت فروشی شود که در این شرایط آن نصف ظرفیت هم پر نخواهد شد پس انگیزه مناسبی برای روی صحنه رفتن نخواهید داشت. از طرف دیگر از کجا می‌دانیم هرکدام از عوامل نمایش و یا مخاطبانی که کنار هم نشسته‌اند، ناقل بیماری نیستند؟ چون این امکان وجود دارد که هرکس با وجود اینکه نکات بهداشتی را هم رعایت می‌کند، به بیماری مبتلا یا ناقل باشد. ما برای بیرون آمدن از این معضل نیاز به قرنطینه کامل داریم تا شاید بتوانیم باز هم مثل روزهایی که خیلی از ما دور است و قبلاً تجربه کرده‌ایم دوباره کنار یکدیگر در خیابان راه برویم و فعالیت‌مان را از سر بگیریم.
با توجه به وضعیت نابه‌سامانی که به واسطه شیوع کرونا در حوزه فرهنگ و هنر تشدید هم شده است، نمی‌دانیم مسئولان امر در نهایت قصد دارند چگونه این بحران را مدیریت کنند و اهالی هنر همچنان در سردرگمی هستند که آیا این کشتی به سلامت به ساحل آرامش می‌رسد یا خیر؟
سایر اخبار این روزنامه
سالن‌های سینما و تئاتر دوباره باز می‌شوند ساعت کاری اداری برای تئاتر و سینما؟! رضا دهکی کی از این جا بوی خلد آید تو را 270 رای الکترال نامزد دموکرات بالاخره کامل شد بایدن، برنده ماراتن انتخابات «ابتکار» راهکارهای اصلاح اقتصاد سوداگرایانه کشور را بررسی کرد بحران تورم دوستی در اقتصاد تغییرات در ایالات متحده آمریکا چه تاثیری در معادلات سیاسی کشور دارد؟ چالش جناح‌های سیاسی در مواجهه با بایدن حسن روحانی: دولت‌ آینده آمریکا به تعهدات خود برگردد دولت راه‌های تامین غیرتورم‌زای طرح را بسته است آثار مخرب طرح حمایت معیشتی مشاغل غیرضروری از ۲۰ آبان بعد از ظهرها تعطیل می‌شوند محمد جواد ظریف: مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت است رئیس قوه قضائیه: باید به مدیران شجاع و انقلابی جرات ریسک پذیری بدهیم در پیامی به رییس مجلس افغانستان تاکید قالیباف به همکاری کشورهای منطقه برای خشکاندن تروریسم 270 رای الکترال نامزد دموکرات بالاخره کامل شد بایدن، برنده ماراتن انتخابات