استيضاح وزير اقتصاد، در اين شرايط؟

آرمان ملي- ياسمين طالقاني: مجلس يازدهم آغاز خوبي نداشت و شعار همراهي با دولت تبديل به شعار اعدام رئيس‌جمهور و استيضاح وزرا شد. 24 تيرماه بود محمدباقر قاليباف در جايگاه رئيس مجلس گفت: «تعامل مجلس با ساير قوا براساس قانون است اما به‌دنبال مچ‌گيري نيستيم و براي حل مشکل مردم مي‌خواهيم عصاي دولت باشيم.» اما نه‌تنها عصا نشدند بلکه رفتارهايشان در مواجهه با دولت در جهت لنگ شدن پاي دولت بود و هست. دولتي‌ها بارها بر لزوم تعامل با مجلس سخن گفتند اما ظاهرا جاده مجلس يازدهم هم‌مسير دولت نيست. اوايل آبان نماينده تهران در مجلس از تقديم استيضاح فرهاد دژپسند وزير اقتصاد و دارايي به هيات‌رئيسه مجلس با 80 امضا خبر داد. به گفته احمد نادري، خصوصي‌سازي‌ها، بورس و بازار سرمايه، گمرکات، ارز، اختلال در تجارت بين‌الملل، عدم تمکين به قانون در اصلاح نظام مالياتي و ... از مهم‌ترين محورهاي اين استيضاح است.
واکنش معاون پارلماني به استيضاح يک وزير
روز گذشته معاون پارلماني دولت به استيضاح وزير اقتصاد واکنش نشان داد و گفت: دولت هميشه حق مجلس شوراي اسلامي را به رسميت شناخته است. طرح سوال، تحقيق و تفحص و استيضاح حق مجلس است بنابراين آنچه در مورد سوال و استيضاح اتفاق مي‌افتد، چيز عجيبي نيست و يکي از کارکردهاي مجلس، همين موضوعات است. حسينعلي اميري خاطرنشان کرد: آنچه مهم خواهد بود اين است که اين حق چه زماني استفاده مي‌شود. الان ما در يک جنگ تمام‌عيار اقتصادي با آمريکا هستيم. آمريکايي‌ها هم يکي از جاهايي که هدف قرار دادند بحث اقتصاد کشور است. اميري تصريح کرد: در چنين شرايطي آيا استيضاح وزير اقتصاد واقعا به مصلحت است؟ اين موردي است که از اهميت خيلي بالايي برخوردار است. پيش‌بيني خودم اين است که نمايندگان مجلس حتما اين موضوع را مدنظر قرار مي‌دهند و با لحاظ شرايطي که الان وجود دارد اين مطلوب را رسيدگي مي‌کنند. معاون رئيس‌جمهور در امور مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: وزير اقتصاد آماده است که در خصوص مواردي که نمايندگان سوال و ابهام دارند در کميسيون‌ها و صحن مجلس حضور يابد و به سوالات آنان پاسخ خواهد داد و اميدواريم که اين استيضاح حل و فصل شود.
تلاش‌هاي ناکام براي استيضاح


مجلس يازدهم خواست تا قدمي بزرگ‌تر از اندازه خودش بردارد و بحث استيضاح روحاني را مطرح کرد. تلاش برخي نمايندگان نزديک به «جبهه پايداري» براي جمع‌کردن امضا با انگيزه استيضاح روحاني درحالي انتشار يافته بود که رهبري 22 تيرماه امسال در جريان ديدار ويدئوکنفرانسي با نمايندگان مجلس يازدهم، به‌صراحت از ادامه کار دولت تا پايان زمان مسئوليت حمايت کرده‌اند. بر همين اساس رئيس مجلس و بسياري از نمايندگان با اين طرح مخالفت کردند اما اعضاي جبهه پايداري اصرار به استيضاح روحاني داشتند تا اينکه احمد اميرآبادي عضو هيات‌رئيسه مجلس، آب پاکي را روي دست ارائه‌کنندگان چنين طرحي ريخت و گفت: «اکنون شرايط به‌گونه‌اي است که اگر مجلس يک يا دو وزير ديگر از دولت را استيضاح کند، دولت مستقر سقوط خواهد کرد». تاکنون استيضاح وزير امور خارجه و کشور در کنار استيضاح وزير اقتصاد شنيده شده است که دو مورد نخست به مرحله اجرا نرسيد اما ظاهرا عزم نمايندگان براي استيضاخ وزير اقتصاد جزم است. چندي قبل هم اکبر ترکان مشاور رئيس‌جمهور به «آرمان ملي» گفته بود: «مجلس يازدهم اگر مي‌خواهد حرمت مجلس حفظ شود و ضايعات مجلس دهم زدوده شود بايد جايگاه مجلس را حفظ کنند و در چارچوب اختيارات نمايندگي قدم بردارند و فقط در جايگاه قانونگذاري و نظارت قرار بگيرند.»